Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Květoslav   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2938
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 717 897

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 22 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Tvorba: Ten, který se k vánocům nehodil
Posted on Pátek, 03. prosinec 2010 @ 15:52:11 CET Vložil: Mainstream

Glosy poslal Nepřihlášený

Počátek vánočního příběhu, který vám chci vyprávět, se odehrál v adventním čase přibližně před rokem. Byl jsem tehdy přizván k účasti na divadelním zpracování živého Betléma při příležitosti Vánočních slavností na hradě Grabštejn, které již pátým rokem organizuje občanské sdružení Divozemí a především liberecký výtvarník, grafik a dramaturg Jiří Vydra. Právě dnes jsem se doslechl, že to byl poslední živý Betlém na Grabštejně. Jak se to stalo?

Listopad roku 2009 se chýlí ke konci a v nízkoprahovém klubu Véčko se schází skupina nadšenců, připravujících letošní živý Betlém. S povděkem kvituji dramaturgovo rozhodnutí opustit pro letošní rok koncepci zápasu dobra se zlem jakožto klání mezi anděly a ďábly.

Letos to bude jiné, pozemské. Dobré i zlé bude vycházet přímo z lidských aktérů, jak o tom čteme v evangeliích. Hlavním „záporňákem“ se tak stává Herodes, který se ve snaze zachovat si svou moc neštítí vraždit nemluvňata. Vše bude ztvárněno symbolicky – Herodes pojede na voze a při své jízdě směrem k jeslím bude vtahovat pod svůj plášť děti, které s námi vystoupení nacvičovaly. Ve vrcholném okamžiku Herodovy jízdy mu však cestu zastoupí andělé a on sám se propadne do svého pláště. Další nápaditá scénografie není už pro naše vyprávění směrodatná.

Vystoupení na grabštejnském nádvoří proběhlo podle všeho bez komplikací. Nade vším se linul zvuk violoncella a hrdelní zpěv Veroniky Jiříčkové. V okamžiku andělské návštěvy Marie dokonce začalo sněžit. Diváci i účinkující se zdáli být spokojení a rozešli se po místnostech hradu, ve kterých probíhala další představení a workshopy. Po několika dnech Vánoce Divozemí skončily a živý Betlém byl uložen do rekvizitáře. Nebo tak to alespoň vypadalo.

Znovu přišel listopad a Jiří Vydra se setkal s grabštejnským kastelánem, aby se domluvili na dalším ročníku Vánoc Divozemí. Při bouřlivé výměně názorů vyšlo najevo, že Divozemí může na Grabštejně pokračovat, ale bez Betléma. Výtek bylo více, ale v zájmu zachování slušnosti zmíním jen tu hlavní. Některé maminky si prý ve škole stěžovaly, že byl Betlém příliš strašidelný a pro děti nevhodný. Inu, nevím. Ve srovnání s mikulášskými převleky (o medializovaném násilí nemluvě) se mi zpracování grabštejnského živého Betléma nezdálo nijak zásadně závadné pro dětskou psychiku. Mnozí účinkující mají sami děti, nebo mladší sourozence a věřím, že jsou schopni rozpoznat únosnou mez. Postavu Heroda navíc ztvárnil Marek Sýkora s mnohaletou zkušeností s dětským publikem libereckého Naivního divadla.

Mám dojem, že nerv, který obnažilo loňské zpracování živého Betléma, má své zakončení ještě někde jinde. Stručně řečeno – evangelijní zvěst o narození Ježíše není jen „nevhodná pro děti“. Nehodí se totiž vůbec do miloučké atmosféry Vánoc. Je v ní příliš mnoho ústrků, utrpení, krve a chlévského smradu, než aby se vtěsnala mezi rozesmáté úsměvy Betlémských postaviček a očekávání vánočně naladěných diváků.

Dramatická skupina kolem Divozemí se nesnažila šokovat, neusilovala o žádnou kontroverzi. Přesto ale i nepatrný příklon k věrnějšímu zpracování betlémských událostí způsobil, že naše představení zůstalo některým ležet v žaludku jako nestravitelné sousto. Uznávám, že i já, zvyklý vykládat evangelium o jeslích jako svědectví o nemístnosti narozeného Mesiáše, jsem byl touto zkušeností zaskočen.

Blahoš Fajmon

Zdroj: časopis Protestant 2010/10



 
Příbuzné odkazy
· Více o Glosy
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Glosy:
Stojí za demontáží struktur baptistické mládeže KAM?


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 4.33
Hlasů: 3


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Ten, který se k vánocům nehodil" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Ten, který se k vánocům nehodil (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: jan v Středa, 08. prosinec 2010 @ 21:33:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Blahoši. Vánoce na Grabštejně poměrně výrazně spoluorganizuju již řadu  let.  I Jirka Vydra se na Vánocích angažuje od začátku. Tak trochu jsem tehdy jeho i jeho tehdejší kolegy dotlačil k tomu, že tam vůbec nějaký živý betlém byl. V tom úplně prvním betlému hrálo i naše miminko. Každý rok  akci  spolu s kolegy z Grabštejna poskytujeme poměrně hodně výraznou logistickou podporu, sháníme peníze, trávíme tím spoustu času a vynakládáme spoustu energie na to, aby akce vůbec mohla proběhnout.  Jirka s přáteli toho dělá také spoustu a já mám velkou radost, kolik mladých  lidí  k  betlému přivedl. Dělá to dobře.  Jenom nás trochu mrzelo a mrzí, že se vydali po určité úzké cestě samovyvolených, kteří jediní ví, jak se mají vánoce a možná kultura vůbec dělat správně. Mají na to právo, ať to tak dělají.  My jim ale v tom sebeuzavírání nemůžeme pomoci. Ale ty řeči kolem, včetně zaštiťování evangelijní zvěstí jsou zbytečné. Pokud navštívíte Vánoce na Grabštejně v roce 2010, můžete hodnotit. Do té doby střílíte poslepu a vlastně ani nevíte po kom a po čem.
Jan Sedlák







Re: Re: Ten, který se k vánocům nehodil (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: blahovej v Čtvrtek, 09. prosinec 2010 @ 07:10:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj, 
nevěděl jsem, že sem někdo ten článek dal - ale jsem rád, alespoň kvůli tvé reakci. Rozchod Divozemí a Grabštejna mě opravdu nemile překvapil a mrzí mě - a chápu, že je to platí ještě více pro všechny, kteří se na něm podíleli již léta - tedy i tebe. 

Jirku znám určitě kratší dobu, než ty - ale ve srovnání s podobným typem pražské divadelní scény je to, alespoň myslím, velmi krotký člověk, který se nesnaží dělat alternativu pro alternativu a šokovat za každou cenu. Jako každý režisér má určitou představu (což se od něj očekává) a také mnoho pochybností a nejistoty ohledně toho, jestli dělá, to co dělá odpovídajícím způsobem. Proto z něj nemám dojem nějaké samovyvolenosti a sebezavírání. Nevím, jak probíhal vás rozhovor a dokážu si představit, že své pojetí bránil. Dost možná, že kdyby byl takový hovor veden s větším předstihem a v trochu jiném duchu mohlo by to být klidnější - dokonce si dokážu představit, že byste se i domluvili, ale nevím, nebyl jsem u toho.  

Co se týče "zaštiťování evangelijní zvěstí" a podobných řečí. Oprav mě, jestli se pletu - ale 
 
1) pořád ještě tvrdím, že posun od "zápasů mezi ďábly a anděly", dokonce i posun od roztomilých betlémků směrem k loňskému zpracování je "nepatrným příklonem ke zpracování betlémské zvěsti". Záměrně mluvím o "nepatrném příklonu" - tedy nebylo to zcela věrné a přesné zpracování událostí, ale alespoň o něco bližší. 

2) Otázku po tom, jestli je Betlémská zvěst svým způsobem nekompatibilní s naší současnou vánoční náladou myslím vážně. Jestli je odpověď ano, pak je zde další otázka - čemu pak přizpůsobovat samotné zpracování.  

K tvé nabídce - letos se žel nedostanu na žádné Vánoce - ani v lázních, ani na grabštejně. Když už jsme ale u těch posledních dvou vět - smím se zeptat - ty jsi to loňské představení viděl?  

Díky za odpověď.
b.



]


Re: Re: Ten, který se k vánocům nehodil (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: blahovej v Čtvrtek, 09. prosinec 2010 @ 07:25:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
P.S. omlouvám se, za neomalené tykání - doufám, že to nevadí - podle přání si můžu opět přivyknout vykat :-)...


]


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.10 Seconds