Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Zikmund   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2937
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 715 199

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 40 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Názory: Jak to vidím s Ekumenickou radou církví?
Posted on Úterý, 19. duben 2016 @ 20:24:32 CEST Vložil: Mainstream

BJB a ERC poslal PH

Ekumenickou radu církví považuji za dobrou platformu mezidenominační komunikace a spolupráce v oblastech, které shledáme za užitečné - diskutujme o těch oblastech. Svůj význam má ERC též jako platforma pro společnou komunikaci minoritních nekatolických denominací se státem v již zmíněných oblastech působení těchto církví ve veřejném prostoru jako jsou vězeňská, nemocniční a vojenská duchovní služba, bohoslužby a jiné křesťanské pořady ve veřejnoprávních médiích, hájení zájmu církevních škol, možnost připomínkovat návrhy některých zákonů apod.

Faktem je, že žijeme v zemi, kde 90% lidí, kteří chodí do kostela, jsou katolíci. Katolická církev má nepoměrně větší finanční a personální možnosti než všechny nekatolické církve dohromady. Proto se není čemu divit, že zástupci ŘKC může být u všeho možného. Vezměme na vědomí, že díky velkorysému přístupu římskokatolické církve, mají církve sdružené v ERC ve veřejném prostoru daleko větší prostor než odpovídá jejich celkovým počtům.

Samozřejmě je možné se těchto výhod platformy ERC vzdát a stáhnout se jako Jednota z mezidenominační spolupráce a z působení ve veřejném prostoru. Osobně bych to vnímal jako újmu a jako latentní riziko sektářství.

Zároveň si uvědomuji, že BJB nepůsobí v ERC přiliš aktivně a v řadě oblastí se spíše jenom dívá. ERC jako instituce je podle mého mínění zralá na reformu svého fungování. Měla by být více transparentní ohledně svého rozhodování (např. zveřejňovat zápisy z jednání Řídícího výboru a dalších grémií ERC, vedle oficiálních prohlášení zveřejňovat i disentní názory jednotlivých členských církví apod.). Každopádně by to chtělo v této oblasti aktivnější přístup zástupců BJB v grémiích ERC.

Transparentnost rozhodovacích procesů ERC by přispěla také k tomu, že bychom skutečně věděli, jak je to s vlivem ŘKC na jednání ERC. Takto se pohybujeme pouze na rovině dohadů a spekulací. Škoda, že nebyl na některé z jednání BJB (RZS nebo SD) pozván předseda ERC bratr kazatel Daniel Fajfr. Věřím tomu, že by pak některé názory na propojení ERC s ŘKC musely být korigovány.

Než okopávat ŘKC do kotníků bych považoval za důležitější seznamovat se s její skutečnou podobou v celé její pluralitě, která je daleko větší než např. v BJB. Jak už jsem napsal, žijeme v zemi, kde většina lidí, kteří se hlásí ke křesťanské víře, jsou katolíci. Nevím, čím nám pomůže ostentativní odpor vůči ŘKC. To tady bylo už při vzniku Československé republiky po roce 1918 - viz hnutí "Pryč od Říma!" K čemu dobrému to přispělo?

Souhlasím s tím, že bychom se ke katolickým představitelům měli vztahovat sebevědomě, ale zároveň dodávám: bez mindráků, kterým snadno podléhá minorita. Vnášejme na ekumenickou půdu nepříjemné otázky týkající se základů křesťanského učení, eklesiologie, reálného fungování ekumenických vztahů, přípravy ekumenických shromáždění atd. Musíme však být připraveni na fundovaný dialog. Zkratkovité soudy a černobílé vidění těch jiných je příznakem vlastní slabosti. Jen ten, kdo je schopen se kriticky podívat sám na sebe, se může stát legitimním kritikem těch jiných.

Petr Hlaváček



 
Příbuzné odkazy
· Více o BJB a ERC
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o BJB a ERC:
Evoluce protestantských církví


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 4
Hlasů: 4


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Jak to vidím s Ekumenickou radou církví?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 22 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Jak to vidím s Ekumenickou radou církví? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: arthur v Úterý, 19. duben 2016 @ 23:38:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V čem já vidím rozdíl je, že ti co jsou pro ekumenu s ŘKC to podporují veskrze pragmatickými důvody. Podporují to svými osobními pohledy na věc. "Já to vidím takto, a tak by to měli vidět i ostatní. Pokud ne, jsou to oni, kdo působí nejednotu a chovají se jako sektáři."

Kdežto bratr Chumchal zakládá celý jeho argument na principech vycházejících z Písma. Nemůžu samozřejmě za něj mluvit, ale předpokládám, že je to proto, že Písma Starého a Nového zákona jsou pro něj primárním pramenem a normou Božího zjevení v Kristu.

I ten bod 3. se dotýká autority Písma. Měli bychom se totiž ptát otázky typu: Je z pohledu Písma správné mlčky souhlasit s agendou ŘKC, která oficiálně prohlašuje, že je tou jedinou církví, která je všeobecným nástrojem spásy, a ve které jedině je možné dosáhnout plnosti všech prostředků spásy? Je v souhlasu s Písmem takové učení, které prohlašuje, že dokonalé církevní sjednocení se uskutečňuje v jednom slavení eucharistie a sdružením v jedné a jediné církvi římskokatolické?
Není takové tvrzení náhodou v rozporu s učením Pána Ježíše Krista? 

ŘKC oficiálně prohlašuje, že cíl ekumeny je všechny sjednotit v ŘKC (viz katolický dekret o ekumenismu). BJB pak jde a usiluje o spolupráci s touto církví, která si jde za tímto cílem. 
Uvažujme normálně. Někdo vám řekne "Pojďme spolupracovat. Náším cílem je z tebe udělat mormona. Budeš s námi spolupracovat?" Co asi plyne z toho, když ten dotázaný odpoví "Ano, chci s vámi spolupracovat!"          ???!!!




Re: Jak to vidím s Ekumenickou radou církví? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: rakato v Středa, 20. duben 2016 @ 01:47:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dovolím si položit otázku : co by se stalo, kdyby ERC neexistovala ? V čem by bzla ta újma ?  Anebo proč by se zvýšilo riziko sektářství ? 

Souhlasím v podstatě s příspěvkem níže, kde se říká, že ERC je obhajována především z důvodů pragmatických. Tím docela nejnižším jmenovatelem je pro mě otázka priorit. Kolik času, energie a prostředlů se věnuje na ERC, namísto aby se podobné úsilí věnovalo sdílení evangelia ? 

Ve věci ŘKC by se toho dalo říct mnoho. Nejvíc mě snad zaujala výše uvedená pobídka k "seznamování se s její skutečnou podobou v celé její pluralitě" ? Opravdu ? Chce snad autor říct, že dnes nevíme, co je "skutečná ŘKC", a že kdybychom to věděli, budeme k ní vlídnější a otevřenější ?  Jsem přesvědčen o tom, že i mezi katolíky jsou obrácení, znovuzrození lidé. Ovšem ŘKC jako instituce, to je něco jiného. A obávám se, že čím více člověk vidí do nitra této instituce, tím je víc přesvědčen o tom, že Reformace byla nutná, a že je i dnes potřebné se k ní hlásit. 




Kam kráčíš, ekumeno? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: PH (reditel@dorkas.cz) v Středa, 20. duben 2016 @ 19:58:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pro ty, co mají zájem o konstruktivní promýšlení českého ekumenického snažení, upozorňuji na úvahu bratra Pavla Černého Kam kráčíš, ekumeno?

Pavel Černý je kazatelem Církve bratrské a významným evangelikálním teologem (mimojiné učí na Evangelikálním teologickém semináři v Praze). Bývalý předseda Rady Církve bratrské a v letech 2005-2009 též předseda Ekumenické rady církví.

Jako upoutávku na tuto úvahu zde ocituji jeden odstavec:

Ukazuje se, že v české ekumeně se osvědčil určitý typ federativního pojetí ekumenismu, kdy každá církev má svou vlastní zodpovědnost a cestu. Církve jednají nezávisle, ale přitom se spojují k větším akcím, ať už jde o projekty evangelizační či sociální. Zde již bylo mnoho dosaženo a mnohé možnosti jsou ještě před námi. Potvrzuje se, že federativní model má v sobě skrytý větší ekumenický potenciál, než se kdysi myslelo a může se stát významným nástrojem jednoty.





Pavel Filipi: Po ekumenickém chodníku (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: PH (reditel@dorkas.cz) v Středa, 20. duben 2016 @ 22:35:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V publikaci Po ekumenickém chodníku letos zesnulý autor, profesor praktické teologie na Evangelické teologické fakultě Univerzity Karlovy, Pavel Filipi zmapoval ekumenické snahy a vztahy církví v České republice a předestřel možnosti spolupráce jednotlivých církví, ať už na místní úrovni nebo ve zvláštních službách, jako jsou například vězeňství, armáda, zdravotnická zařízení. Slovy autora „je příručka opravdu míněna tak, aby byla ,při ruce´ tam a těm, kdo přemýšlejí o tom, co je v terénu české ekumeny možno podnikat společně s jinými křesťany, jakých úskalí se vyvarovat, jaké cíle si dovoleně stanovit, jaké zatím nikoli.“




Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.20 Seconds