|
| | | Kdo je Online | Právě je 75 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Obnova: Jáchym Gondáš: Odluka v naši současné situaci
Posted on Čtvrtek, 03. leden 2013 @ 19:22:01 CET Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený Na první pohled se zdá, že otázka „zákona o majetkovém vyrovnání s
církvemi a náboženskými společnostmi“ byla hlavním tématem v
rozhovorech, vedených uvnitř BJB v uplynulém roce. Tomu alespoň
nasvědčuje intenzita, s jakou bylo toto téma zastoupeno na jednáních
RZS, SD a při setkáních kazatelů. Do určité míry je tento zájem o
projednávaný a posléze schválený zákon pochopitelný. Přeci jen se jedná o
významný okamžik v novodobých dějinách vztahu mezi státem a církvemi na
našem území.
Z konzervativně baptistického pohledu je ovšem jistě na
pováženou, že má tento zákon tak výrazný (ať už domnělý nebo skutečný)
dopad na život a sebepochopení českých baptistických sborů. Už jen to,
že hlavní myšlenkové zápasy českých baptistů nevyvolává a neformuje
studium Písma, ale aktuální změna státní legislativy, svědčí o současné
vysoké míře naší závislosti na státní moci.
S trochou optimismu a naděje ale nemusíme tento stav hned pokládat
za tragický. Situace, do které jsme byli historicky vtlačeni, může se
snad pro nás stát také skutečným Božím darem, pokud ji dokážeme
přijmout jako teologický impuls a využít ji k nové sebereflexi. A to ať
už konkrétní důsledky přijetí tohoto zákona budou jakékoliv. Oblastí,
která se přímo vnucuje k takovému novému promyšlení, je pochopitelně
zejména jeden ze základních principů baptistické tradice – odluka
církve od státu.
Je nepochybné, že zákon o vyrovnání se nějakým způsobem principu
odluky dotýká. Méně zřetelné už ovšem je jakým. V tomto ohledu se
napříč sbory BJB dlouhodobě ozývaly protichůdné hlasy. Pro jedny je
baptistické angažmá ve věci „vyrovnání“ jasným a definitivním
odmítnutím odluky a takto také završením postupného sebe-popření
českého baptistického hnutí. Jiní zase vyjadřují naději, že přijetí
zákona konečně povede k plnější, i když pouze majetkové, odluce BJB od
státu. Jaké otázky tedy současná situace vyvolává a co by bylo dobré
mít v následujícím období na paměti?
Předně je nezbytné alespoň v hrubých konturách připomínat a
ujasňovat, jaká jsou východiska a teologické motivy principu odluky.
Historický kontext, ve kterém myšlenka odluka vznikala, byl výrazně
odlišný od našeho dnešního. Ať už budeme vnímat jako relevantní
křtěnecký impuls v šestnáctém století, nebo vlastní vznik prvních
baptistických sborů ve století sedmnáctém, v obou případech hrála jistě
velkou roli zkušenost pronásledované náboženské menšiny. Spojení
církevních a světských mocenských struktur s cílem potlačení
křtěneckého a baptistického hnutí zcela nahrazovalo argumentaci z Písma a
odhalovalo tak, že státní církev, v rozporu se svou rétorikou, Písmo
nepřijímá za nejvyšší autoritu.
Bylo by ale nedorozuměním a neadekvátním zúžením, kdybychom princip
odluky začali vnímat a vykládat jen jako „ochranu“ ohrožených
náboženských menšin proti vnější moci. Ohrožení bylo jistě důležitým
východiskem, ale promýšlení odluky daleko tento motiv přesáhlo.
Ústřední místo v něm totiž hrála myšlenka svrchované moci Ježíše
Krista, která nemůže a nemá být nijak dále dělena či podmiňována.
Církev, pokud chce být skutečnou církví, musí se ve svém životě – tedy
ve všech momentech svého rozhodování – podřizovat této moci Vzkříšeného.
Zde, a nikoli ve světě, musí hledat odpovědi na to, co a jak má být
v církvi konáno. Odluka je tak v prvé řadě svědectvím o důvěře a
poslušnosti, se kterou se církev podřizuje Kristu. Je svědeckou
(misijní) charakteristikou církve.
Pohled na současné světové, ale i české baptistické hnutí ukazuje,
že princip odluky může spojovat jinak velmi rozdílně orientované sbory.
Při tom je ovšem nutné zdůraznit, že se tak děje na základě odlišných
motivací.
Na jedné straně tak můžeme vidět sbory principiálně otevřené,
odmítající vydělování církve ze světa a toužící po aktivním, ale
přitom nezávislém a svědeckém vztahu ke společnosti. Jejich pozice je
začasté vnímána jako „liberální“, což ovšem samo o sobě nemusí znamenat
odmítnutí tradičních baptistických principů. Pro takto „otevřená“
společenství je odluka podmínkou svobodného a odpovědného vyznávání a
nezbytným východiskem pro jakýkoli smysluplný vztah k většinové
společnosti a širší ekumeně.
Na druhé straně ale princip odluky obvykle
přijímají také sbory ovlivněné fundamentalismem a landmarkismem,
vnímající odluku jako realizaci radikálního odmítnutí světa, jeho
kultury, politiky a myšlenkových proudů. Tedy všeho toho, co
fundamentalisté vnímají jako hříšné a zavrženíhodné struktury. Tak je
princip odluky dalším příkladem toho, jak základní postoje baptismu
mohou spojovat velmi rozdílná společenství.
Zásadním momentem teologie odluky, který, jak mám za to, nám dnes výrazně uniká, je skutečnost, že se jedná o odluku církve. To
v baptistické perspektivě ale nemůže znamenat nic jiného, než
společenství místního sboru. Odluka je odpovědnost a svědecká
příležitost místního sboru, nikoliv nadsborových struktur. Proto je také
nedorozuměním, když dnes tak často a s takovým zápalem mluvíme o
odluce BJB. Jednota, zvláště pak jednota, která v sobě zahrnuje tak
rozmanité společenství sborů, není místem, na kterém by měla být otázka
odluky rozhodnuta. Stejně tak tímto místem nejsou ani jednotliví
členové sborů – například formou jakéhosi referenda BJB.
Pokud bereme
vážně vyznání, že místní sbor je úplná, Bohem založená a povolaná
církev Ježíše Krista, pak musíme také uznat tomuto sboru právo a
povinnost, rozhodnout samostatně o otázce odluky. Jistě se tak nebude
dít bez vzájemných rozhovorů, argumentace, poměřování postojů uvnitř
BJB. Místem rozhodnutí ale nakonec vždy bude místní sbor. A tuto
skutečnost nemůže zatemnit ani to, že v současnosti BJB fakticky
vystupuje ve vztahu ke státu jako struktura nadřízená sborům – jako
denominace ve smyslu lidové církve.
Situace, ve které se nacházíme je sice rozporuplná a v mnohém
riskantní, přesto je ale ve vztahu k odluce novou příležitostí uchopit
naši duchovní tradici vážněji a odpovědněji. Za to můžeme být Bohu
vděční.
Jáchym Gondáš
Převzato z www.bjb.cz
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 5 Hlasů: 1
|
| | | |
|
|
komentář Otakara Vožeha (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: informator v Pátek, 04. leden 2013 @ 10:41:44 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Tento článek převzal i server KřesťanDnes - http://www.krestandnes.cz/article/jachym-gondas-odluka-v-nasi-soucasne-situaci/21821.htm - a v komentářích tam zveřejnil svůj názor mimojiné Otakar Vožeh (koordinátor nadace Mezinárodní potřeby):
Úvahy o "odluce církve od státu" ztrácejí jakýkoli smysl ve chvíli, kdy
si uvědomíme, že biblická Církev není instituce, a to ani formou
místního sboru (už proto dávám přednost výrazu "společenství" před
"sborem"). Nemůžeme poměřovat nepoměřitelné. Pokud někdo chápe církev
jako instituci (organizaci), je to nebiblické, ale dá se hovořit o
odluce takové náboženské instituce od instituce státu. To platí jak pro
"církve" tak pro "denominace".
Tam, kde se
církve-sbory-společenství nechají zlákat na podporu od státu jakoukoli
formou, takové "církve" ztrácejí právo na prorockou roli ve společnosti.
Jak výstižně píše Dr. Miroslav Volf ve své úvaze "When the unclean
spirit leaves" : "The first task of the church in relation to the state
is to remain the church. Only if it keeps its distance from the state
will it be able to be true to its prophetic calling in a given society" [Prvním úkolem církve ve vztahu ke státu je zústat církví. Pouze v případě, že si udržuje odstup od státu, bude schopná být věrna své prorockému povolání v dané společnosti].
Zatímco se tedy dá uvažovat o "odluce církve jako instituce od
státu", rozhodně bychom si měli dát pozor, abychom se jako věřící -
jednotlivci nebo místní společenství - přijímáním státní pomoci
nepřipravovali o prorocký hlas ve společnosti.
Celá tato problematika je hodná dlouhé a široké diskuse podložené Písmem.
|
Re: komentář Otakara Vožeha (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: informator v Pátek, 04. leden 2013 @ 10:47:44 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | S názory Otakara Vožeha v komentářích polemizoval Olin Kadlec, mimojiné takto:
podle mne církev jako celek nikdy prorocky vnímána býti nemůže. Vždy jen
jednotlivci a konkrétní společenství v ní. Vždyť my do Božího díla
dáváme i ty peníze - když už je řeč o nich. Byl jste léta, možná ještě
jste, v křesťanském rádiu. To musel někdo platit! Někdo kdo tam nebyl
slyšet. Vy jste byl slyšet. Jestli váš hlas byl prorocký záleželo na
vašem duchovním stavu a vaší přípravě. Co jste udělal se sebou a co vám
dal Bůh, to jste mohl světu dát. Se mnou a mým sborem je to úplně
stejný.
Otakar Vožeh odpověděl Kadlecovi takto:
Zásadní rozdíl vidím ve zdroji prostředků. Ten křesťanský rozhlas
platili a platí svými dobrovolnými příspěvky věřící lidé, stejně jako Vy
přispíváte dobrovolně na činnost svého místního společenství. Pokud se
církev považuje za organizovanou instituci, ať si hraje se státem. Pokud
se však vidí jako živý organismus těla Kristova, spoléhá se na svoji
Hlavu. Církev by neměla dovolit státu, aby se stal prostředníkem mezi ní
a daňovými poplatci. Nebo ještě jinak : když brát prostředky od státu,
není jedno, jestli je to stát totalitní (komunistický), anebo stát
demokratický ?
|
]
|
| |
|
|