Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Květoslav   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2938
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 718 169

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 28 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Život: Co je akt instalace kazatele ve sboru
Posted on Neděle, 11. listopad 2007 @ 22:59:17 CET Vložil: Benjamin

Sborový život poslal Stepan

Co je akt instalace kazatele ve sboru

Bratr tajemník VV BJB Jan Titěra vysvětlil co je podle příručky federální teologické komise BJB z r. 1985 akt instalace kazatele ve sboru:





 
Příbuzné odkazy
· Více o Sborový život
· Novinky od Benjamin


Nejčtenější článka o Sborový život:
Člověk a církev – diskuse o formálním členství v církvi


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 4.5
Hlasů: 2


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Associated Topics

Sborový život


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Co je akt instalace kazatele ve sboru" | Přihlásit/Vytvořit účet | 22 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Co je akt instalace kazatele ve sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: mysli v Pondělí, 12. listopad 2007 @ 08:27:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
se mi zdá, že instalace, jak ji popisuje příručka z r. 1985 je dnes anachronismus. StB tehdy potřebovala mit rozhodování o obsazení sborů ve svých rukou a proto vznikl ten akt instalace. Zvenku to vypadalo jako spontánní sborová slavnost, ale StB  nad tím měla kontrolu. Instalaci moh dělat jenom předseda Rady, kterýho měla StB vždycky zavázanýho ke spolupráci, takže udělal, co mu řekli a taky za to nesl odpovědnost. Kdyby instalaci udělal někdo jiný, tak by neplatila. Navíc tam byl vnesenej nesystémovej prvek: sbor už nemoh uvádět kazatele do služby sám a svobodně, ale byl závislej na vedení "církve", kterou z našeho kongregačního uspořádání komunisti udělali, aby ji mohli ovládat.

Neměla by teologická komise s tímhle anachronismem něco udělat?

Docela mě děsí i to, že VV pokračuje v normalizačním duchu, běžně mluví o církvi BJB (a jedná podle toho) a dokonce chce oživit i komunistickou Radu s jejími pravomocemi... Děsí mě ti to, že velká část baptistů na tohle slyší, že preferujou silnou ruku, silné vedení a církevní struktury..



Re: Re: Co je akt instalace kazatele ve sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Krajina v Pondělí, 12. listopad 2007 @ 14:47:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak mě napadá, jestli tím nechce "nový" VV BJB demonstrovat svou sílu.


]



Re: Co je akt instalace kazatele ve sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Lada (cheb@baptistcz.org) v Úterý, 13. listopad 2007 @ 14:34:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
predpokladam , ze instalace-uvadeni do sluzby ve sboru probiha u vsech sboru v bjb stejne nebo ne ? predposledni byl uvaden br. Fajmon v Liberci



Re: Re: Co je akt instalace kazatele ve sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: blahovej v Úterý, 13. listopad 2007 @ 15:10:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím,
nemyslím si, že je to všude naprosto stejné. U nás - tedy v Liberci - nevykonával uvedení "předseda rady", ale staršovstvo místního sboru. Slib zněl taky trochu jinak. VV, stejně jako kazatelé baptistických sborů v okolí a faráři z libeceké ekumény byli pozváni jako hosté.


]


Re: Re: Re: Co je akt instalace kazatele ve sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Lada (cheb@baptistcz.org) v Úterý, 13. listopad 2007 @ 18:01:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
diky, Titera v chebu pripominal tvoji instalaci, tak jsem predpokladal, ze instalatorem byl vv, nasledna ordinace je pro bjb - ordinovat bude vv ?


]


Re: Re: Re: Re: Co je akt instalace kazatele ve sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: mata v Úterý, 13. listopad 2007 @ 18:09:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
cuju ze blahos mel instalaci i ordinaci v jeden den, takze asi ne



]


Re: Re: Re: Re: Co je akt instalace kazatele ve sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: blahovej v Středa, 14. listopad 2007 @ 11:49:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
:-) připomínal - to by mě celkem zajímalo. Z VV tu byl jen Milan Svoboda. Mám za to, že já i liberecký sbor jsme chápali instalaci zároveň jako ordinaci - tedy ve smyslu přijetí Hospodinova vzájemného "přiřazení" (jakkoliv podivně to může znít)... Zatím jsem neporozuměl tomu, proč bych měl toužit po nějaké širší, či hlubší ordinovanosti (např. pro BJB)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Co je akt instalace kazatele ve sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Lada (cheb@baptistcz.org) v Středa, 14. listopad 2007 @ 12:31:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
komise duchovni sluzby a ordinacni rad - i toto mame v bjb


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co je akt instalace kazatele ve sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: blahovej v Středa, 14. listopad 2007 @ 13:05:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano, jeho součástí je i tato formulace:

Zpravidla po jedno až dvouleté službě sbory uvažují o provedení ordinace. Pokud považují ordinaci za vhodnou, obrátí se na komisi duchovní služby, která pozve dotyčného k pohovoru, případně mu zadá ordinační práci a ordinaci doporučí či nedoporučí.

Vůči istitucionalizované ordinaci mám určité výhrady - bude-li ale liberecký sbor trvat na tom, abych byl ordinován dle řádu, jsem připraven se podřídit.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co je akt instalace kazatele ve sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Lada (cheb@baptistcz.org) v Středa, 14. listopad 2007 @ 14:05:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
vhodna ordinace - sbor "uzna vyzralost" kazatele a pozada o ordinaci, v tomto vidim spise duchovni rozmer, do doby ordinace muze kaz. vysluhovat Veceri Pane ? 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co je akt instalace kazatele ve sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: blahovej v Středa, 14. listopad 2007 @ 16:13:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdá se, že se budete divit, ale mám dojem, že ke všeobecnému kněžství, patří to, že vysluhovat Večeři Páně, nebo dokonce křtít může v církvi každý. Nebo je to jinak?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co je akt instalace kazatele ve sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Krytyk v Středa, 14. listopad 2007 @ 17:02:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to NAPROSTO SPRÁVNĚ. Spíše z důvodu organizace a řádu (pořádku) při bohoslužbách pověřuje sbor těmito službami konkrétní sourozence, kterým důvěřuje.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co je akt instalace kazatele ve sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: blahovej v Středa, 14. listopad 2007 @ 16:30:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
...tak se rozkoukávám a něco podobného našel i tady ---

cituji:

Podobně, i když ve většině sborech křtí a vede Večeři Páně kazatel, nic v Písmu nenaznačuje, že by na základě ordinace šlo jen o jeho hájemství. Když kazatel křtí či vede Večeři Páně, nedělá to jako kněz, prostředkující mezi Bohem a jeho lidem, ale jako uznávaný vůdce Božího stádce, který má jeho důvěru. Baptisté vlastně obecně souhlasí v tom, že není biblického důvodu, proč by křest a vysluhování Večeře Páně nemohl vykonávat kdokoli, za předpokladu, že ho o to sbor požádá.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co je akt instalace kazatele ve sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Lada (cheb@baptistcz.org) v Středa, 14. listopad 2007 @ 17:47:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
a kdyz sbor (vetsina) chce instalaci a ordinaci v soucinnosti s vv bjb (nezalezi na momentalnim bratrskem obsazeni fci)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co je akt instalace kazatele ve sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Krytyk v Středa, 14. listopad 2007 @ 18:04:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
VV slouží pouze ke koordinaci nadsborové spolupráce ale není žádným nadřízeným sboru. Tím sbor zbytečně (a nebaptisticky) předůraznuje jeho význam a zbavuje se výsady svéprávnosti. Je to stejné, jako kdyby požádal staršího z jiného sboru, aby provedl za místní staršostvo uvedení kazatele do služby. Bylo by to divné, ne? Jako kdyby jeho vlastní starší byli neschopní. BJB není církev, to znamená, že sbor si má dělat instalaci sám.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co je akt instalace kazatele ve sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: blahovej v Středa, 14. listopad 2007 @ 19:22:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Abych řekl pravdu, tak teď úplně nerozumím otázce - ptáte se mě na to, co bych dělal, kdyby to chtěl můj sbor, nebo co si myslím o tom, že to chce sbor v Chebu ?  Pokud jde o to první - což nepředpokládám, tak je to tak, jak jsem napsal dříve.  Jestli ale otázka směřuje druhým směrem, pak jsem dalek toho mít dojem, že to musí nutně všechny sbory BJB vnímat stejně - mě to ale přijde zvláštní (třebaže je to možná běžné) a každopádně by mě zajímalo co k tomu většinu členů vede.


]



Re: Co je akt instalace kazatele ve sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: RobertPecar v Čtvrtek, 15. listopad 2007 @ 10:40:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Při uvedení do služby je přítomen VV jako reprezentant BJB - ostatní sbory tak dávají najevo, že přijímají rozhodnutí místního sboru i pro sebe. Místní sbor rozpoznal obdarování a povolání konkrétního bratra a uvádí ho do služby (pověřuje touto službou). Ostatní sbory (BJB chcete-li) respektují takovéto pověření a účastí zástupců BJB (například člen VV či starší ze sousedních sborů) je toto uvedení do služby vnímáno jako cosi společného. Kazatel místního sboru je respektován celým společenstvím baptistických sborů (slouží na společných akcích nebo dle potřeby i v jiných sborech).

Vnímat přítomnost VV BJB při ordinaci jako projev moci je nepochopení ordinace v baptistickém pojetí. Spíš to vypovídá o jistém stírání rozdílů mezi ordinací a kněžským svěcením.



Re: Re: Co je akt instalace kazatele ve sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: blahovej v Čtvrtek, 15. listopad 2007 @ 12:09:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
... už jsem asi stokrát slyšel úvod "když se nás lide zeptají co je to vlastně za akt ta instalace..." :)

"Místní sbor rozpoznává a uvádí, Bjb - reprezentovaný VV a ostatní sbory respektují
Jistě. Nemůžu si pomoci, ale někdy to vypadá opačně :)

"Ordinace jako kněžské svěcení" - Ano - právě tak je ale většinou ordinace chápána - viz stále se opakující dotazy může-li neordinovaný vysluhovat Večeři Páně. Můžete řici, že to není problém koncepce, ale nepochopení ze strany lidí.
Mám ale dojem, že k takové dezinterpretaci ona koncepce přinejmenším trošku svádí. 
S největší pravděpodoností se ale řadím mezi ty, kteří zcela nerozumí baptistickému pojetí ordinace - a budu rád, když mi ho někdo osvětlí. I na mě působí trochu jako pozůstatek kněžského svěcení. 

Řeknu-li to velmi přízemně- takový veřejný akt je pro mě srozumitelný, když je vyjádřením určité změny. 
V baptistické ordinaci nejde o změnu stavu, nebo nce -

"Poslání služebníků pověřených duchovní (ordinovanou) službou nespočívá v určitých
speciálních či jedinečných funkcích, které by náležely výlučně do jejich pravomoci, ani v
nějakém jejich vyšším duchovním statutu. Vše, co ordinovaný kazatel na základě svého
pověřujícího oddělení ve sboru koná, může být konáno i kterýmkoli jiným členem sboru,
pokud ho sbor na základě duchovních a odborných předpokladů tím pověří."

Jedinou změnou je tedy "širší" uznání povolání, které rozpoznala místní církev ? Jestli ano, rád bych pokračoval - ale dávám Vám možnost zastavit mé (choré?) pochody dříve ... :)



]


Re: Re: Co je akt instalace kazatele ve sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: JachymGondas v Čtvrtek, 15. listopad 2007 @ 16:45:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dovolím si několik neutříděných poznámek:
Instalační akt chápu jako legitimní formu přímluvné modlitby, ve které sbor vyprošuje požehnání pro jednoho ze svých členů, kterého sborové společenství rozpoznalo a pověřilo ke kazatelské službě. Toto rozpoznání a pověření se opakuje při nástupu kazatele na nové místo. Opět místní sbor kazatele rozpoznává, pověřuje a přimlouvá se za něj a jeho službu (a pochopitelně i za celý sbor). Váha tohoto kroku (opět podle mého názoru) leží vždy na konkrétním sborovém společenství. Skupina ostatních sborů nemusí )a dokonce ani nemohou) toto rozhodnutí "přijmout i pro sebe". Kazatelská služba totiž není "pravomoc", do které by byl jednotlivec jednorázově a jednou pro vždy uveden. To je skutečně relikt kněžského pojetí kazatelské služby. Kazatelství není stav, ale aktuální služba. Proto také neexistuje nic jako "kazatel mimo službu".
"Na společných akcích nebo dle potřeby ve sborech" pravidelně slouží také "neordinovaní" kazatelé...


]


Re:Co je akt instalace kazatele ve sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: RobertPecar v Čtvrtek, 15. listopad 2007 @ 17:59:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To JachymGondas:
Přesně tak - instalace se opakuje při každém nástupu na nový sbor. Naproti tomu ordinace je ustanovení do služby kazatele evangelia, které je jedinečné, je jednou na celý život a je pro celou církev (Kristovu) a nejen pro jeden sbor. Souhlas s tím, že nejde o pravomoc (nárok), ale o břemeno (zodpovědnost). Souhlas, že takovýto člověk není "mimo službu" ani když není na konkrétním sboru. Otázka snad: Proč by nemohli ostatní sbory příjmout či chcete-li stotožnit se s rozhodnutím konkrétního místního sboru??


]


Re: Re:Co je akt instalace kazatele ve sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: JachymGondas v Čtvrtek, 15. listopad 2007 @ 18:30:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Omlouvám se. Nevyjádřil jsem se dost přesně. Tím "mimo službu" jsem myslel pravý opak. Totiž, že kazatel je buď v konkrétní sborové kazatelské službě, nebo není kazatel. 
Také bych nesouhlasil s rozlišováním na pravomoc a břemeno. Kazatelská služba není jen břemeno. Je to také dar a požehnání, práce často příjemná. Ten rozdíl, který mám na mysli spočívá spíš v tom, že "kazatelství" nemá žádnou trvalou povahu. Neplatí: "jednou kazatelem - navždy kazatelem". Obdarování k této službě musí (nebo také nemusí) vždy znovu rozpoznávat konkrétní sbor. Někdo, kdo slouží v určitém sboru jako kazatel, nemusí být v jiném sboru rozpoznán, jako vhodná, obdarovaná osoba. A to je také důvod, proč nemohou kazatele přijmout všechny sbory najednou, jaksi "do zásoby". Ostatní sbory mohou volbu sboru maximálně vzít na vědomí.



]


Re: Re:Co je akt instalace kazatele ve sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: mata v Čtvrtek, 15. listopad 2007 @ 19:06:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Re: Proč by nemohli ostatní sbory příjmout či chcete-li stotožnit se s rozhodnutím konkrétního místního sboru??

to se mi zda jako mirne nepochopeni veci. ostatni sbory se samozrejme mohou stototozinit s RKMS. ale nemusi! a to je to o cem mluvyl jahym.

jinymi slovy, kdyz sbor A chce a uvede do sluby kazatele x, ale sbor B se se sborem A nazorovne nestotozni, tak je to problem sboru B. tedy neni to tak ze se se sborem A museli nejprve nazorove stotoznit sbory B, C, ..., Z a teprve potom by mohl byt x uveden do sluzby v A. :)


]


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.15 Seconds