Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Karolína   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5121, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 4898, adminů: 23, uživatelů: 2394
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

7 268 525

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 11 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Názory: Sloup smíření jako symbol nesmíření
Glosy poslal Nepřihlášený

Na Staroměstském náměstí na Starém městě Pražském buduje se připomínka starých časů – mariánský sloup. Není to však sloup smíření, nýbrž votivní dar Panně Marii z perspektivy rekatolizační moci, na jejíž stranu se v 17. století přiklonila historická „štěstěna“, jelikož Švédové české evangelíky nezachránili, nýbrž jen Prahu vyloupili. Stále znovu však obhajují sloup jeho zastánci jako „sloup smíření“, jako sloup něčeho, k čemu pořádně nedochází. Jinak by to slovo nebylo tak zaklínáno anebo by nebylo tak lhostejné. Ale tento zvláštní paradox by měl podle mého vést k zamyšlení.

Vložil: Mainstream v Sobota, 27. červen 2020 @ 20:54:21 CEST (85 čtenářů)
(Více... | 8607 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Podobojí - teologické úvahy k vysluhování Večeře Páně v ČCE 2020
Sborový život poslal Nepřihlášený

Prožili jsme několik postních a velikonočních týdnů eucharistického půstu. Otevření kostelů a blížící se Svatodušní svátky nás staví před otázku, jak máme dále vysluhovat Večeři Páně. Pandemií koronaviru pro nás nastala nová historická situace, která může změnit budoucí podobu této svátosti na měsíce, na roky, na desetiletí. Kristova církev není vázána na tradiční formy, pro svá rozhodování však musí – při všem zohlednění praktické proveditelnosti a pastýřských aspektů – uvádět především teologická kritéria.

1. Časté vysluhování

Již po několik desetiletí jsme v ČCE svědky trendu směrem k častějšímu a častějšímu vysluhování Večeře Páně. Bohoslužby s Večeří Páně namnoze přestaly být výjimkou, mnohde se staly nebo stávají pravidlem. Dosavadní platná Agenda (1983) i právě vznikající nová Agenda považují nedělní bohoslužbu s Večeří Páně za normativní. Návrat k dřívější praxi, kdy se Večeře Páně slavila pouze o velkých svátcích nebo dokonce jako přívažek k bohoslužbám, vyhrazený sborové elitě, bych považoval za neblahý krok zpět. Česká reformace byla v jednom ze svých proudů (Jan Milíč z Kroměříže) hnutím za velmi časté (každodenní) přijímání. Historický argument má pro nás váhu druhotnou, vždyť např. přijímání malých dětí odporuje reformačnímu pojetí Večeře Páně. Zanedbatelný není ani aspekt ekumenický: častým vysluhováním prostě srovnáváme krok s církvemi klasického protestantismu.

Vložil: Mainstream v Pátek, 19. červen 2020 @ 14:03:22 CEST (57 čtenářů)
(Více... | 10118 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Slavení večeře Páně v domácnosti
Sborový život poslal Nepřihlášený

Už ve středu 11. března 2020 jsme v Novém kostele v Litomyšli zrušili první bohoslužby na následující neděli 15. března a nikdo z nás nevěděl na jak dlouho. A hned 26. dubna 2020 jsme začali slavit bohoslužby v povoleném rozsahu patnácti osob dvakrát za neděli. A začali jsme křtem dospělé sestry. A od té doby vždy v mezích daných státem vedeme bohoslužby jak na streamu, což děláme už celé tři roky, tak naživo včetně Večeře Pánovy. Celé roky se tu podává jak z kalichů, tak z kalíšků na podnosu. A v těch kalíšcích je jak alkoholické víno, tak vždy několik kalíšků s nealkoholickou vinnou šťávou.

Už v prvních zprávách rozesílaných ve zpravodaji našeho Sboru Církve bratrské jsem v souhlasu se staršími sboru povzbudil otce a dědy v rodinách, aby lámali chléb a podávali nápoj. A protože mi šlo o to, aby u toho mohly být děti, nechával jsem víno jako alternativu. Povzbuzoval jsem je, aby se jim součástí společného stolování stalo svátostné jídlo. Tam kde nejsou otcové a dědové, povzbuzoval jsem matky a babičky. A kde není celá rodina, povzbuzoval jsem k takovému jednání uměle vytvořená společenství. Myslel jsem tím na lidi v karanténě a mimo republiku. Oslovoval jsem ty, kteří jsou členy sboru a blízce propojené přátele, kteří s námi běžně žijí. 

Nevytvářel jsem obecnou praxi v církvi. A ani si nemyslím, že by naše způsoby měl někdo opakovat jako vzor. Pokud k tomu někdo dojde na základě svobodného uvažování před Bohem, ať mu to je k dobru jako nám. Ještě dodávám, že bych mohl tohle psaní zanést biblickými citáty a následnou argumentací, ale to asi nebyl smysl zadání. 

Vložil: Mainstream v Úterý, 16. červen 2020 @ 22:23:21 CEST (73 čtenářů)
(Více... | 7602 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Nebourat, nestavět. Saša Uhlová ke sporu o mariánský sloup
Glosy poslal Nepřihlášený

Chodívala jsem přes Staromák několikrát týdně. Moje fakulta měla totiž kromě hlavní budovy na náměstí Jana Palacha ještě pobočku v Celetné ulici, takže Staroměstské náměstí bylo místem, kudy jsem často přecházela z přednášky na přednášku.

Měla jsem tu část Prahy ráda i proto, že jsme po přednáškách často zapadli do nějaké hospody. Cítili jsme se v těch ulicích doma. Tehdy v nich ještě bylo možné najít dost hospod i kaváren, kde to nebylo předražené.

Ta čtvrť se ale za pár let proměnila tak, že jsem do ní prostě přestala chodit. Staromák se stal místem, kam člověk nevyrazí, pokud nutně nemusí. Mentálně se mi ztratil, jako by snad byl v jiném městě, nebo dokonce v jiné zemi.

Vložil: Mainstream v Pátek, 12. červen 2020 @ 17:36:54 CEST (288 čtenářů)
(Více... | 3223 bytů | 18 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Je očkování dar od Boha?
Etika poslal Nepřihlášený

Ještě donedávna si moderní civilizace pochvalovala proočkovanost společnosti a vymizení mnoha nemocí, u nás například spalniček. Nyní přibývá těch, kteří se očkování brání. Jde u této otázky podle vás čistě o racionální rozhodování, nebo je v něčem také duchovní? Je očkování dar od Boha, či spíše neoprávněný zásah člověka do přirozeného vývoje lidstva?

Očkování samo je jistě zajímavým a mnohdy přínosným vynálezem, pokud chrání konkrétního jedince, který se pro ně rozhodl dobrovolně na základě zvážení svých rizik.

Netroufám si říct, jak ho vidí Bůh. Co je pro mě na očkování zarážející, až odsouzeníhodné, jsou spíše systémy plošné a vnucené aplikace. Nyní nejspíš mnozí zvednou pokřik, že právě ta je nutná k vytvoření tzv. kolektivní imunity. Jenže tady je zakopán pes. Nebudu se nyní pouštět do úvah, že je to ke všemu zatím pouze ne zcela prokázaná teorie. Hlavní, co vidím jako problém z hlediska etiky, je to, že budování kolektivní imunity očkováním je založeno na plošné a značně bezohledné aplikaci, která předpokládá obětování slabších, především malých dětí, pokud budou očkováním vážně poškozeny. Tyto oběti pokládá provakcinační společnost za přijatelné, protože je jich údajně málo.

Vložil: Mainstream v Úterý, 26. květen 2020 @ 21:15:14 CEST (135 čtenářů)
(Více... | 7590 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Anna Polcková k odmítnutí zprávy ombudsmanky slovenským parlamentem
Glosy poslal Nepřihlášený

Anna Polcková je předsedající evangelická farářka v Bratislavě, Starém městě. V pořadu ombudsmanka vs. parlament Ondreje Prostredníka a Lucie Plavákové odpovídá na otázku, co vypovídá o stavu lidských práv skutečnost, že zpráva ombudsmanky nebyla slovenským parlamentem vzata na vědomí.

Vložil: Mainstream v Úterý, 26. květen 2020 @ 10:29:28 CEST (112 čtenářů)
(Více... | 1316 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Výměna názorů mezi Ondrejem Prostredníkem a Jánem Szőllősem
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Krátce po nepřijetí zprávy slovenské ombudsmanky tamějším parlamentem se na facebooku rozhořela debata mezi Ondrejem Prostredníkem z neparlamentního politického hnutí Progresívne Slovensko a Jánem Szőllősem z politické strany Kresťanská únia. Oba jsou křesťané. Ondrej Prostredník je luterán, zatímco Ján Szőllős je baptista.

Ondrej Prostredník 14.5.2020 Desivá koalícia ustrašených kresťanov, pohrobkov Tisa a tých, čo myslia srdcom len na seba sa zoradila do šíku. Netrvalo to ani tak dlho. Stačilo, aby sa v parlamente objavili témy ľudských práv. Hlasovanie nového parlamentu o správe ombudsmanky Márie Patakyovej odhalilo rozhodujúcu koalíciu v otázke ľudských práv a slobôd. Čo spája týchto poslancov? Niektorých, čo sa do parlamentu dostali na kandidátke Kresťanskej únie a OĽANO poznám osobne. Viem, že na témy ako je spolužitie osôb rovnakého pohlavia, či interrupcie máme odlišné názory. Nikdy by som však od nich nečakal, že sa postavia proti práci niekoho, kto poukazuje na situácie, v ktorých dochádza k porušovaniu základných práv a slobôd akýchkoľvek občanov tejto krajiny, našich blížnych, ako ich zvykneme označovať v našom spoločnom náboženskom jazyku.

Vložil: Mainstream v Úterý, 26. květen 2020 @ 10:26:31 CEST (99 čtenářů)
(Více... | 7981 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Názory: Ohlasy na současné dění na Slovensku
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

V minulém článku jsme psali o současném dění na Slovensku spjatém s politickou aktivitou konzervativních křesťanů. V tomto článku přinášíme ohlasy na toto dění ze strany umírněného křesťanstva.

Rozhodnutí slovenského parlamentu nevzít na vědomí zprávu ochránkyně lidských práv podrobil ostré kritice teológ a publicista Ondrej Prostredník. Pustil se obzvlášť do křesťanů, které tím, že odmítli tuto zprávu, viní ze strachu ze svobody a z pošlapávaní práv a svobod druhých lidí. Jeho ohlas je možné si vyslechnout zde: Tlačová konferencia Ondreja Prostredníka, 15.05.2020.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 21. květen 2020 @ 08:57:41 CEST (160 čtenářů)
(Více... | 2412 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Pařížský arcibiskup: Považují nás za hlupáky a bohoslužby za kino
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Francie – Pařížský arcibiskup rozhořčeně reagoval na další restrikce omezující svobodu náboženských shromáždění. Podle rozhodnutí francouzské vlády bude zákaz veřejných bohoslužeb závazný přinejmenším do 2. června.

“Jednají s námi jako s hlupáky, kteří si s ničím nedokáží poradit,” řekl arcibiskup Michel Aupetit. Připomněl také, že církev sehrává klíčovou roli ve snižování negativních následků epidemie. Od začátku karantény rozdává ve 27 pařížských farnostech jídlo pro potřebné a dokládá, že zachování zdravotních norem není problém.

Arcibiskup Aupetit, který má za sebou rovněž dvacet let lékařské praxe, konstatoval, že církev je připravena na fungování v době epidemie. Na žádost premiéra předložil směrnice, jimiž se bude řídit liturgie, aby se snížilo riziko přenosu nákazy. Nedostal však žádnou odpověď. V příštích dnech se tedy ve Francii otevřou obchody i školy, ale společná modlitba v kostelech bude nadále zakázána.

Vložil: Mainstream v Neděle, 03. květen 2020 @ 17:27:11 CEST (94 čtenářů)
(Více... | 1402 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Teologické a pastorální podněty současných týdnů
Principy poslal Nepřihlášený

Současná viróza či spíše její mediální obraz (v reálu se s ní naštěstí většina z nás asi ještě nesetkala) a reakce na ni nemilosrdně odkryly situaci církví, kterou jsme si mohli třicet let idealizovat - i já jsem doufal, že k nějakému poučení došlo a že například v pastoraci lépe připravuji lidi na situace, kdy bude jejich víra vystavena zkoušce. (O tom, jak by se zachovali ti, kdo tak skvěle křesťansky mluví, jsem ale neměl nikdy iluze).

Vánek nad vánek a všechno byl vánek, abych použil slušnější možnost překladu kazatelových slov... Virózy jsem se nebál, protože jsem patřil mezi ty, kdo se neměli možnost účinně před ní schovat - tak jen potvrzuji pravdivost úsloví, že člověk si zvykne i na šibenici. Traumatizující pro mě ale byly reakce církevního prostředí, připadal jsem si jako za časů komunistického vládnutí: Vedení církví (a ovšem někteří horliví faráři...), nakolik je známo, se bez odporu podřizovala vládním rozhodnutím a ještě sama aktivně zužovala prostor, který byl církvím ponechán. Věřící zjistili, že návštěva kostela je zase spojena s rizikem, třebaže menším než návštěva supermarketu, a toto riziko raději nechtěli podstoupit. A zase se vrátilo zdůvodňování předem zaujatých stanovisek duchovními argumenty - plné kalhoty odpovědnosti a ohleduplnosti a solidarity. A já jsem byl zase ten, koho je třeba napomínat k rozumnosti a opatrnosti...

Takhle paušálně to v reálu samozřejmě nebylo, popisuji stav své mysli v prvních dnech, v něčem pak ještě radikalizovaný situací Velikonoc, kdy byla otevřena hobby centra a tenisové kurty, ale ne kostely. Přitom mě všichni, které jsem konzultoval, od téměř osmdesátiletého zkušeného praktického lékaře po universitní odborníky ujišťovali, že k paušálnímu zrušení bohoslužeb či omezení přijímání eucharistie není dostatečný odborný důvod. Malomyslnost na mě padla po ohlášení uvolňovacích opatření, kdy se ukázalo, že nejsme ani na úrovni zoologických zahrad. A jen doufám, že se představitelé církví trochu zastyděli, když se předseda vlády prořekl, že na církve zapomněli - aby ne, podnikatelé a obchodníci a pejskaři se připomněli, jen církve zřejmě neprojevily žádnou iniciativu, když se dělal plán opatření.

Vložil: Mainstream v Pátek, 01. květen 2020 @ 23:25:55 CEST (171 čtenářů)
(Více... | 15215 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: 2019 - demonstrace proti vládě / 2020 - zavřené kostely a modlitebny
Glosy poslal Nepřihlášený

...

Píše se konec roku 2019 a některé církve naprosto otevřeně postupují proti demokraticky zvolené vládě, pořádají miliony chvilek, volají po demisi premiéra a organizují zájezdy na protivládní demonstrace. Někteří církevní představitelé a aktivisté již delší dobu píší politické články proti premiérovi a prezidentovi. Na verše o poslušnosti vládní moci reagují podrážděně, že prý Boha je třeba poslouchat více než lidi.

Píše se březen roku 2020. V ČR se objevují tři nemocní na Covid 19 a později 93 nakažených. Vláda vyhlašuje stav nouze a WHO celosvětovou pandemii. Uzavírají se církve a ruší se bohoslužby. Ti samí představitelé církví prohlašují, že je třeba se podřizovat vládní moci, což znamená i nescházet se.

Vložil: Mainstream v Úterý, 28. duben 2020 @ 14:15:42 CEST (152 čtenářů)
(Více... | 2194 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: O zapeklitém problému a koronaviru
Glosy poslal Nepřihlášený

Čím větší omyl, tím hůře se berou na vědomí fakta, která z něj vyvádějí. Nejhorší je takový, který byl socializován jako součást, ba předpoklad občanské i mezilidské komunikace, jak známo z nedávné minulosti. Jistě, je pravda, že člověk může být na omylu a dokonce v něm i slušně a poctivě žít. Životu nebezpečné je však zatracovat, byť jen ve světském smyslu někoho jen proto, že vidí věci odlišně, ať už jde o cokoli, nevyjímaje politiku, ani náboženství.

Nikdy v dějinách politická autorita nemanifestovala tak intenzivní zájem o zdravotní stav občanů v globálním měřítku, a to navíc v souvislosti s jediným typem viru. Kolektivní zdravotnické ambice pěstoval ve svém táboře socialismus, a přestože po roce 1989 vyšlo najevo, že na Západě státní zdravotnictví nebylo nutně a vždy kvalitnější, neplyne odtud lidumilnost totalitarismu.

Vyhlášení pandemie jednou z agentur OSN státy k ničemu nezavazuje. Epidemie a tím spíše pandemie je spíše statistický než medicínský termín. Váhu mu dodaly pouze jednotlivé vlády autoritativně zavedenými restrikcemi, které zacházejí s občany trochu jako s nesvéprávnými osobami a vyvolávají dojem, že vypukla biologická válka neznámo proti komu.

Vložil: Mainstream v Úterý, 28. duben 2020 @ 14:14:08 CEST (118 čtenářů)
(Více... | 3834 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Moje nevyřešené obavy z COVID-19 a nařízení vlády
Principy poslal Nepřihlášený

Velice jsem znepokojen tím, že vláda má najednou takovou pravomoc, že může diktovat církvi, zda může nebo nemůže provádět bohoslužebné shromáždění. Církev tady byla již hodně dávno a od začátku své existence prohlašovala, že bude vládě poslušná jen tehdy, pokud její nařízení nejsou v rozporu s tím, koho prohlašuje za svého jediného Kyrios. Takže svá pravidla církev nastavila již dávno. Prohlásit Ježíše za Krále nebyl náboženský ale politický projev, který vedl k jistým následkům.

I přesto, že můžeme souhlasit s vyhlášením karantény a z tohoto důvodu bohoslužby dobrovolně neprovádět (obávám se slova zrušit), jsem znepokojen pokorným přijetím přímého zásahu vlády do věci církve. Najednou se ukázalo, že všechny rozhovory o odluce státu od církve jsou jen slova, a v případě potřeby vláda bez problémů může najít dobrý důvod k diktování a nařizování toho, jak se má církev zachovat.

Vložil: Mainstream v Úterý, 07. duben 2020 @ 12:29:15 CEST (590 čtenářů)
(Více... | 3226 bytů | 16 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Cesta k ekumeně v současnosti
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Můj úhel pohledu

Opakovaně zde v minulých dnech zazněla výzva, abychom mluvili otevřeně a na základě své osobní zkušenosti. Této výzvy se budu držet i já. Proto prosím berte moje vystoupení jako můj úhel pohledu, který je navíc s ohledem na vymezený čas nutně výběrový a omezený. Na problematiku se dívám jako člen římskokatolické církve, který se od poloviny 90. let s různou intenzitou pohybuje v ekumenickém prostředí a téměř dvacet let jsem zaměstnán na Evangelické teologické fakultě Univerzity Karlovy. Setkání a rozhovory se členy různých církví pro mne nejsou výjimečnou událostí, ale naopak v podstatě každodenní náplní práce.

Dlouholeté působení v tomto prostředí mě nepochybně ovlivňuje, ale nepřestávám být doma v římskokatolické církvi, kde se spolu se svými syny účastním křesťanského života, včetně života svátostného. A jak už bývá u ekumenicky angažovaných křesťanů poměrně běžným zvykem, mám tendenci být více kritický ke svojí vlastní církvi a tradici. Naopak u ostatních křesťanských církví se snažím vidět a ocenit pozitivní prvky. Odlišné důrazy v jiných církvích nevnímám jako něco, co by mě ohrožovalo a vůči čemu bych se potřeboval vymezovat, ale naopak jako něco, co mě může obohatit.

Vložil: Mainstream v Středa, 25. březen 2020 @ 17:06:08 CET (151 čtenářů)
(Více... | 42504 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4)

Názory: Pohled na budoucnost Staroměstského náměstí
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Daniel Ženatý [synodní senior Českobratrské církve evangelické] promluvil z pozice předsedy Ekumenické rady církví na semináři k budoucnosti Staroměstského náměstí, který pořádal Magistrát hl. m. Prahy. Ve svém vystoupení zdůraznil, že ve sporu o obnovu Mariánského sloupu proti sobě nestojí církve.

Vážený pane primátore, vážení přátelé, děkuji za pozvání.

Předesílám, že nejsem ani historik, ani architekt, ani politik, a doufám, že se vám nebudu plést do řemesla. Jsem teolog.

Zastupuji Ekumenickou radu církví v ČR. Ta sdružuje 12 členských církví vzniklých buď přímo z Reformace, nebo odštěpením od církve římskokatolické.

Pro pořádek ocituji poslední platné usnesení valného shromáždění ERC z konce roku 2018, týkající se Mariánského sloupu:

Vzhledem k blížícímu se výročí poprav 27 představitelů stavovského odboje na Staroměstském náměstí a v návaznosti na bohoslužbu smíření k 600. výročí smrti Mistra Jan Husa navrhuje Valné shromáždění ERC, aby na místě bývalého mariánského sloupu na Staroměstském náměstí vznikl symbolický památník smíření.

Vložil: Mainstream v Úterý, 10. březen 2020 @ 20:36:57 CET (73 čtenářů)
(Více... | 8154 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Mohou křesťané slavit Vánoce?
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Může křesťan slavit Vánoce, svátek, který nejen, že má pohanský původ, ale je také využíván nevěřícím světem k propagaci komercialismu? Dle mého názoru záleží na člověku a jeho přesvědčení před Bohem. Především jsme vybízeni, abychom považovali spravedlnost a oddanost Bohu za to nejdůležitější. Musíme usilovat o to zalíbit se Bohu na základě toho, o čem věříme, že je konzistentní s Písmem. Když však nahlédneme do Písma, nenalezneme žádnou pasáž přikazující slavit Kristovo narození. Na druhou stranu, Bible rovněž říká, že všechno je dovoleno, ale ne vše prospívá (1. Korintským 6:12). Navíc bychom měli být plně přesvědčeni o dni uctívání či v otázce stravování (Římanům 14:1-12). Právě tento odkaz podporuje stanovisko, podle něhož mají křesťané svobodu ve slavení Vánoc.

Starý Zákon hlásá, že jsme povinni uctívat Boha podle přikázání, která ustanovil (Exodus 20:1-4; 24:12-31:18). Vánoce ale nebyly ustanoveny Bohem. Navíc neexistují žádné záznamy, že raná církev slavila narození Krista. Na druhou stranu nenajdeme ani biblický zákaz ohledně slavení Kristova narození. Takže když není řečeno, že to dělat nemůžeme, znamená to, že je zcela v pořádku Vánoce slavit? Jeden pohled je takový, že smíme dělat pouze to, co Písmo výslovně přikazuje. Druhý oproti tomu říká, že smíme dělat cokoliv vyjma toho, co Písmo zakazuje. Které stanovisko je správné? Když se podíváme do samotného Písma, zjistíme, že nemáme „překračovat, co je napsáno“ (1. Korintským 4:6). Bible je evidentně naším vodítkem. Ale když se podíváme na verše, jež jsme už zmínili – že vše je dovoleno (1. Korintským 6:12) a že křesťané mají být sami přesvědčeni ve své vlastní mysli (Římanům 14:5), pak se slavení Vánoc stává otázkou osobních preferencí.

Vložil: Mainstream v Středa, 18. prosinec 2019 @ 16:47:08 CET (320 čtenářů)
(Více... | 4394 bytů | 4 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Názory: Žena ať ve shromáždění mlčí?!
Sborový život poslal Nepřihlášený

Také vám občas tento verš vrtá hlavou? Ještě „šťavnatější“ je jeho pokračování: „Nedovoluje se jim, aby mluvily; mají se podřizovat, jak to říká i Zákon. Chtějí-li se o něčem poučit, ať se doma zeptají svých mužů; ženě se nesluší mluvit ve shromáždění.“ 1 Kor 14, 34 – 35 

Některé církve či sbory si tento text přizpůsobily k obrazu svému a zredukovaly ho na zákaz ženám v neděli kázat, jinde dokonce ženy v církvi nesmějí ani vyučovat. Verš z 1 Kor 14 přece mluví jasně, ne?! Jenže je zde problém. Slovo eklézia, které v 1 Kor 14 překladatelé překládají jako shromáždění, je jinde přeloženo jako církev. Verš by se tedy dal přeložit ženy v církvi (v eklézii) ať mlčí. Jenže zřejmě i ti nejbibličtější z biblických křesťanů nechají ženy vyučovat v besídce, v mládeži, v dorostu, což je v posledku v něčem ještě větší zodpovědnost než kázání nebo vyučování dospělých, protože dospělí si leccos přeberou, kdežto když kážete hereze dětem, tak děti to nerozpoznají. Zároveň i besídka, dorost, mládež či nejrůznější skupinky, kde ženy v rámci sboru učí, jsou církví (eklézií). Dále se asi nikdo neřídí slovy „nedovoluje se jim, aby mluvily, chtějí-li se poučit, ať se doma zeptají svých mužů.“ Dovedete si představit, že na otázku nějaké ženy po kázání odpovíte: Mlč a zeptej se až doma!

Dále jistě neplatí, že dary Ducha svatého, které nazýváme dary jazyka, jsou výhradně pro muže (např. proroctví, vyučování, slovo moudrosti, slovo poznání či evangelizace, která je často spojena s vyučováním). Jiná věc je, že mnohé ženy jsou schopnější než muži a to včetně vyučování, kázání, v práci s lidmi a v mnoha dalších oblastech.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 25. listopad 2019 @ 14:58:50 CET (403 čtenářů)
(Více... | 7856 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Názory: Hnutí nebo denominace? Aneb ovlivnit, nikoliv ovládnout.
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Jednoduše, nejbezpečnější je obojí v jednom.

Jsou hnutí, která odmítají dospět a denominalizovat, tj. zformulovat své krédo, dovolit svým členům volit si demokraticky své vedoucí a přijmout bohoslužebný řád včetně liturgie. Těmto církvím hrozí stát se sektami, kde vládnou nevolené vyvolené osobnosti, které mezi sebe nikoho nepustí. Nedospělá hnutí jsou neustále zmítána větry učení a následováním silných osobnosti, které nemají žádné věroučné hranice, zato jsou všichni vedeni Duchem. Kazatelé zde například – díky absenci liturgie - řeční celé hodiny, a když je chválící skupinka zrovna uchvácena Duchem svatým, vznikne – ze stejného důvodu - svatý a taktéž nekonečný chaos. V hnutí obvykle kvasí bludy, a pokud se zrovna deset minut nic neděje, všichni jsou nervózní, že něco není v pořádku. Hnutí se nejvíce bojí nečinnosti a usazenosti a proto zde aktivita stíhá aktivitu.

Pokud se ale denominace usadí, lidé začnou lpět na formě. Každý ví, jak se správně modlit, kdo nepochází ze správného rodu, nemá šanci stát se kazatelem a denominace často ovládají rodinné klany. Bible je pak vykládána jen v souladu s tradicí. Když např. luterán potřebuje něco rozsoudit, hledá v symbolických knihách, kalvinista musí najít argumenty v Instituci a ten nový u Spurgeona, a Wesleyán musí praxi ospravedlnit z deníku Johna Wesleye. Církve pak mají i své šibolety. Luterán nachází v Bibli dvojí zákon, oddělený od evangelia, kalvinista zase predestinaci a rozhněvaného Boha a wesleyán dopěl k bezhříšné dokonalosti a již nehřeší. Všichni jsou samozřejmě uprostřed pravdy a tato nadsázka je pro ně samozřejmě jen nepochopením nebo dokonce hrozným rouháním. Denominace se pak cítí nejvíc ohrožena jinakostí a bere se smrtelně vážně. Když to dojde do extrému, jedni se pak hlásí ke Kalvínovi, druzí k Lutherovi a třetí k Wesleymu. Denominace má pak tendenci donekonečna rozvádět svá učení a produkovat další řády v domnění, že je zde řešení, až se v nich nakonec nikdo nevyzná.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 26. září 2019 @ 14:26:57 CEST (208 čtenářů)
(Více... | 4065 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Mariánský sloup, stánky s buřty nebo nic?
Katolicismus poslal Nepřihlášený

V poslední době nejen některé Pražáky rozpaluje jak sluníčko, tak diskuse ohledně obnovy mariánského sloupu. Mnozí na mě směřují dotazy, co si o tom myslím. Mám-li shrnout svůj čistě osobní názor jednou větou, pak se jedná o zbytečnou provokaci, která nevede ke smíření, ale ke zbytečnému vyhloubení příkopů, které se v posledních letech celkem daří zasypávat.

Nechci vršit řádky podporující proč sloup neobnovovat nebo obnovovat. Zkráceně popsáno, jedni tvrdí, že „sloup byl postaven na místě vroucích modliteb Pražanů k Panně Marii, z vděčnosti za její pomoc v bitvě o Staré a Nové Město pražské proti Švédům, po vyplenění Malé Strany a Hradčan v roce 1648 a na poděkování za ukončení třicetileté války 1618 – 1648.“ Proti tomu není co namítat, byť na modlitby k Marii nevěřím. Ale není zde nic militantního.

Jenže je tu i druhý pohled: „Ikonografie mariánského sloupu byla diskriminační – nejen samotná socha Marie vyjadřuje porážku protestantů, kteří jsou vyjádřeni drakem pod nohama Marie, ale součástí sousoší byly i čtyři další sochy, kde katoličtí andělé probodávají kacíře.“
Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 20. červen 2019 @ 13:46:42 CEST (378 čtenářů)
(Více... | 5468 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Názory: Křesťané v politice a nedělní Letná
Společnost poslal Nepřihlášený

Soudě dle statusů na facebooku mých přátel, z různých rozhovorů a narážek, v neděli na Letné bude více křesťanů než na leckteré křesťanské konferenci. A je to dobře. Na jednu stranu politika nemá být hlavním tématem církve, na stranu druhou žijeme v tomto národě a neseme za něj zodpovědnost. Nicméně to, co se děje, mě v kontextu křesťanství vede ještě k jedné úvaze.

V posledních měsících na skupince, do které chodím, společně studujeme knihu Evangelium pro všední den od T. Kellera. Hned v první studii autor píše o tématu, se kterým se setkáte i v jeho některých kázáních či knihách. Rozlišuje mezi falešnými a pravými proroky, kdy falešní proroci mj. vyzývali k tomu, aby se vyvolený lid stáhl ze společnosti (Keller píše z města), aby neztratil svoji identitu. Oproti tomu Bohem povolaní proroci povzbuzují k tomu, aby se Boží lid asimiloval a svoji identitu si uprostřed cizí kultury a Bohu nepřátelské společnosti zachoval. Autor mj. vychází Jeremiáše 29, 4 – 14, kde Bůh židovským přesídlencům dává pokyny, aby se v Babyloně zabydleli, rozmnožovali, usilovali o pokoj, modlili se za svoje okolí a byli součástí města, nikoli aby z něj utekli (více zde: https://vimeo.com/288593517).
Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 20. červen 2019 @ 13:46:13 CEST (335 čtenářů)
(Více... | 4454 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.16)

Názory: Majdan a Letná
Společnost poslal Nepřihlášený

Doputoval ke mně dopis jednoho lokálního politika, kterému se podle všeho nelíbí výzva lidoveckého předsedy Marka Výborného, aby lidovci podpořili plánovanou demonstraci na Letné. Z dopisu vybírám:

„Chystá se nový ‚Majdan‘? Co přinesl ten na Ukrajině nyní snad už jasně vidíme.

Výsledky demokratických voleb již neplatí?

A kdo to všechno platí? Jedni říkají, že Putin, druzí, že Soros. Vyberte si.“

Majdan je zřejmě zmíněn jako odstrašující příklad. Současné demonstrace někteří přirovnávají k „Majdanu“, jiní zase k listopadu 1989. Obojí přirovnání jsou dle mého názoru naprosto nevhodná. Pokusím se vysvětlit, proč.
Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 20. červen 2019 @ 13:45:32 CEST (226 čtenářů)
(Více... | 6109 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.4)

Názory: Koho budete volit při letošních eurovolbách?
Společnost poslal Nepřihlášený

Podělte se s námi se svým stanoviskem, koho budete volit tento týden ve volbách do Evropského parlamentu.


Hlasujte v anketě, kterou naleznete v pravém sloupci těchto stránek nahoře.
Vložil: Mainstream v Úterý, 21. květen 2019 @ 20:34:45 CEST (228 čtenářů)
(komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: O katech
Spolupráce mezi sbory poslal Nepřihlášený

Leckdo z nás kdysi ve škole slyšel o starověkém muži jménem Marcus Porcius Cato, předobrazu všech dalších katů. Proslul tím, že ať mluvil o čemkoli, vždycky skončil větou: "Ostatně soudím, že Kartágo musí býti zničeno!" Umanutost, fanatická nenávist, posedlost?

V posledních letech jsem sledoval, že ať psal předseda VV do sborů o čemkoli (třeba k Vánocům nebo k Velikonocům) vždy v tom v nějaké formě zaznělo: "Ostatně soudím, že Topolka musí býti vyloučena!" Umanutost, fanatická nenávist, posedlost?

Oba to omílali tak dlouho, až se jim to podařilo. Z prosperujícího Kartága zbyla pustina posypaná solí a z Bratrské jednoty baptistů je Nebratrská jednota nebaptistů.

Vložil: Mainstream v Sobota, 04. květen 2019 @ 18:45:52 CEST (985 čtenářů)
(Více... | 1345 bytů | 6 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.14)

Názory: Vyloučení Topolky
Ze světa baptistů poslal duha

Milé sestry a bratři, nedá mi to se nevyjádřit ke sjezdu delegátů a k vyloučení Topolky. Nevím zda si všichni, kdo zvedli ruku pro vyloučení, uvědomují kolik bolesti způsobili, odsoudili jste sbor Topolky - udělili kolektivní trest a za co? Ve výsledku jste nepotrestali Topolku, ale samotnou BJB. Kolik z vás se přišlo do společenství na Topolce podívat? Kolik z vás zná Topolecké osobně a snažili jste se upřímně a s láskou ke Kristu porozumět jejich názorům? Opravdu jste hlasovali s klidem a jistotou, že je to vůle našeho Pána? Nerozumím vám... 

Vložil: Mainstream v Pondělí, 29. duben 2019 @ 10:18:56 CEST (406 čtenářů)
(Více... | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.22)

Názory: A tak to v Lovosicích začalo...
Historie českých baptistů poslal Anonym

Názor br. kazatele Chumchala na BJB a VV. Sborová schůze 14.10.2018 v BJB Lovosice.

Vložil: Benjamin v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 20:00:32 CEST (663 čtenářů)
(Více... | 191 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Velikonoční zamyšlení
Zamyšlení poslal Lolik

Při dnešním velkopátečním čtení jsem si uvědomil zajímavé souvislosti se současností. Pán Ježíš říká: "Kdo nevchází do ovčince dveřmi, ale přelézá ohradu, je zloděj a lupič." Jan 10:1. Do našeho současného ovčince přilezlo tolik různých učení, která staví víru na emocích, na Bibli (rozuměj doslovné čtení Bible), na autoritách a možná na dalších věcech. Přilézají do církve a výsledek jejich působení je velký zmatek.

Vložil: Benjamin v Sobota, 20. duben 2019 @ 00:44:14 CEST (448 čtenářů)
(Více... | 4386 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Názory: Reakce na Vyjádření ohledně dění v kroměřížském sboru Lance Robertse k mé osobě
Etika poslal martyria

Reakce na informace zveřejněné zde: Vyjádření ohledně dění v kroměřížském sboru


Drazí bratři v Kristu,
s velkým překvapením, přímo šokem jsem zjistil, že byl na BJB rozeslán starším Kroměřížského sboru, Lancem Robertsem hromadný email, který mne viní z údajných lží, pomluv a dezinformací o Kroměřížském sboru BJB.
Jelikož se za tato nařčení odmítl omluvit (korespondence níže), zasílám vám vysvětlující email já sám. Sami posuďte kdo zde šíří nepravdy.
Jelikož nemám přístup k adresám kam byl email rozeslán, zasílám na emailové adresy, které jsem získal z veřejných zdrojů.

Ještě vloni jsem byl členem sboru BJB v Kroměříži. Jako host jsem se účastnil i sjezdu delegátů. Okamžitě po jeho skončení, začali starší sboru Alois Klepáček a Lance Roberts připravovat odchod z BJB.

Vložil: Benjamin v Čtvrtek, 21. březen 2019 @ 08:33:12 CET (570 čtenářů)
(Více... | 18381 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Názory: Amputace
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Dovolil jsem si sepsat malé zabečení řadové ovečky k současným patáliím v BJB, tedy k prohlášení pěti sborů o vystoupení a následnému prohlášení výkonného výboru. Ne že bych si dělal velké naděje, že jeden článeček poměrně nového, bezvýznamného člena může celou situaci zvrátit. To těžko. Těžko zvrátit všechny ty předchozí roky, nahromaděná ostrá slova, nesouhlas s tím, co bylo i nebylo řečeno, vzrůstající podezíravost, a dokonce i nějaké ty pomluvy, které – jak už to v takových případech bývá – občas létají z jedné i z druhé strany.

Na obou stranách mám však známé a přátele, takže mi to prostě není jedno. A navíc bych chtěl mít i před Bohem klidné svědomí, že jsem aspoň udělal, co se dalo. Je mi jasné, že ze svého omezeného pohledu nemůžu postihnout celou složitost situace – ale snad si aspoň můžu trošku zabečet.

Bé bé.

Vložil: Mainstream v Úterý, 19. březen 2019 @ 20:53:37 CET (669 čtenářů)
(Více... | 12203 bytů | 4 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.5)

Názory: Služba sester Božím slovem
Principy poslal Nepřihlášený

Kázala u nás ve sboru sestra ze sousedního sboru, jedna z mála v Bratrské jednotě baptistů. kterým jejich sbor kázání umožňuje. I jedna sestra z našeho sboru, která jindy – a od sester mne to bolí snad ještě víc než od bratří – tvrdila, že sestry Božím slovem sloužit nemají, mi na můj dotaz, zda tedy není Martina opravdu Bohem povolaná kazatelka, odpověděla kladně. Je mi to dalším potvrzením, že Boží povolávání sester do služby – a nejen v besídce, chvalách nebo diakonii, ale na všech úrovních, tedy i v kazatelství, staršovstvu, vedení sboru či nadsborových složek atd. – opravdu existuje.

Věřím také, že není výjimečné: možná je stejně časté nebo dokonce častější než povolávání bratří. Jako výjimečné se v některých církvích jeví pouze proto, že jejich vedení vlivem zažitých předsudků a mylného, tendenčního výkladu Písma úplnému spektru služby sester brání a omezuje je právě jen na besídku apod. – a také proto, že i samy sestry v BJB (a i v jiných podobně zaměřených církvích, například v CB), které jsou Pánem podobně povolány do téže služby a ne méně než muži (možná dokonce více) pro ni obdarovány, ale kvůli postoji svých sborů ji nemohou vykonávat (nebo jen s omezením, například v besídce nebo ve chvalách), případně samy se o ni ani nehlásí a když jim taková myšlenka přijde, tak ji – naprogramovány tím postojem sborů a zakořeněnými předsudky – zahánějí v domnění, že je to nějaké „ďáblovo pokoušení k pýše“, ačkoli se může jednat o skutečné Boží povolání.

Vložil: Mainstream v Sobota, 09. březen 2019 @ 11:29:35 CET (568 čtenářů)
(Více... | 10084 bytů | 5 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Názory: Pár otázek k zamyšlení ohledně pojetí autority v církevním společenství
Principy poslal Nepřihlášený

Jelikož bývá pojetí autority v mnoha církevních společenstvích zdrojem napětí a kontroverzí, pokusil jsem se – po delším zamyšlení nad danou problematikou – formulovat několik základních otázek, které by snad mohly být nápomocné k úvahám nad danou problematikou.

1. Divergence, či konvergence moci, resp. má být autorita soustředěna v rukou jedince, či má být rozdělena mezi více bratří? (Jednota, či dělba moci?)

2. Je autorita vedoucího i nad zákonem (např. ústavou, řádem, či kodexem církve atd.), či je autorita zákonu poddána?

3. Je ve sporech třeba z principu stranit autoritě, či je třeba vždy zachovat nestranný postoj?

Vložil: Mainstream v Sobota, 23. únor 2019 @ 13:02:14 CET (433 čtenářů)
(Více... | 2512 bytů | 5 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.44 Seconds