Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Jaroslav   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2924
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 707 728

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 75 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Obnova: Jáchym Gondáš: Odluka v naši současné situaci
Posted on Čtvrtek, 03. leden 2013 @ 19:22:01 CET Vložil: Mainstream

Principy poslal Nepřihlášený

Na první pohled se zdá, že otázka „zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi“ byla hlavním tématem v rozhovorech, vedených uvnitř BJB v uplynulém roce. Tomu alespoň nasvědčuje intenzita, s jakou bylo toto téma zastoupeno na jednáních RZS, SD a při setkáních kazatelů. Do určité míry je tento zájem o projednávaný a posléze schválený zákon pochopitelný. Přeci jen se jedná o významný okamžik v novodobých dějinách vztahu mezi státem a církvemi na našem území.

Z konzervativně baptistického pohledu je ovšem jistě na pováženou, že má tento zákon tak výrazný (ať už domnělý nebo skutečný) dopad na život a sebepochopení českých baptistických sborů. Už jen to, že hlavní myšlenkové zápasy českých baptistů nevyvolává a neformuje studium Písma, ale aktuální změna státní legislativy, svědčí o současné vysoké míře naší závislosti na státní moci.

S trochou optimismu a naděje ale nemusíme tento stav hned pokládat za tragický. Situace, do které jsme byli historicky vtlačeni, může se snad pro nás stát také skutečným Božím darem, pokud ji dokážeme přijmout jako teologický impuls a využít ji k nové sebereflexi. A to ať už konkrétní důsledky přijetí tohoto zákona budou jakékoliv. Oblastí, která se přímo vnucuje k takovému novému promyšlení, je pochopitelně zejména jeden ze základních principů baptistické tradice – odluka církve od státu.

Je nepochybné, že zákon o vyrovnání se nějakým způsobem principu odluky dotýká. Méně zřetelné už ovšem je jakým. V tomto ohledu se napříč sbory BJB dlouhodobě ozývaly protichůdné hlasy. Pro jedny je baptistické angažmá ve věci „vyrovnání“ jasným a definitivním odmítnutím odluky a takto také završením postupného sebe-popření českého baptistického hnutí. Jiní zase vyjadřují naději, že přijetí zákona konečně povede k plnější, i když pouze majetkové, odluce BJB od státu. Jaké otázky tedy současná situace vyvolává a co by bylo dobré mít v následujícím období na paměti?

Předně je nezbytné alespoň v hrubých konturách připomínat a ujasňovat, jaká jsou východiska a teologické motivy principu odluky. Historický kontext, ve kterém myšlenka odluka vznikala, byl výrazně odlišný od našeho dnešního. Ať už budeme vnímat jako relevantní křtěnecký impuls v šestnáctém století, nebo vlastní vznik prvních baptistických sborů ve století sedmnáctém, v obou případech hrála jistě velkou roli zkušenost pronásledované náboženské menšiny. Spojení církevních a světských mocenských struktur s cílem potlačení křtěneckého a baptistického hnutí zcela nahrazovalo argumentaci z Písma a odhalovalo tak, že státní církev, v rozporu se svou rétorikou, Písmo nepřijímá za nejvyšší autoritu.

Bylo by ale nedorozuměním a neadekvátním zúžením, kdybychom princip odluky začali vnímat a vykládat jen jako „ochranu“ ohrožených náboženských menšin proti vnější moci. Ohrožení bylo jistě důležitým východiskem, ale promýšlení odluky daleko tento motiv přesáhlo. Ústřední místo v něm totiž hrála myšlenka svrchované moci Ježíše Krista, která nemůže a nemá být nijak dále dělena či podmiňována. Církev, pokud chce být skutečnou církví, musí se ve svém životě – tedy ve všech momentech svého rozhodování – podřizovat této moci Vzkříšeného. Zde, a nikoli ve světě, musí hledat odpovědi na to, co a jak má být v církvi konáno. Odluka je tak v prvé řadě svědectvím o důvěře a poslušnosti, se kterou se církev podřizuje Kristu. Je svědeckou (misijní) charakteristikou církve.

Pohled na současné světové, ale i české baptistické hnutí ukazuje, že princip odluky může spojovat jinak velmi rozdílně orientované sbory. Při tom je ovšem nutné zdůraznit, že se tak děje na základě odlišných motivací.

Na jedné straně tak můžeme vidět sbory principiálně otevřené, odmítající vydělování církve ze světa a toužící po aktivním, ale přitom nezávislém a svědeckém vztahu ke společnosti. Jejich pozice je začasté vnímána jako „liberální“, což ovšem samo o sobě nemusí znamenat odmítnutí tradičních baptistických principů. Pro takto „otevřená“ společenství je odluka podmínkou svobodného a odpovědného vyznávání a nezbytným východiskem pro jakýkoli smysluplný vztah k většinové společnosti a širší ekumeně.

Na druhé straně ale princip odluky obvykle přijímají také sbory ovlivněné fundamentalismem a landmarkismem, vnímající odluku jako realizaci radikálního odmítnutí světa, jeho kultury, politiky a myšlenkových proudů. Tedy všeho toho, co fundamentalisté vnímají jako hříšné a zavrženíhodné struktury. Tak je princip odluky dalším příkladem toho, jak základní postoje baptismu mohou spojovat velmi rozdílná společenství.

Zásadním momentem teologie odluky, který, jak mám za to, nám dnes výrazně uniká, je skutečnost, že se jedná o odluku církve. To v baptistické perspektivě ale nemůže znamenat nic jiného, než společenství místního sboru. Odluka je odpovědnost a svědecká příležitost místního sboru, nikoliv nadsborových struktur. Proto je také nedorozuměním, když dnes tak často a s takovým zápalem mluvíme o odluce BJB. Jednota, zvláště pak jednota, která v sobě zahrnuje tak rozmanité společenství sborů, není místem, na kterém by měla být otázka odluky rozhodnuta. Stejně tak tímto místem nejsou ani jednotliví členové sborů – například formou jakéhosi referenda BJB.

Pokud bereme vážně vyznání, že místní sbor je úplná, Bohem založená a povolaná církev Ježíše Krista, pak musíme také uznat tomuto sboru právo a povinnost, rozhodnout samostatně o otázce odluky. Jistě se tak nebude dít bez vzájemných rozhovorů, argumentace, poměřování postojů uvnitř BJB. Místem rozhodnutí ale nakonec vždy bude místní sbor. A tuto skutečnost nemůže zatemnit ani to, že v současnosti BJB fakticky vystupuje ve vztahu ke státu jako struktura nadřízená sborům – jako denominace ve smyslu lidové církve.

Situace, ve které se nacházíme je sice rozporuplná a v mnohém riskantní, přesto je ale ve vztahu k odluce novou příležitostí uchopit naši duchovní tradici vážněji a odpovědněji. Za to můžeme být Bohu vděční.

Jáchym Gondáš

Převzato z www.bjb.cz



 
Příbuzné odkazy
· Více o Principy
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Principy:
Reakce kazatele Blahoše Fajmona na otevřený dopis kazatele Pavla Coufala


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 5
Hlasů: 1


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Jáchym Gondáš: Odluka v naši současné situaci" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


komentář Otakara Vožeha (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: informator v Pátek, 04. leden 2013 @ 10:41:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tento článek převzal i server KřesťanDnes - http://www.krestandnes.cz/article/jachym-gondas-odluka-v-nasi-soucasne-situaci/21821.htm - a v komentářích tam zveřejnil svůj názor mimojiné Otakar Vožeh (koordinátor nadace Mezinárodní potřeby):

Úvahy o "odluce církve od státu" ztrácejí jakýkoli smysl ve chvíli, kdy si uvědomíme, že biblická Církev není instituce, a to ani formou místního sboru (už proto dávám přednost výrazu "společenství" před "sborem"). Nemůžeme poměřovat nepoměřitelné. Pokud někdo chápe církev jako instituci (organizaci), je to nebiblické, ale dá se hovořit o odluce takové náboženské instituce od instituce státu. To platí jak pro "církve" tak pro "denominace".

Tam, kde se církve-sbory-společenství nechají zlákat na podporu od státu jakoukoli formou, takové "církve" ztrácejí právo na prorockou roli ve společnosti. Jak výstižně píše Dr. Miroslav Volf ve své úvaze "When the unclean spirit leaves" : "The first task of the church in relation to the state is to remain the church. Only if it keeps its distance from the state will it be able to be true to its prophetic calling in a given society" [Prvním úkolem církve ve vztahu ke státu je zústat církví. Pouze v případě, že si udržuje odstup od státu, bude schopná být věrna své prorockému povolání v dané společnosti].

Zatímco se tedy dá uvažovat o "odluce církve jako instituce od státu", rozhodně bychom si měli dát pozor, abychom se jako věřící - jednotlivci nebo místní společenství - přijímáním státní pomoci nepřipravovali o prorocký hlas ve společnosti.

Celá tato problematika je hodná dlouhé a široké diskuse podložené Písmem.



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.10 Seconds