poslal Nepřihlášený Jsem naplavenina. Nevyrostl jsem
v církvi. Neznám pocity znuděného školáka v nedělní besídce. Bible pro
mě nikdy nezískala pachuť povinné četby, nepotáhla se náboženskou
plísní, neztratila tajuplné kouzlo a kořeněnou chuť exotiky. Možná proto
mě nikdy netrápily otázky, se kterými zápasí apologetické brožurky. A
čím jsem starší, tím víc mám dojem, že všechno, co v Bibli jakoby
„nemělo být“, v ní právě být mělo. Pokusím se to vysvětlit.
Všechny barvy duhy
Existují
celé knihovny o biblických rozporech, omylech a nepřesnostech, a také o
tom, že to vlastně rozpory, omyly a nepřesnosti nejsou. Kde vzal Kain
svoji manželku, jak se všechna zvířata vešla do archy, kolik bylo
slepých u Jericha, proč chybí tři králové v Ježíšově rodokmenu atd.
atd. Myslím si, že v těchto „rozporech a protiřečeních Bible“ opravdu
není problém. Zajímají se o ně jen ti nejhloupější ateisté a jen ti
nejlaskavější a nejtrpělivější křesťané se nechají vlákat do této
pasti. Myslím, že podobné otázky ulpívají na povrchu a míjejí se tím, o
co v Bibli skutečně jde. Je to jako hledat „rozpory“ a
„protiřečení“ mezi sbírkami poezie Jaroslava Seiferta nebo mezi písněmi
Beatles. Ano, Bible říká věci plné napětí, dramatických zvratů a
strmých paradoxů – jako každý člověk, který chce vyslovit něco opravdu
hlubokého a důležitého, jako každý, kdo vyznává lásku nebo tiší něčí
bolest…
Líbí se mi, že Bible je plná
napětí, krkolomných a klikatých cest, temných míst a záhad. Ta
nejhlubší tajemství nelze vyslovit chladným jazykem vědecké
jednoznačnosti. Kdykoli básníci, mystikové a proroci vypovídají o
svatých tajemstvích, zápasí s hranicemi lidského jazyka. Jejich řeč je
přerývaná, udýchaná a neuhlazená, plná symbolů a náznaků, jakoby
vyrvaná z výhně niterné zkušenosti.
Jsem rád, že máme čtyři
verze Ježíšova příběhu, dvě zprávy o stvoření, dvojí vyprávění o
izraelských králích (knihy Královské a knihy Paralipomenon). Líbí se mi
to jiskření mezi Matoušem, Markem, Lukášem a Janem. Je to vzrušený
rozhovor svědků, jeto živý hudební nářez smyčcového kvarteta. Jistě že
se překřikují, trumfují, doplňují a korigují, protože se mezi nimi
stalo něco opravdu velkého a svatého. Ano, myslím si, že všechna ta
rozmanitost žánrů, postojů, knih a autorů Bible ji nakonec dělá
čtivější a zajímavější, bližší životu v jeho pulsujícím, klikatém
proudění. Ano, myslím, že Bible zrcadlí život v jeho plnosti, v jeho
šťávě, v napětích a paradoxech, někdy syrově, jindy poeticky. Slzy i
smích, vášeň i bolest ,radost i žal, cukr i sůl. To všechno v Bibli mělo
být, ne že nemělo…
Jsem rád, že je Bible tak divná, tak
rozčepýřená, tak vířivě pestrá. Vášnivá poezie, strhující
vyprávění,ironické úšklebky, anekdoty, nudné rodokmeny, ubíjející
seznamy proviantu… Je to knihovna, orchestr, labyrint. A je to tak
dobře. Všechno to tam nějak patří. I ten Mefíbóšet, Achítofel,
Zerubábel a Lórúchama…
Spor vědy a víry?
Přiznám
se, že mi většinou připadá zbytečné a pomýlené, když křesťané ztrácejí
energii věčnými debatami o rozporech mezi Biblí a přírodovědou,
zeměpisem nebo archeologií. Pokud se věda drží svého řemesla a nefušuje
do teologie a pokud chápeme Bibli tak, jak chce a má být chápana,
obávám se, že žádné rozpory nejspíš neexistují. Že je vyrábějí hloupí
ateisté a (odpusťte) pošetilí křesťané. Věda nikdy nedokázala (a v
principu ani nemůže) že Bůh neexistuje, že po smrti už nic není, že
zázraky se nedějí. Ne, stokrát ne, ani zázraky nejsou něčím, „co v Bibli
nemělo být“, jak se domnívali slavní zakladatelé Spojených států
amerických. Nevím o žádném vědeckém argumentu, který by mi bránil věřit
v existenci andělů, nebe i pekla, v zázraky Vánoc a Velikonoc, ve
Vtělení a ve Vzkříšení. Možná je to projev naivní uhlířské víry, ale
nikdy jsem nepochopil, proč se někteří křesťané za tyhle věci stydí,
proč je omlouvají, proč klopí zrak a raději mění téma rozhovoru.
Zároveň
ale spěchám dodat, že nepovažuji přírodovědu za žádného nepřítele,
vážím si práce vědců a pevně věřím, že prostě zkoumají Boží rukopis,
čitelný v uspořádání přírody. Příroda i Bible mají téhož autora (nebo
snad ne?!), rozpory mezi vědou a Biblí tedy musí být dočasné: buď
chápeme špatně vědu, nebo Bibli.
Tento pohled na věc je pro mě
osvobozující. Kdysi jsem se přistihl, že sám sebe úzkostlivě
přesvědčuji o tom, že vím, že Bible je (do posledního písmenka)
pravdivá. Vzdal jsem to, připustil jsem, že to nevím. Pustil jsem si
pochybnosti k tělu. A věřte nebo ne, pocítil jsem ulehčení. Teprve když
jsem povolil ono sevření a přestal sám sobě tvrdit, že vím, že Bible je
pravda, jako bych najednou získal svobodu tomu prostě věřit. V důvěře
tomu přitakávat. A kupodivu: moje nynější důvěra je nějak silnější a
neotřesitelnější než moje předchozí „vědění“…
Vím, že nic nevím
Už
několik let se učím vnímat Bibli především jako dar. Jako vánoční dárek
od někoho, kdo mě má rád. Učím se ten dárek postupně a pomaloučku
rozbalovat (miluju rozbalování dárků o Vánocích). Jednou z
nejdůležitějších zásad rozbalování, kterou jsem se naučil, je nevědět.
Nevědět, co je to za dárek. Učím se Bibli nerozumět. Když vím předem,
co dostanu pod stromeček, vytrácí se kouzlo Vánoc. A když vím předem,
co se v Bibli dočtu, ztrácím chuť ji otevřít. Učím se očekávat
překvapení, nevědět, co mě čeká na následující straně. Největší krizi
ve vztahu ke čtení Bible jsem totiž zažíval v době, kdy už jsem
„věděl“, co se dočtu, už jsem ji měl „naskenovanou“v hlavě. Připadal
jsem si, jako bych měl stále dokola číst stejnou detektivku, ačkoli
dávno vím, kdo je pachatel. A to bylo zlé. Už několik let mi pomáhá
zásada učené nevědomosti. Vím, že nic nevím. Pak je každé čtení Bible
dobrodružná výprava do neznámé krajiny. Proto mám také potíže s
otázkou, „co v Bibli nemělo být“.
Jak to mám vědět? Bible je
moje kamarádka, přítelkyně do nepohody. A právě její tajemství, její
napětí, „rozpory a protiřečení“ mi pomáhají. Bible mi vzdoruje. Odolává
mým námluvám. Odmítá každou snahu učesat ji, obrousit hrany a zahladit
vrásky. Chce je mít. Měly tam být. Proto se učím rozjímat nad jejími
symboly a znameními, tajemnými náznaky, dramatickými gesty. Ano, její
občas podivínská povaha mi nepůsobí rozpaky. Pozastavovat se nad
„rozpory“ v Bibli je jako slídit po gramatických chybách a neohrabaném
slohu v milostném dopise.
Zlaté tele
Přiznám
se, že mám někdy pocit, že právě my, křesťané, kteří berou Bibli vážně,
máme tendenci zahrnovat ji „nevyžádanými komplimenty“. Zakrývat její
vrásky a retušovat její tvář. Převádět její poezii v prózu, její
symboly ve fakta, její tajemství v čísla. A pak máme taky daleko větší,
téměř neřešitelné problémy s otázkou, „co v Bibli nemělo být“…
Jistě
není náhodou, že Bible je především příběh, strhující vyprávění. Není
to učebnice dogmatiky, není to popis nebeské geometrie, není to systém
abstraktních tezí ani vědecký protokol. Je to dramatické svědectví o
Božím jednání, zachycuje takříkajíc „ptáka v letu“. A s tím míváme
problém. Chceme řád, přehledné uspořádání, jasné formulace. A to je,
obávám se, duchovně nebezpečné. Chceme mít situaci (Boha?!) pod
kontrolou, pěkně všechno uzavřít do věroučných definic, aby se to pokud
možno nehýbalo. Pak je toho samozřejmě mnoho, „co v Bibli nemělo být“.
Právě
my, evangelikální křesťané, jsme snad víc než ostatní věřící ohroženi
svou vlastní horlivostí, svou tendencí definovat sami sebe pomocí
(jednoznačných) vět. Židé mohou svoji identitu zakotvit v národní
sounáležitosti a ve společném slavení svátků, katolíci zase v
poddanosti papeži a účasti na bohaté liturgii. Nám evangelikálům
nezbývá, než zakládat svou identitu především na souboru věroučných
článků (tedy obecných vět). To je samo o sobě v pořádku, ale může se
nám (nepozorovaně!) stát, že naše vyznání ustrne a ztuhne v ideologický
systém, že se z našich věroučných definic stane „zlaté tele“.
Ano,
i věty člověk může modlářsky uctívat. Vedle bůžků ze zlata a stříbra
existují i myšlenkové modly. Obávám se, že právě náš sklon uspořádat
neučesané svědectví Bible do systému často vede k vytváření „pojmových
mumií“ (před kterými varoval Nietzsche). I zjevené, pravé, Bohem
posvěcené náboženství se může zvrhnout v modloslužbu – aniž by si toho
kdokoli všiml (!). Právě to se snažili vyjádřit izraelští proroci,
právě to říká o pravověrné (!) náboženské praxi v Hospodinově chrámu
diakon Štěpán (Sk 7). Patří k ironii dějin, že mnohé izraelské proroky
i samotného Štěpána nakonec ukamenovali svatí a zbožní lidé, horlivci,
kteří znali Bibli nazpaměť.
Ano, v naší zbožnosti se skrývá
nejedno úskalí a nebezpečí: jak často v dějinách křesťané svými
teologickými systémy Bibli úplně umlčeli, nedali jí šanci,nemohli ji
slyšet, protože příliš hlasitě skandovali své „biblické“ teze. Tímto
svérázným způsobem lze otázku „co v Bibli nemělo být“ účinně sprovodit
ze světa: prostě Bibli přinutíme, aby vším, co říká, potvrzovala náš
věroučný systém. A je to. Ano, myslím si, že napětí, paradoxy a
„rozpory“, které by zdánlivě v Bibli neměly být, tam jsou právě proto,
že život je složitější než sebedůkladnější teologický systém. Bible
vzdoruje naší snaze udělat z ní soubor obecných vět – a chrání nás tak
před sebou samými. Svou neučesaností odráží „klikaté písmo pravdy“,
kořeněnou, (někdy) štiplavou chuť skutečnosti. Jak říká C. S. Lewis,
„Aslan není ochočený lev“, ani jeho Kniha se nedá ochočit. Brání se,
když z ní děláme „papírového papeže“, když s ní mlátíme lidi do hlavy.
Všimněme
si: O nejhlubších tajemstvích víry, o Trojici, o božství Kristově,
mluví Bible plaše, rozechvěle, v náznacích, obrazech a symbolech, s
bázní a třesením, se zatajeným dechem. My si je občas malujeme na
prapory a řveme je do mikrofonů. Z nejintimnějších tajemství víry
děláme hesla a slogany. Obávám se, že právě tato past je na nás
evangelikály velmi chytře nastražena. Že právě horlivost se nám může
stát osidlem. Možná právě toto je Izák, kterého máme obětovat, možná
právě tato ideologická deformace víry se nám může stát (nepozorovaně!)
zlatým teletem. Myslím si, že Bible je schválně tak divná, rozcuchaná,
křivolaká – aby nás chránila před ustrnutím, před duchovní sklerózou.
Většina toho, co v ní jakoby nemělo být, tam právě být mělo.
Úděl nemilovaných
Ale
už jsem řekl dost o tom, v čem podle mého soudu žádný problém není. Já
totiž přece jenom mám jednu potíž s Biblí, mám vůči ní své „výhrady“,
je v ní něco, co v ní být „nemělo“, kdyby to záleželo na mně. Od samého
okamžiku, kdy jsem uvěřil, mě trápí „úděl nemilovaných“. Těch, které
Hospodin z nějakého důvodu nevyvolil. Stejně jako Bohumilu Hrabalovi,
vždycky mi bylo líto Kaina, na jehož oběť „Hospodin neshlédl“ (Gen
4,5). Vždycky jsem se v duchu zastával nemotorného Ezaua, kterého
„Hospodin odmítl“ (Řím 9,13). Vždycky mě trápilo, co bude s těmi, kteří
se narodili v nesprávnou dobu na nesprávném místě - a proto jakoby
Hospodina „nezajímají“. (Vždyť dobu a místo narození si nikdo
nevybírá). Vždycky mně bylo trapné číst o vyhlazení celé Akánovy
rodiny, protože tatínek se dopustil krádeže (Joz 7,24n), o vyhubení
nepřátel Izraele jako klatých, včetně žen a (nevědomých) dětí. To je
vážně problém, dokonce bych řekl, že to je jediný opravdový problém.
Různá vysvětlení těchto nespravedlností, která nabízejí apologetické
brožurky, se mi zdají buď hloupá a povrchní, nebo vyloženě zvrhlá a
rouhavá.
Nechci být spravedlivější nebo soucitnější než Bůh.
Vždyť právě on je, jak dobře vím, zdrojem vší spravedlnosti a soucitu
ve vesmíru, tedy i mé touhy po spravedlnosti a mého soucitu. Jen je mi
těch „nemilovaných“ hrozně líto. Jistěže si zaslouží Boží hněv a trest.
O tom vůbec není sporu. To si přece zasloužíme všichni. Jenže: nám je
hej, nám bylo dáno slyšet a přijmout evangelium. Trápí mě úděl těch,
kteří to štěstí neměli, kteří jako by zůstávali vně Božího zájmu a
péče. Vlastně souhlasím se C. S. Lewisem, který říká, že kdyby si mohl
vybrat, to, co by rozhodně z Bible odstranil, je peklo a věčné
zatracení hříšníků. Tohle a jenom tohle by v Bibli (kdyby záleželo na
mně) „nemělo být“…
Otče, odpusť jim…
Co
s tím? Jak říká Elie Wiesel, „modlím se k Bohu, abych uměl pokládat
správné otázky“. Postupně docházím k závěru, že důležitější, než co si
o této věci myslím, je, co si přeju. V duchu vždycky fandím Abrahamovi,
když čtu o tom, jak „trapně“ smlouvá (jako na trhu) o záchraně
hříšníkův Sodomě (Gen 18,23nn). Také Mojžíšova slova „jestli je zničíš,
Hospodine, vymaž mě ze své knihy“ (Ex 32,32) mi vhánějí slzy do očí.
Mojžíš je vůbec zvláštní postava. Bůh mu řekl: „ustup, já je zahubím“.
A Mojžíš, „pozemský červ“, odpověděl Vládci vesmíru: „Promiň, ale
neustoupím“. (Ex 32, 9nn, viz také Nu 14,11nn a zejména Nu 17,9-13!) A
hle: Bůh neztrestal Abrahama za jeho drzé smlouvání, nerozdrtil Mojžíše
za jeho troufalost, ale vyslyšel je! Vyhověl jim! Mám naději, že proto,
že konečně pochopili, jak to s námi lidmi myslí sám Bůh. Možná právě
takto smíme chápat Ježíšův neuvěřitelný postoj k jeho vlastním vrahům,
když se za ně modlí: „Otče, odpusť jim, protože nevědí, co činí“ (Luk
23,34). A podobně neuvěřitelný postoj Štěpána, který „lobuje“ za ty,
kteří ho právě kamenují: „Pane, nepočítej jim tento hřích“ (Sk 7,60).
Možná nějak podobně uvažuje apoštol Pavel, když říká, že by nejradši
dobrovolně propadl peklu a byl navěky zatracen, kdyby tím mohl
zachránit své souvěrce, kteří odmítají Krista (Řím 9,3). A Bůh nejenže
podobnou smělost netrestá, on ji nechává na věky věků zaznamenat do Bible. Podle jeho názoru to všechno v Bibli „mělo být“, ne že nemělo.
Znamená to, že Abrahamovo smlouvání o Sodomu, Mojžíšova ochota přikrýt
vzpurné Izraelity vlastním tělem, Ježíšova snaha „vysvětlit“ Otci, že
jeho vrahové zato „vlastně nemůžou“, Štěpánův lobbing za jeho rozzuřené
katy a Pavlova ochota obětovat vlastní spásu jako výkupné za zatvrzelé
soukmenovce, že všechny tyto neuvěřitelné postoje nám mají být
příkladem a ukazatelem cesty? Znamená to, že takto o hříšnících smýšlí
sám Bůh?
A je tu ještě něco, co podle názoru Ducha svatého v Bibli „mělo být“. Jsou to příběhy vzorných, zbožných věřících svatých
až na půdu, kteří jako by zaujímali úplně opačný postoj. Horlivý Jonáš,
který má hrozný vztek, když Bůh zachrání hříšné Ninive, bratr
marnotratného syna, který je pohoršen otcovou velkorysostí vůči „tomu
spratkovi“ (Luk 15,25nn), Marta, která se zlobí na Marii, že se „jen
tak poflakuje“ (Luk 10,38nn), farizej, který děkuje, že není takový
póvl jako hříšný celník (Luk 18,9nn). Zdá se mi to, nebo nám Bible v
těchto příbězích naznačuje, že horlivá zbožnost oněch „příkladných
věřících“ na Hospodina dělá pramalý dojem? Že z těchto vzorných dítek
nemá velkou radost?
Ano, musím se přiznat, že tyto příběhy mě
naplňují nadějí. Zdá se mi, že Bůh nedává zapravdu přísnosti,
„teologické důslednosti“ a „svatému hněvu“ oněch „zbožných a horlivých
lidí“, ze kterých jde trochu strach. To, na čem mu nejvíc záleží, je
zřejmě někde jinde. Chovám v sobě naději, že tajně fandí Abrahamovu
smlouvání a Mojžíšově opovážlivé neochotě uhnout. Že jsou to oni, kdo
se trefil do černého. Že Hospodinovo smýšlení o člověku daleko
nejvýstižněji vyjadřuje Ježíšova přímluva za vlastní katy. Že mu Štěpán
udělal radost, když prosil, aby Bůh „přimhouřil oči“ nad tím, že ho
„tito milí lidé“ právě „jenom“ kamenují, a že měl vlastně radost z
Pavlovy ochoty jít dobrovolně do pekla, aby tím vykoupil své krajany…
Nevím,
co bude s „nemilovanými“, nevyvolenými tohoto světa. Snad je
důležitější, co si v této věci přeju. Jisté je, že jejich příběhy jsou
pro mě tím, „co v Bibli (jakoby) nemělo být“. Na druhé straně ale v
téže Bibli nacházím vedle příběhů „nemilovaných“ a nevyvolených také
výše zmíněné příběhy Abrahama, Mojžíše, Ježíše, Štěpána a Pavla, a také
varovné příběhy Jonáše, bratra marnotratného syna, Marty, farizeje a
celníka… A díky téže Bibli smím věřit, že i „nemilovaní“ a nevyvolení
jsou v dobrých rukou, že Bůh, který se nám v Bibli dává poznat, to s
nimi určitě myslí ještě líp než já.
Doc. Pavel Hošek. Th.D. (35)
působí
jako učitel na Evangelikálním teologickém semináři a na Evangelické
teologické fakultě.
časopis Církve bratrské "Brána" 10/2008