poslal Nepřihlášený Největšími výzvami pro evangelikály v Česku jsou krize biblického vzdělávání a modlitebního života.
V pondělí 10.11.2008 odpoledne v rámci Evangelikální teologické konference
proběhl ve sboru Církve bratrské na Římské 43 v Praze interaktivní
seminář s kazatelem Danielem Fajfrem o potřebě reformace v dnešní
církvi.
V úvodu řečník představil historický přehled pokusů reformovat církev
ve světě i v Česku. Jak řekl, pietismus reagoval na strnulost, klade
důraz na praktickou zbožnost, v níž musí křesťan svůj život podřídit
křesťanským zásadám. Probuzenecké hnutí bylo orientováno na
rozhodnutí, důraz kladlo na obrácení a znovuzrození. Letniční hnutí položilo důraz na působení Ducha svatého a charismatické hnutí v
60-70tých letech minulého století přineslo praxi darů Ducha svatého ve společenstvích.
Výklad ukončil řečnickou otázkou: "Jaké reformační hnutí
čekáme v 21. století? "
Jak uvedl, někteří katolíci vyčítají evangelikálům, že opouštějí
věrnost k Písmu. "V Benátkách nad Jizerou chodí více katolíků na
biblické hodiny než jak je tomu ve sboru Církve bratrské," komentoval
vlastní zkušenost.
V následných diskusích a moderovaném
brainstormingu definovali účastníci semináře několik jevů v dnešní
církve, které je třeba reformovat.
Podle většiny přítomných
je v církvi krize biblického učení. "Z vyznavačských sborů se stávají
lidové církve," komentoval Daniel Fajfr a dodal, že v křesťanských
rodinách chybí tradice domácích pobožnosti nad Písmem a s modlitbou.
"Můžeme nastartovat novou generaci, která to bude praktikovat,"
vyjádřil naději.
V církvi existuje, podle účastníků semináře,
i krize modlitebního života. Podle Daniela Fajfra, nemáme vděčnost,
potřebu ani očekávání. "Modlitba je práce, očekává se věrnost,
důslednost," řekl moderátor semináře a dodal, že modlitba je elektrárna
sboru, který pak může svítit. Připomněl, že probuzení v minulosti vždy
předcházel modlitební zápas.
Mezi dalšími problémy v dnešní
církve, tak jak je definovali přítomní věřící, jsou absence učednictví,
krize osobní zbožnosti a svatosti, orientace na autentickou pravdu,
privatizace Boha, vítězství pragmatismu nad biblicismem, uzavřenost,
apatie a individualismus.
Zdroj: KřesťanDnes