poslal Stanley První čtení: Genesis 3,14 -15: „I řekl Hospodin Bůh hadovi: "Protožes to učinil, buď proklet, vyvržen ode všech zvířat a ode vší polní zvěře. Polezeš po břiše, po všechny dny svého života žrát budeš prach. Mezi tebe a ženu položím nepřátelství, i mezi símě tvé a símě její. Ono ti rozdrtí hlavu a ty jemu rozdrtíš patu."
“Druhé čtení: Matouš 28,11 - 15: „Když se ženy vzdálily, někteří ze stráže přišli do města a oznámili velekněžím, co se všechno stalo. Ti se sešli se staršími, poradili se a dali vojákům značné peníze s pokynem: "Řekněte, že jeho učedníci přišli v noci a ukradli ho, když jste spali. A doslechne-li se to vladař, my to urovnáme a postaráme se, abyste neměli těžkosti." Vojáci vzali peníze a udělali to tak, jak se jim řeklo. A ten výklad je rozšířen mezi židy až podnes.“
Čtení ke kázání: 1 Korintským 15,12 - 19: „Když se tedy zvěstuje o Kristu, že byl vzkříšen, jak mohou někteří mezi vámi říkat, že není zmrtvýchvstání? Není-li zmrtvýchvstání, pak nebyl vzkříšen ani Kristus. A jestliže Kristus nebyl vzkříšen, pak je naše zvěst klamná, a klamná je i vaše víra, a my jsme odhaleni jako lživí svědkové o Bohu: dosvědčili jsme, že Bůh vzkřísil Krista, ale on jej nevzkřísil, není-li vzkříšení z mrtvých. Neboť není-li vzkříšení z mrtvých, nebyl vzkříšen ani Kristus. Nebyl-li však Kristus vzkříšen, je vaše víra marná, ještě jste ve svých hříších, a jsou ztraceni i ti, kteří zesnuli v Kristu. Máme-li naději v Kristu jen pro tento život, jsme nejubožejší ze všech lidí!“
Kázání:
Milé sestry a drazí bratři,
dnešní kázání bude o víře ve vzkříšení našeho Pána, Ježíše Krista. Tato víra není samozřejmostí. Ve vzkříšení Ježíše Krista nevěří ateisté, pohané, Židé i muslimové. Celkem asi pět miliard lidí. Tedy většina, neboť celková lidská populace činí dnes něco málo přes sedm miliard. Křesťanů je odhadem něco přes dvě miliardy a ti by ve vzkříšení Ježíše Krista měli věřit.
Ale i to není jisté. Mezi staré křesťanské hereze patří totiž i doketismus. podle kterého měl Ježíš jen zdánlivé tělo, nebo alespoň tělo neschopné utrpení. Ježíš ve své božské podstatě podle doketistů musel být povznesen nad úzkost, smrt a lidství vůbec. Jeho utrpení a smrt byly tak jen zdánlivé a logicky i jeho vzkříšení bylo jen zdánlivé. Takříkajíc naoko. Doketismus byl značně rozšířen ve starověku mezi gnostickými učiteli helenistického světa. A jelikož se gnosticismus šíří i dnes, a to také mezi křesťany, tak možná doketismus má stoupence rovněž v současné době.
Co se týče věřících Židů, tak ti považují Ježíše za falešného Mesiáše a pochybují logicky i o jeho vzkříšení. Jak ale reagují na realitu prázdného hrobu? Jednoduše tím, že podle nich Ježíšovi učednici přišli v noci, když stráže spaly, a Ježíšovo tělo prostě ukradli. A jak jsme slyšeli v našem dnešním druhém čtení, tento výklad je rozšířen mezi Židy dodnes (Mt 28,15).
Velice zajímavý je vztah muslimů k Ježíši Kristu. Ježíše považují muslimové za velkého proroka a významného Božího posla, který na rozdíl od Muhammada dovedl činit zázraky. Ježíšovo zázračné narození je plně uznáváno a Ježíš je dokonce přirovnán k novému Adamovi. Naproti tomu Ježíšovo božství je muslimy tvrdě popíráno a rovněž jeho smrt na kříži. V Koránu ve čtvrté súře stojí, že Židé Ježíše ani nezabili ani neukřižovali, ale jen se jim to zdálo. Naopak Bůh Ježíše pozdvihl k sobě. Ježíš tedy nezemřel a je nadále živý v nebi, odkud se jednou vrátí. A zdá se, že podle muslimů je s Ježíšem v nebi i jeho matka Marie.
Ježíš je v Koránu ostatně označován jako syn Marie a o jejím manželovi Josefovi se v Koránu vůbec nepíše. Ježíš byl podle Muhammada zázračně stvořen Bohem, není však Jeho synem. Muhammad rovněž odmítá učení o Boží Trojici, přičemž za členy Svaté Trojice považuje Boha, Ježíše a Marii. Učení, že členy Svaté trojice je Bůh, Ježíš a Marie, vyznávaly některé křesťanské sekty (například korydiánci) a Muhammad pravděpodobně omylem považoval toto učení za obecně křesťanské.
Postoj řady ateistů i nevěřících ke vzkříšení Ježíše názorně přiblížila spisovatelka Lenka Procházková ve svém známém románu Beránek. Ježíš zde vystupuje jako člen židovské sekty esejců a ti mu pomáhali i s různými zázraky. Také Ježíše uvedli to stavu zdánlivé smrti a ten díky tomu přežil ukřižování. S jejich pomocí Ježíš opustil i hrob, aby následně byl náhodou zabit a pochován jinde. Podle jiných názorů odešel Ježíš do Indie, kde již předtím pobýval mezi svým dvanáctým a třicátým rokem života. V Indii pak údajně Ježíš i zemřel a je tam i pochován.
Nehledě na všechny tyto názory jsme jako pravověrní křesťané vyzýváni apoštolem Pavlem v dnešním čtení ke kázání k tomu, abychom neochvějně věřili v Ježíšovo vzkříšení. Jinak je naše víra nejen klamná, ale i marná, jelikož bychom stále byli v zajetí svých hříchů. A skutečně kdyby Ježíš nebyl vzkříšen, tak je zpochybněno celé Jeho dílo spásy. Vzkříšení z mrtvých totiž korunuje, pečetí a potvrzuje Kristovo dílo. Vzkříšení jasně dokazuje, že Ježíš je skutečně Syn Boží (Ř 1, 3 - 4). A tak jen ten, kdo věří, že Ježíš byl vzkříšen, bude spasen, jak píše apoštol Pavel: „Vyznáš-li svými ústy Ježíše jako Pána a uvěříš-li ve svém srdci, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých, budeš spasen. Srdcem věříme k spravedlnosti a ústy vyznáváme k spasení, neboť Písmo praví: `Kdo v něho věří, nebude zahanben. ´“ (Ř 10, 9 - 11).
Kristovo vzkříšení nám tedy přineslo předně ospravedlnění. Ježíš byl totiž „vydán pro naše přestoupení a vzkříšen pro naše ospravedlnění“, jak je psáno ve čtvrté kapitole Listu Římanům (Ř 4,25). Dále nám Ježíšovo vzkříšení přineslo smíření s Bohem, jak je psáno v páté kapitole Listu Římanům: „Jestliže jsme my, Boží nepřátelé, byli s Bohem smířeni smrtí jeho Syna, tím spíše nás smířené zachrání jeho život. A nejen to: chlubíme se dokonce Bohem skrze našeho Pána Ježíše Krista, který nás s ním smířil.“ (Ř 5,10 - 11).
Dále vzkříšení našeho Pána nám přináší odpuštění našich vin, jak se píše v Listě Koloským: „S Kristem jste byli ve křtu pohřbeni a spolu s ním také vzkříšeni vírou v Boha, jenž ho svou mocí vzkřísil z mrtvých. Když jste ještě byli mrtvi ve svých vinách a duch1ovně neobřezáni, probudil nás k životu spolu s ním a všechny viny nám odpustil.“ (Ko 2,12 - 13). Díky tomuto odpuštění vin jsme také osvobození od přicházejícího Božího hněvu, jak je uvedeno v Prvním listě Tesalonickým: „Lidé sami vypravují, jak jste nás přijali a jak jste se obrátili od model k Bohu, abyste sloužili Bohu živému a skutečnému a očekávali z nebe jeho Syna, kterého vzkřísil z mrtvých, Ježíše, jenž nás vysvobozuje od přicházejícího hněvu.“ (1Te 1,9 - 10).
Ježíšovo vzkříšení je rovněž zárukou, že i my, pokud zemřeme, budeme vzkříšení z mrtvých: „Je-li však ve vás Kristus, pak vaše tělo sice podléhá smrti, protože jste zhřešili, ale Duch dává život, protože jste ospravedlněni. Jestliže ve vás přebývá Duch toho, který Ježíše vzkřísil z mrtvých, pak ten, kdo vzkřísil z mrtvých Krista Ježíše, obživí i vaše smrtelná těla Duchem, který ve vás přebývá.“ (Ř 8,10 - 11).
Kristovo vzkříšení dále nám umožňuje žít v Boží moci. Vzkříšený Ježíš jednak se za nás přimlouvá před Božím trůnem: „Kdo je odsoudí? Vždyť Kristus Ježíš, který zemřel a který byl vzkříšen, je na pravici Boží a přimlouvá se za nás!“ (Ř 8,34). A jak upozornil své učedníky sám Ježíš, Jeho odchod k Bohu Otci umožnil seslání Ducha svatého: „Říkám vám však pravdu: Prospěje vám, abych odešel. Když neodejdu, Přímluvce k vám nepřijde. Odejdu-li, pošlu ho k vám. On přijde a ukáže světu, v čem je hřích, spravedlnost a soud: Hřích v tom, že ve mne nevěří; spravedlnost v tom, že odcházím k Otci a již mne nespatříte; soud v tom, že vládce tohoto světa je již odsouzen.“ (J 16,7 - 11).
Ježíšovým vzkříšením Bůh tak splnil zaslíbení dané v tzv. prótoevangeliu, které jsme slyšeli v našem dnešním prvním čtení: „Mezi tebe a ženu položím nepřátelství, i mezi símě tvé a símě její. Ono ti rozdrtí hlavu a ty jemu rozdrtíš patu."“ (Gn 3,15). Oním semenem ženy, které rozdrtilo hlavu hadovi a tím i satanovi, nebyl nikdo jiný než Ježíš Kristus. Svým vzkříšením nás Ježíš tedy osvobodil od hříchu, smrt a ďábla. Proto v Listě Židům se píše, že Ježíš svou smrtí zbavil moci toho, kdo smrtí vládne, totiž ďábla, a tak vysvobodil ty, kdo byli strachem před smrtí drženi po celý život v otroctví.“ (Žd 2,14 - 15).
Ježíšovo vzkříšení z mrtvých proto zaručuje, že smrt a zánik nebudou mít poslední slovo, co se týče člověka jako jednotlivce, lidských dějin a osudu celého vesmíru. V tomto věku či světě vše hyne: nejen zvířata či lidé, ale i hvězdy a zánik čeká i tento vesmír. Naštěstí, díky Kristovu vzkříšení můžeme naopak vyhlížet nové nebe a novou zemi a těšit se na život věčný v budoucím věku. Buďme tedy bdělí, pevní ve víře ve vzkříšeného Pána, buďme stateční a silní, jak nás ostatně žádá apoštol Pavel v Prvním listě Korintským (1 K 16,13). Amen.
Modlitba po kázání:
Náš nebeský Otče,
děkujeme Ti, že jsi svého Syna, Ježíše Krista, vzkřísil z mrtvých a tím jsi potvrdil Jeho dílo spásy, které nám přineslo smíření s Tebou, odpuštění našich vin, ospravedlnění, spasení, osvobození od budoucího hněvu a život věčný. Na svět pak mohl přijít Duch svatý, náš Přímluvce a Utěšitel, který nás uvodí do všeliké pravdy a dává nám sílu žít podle Tvé svaté vůle.
Odpusť nám, že naše životy ne vždy odpovídají možnostem, které jsi pro nás otevřel v Ježíši Kristu a daruj nám dostatek milosti, abychom si vždy dobře uvědomovali, co vše pro nás Ježíš vydobyl a abychom uměli dobře naložit se všemi dary, které jsi nám v Něm daroval. Abychom skutečně žili tak, jak se Ti líbí a to Tvé slávě a chvále a k užitku našich bližních. Ve jménu Pána Ježíše Krista. Amen.
Stanislav Heczko