|
| | | Kdo je Online | Právě je 33 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Texty: Boží spolupracovníci: Pražské jaro 1968, srpnová okupace a české církve
Posted on Úterý, 20. červenec 2010 @ 11:47:40 CEST Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený 1. Úvod
Události, které jsou
stále ještě velmi živé, nejen v paměti starší generace,
bývají často událostmi bolestivými, za kterými se raději
dělává tlustá čára s rčením, že je potřeba jít dál a
nežít v minulosti. Jednou z nich, s kterými se
doposud potýká celá naše společnost, je právě okupace
Československa v roce 1968. Pohled na tento rok a osudovou událost
z 21. srpna 1968 může přinést zajímavé informace o nedávné
minulosti českých církví, na základě kterých lze lépe
porozumět samotnému sebepojetí církví v tehdejší
společnosti. Jak vnímaly církve svoji pozici v prvním závanu
demokracie v našich zemích v druhé polovině 20. století
může být, pomocí dnes snad již dostatečně sebekritického
pohledu, zdrojem cenných informací pro dnešek.
Na druhou stranu události
nám časově blízké mají i přes možnost kritického zkoumání
nevýhodu v tom, že ještě nebyly dostatečně shromážděny
všechny potřebné materiály a svědectví odkrývající
historické dění ze všech potřebných pohledů. Moje práce je
tedy spíše příspěvkem, který mapuje převážně neznámý
terén, který ale, jak doufám, přinese i zajímavý přehled
událostí jednoho krátkého období našich národních dějin
v církevním prostředí.
Svou práci budu
strukturovat následujícím způsobem: Nejdříve se stručně
zmíním o použitých pramenech a literatuře. V dalších dvou
kapitolách nastíním vývoj církevní politiky od uchopení moci
komunistickou stranou a změny této politiky v období krátké
demokratizace v roce 1968. Jádrem práce bude kapitola mapující
události roku 1968 a reakce českých církví na srpnovou okupaci.
Tuto kapitolu pak doplním zdůrazněním určitých teologických
souvislostí, které na zkoumané události měly vliv.
2.
Prameny a historiografie
Téma, které jsem pro
svou práci zvolil, je tématem doposud v české
historiografii, která pohříchu v oboru církevních dějin
druhé poloviny 20. století zaostává, jen sporadicky zpracovaným.
Jediným dílem, z kterého jsem mohl čerpat více, je kniha
Jaroslava Cuhry z roku 1999 s názvem Církevní
politika KSČ a státu v letech 1969-1972, v které autor
událostem roku 1968 věnuje jednu kapitolu. Kniha mi byla cenným
pomocníkem především díky soupisu některých archivních
materiálů ze státních archivů vztahujících se k tématu.
Největší očekávání
jsem však vkládal do návštěv církevních archivů, které by
mohly odhalit události, které pro stání správu nebyly natolik
důležité a které jsou ponejvíce neprobádané. Ukázalo se však,
že právě tyto archivy nejvíce poznamenala v úvodu zmíněná
nevýhoda aktuálních událostí. Archivy jsou z velké části
neuspořádané, část církví si systematicky dokumenty
nearchivuje a část církví si, z obav zneužití
komunistickou mocí, nevedla evidenci právě v roce 1968. Toto
oblast je tedy využitelná spíše potenciálně pro budoucí
badatele.
Kromě zmíněných
státních a církevních archivů jsem pro svoji práci využil i
vydané a nevydané paměti a informace, které poskytují soudobá
církevní periodika.
3. Církve v době
po komunistickém převratu
Komunistická strana
Československa po svém převzetí moci v únoru 1948 pohlížela na
veškeré církve jako na prvek, s kterým je potřeba dočasně
vycházet, který však v socialistickém zřízení nemá
místo. V centru pozornosti komunistické moci se ocitly církve,
především církev římskokatolická, na území
ČSR v polovině roku 1949,
kdy definitivně ztroskotala snaha přimět římskokatolickou církev
ke kladnému vyjádření se vůči novému socialistickému zřízení.
V říjnu tohoto roku vznikl Státní úřad pro věci církevní,
který začal dohled nad církvemi vykonávat a od téhož měsíce
vstoupily v platnost zákony, které zavedly hospodářskou závislost
církví na státu. V průběhu doby pak navazovaly další
předpisy, které zaváděly např. státní souhlas pro volbu či
jmenování duchovního, vázaný na konkrétní místo, dozor nad
vyučování náboženství, cenzuru pastýřských listů a oběžníků
atd. Církve se tak v komunistickém Československu dostaly
zcela pod kontrolu vládní moci.
Paralelně s procesem
upevňování kontroly nad církvemi probíhala i vlna represí,
zamířená zpočátku především vůči římskokatolické církvi.
V roce 1950 docházelo v tzv. „Akci K" administrativním
zásahem ke zrušení řeholních řádů a internaci jejich členů.
V témž roce pak také byla zrušena řeckokatolická církev a
její farníci i kněží byly nuceni k přestupům
k pravoslavné církvi. Represe však nebyly namířeny pouze
vůči institucím, ale stále silněji i vůči jednotlivcům a za
mřížemi se ocitli jak významní představitelé opozice z řad
církví, tak i řadoví věřící. V roce 1950 začala doba
monstrprocesů, které měly především rozdmýchat proticírkevní
nálady v obyvatelstvu. Od roku 1952 se obracela perzekuce i
vůči nekatolickým církvím a počáteční krátkozraký souhlas
některý protestantů se zásahy vůči dominantní římskokatolické
církvi se vytrácela. „Církevní procesy" měly poměrně
dlouhé trvání, končící až rokem 1964.
Pro církve to však
neznamenalo liberalizaci jejich života; každodenní dohled nad
životem církví a zásahy do vnitřních záležitostí církví
byly trvalou součástí církevního života i v druhé
polovině 60. let. Řadě duchovních bylo bráněno ve výkonu
povolání, či jim nebylo po návratu z vězení umožněno
zařazení se do duchovenské činnosti. Státní orgány se snažily
organizovat na půdě církví skupiny režimu více nakloněné a
propůjčovali jim následně pozici mluvčího církve (neúspěšná
Katolická akce a následně Mírové hnutí katolického
duchovenstva...). Kromě toho byl vyvíjen velký tlak na duchovní
ze strany Státní bezpečnosti, která mezi nimi hledala, někdy
dost nevybíravými metodami, informátory.
V průběhu 50. a 60. let se
komunistické moci podařilo zlomit jakékoliv zbytky odporu vůči
totalitnímu režimu a to nejen v církevním prostředí. Největší
církev v ČSR, římskokatolická církev, byla ochromena
neobsazenými diecézemi, pokus vysvětit tajné biskupy byl
neúspěšný, neboť svěcení byla provedena bez potřebného
utajení. Tajní biskupové neušli pozornosti StB a postupně
skončili za mřížemi, stejně jako několik jejich řádně
vysvěcených bratří. Situaci v církvi komplikovalo i složité
spojení s Vatikánem. V církvích zavládla atmosféra
strachu, díky níž se podařilo zatlačit jejich činnost na okraj
společnosti, zcela zastavit misii, do velké míry také práci
s dětmi a velmi omezena byla také publikační činnost a
možnost vzdělávání vlastních duchovních.
Situace církví
v Československu se nijak výrazně nelišila od situace v
ostatních zemích socialistického tábora. Také zde bylo proti
církvím, považovaným za součást buržoazní ideologie, brutálně
zakročeno a svoboda jejich působení byla podstatné oklestěna.
Období destalinizace, kdy od samotného ÚV KSSS vycházejí signály
ke změně církevní politiky, dokázal plně využít pouze
kardinál Wyszyński, který uzavřel roku 1956 s polskými
komunisty dohodu zajišťující polské katolické církvi svobody
v socialistických zemích nevídané. Vůdci komunistů v
ostatních zemích však byli znepokojeni společenskými otřesy
v Polsku a především v Maďarsku a k podobné
liberalizaci církevní politiky jako v Polsku nedocházelo.
V případě katolické církve také bránil dohodě
s komunistickým vedením nekompromisní postoj Pia XII. ke
komunismu, krok kardinála Wyszyńskiho byl Vatikánem vnímánjako
„projev neposlušnosti"1.
4.
Rok 1968 a změna církevní politiky KSČ
Rok 1968 byl svědkem převratných
událostí. V lednu byl sesazen z pozice prvního tajemníka
ÚV KSČ Antonín Novotný a jeho nástupcem byl zvolen vůdce
reformního křídla komunistické strany Alexander Dubček. Politika
se v Československu opět nesměle začala řadit mezi veřejné
záležitosti a československá společnost se začínala
aktivizovat.
Od února 1968 se o svá
práva hlásily také československé církve. V předchozí
kapitole zmíněné postupy vládní moci vůči denominacím
působícím na území Československa výrazně poznamenaly nejen
kvalitu praktikování náboženství, ale způsobily také
kvantitativní úbytek věřících. Zatímco v době
komunistického převratu se ke křesťanství hlásilo zhruba 95%
obyvatel ČSR, v roce 1968 materiály ÚV KSČ uváděly o 53%
obyvatel hlásících se k některé z církví2.
Nejdříve se o svá práva
přihlásila Církev českobratrská evangelická, jmenovitě Svaz
českobratrského evangelického duchovenstva, který již
v minulosti prokazoval nadprůměrnou snahu vyjadřovat se
k politice státu vůči církvím. Dopis Svazu je datován na
8. února a adresován Národnímu shromáždění. V dopisu je
požadováno jednání, které by vedlo k odstranění křivd
z minulých období. Následně se začali k demokratizaci
veřejného života v Československu hlásit i katoličtí
věřící a biskupové. Kolaborantské Mírové hnutí katolického
duchovenstva v březnu zaniklo. Postupně vydávaly své
prohlášení k posledním událostem i ostatní církve.
ÚV KSČ pod vedením
Alexandra Dubčeka si brzy uvědomil, že bude-li chtít pro svůj
politický program získat celospolečenskou podporu, bude muset
změnit svoji politiku vůči církvím, neboť, jak je uvedeno výše,
stále minimálně polovina obyvatel Československa byla věřící.
Základní dokument signalizující změny v oblasti církevní
politiky se objevil 20. března a následující den byl Ústředním
výborem KSČ schválen. Dokument je nazván „Připomínky ke
koncepci církevně politické práce, vztahu naší společnosti
k věřícím a návrhy na nejbližší postup".
Dokument
charakterizuje soudobou situaci v církevní oblasti
následujícím způsobem: „V současné
situaci již došlo k nástupu v tomto směru ze strany
církví i ČSL a nechopí-li se KSČ okamžitě iniciativy, její
vedoucí roli na tomto úseku nebude již možno zabezpečit
demokratickými metodami."3
Autor dokumentu J. Špaček navrhuje jako řešení, aby do akčního
programu KSČ byla zařazena následující formulace: „V dalším
vývoji naší společnosti musíme počítat s aktivitou a
účastí na našem veřejném životě i v budovatelském úsilí
se všemi vrstvami našeho obyvatelstva. Otevřeně říkáme, že
počítáme i s lidmi věřícími, se všemi, kteří se chtějí
na základě své víry jako rovní s rovnými, jako plnoprávní
budovatelé socialistické společnosti účastnit plnění všech
našich náročných úkolů."4
Dále je v něm navrženo zahájení rehabilitací, přijetí
představitelů církví A. Dubčekem5,
odstranění některých předpisů, personální výměnu na
Sekretariátu pro věci církevní (SPVC) a některá další
opatření. Dlouhodobě bylo navrženo vypracování zcela nové
politiky strany vůči věřícím a ustanovení komise, která by
vypracovala nový model vztahu mezi státem a církvemi na základě
odluky církve od státu.
Přijatá opatření byla
velmi rychle provedena. Do vedení SPVC byla již 25. března
dosazena Erika Kadlecová, dosud působící na Sociologickém ústavu
AVČR. Spolu s ní se tak do této instituce dostala reformní
skupina vědců z Akademie věd (dr. Prokůpek, dr. Hranička),
která vystřídala skupinu okolo dosavadního ředitele Karla Hrůzy,
navázanou na stranický aparát. S touto změnou ve vedení
SPVC se mění i zahraniční orientace této instituce, která, jak
jí bylo posléze v roce 1969 vyčítáno, přestává svou
politiku koordinovat s ostatními socialistickými státy a
orientuje se na dosud nepřístupný demokratický svět.
V červenci 1968 byly přijaty
Ústředním výborem KSČ dva významné dokumenty: „Církevně
politická situace v českých zemích" z 9. července a
„Některé aktuální otázky vztahu strany k náboženství"
ze dne 12. července. Na základě těchto dokumentů bylo rozhodnuto
např. o zřízení rehabilitační komise, o zřízení komise,
která se bude věnovat připravovanému obnovení jednání
s Vatikánem, a o vypracování nové koncepce přístupu
k církvím, která zohlední historicky podmíněné Leninovy
názory na církev, které však neodpovídají soudobé situaci
křesťanství v Československu.
Dokumenty také jako další
problémy, které budou muset být v budoucnu řešeny, jmenují
např.: zrušení protiprávní směrnice Státního úřadu pro věci
církevní o způsobu udělování státních souhlasů duchovenstvu,
zrušení předběžné cenzury u vnitrocírkevních tiskovin, řešení
situace řeholníků a povolení malých církví, není-li k tomu
zákonných překážek. Tyto dokumenty názorně demonstrují obrat
v církevní politice KSČ, jejíž dopad na církve
v Československu byl obrovský. V řadě církví dochází
k obnovení činností s mládeží, velkého rozmachu se
po změnách v redakčních radách dočkal církevní tisk6,
vzrostl zájem o vyučování náboženství ve školách a v řadě
dalších oblastí se demokratizace pozitivně promítla do života
církví. Také ekumenické kontakty mezi jednotlivými církvemi se
prohloubily, konaly se ekumenické bohoslužby a také biblické
hodiny byly vyučovány ekumenicky. Realizaci řady dalších
zamýšlených opatření však zabránil mezinárodní vývoj a
okupace československé republiky pěti státy Varšavské smlouvy
dne 21. srpna 1968.
Den okupace však nebyl
ostrým předělem, co se církevně politické situace týče. SPVC
rozeslal 25. srpna dopis všem církvím, v němž nabádal
k jednotě, věrnosti legálním představitelům Československa
a nekompromisnímu postoji vůči okupaci, kterou nazval „hanebnou,
ponižující a protiprávní7".
Tato výzva byla také vysílána Československým rozhlasem.
Reformní vedení SPVC se tak stalo po srpnu 1968 prvkem, snažícím
se mezi československými církvemi udržet jednotný odpor proti
okupaci a i přes politické změny uskutečňující zásady
polednové církevní politiky8.
Dne 2. září byla pak na
podnět člena generálního presbyterstva Slovenskej evangelickej
církvi a.v. generálního dozorce A. Žiaka, který vedl
v Ekumenické radě církví odbor pro mezinárodní otázky,
svolána porada většiny československých církví v sídlu
Ekumenické rady církví, z níž skutečně vzešel společný
dopis křesťanů vyjadřující podporu československým ústavním
činitelům,9
od radikálních prohlášení ostře odsuzující okupaci však měl
daleko. Sekretariát to vnímal jako úspěch a prezentoval tento
dokument jako společný protest všech křesťanských církví. Ve
skutečnosti se však na něm z českých církví nepodílely
tyto legálně fungující církve: Církev adventistů s. d.,
Starokatolická církev, Církev Ježíše Krista Svatých posledních
dnů a čerstvě povolená Řeckokatolická církev. Reformní vedení
SPVC, které se snažilo církve udržet v rozhodné věrnosti
reformnímu vedení a v odporu vůči okupaci bylo odvoláno až
v červenci 1969. S návratem původního vedení SPVC
v čele s Karlem Hrůzou polednová církevní politika KSČ
skončila a symbolicky právě v polovině roku 1969 také ustaly
soudní rehabilitace v minulosti soudně stíhaných duchovních
a laiků.
5.
Reakce českých církví na okupaci v souvislosti s celkovým
vývojem v roce 1968
a) Českobratrská církev
evangelická
Českobratrská církev
evangelická (CČE) měla za sebou v roce 1968 velmi spletitý
vývoj, co se vztahu ke komunistické moci týče. V době těsně
po převratu nebyla komunistickým vedením vnímána jako
bezprostředně nebezpečná, naopak byla v porovnání
s římskokatolickou církví považována za méně reakční.
Zpočátku byla ze strany vedení KSČ snaha prezentovat počáteční
zásahy vůči náboženské svobodě jako zásahy vůči dominující
římskokatolické církvi a tato opatření zpočátku nacházela u
některých evangelíků podporu. Od roku 1953 se však perzekuce
obrací také vůči ČCE a církev, co se počátečního pohledu na
komunistickou moc týče, vystřízlivěla.
V porovnání s církví
římskokatolickou také nedocházelo v ČCE k tak velké
soudní perzekuci, což bylo dáno umírněnějším postojem církve
ke komunismu a částečně také vlivem významného socialisticky
orientovaného evangelického teologa Josefa L. Hromádky. Ten stál
u zrodu socialistickým státům kladně nakloněné mezinárodní
nadkonfesní organizace nazvané Křesťanská mírová konference a
zastával po dlouhou dobu místo jejího předsedy. Organizace se
snažila šířit především mírové poselství a vyjadřovala se
k řadě mezinárodních problémů, v době krátké
svobody projevu v roce 1968 však byla kritizována, že svým
postojem k socialismu zakrývala realitu náboženského
pronásledování v zemi.
V prostředí ČCE se
od konce 50. let začíná formovat nový teologický směr, který
je později nazván „Novou orientací". Tento směr, kromě svých
teologických zásad, začal prosazovat také křesťanskou
zodpovědnost za „hospodářskou, politickou a kulturní situaci
naší země i celého světa".10
Od roku 1963 se protestem proti připravovanému zákonu o
povinnosti vychovávat děti v socialistickém duchu začínají
členové Nové orientace aktivně podílet na politickém životě
Československa a šířit v ČCE svoje teologické a etické
důrazy.
V ČCE tak vznikla
již před rokem 1968 tradice politické angažovanosti, která se
nezalekla ani kritiky instituce natolik mocné jako byla StB. Tato
zkušenost z politické angažovanosti mohla být a byla v roce
1968, v nečekaně uvolněném prostoru pro veřejnou politickou
diskuzi, využita.
Již 8. února 1968 zaslal Svaz
českobratrského evangelického duchovenstva, tedy organizace, kde
mohli členové hnutí Nová orientace nejvíce uplatňovat svůj
vliv, v předchozí kapitole zmíněný dopis adresovaný
předsednictvu Národního shromáždění. Dne 13. března se pak
také synodní rada přihlásila k probíhajícímu
demokratizačnímu procesu.
Nejkomplexnější požadavky ČCE
obsahovalo memorandum, které vypracovala opět synodní rada dne 24.
dubna. Tento dokument, který interní materiály Ústředního
výboru KSČ označují za nejradikálnější požadavek vzešlý
z církevního prostředí, obsahuje kromě výzvy ke změně
celkové politiky KSČ vůči církvím také požadavky jako
například vysílání bohoslužeb v rozhlase a televizi,
povolení pastorační činnosti ve věznicích, odstranění všech
překážek omezujících náboženský život a požadavek změn
v Ústavě ČSSR.
V následném období
ČCE, stejně jako ostatní církve působící na území
Československa, rozvíjela ty oblasti církevního života, které
byly v předchozím období považovány komunistickým vedením
za nežádoucí, tedy práci s mládeží, tiskovou činnost
atd.
Na okupaci Československa
vedení ČCE zareagovalo velmi rychle, bylo opět mezi prvními, kdo
se z církví ke vstupu vojsk na naše území vyjádřil. Již
v den okupace, 21. srpna 1968, sepsala synodní rada prohlášení
určené všem sborům ČCE. V tomto dopise protestuje synodní
rada proti porušení suverenity Československa a vyjadřuje podporu
pokračování obrodného procesu. Tento dopis byl zaslán k přečtení
také do rozhlasu.
Do překotných událostí po okupaci se pokusil
zasáhnout i J. L. Hromádka, odeslal den po okupaci sovětskému
velvyslanci v Praze S. V. Červoněnkovi dopis, v kterém
nazývá události předešlého dne okupací a protestuje proti ní.
Později Hromádka zhodnotil vstup vojsk pěti států Varšavské
smlouvy takto: „21. srpen je v mé
mysli zapsán mnohem černějšími barvami než 15. březen 1939.
Nacisté byli naši úhlavní nepřátelé a neomaleně vyhlašovali
své úmysly s námi a celou východní Evropou. Ale 21. srpna vpadli
do naší země naši přátelé a spojenci bez pozvání, proti všem
mezinárodním zákonům a proti zásadě nevměšování se, o
územní nedotknutelnosti a státní svrchovanosti našich
socialistických států."11
Tento postoj zastával J. L. Hromádka i po sesazení z funkce
předsedy Křesťanské mírová konference až do své smrti
v prosinci 1969.
Další veřejné
prohlášení k srpnovým událostem vzešlo z plenárního
zasedání synodní rady dne 28. srpna. Po přednesení výsledků
rozhovorů na SPVC bylo rozhodnuto o vydání tohoto prohlášení
zaslaného opět evangelickým sborům, v kterém se praví:
„Příchod cizích vojsk do naší vlasti
považujeme za nespravedlivé a hrozné pošlapání mezinárodního
práva. Je to i velké neštěstí a rána, která se dlouho
nezahojí. Jedinou nápravu tohoto stavu vidíme v úplném
odchodu cizích vojsk, v obnově státní suverenity a
v pokračování demokratizačního úsilí..."12
S prohlášením k okupaci přišel také Svaz
českobratrského evangelického duchovenstva. Ujištění o podpoře
byla zasílána také přímo ústavním činitelům ČSSR.
S podporou
československých orgánů pokračovala ČCE ve svém kurzu. Nadále
byly představitelům reformního směru Komunistické strany
Československa zasílány telegramy vyjadřující podporu a
odhodlání pokračovat v demokratizaci. Zároveň v církvi
členstvo vyvíjelo tlak na udržení dosavadní politiky církve, s
obavou z šířící se „falešné apolitičnosti"13
u československých církví.
První prosincový den roku 1968 se
konalo v Praze jubilejní shromáždění ČCE k padesátému
výročí založení církve. Z tohoto shromáždění vzešlo
několik dalších dokumentů komentující situaci v zemi.
V poselství jubilejního shromáždění českobratrské církve
evangelické se mimo jiné praví: „Považujeme
státní svobodu, samostatnost a suverenitu za nezadatelné právo
národů. Nemůžeme se proto nikdy smířit s vojenským nebo
politickým zasahováním jiných států do vnitřních věcí státu
našeho ani kterého jiného. V respektování mezinárodního
práva a mezinárodní ochrany malých národů spatřujeme jedinou
cestu k pokojné budoucnosti bez válek a násilí."14
Poselství vyjadřující solidaritu byla
zaslána také dalším organizacím, které vytrvávaly ve věrnosti
demokratizačnímu procesu jako byl Svaz československého
studentstva v Praze či tvůrčí svazy československých
spisovatelů a novinářů. Na shromáždění promluvila také
ředitelka SPVC E. Kadlecová, která vyslovila odhodlání
pokračovat v polednové církevní politice a nereflektovala
tak listopadovou rezoluci ÚV KSČ, která signalizovala první kroky
budoucí „normalizace".
Výše zmíněný postoj
důsledných protestů proti okupaci ČSSR zachovávala ČCE i nadále
a připomínala jej při řadě příležitostí, jako byl pohřeb
člena církve Jana Palacha, který patřil do farnosti Jakuba
Trojana, jehož interní materiály Ministerstva vnitra ČSSR
označovaly za „předního a aktivního
člena nelegální církevní organizace „Nová orientace",
jejímž cílem je odstranění KSČ z vedoucí úlohy ve
společnosti."15
V podobné linii pokračoval také únorový XVI. synod ČCE,
který optimisticky neviděl v „neospravedlnitelném
vojenském zásahu v srpnu 1968"16
konec nadějí na demokratizaci československé společnosti. Synod
také tematizoval otázku politické angažovanosti křesťana a
vyzval příslušné státní orgány k zahájení jednání
s příslušnými vládami o stažení okupačních vojsk.
Vedení církve navíc dostávalo podpůrná vyjádření od nižších
složek církve.
Ač z proklamací
církve postupně mizel optimizmus, co se budoucího vývoje týče,
neustále rozhodně protestovala vůči dopadům srpnové okupace
Československa.
Jedno z nejkritičtějších vyjádření
k situaci v zemi vzešlo z XVII. synodu ČCE, který
proběhl v říjnu 1971. V prohlášení se otevřeně
kritizují praktiky státní moci a střety s ní. Dokument i
přes politickou realitu normalizace a pronásledování požadoval
např.: amnestii pro odsouzené v posledních dvou letech,
dodržování Ústavy ČSSR apod.
Tento dokument však byl
labutí písní odporu ČCE vůči následkům srpnové okupace
Československa.
Státní orgány soustředily na církev svoji
pozornost a v první polovině roku 1972 se jim podařilo souvislým
tlakem a hrozbou zákazu církevní činnosti odříznout členy Nové
orientace od vlivu na synodní radu ČCE a tím ukončit osamocený
boj církve proti komunistické moci.
b) Římskokatolická církev
Jak již bylo zmíněno
v první kapitole, byla to právě římskokatolická církev,
která se stala mezi československými církvemi prvním terčem
komunistické moci. Brutalita útlaku vedla k brzkému zlomení
odporu a přivedla církevní organizaci do skomírajícího stavu.
Řada diecézí v Československu byla neobsazených, mužské
řády byly nadále zakázané a většina duchovních za sebou měla
zkušenost věznění a perzekuce. Arcibiskup Beran žil od roku
1965, kdy zároveň obdržel kardinálskou hodnost, v exilu.
Státní orgány sice budily dojem ochoty jednat o obsazení diecézí
a obnově diplomatických vztahů s Vatikánem, ale skutečným
záměrem komunistické moci to nikdy nebylo.
Není tedy divu, že se
představitelé římskokatolické církve stavěli k rozbíhajícímu
se procesu demokratizace společenského života v Československu
opatrněji.
Poněkud jiný přístup k politickým událostem
než v roce 1948 a celková opatrnost církve byla také
důsledkem celkové změny politiky Vatikánu vůči komunizmu.
S takzvanou „východní politikou" Vatikánu,
charakteristickou opuštěním konfliktního kurzu vůči
socialistickým zemím a snahou vyjednat v rámci komunistických
diktatur co nejsvobodnější prostředí pro katolickou církev,
začal již Jan XXIII. a jeho nástupce v úřadě Pavel VI. se
rozhodl v této politice pokračovat.
Opatrnost oficiálních
představitelů římskokatolické církve způsobila, že prvním,
kdo se k polednové politické realitě z řad katolické
církve vyjádřil, byla kolaborantská organizace Mírové hnutí
katolického duchovenstva. Přivítáním demokratizace dne 4. března
1968 se snažila udržet na pozici státní mocí preferované
organizace a mluvčího celé církve. Tato představa však byla
nereálná a organizace se ještě tentýž měsíc fakticky
rozpadla. Došlo k tomu na mimořádné rozšířené schůzi
předsednictva dne 21. března, kde bylo původní vedení v čele
s Josefem Plojharem odvoláno a kde byl přijat nový akční
program. Ze schůze vzešlo také první přihlášení se
k demokratizačnímu procesu, které bylo tentýž den zasláno
A. Dubčekovi. Na schůzi také poprvé padl návrh na zřízení
nové organizace17.
Ve stejný den byl zveřejněn otevřený dopis katolických věřících
Dubčekovi, který sepsalo několik desítek v minulosti
vězněných katolíků.
Stanovisko oficiálních
představitelů církve, tedy biskupů, předešla také petice
katolických věřících za návrat biskupů do diecézí,
rehabilitace a propuštění nespravedlivě odsouzených věřících,
která byla odevzdána také dne 21. března na SPVC.
To se však již
chystalo oficiální prohlášení ze strany biskupa Františka
Tomáška, který dne 20. března sepsal a o čtyři dny později
nechal přečíst svůj pastýřský list, vyjadřující se
k posledním událostem. Kritizoval v něm plošnou
perzekuci římskokatolické církve a vyjadřoval naději, že
nastoupený kurz v KSČ povede k překonání minulých
křivd.
25. března pak biskup
Tomášek zaslal vládě ČSSR dopis, v němž detailně vypsal
požadavky československých biskupů vůči státu. Mezi devíti
požadavky figuruje obnovení jednání s Vatikánem, obsazení
diecézí, obnovení řeckokatolické církve, možnost pastorace ve
věznicích a nemocnicích atd.
Krátké období
„Pražského jara" využila římskokatolická církev velkou
řadou aktivit. K nejdůležitějším z nich patřilo
obsazení uprázdněných biskupských míst.
Tato snaha byla
korunována úspěchem; na svá místa se již v květnu vrátili
biskupové Matoušek (Praha - světící biskup), Hlouch (Č.
Budějovice) a Skoupý (Brno). První srpnový den se do své diecéze
navrátil také biskup Trochta (Litoměřice).
Další významnou
aktivitou byla snaha o zřízení nové organizace sdružující
katolické duchovenstvo. Na Velehradě se v květnu konal jeho
zakládací sjezd, kde také vznikly základní stanovy organizace.
Již v létě se však v materiálech ÚV KSČ objevila
varování před nedostatečnou demokratickou strukturou hnutí a
především před tím, že se Dílo koncilové obnovy stalo
útočištěm protikomunisticky naladěných katolíků. Hnutí,
v jehož přípravném výboru zasedali například Václav
Vaško, Jiří Němec či Oto Mádr, pak tedy nebylo nakonec na
podzim roku 1968 na základě doporučení SPVC schváleno, což bylo
drtivou většinou katolických duchovních vnímáno jako největší
chyba polednového vedení KSČ.18
Mezi další aktivity církve - v období uvolněných poměrů
v roce 1968 - patřila například snaha o obnovení jednání
s Vatikánem, obnovení mužských řeholí, obnovení olomoucké
teologické fakulty, čehož se nakonec podařilo docílit, a
přesunutí litoměřického teologického semináře zpět do Prahy.
První reakcí
římskokatolické církve na srpnový vstup vojsk na území
Československa byl pastýřský list biskupa Tomáška přečtený
dne 1. září. Vyzývá věřící k jednotě a prohlašuje
věrnost představitelům republiky. O den později se pak zástupci
církve připojili ke společnému vyjádření československých
církví k situaci v zemi.
Žádné další vyjádření
oficiálních představitelů o srpnových událostech ovšem
nevyšlo19.
To vše bylo důsledkem již zmíněné celkové politiky Vatikánu
vůči socialistickým státům.
Biskup Tomášek byl také
již v dubnu 1968 varován před bezhlavou spoluprací
s reformistickým vedením KSČ, neboť se nepředpokládalo
dlouhé trvání vlády tohoto křídla KSČ.20
Není tedy vůbec překvapivé, že se s ohledem na budoucnost
nechtěl po vstupu okupačních vojsk na československé území
k tomuto faktu příliš ostře vyjadřovat.
Jádrem odporu vůči
změnám, plynoucím ze srpnových událostí, se stali jednotlivci a
některá laická hnutí, především stoupenci nepovoleného hnutí
Dílo koncilové obnovy či Sekretariátu řeholních společností.
Tzv. Skrytá církev okolo biskupa Felixe M. Davídka reagovala ještě
větším utajením a vysvěcením dalších biskupů pro případ
tvrdšího pronásledování ze strany státu.
V dubnu 1970 byla
československá katolická církev Vatikánem vyzvána k zapojení
se do aktivit socialistického Československa21,
což zlomilo Tomáškův odpor vůči snaze komunistického vedení
založit novou organizaci katolických duchovních, nástupce
Mírového hnutí katolického duchovenstva, která pak v roce
1971 v podobě kolaborantské organizace katolického
duchovenstva Pacem in terris skutečně vznikla.
c) Církev československá
Církev československá
(CČS) nepatřila před rokem 1968 mezi církve, jež by byly
v centru zájmu a obav komunistické moci. Jednalo se o církev
omezenou na území Československa a pro komunistickou diktaturu
tedy i lépe manipulovatelnou22.
Patriarcha Novák, jak vyplývá z interních materiálů
předsednictva ÚV KSČ, byl pro komunistické vedení přijatelnou
osobou a byla proto vyvíjena snaha o jeho udržení ve vedení
církve.
Také CČS si však vyzkoušela trpkost perzekuce a
omezování náboženských svobod.
Dne 14. března 1968 proto
vydal patriarcha CČS Dr. M. Novák poselství církvi, v němž
hodnotí probíhající události jako pozitivní vývoj, od kterého
očekává vytvoření podmínek pro rozvoj duchovního života a
uplatnění spravedlnosti a plných občanských svobod. Dne 28.
března bylo A. Dubčekovi, odboru pro školství, vědu a kulturu ÚV
KSČ, Národnímu shromáždění a Ministerstvu kultury a informací
zasláno memorandum Ústřední rady CČS, sepsané dne 22. března,
které obsahovalo požadavky církve: plné rozšíření
demokratizace na církevní oblast, rehabilitace nespravedlivě
odsouzených duchovních a zrušení předběžné cenzury církevního
tisku. Na toto memorandum pak navazovalo několik dalších
prohlášení, vyjadřujících se k demokratizačnímu procesu
v Československu ať již od Ústřední rady CČS, či
z diecézí.
První reakcí vedení
církve na situaci v Československu po 21. srpnu je
prohlášení Ústřední rady CČS, vydané přímo v den
okupace. Toto stručné prohlášení obsahuje pouze výzvu ke klidu
a vyjadřuje věrnost státním představitelům. Poněkud obsáhlejší
je pak „Patriarchovo slovo k církvi" sepsané dne 23.
srpna. V této promluvě k věřícím vyzývá patriarcha
k rozhodnému postoji v boji za lidskou tvář socialismu,
vyzývá vojska Varšavské smlouvy k odchodu ze země a
vyjadřuje podporu řádně zvoleným představitelům republiky. Na
toto prohlášení navazovalo „Patriarchovo slovo věřícím" z
29. srpna. Jednalo se o povzbuzení v těžkých dnech národa,
obsahující také výzvu k modlitbám za nejvyšší
představitele československé republiky. Další veřejnou
manifestací CČS k soudobé situaci byl podpis patriarchy
Nováka pod společné prohlášení nazvané „Všem křesťanům v
naší československé socialistické republice" z 2. září.
Další poselství
patriarchy již vyjádření k politickým událostem
neobsahovaly.
Za dozvuk politické angažovanosti z řad
Československé církve můžeme považovat stanovisko nově
zvoleného děkana ThDr. Rudolfa Horského k smrti Jana Palacha
ze dne 20. ledna 196923.
V rámci církve se další větší snahy stavící se proti
realitě okupace neobjevovaly. StB varovala v březnu 1969 před
aktivitami vedoucími k založení výboru „Jednota duchovních
československé církve" a před připravovaným obnovením
akademického klubu „Tábor"; nejednalo se však o aktivity,
které by znamenaly pro normalizační proces nějaké vážnější
nebezpečí.
Zpráva pro předsednictvo
ÚV KSČ z dubna 1970 se mimo jiné zabývala právě postojem
církví v době „krizového vývoje", J. Fojtík předložil
v návrhu krátkodobých opatření následné hodnocení pozice
CČS: „Vzhledem k tomu, že tato církev
se nejméně angažovala v protisocialistických projevech,
Ministerstvo kultury tuto skutečnost ocení tak, aby tato církev
zaujala vedoucí postavení v protestantských církvích v českých
zemích."24
Skutečnost je však taková, že oficiální prohlášení církve
nevybočovala nijak z průměru českých církví. To, co na
církvi ocenili, byla spíše absence většího členského hnutí,
zasazujícího se o důsledné odmítnutí následků srpnové
okupace Československa.
d) Církev adventistů sedmého dne
Církev adventistů
sedmého dne (CASD) měla v roce 1968 za sebou traumatický
zážitek zákazu církve, který vstoupil v platnost 1. října
1952. Po obnovení činnosti církve v roce 1956, zůstala řada
nemovitostí v rukou státu a církev se musela zavázat
k dodržování povinné školní docházky u svých dětí i
v sobotu.
CASD
zkoncipovala prohlášení k právě probíhající
demokratizaci československé společnosti teprve 7.- 8. dubna, tedy
v době, kdy se již většina církví a nadkonfesních
organizací nějakým způsobem k probíhajícímu procesu
obrození vyjádřila. V těchto dnech se v Praze konalo
rozšířené plenární zasedání Ústřední rady církve, z něhož
vzešly dva dokumenty: První s názvem „rehabilitace" byl
zaslán prezidiu nejvyššího soudu, obsahoval požadavek
rehabilitace církve i jednotlivců a navrácení majetku.
Druhý
dokument, nazvaný „prohlášení" bylo veřejné stanovisko CASD
k demokratizačnímu procesu zaslaný prvnímu tajemníku ÚV
KSČ Alexandrovi Dubčekovi, Národnímu shromáždění a ministru
kultury a informací. Tento text začíná skromným přihlášením
se k demokratizačnímu procesu a pokračuje stížnosti na
minulost a seznam požadavků: rehabilitace, návrat majetku,
obnovení biblického semináře, možnost práce s mládeží,
zrušení cenzury, dodržování Deklarace lidských práv vůči
církvi.
V dalším průběhu
se CASD starala především o rozvinutí činnosti dosud zakázané
či potlačované (práce na vzniku vlastního časopisu, obnovení
práce s mládeží, obnovení výchovy vlastních kazatelů),
snažila se o pevnější spojení se zahraničním centrem církve a
o rychlý průběh rehabilitací. Další požadavky vůči státu
církev nepřednesla.
Během okupace se církev
chovala zdrženlivě a veřejné prohlášení k srpnovým
událostem nevydala. Dne 24. srpna, tedy první sobotu po okupaci
byla svolána modlitební shromáždění za situaci v zemi a
poslední srpnový den byl ve sborech CASD v Československu
čten oběžník, který vyzývá k dalším modlitbám za vlast
a opatrně se hlásí k hodnotám demokratické společnosti25.
K společnému prohlášení křesťanských církví v ČSSR,
které okupaci odsuzovalo a deklarovalo věrnost reformnímu vedení
ÚV KSČ se CASD nepřidala a v průběhu se již veřejně ani
skrze oběžníky k dalším událostem nevyjadřovala26.
Jiří Drejnar, který byl
v té době členem Úzké rady vzpomíná, že snaha odvážněji
se vyjádřit k politickým událostem v té době ve
vedení církve ani členstvu nebyla.
Přitom se rozhodně nedá
říci, že by členové CASD neprožívali obavy z budoucnosti
své církve a země. Koncem roku 1968 provedlo reformní vedení
SPVC ve spolupráci se Sociologickým ústavem ČSAV ojedinělý
průzkum mezi duchovenstvem v ČSSR. Z odpovědí na jeden
z dotazů, který se zaměřil na obavy duchovních, vyplývá,
že zatímco návratu předlednových poměrů se v celorepublikových
poměrech nejvíce obávalo 20% dotazovaných, z duchovních CASD
tomu tak bylo u 33% respondentů.
Významným aspektem
postoje církve byla také osobnost předsedy Úzké rady Oldřicha
Sládka. Oldřich Sládek figuruje na seznamu agentů StB, kde má
vedeny hned čtyři protokoly. Podle pamětníků se svoji spoluprací
s StB v blízkém kruhu spolupracovníků příliš netajil
a prosazoval ji jako nejjednodušší variantu soužití se státní
mocí. Předseda Sládek se také velmi zasadil o rezervovaný postoj
církve k událostem roku 1968 a o opatrný tón veškerých
soudobých prohlášení. Jeho spolupráce se státní mocí mu tak
až do osmdesátých let zajistila podporu státních orgánů vůči
opozici z řad církve.
K již zmíněnému
ještě dodejme faktor, který byl platný také u jiných církví,
a tím je velikost církve. Minulost ukázala, že početně slabší
církve jsou vůči radikálním zásahům ze strany státu
zranitelnější a obava ze zákazu činnosti u menších církví
jistě do velké míry jejich chování po srpnu 1968 určovala.
e) Ostatní církve
Řada dalších církví se podílela
na protestech vůči srpnové okupaci pouze svým podpisem pod
společným prohlášení československých křesťanů ze září
1968. Zmíním tedy alespoň několik dalších aktivit, které
tomuto podpisu u jednotlivých církví předcházely.
Pravoslavná církev se ústy svého
metropolity Doroteje přiznala k obrodnému procesu dopisem
Ludvíkovi Svobodovi ze dne 30. března. K obrodnému procesu se
také vyjadřovalo „Velikonoční poselství" metropolity. Dne
19. dubna se sešla eparchální rada, která se v oběžníku
vyjádřila optimisticky v probíhající obrodě a z níž
také vzešel seznam požadavků nazvaný „Akční plán
pravoslavné církve". Tento plán obsahoval požadavky jako
dodržování lidských práv, rehabilitace, zvýšení platu
duchovním atd.
Další období bylo poznamenáno silnými, především
majetkovými spory s čerstvě obnovenou řeckokatolickou
církví. Toto smutné období dějin obou církví bylo poznamenáno
řadou výstřelků a napjaté vztahy obou církví došly tak
daleko, že docházelo mezi jejich členy k násilným trestným
činům, včetně vraždy.
Kromě již zmíněného podpisu pod
společným prohlášením československých křesťanských církví,
byl ještě v den výročí založení Československa zaslán
telegram prezidentu republiky, který mu mimo jiné vyjadřoval
pevnou morální podporu vedení církve i členů.
Jednota bratrská se přihlásila
k obrodnému procesu ústy předsedy Úzké rady Jednoty
bratrské dr. Karla Reichla. Toto poselství je datováno na 23.
března 1968 a obsahuje také požadavky dalšího prohlubování
demokratizace a další požadavky jako například revizi zákona o
umělé interrupci. Kromě zmíněného ekumenického prohlášení
přešly orgány církve srpnové události mlčením; nevyjádřila
se ani konference kazatelů církve, která se konala 30. září
v Mladé Boleslavi. Ve spřátelených sborech ve Spojených
státech byla dne 6. října čtena modlitba za svobodu
Československa a moudrost Úzké rady, přímé odsouzení okupace
však nenalezneme ani zde.
Slezská církev
evangelická a. v. se k demokratizaci přihlásila ve vyjádření
Církevní rady ze dne 24. dubna 1968. Dopisy zaslané Ústřednímu
výboru KSČ, Národnímu shromáždění a Ministerstvu kultury a
informací vyjadřovaly radost nad snahou odstranit minulé křivdy a
zároveň obsahovaly požadavky církve.
Řeckokatolická církev
využila demokratizační proces v Československu k dosažení
povolení činnosti. Již 19. března 1968 se obrátil na parlament
biskup Vasil Hopko, který žádal obnovení řeckokatolické církve.
Na tutu iniciativu navázal akční výbor, který se zabýval
především sbíráním petic.
Dne 10. dubna se
v Košicích konalo setkání řeckokatolických kněží a
laiků, kteří následně přijali rezoluci v níž se hlásí
k obrodnému demokratizačnímu procesu. Pro řeckokatolíky to
znamenalo především naději na odstranění škod, napáchaných
na církvi.
K obnovení církve došlo v červnu, v zápětí
následovaném složitým jednáním mezi pravoslavnými a
řeckokatolíky zprostředkované státem. V srpnu 1968 ještě
církev nebyla plně funkční; její nové vedení bylo schváleno
státními orgány až v dubnu 1969, což je také částečné
vysvětlení chybějících podpisů zástupců církve pod
ekumenickým prohlášením z 2. září. Církev také do velké
míry žila právě událostmi, způsobenými jejím obnovením.
V dalších dvou
církvích byly události roku 1968 do velké míry předurčeny
nedávnou minulostí. Jednota bratrská na synodu konaném 26.-27.
dubna 1968 v Nové Pace zvolila nové vedení Úzké rady. Synod
také ustanovil komisi, která měla prošetřit činnost minulého
vedení a oprávněnost této činnosti. Do větší personální
krize se v únoru 1968 dostala Evangelická církev metodistická,
kdy rezignovalo staré vedení církve; ke zvolení nového
vedení ovšem došlo až na mimořádné konferenci církve, která
proběhla dne 28. května 1968.
Církev bratrská, jejíž
usnesení o změně názvu z původní Jednoty českobratrské
z května 1967 vstoupilo v platnost 1. dubna 1968, se sešla
na konferenci v Bystrém u Nového Města ve dnech 24.-25.
května 1968. Na konferenci byly zvažovány především otvírající
se možnosti k dosud zakázaným aktivitám jako např. práce
s mládeží a evangelizace. Kromě svého podpisu na
ekumenickém vyjádření k situaci v zemi vydala později
také Rada Církve bratrské prohlášení v němž varuje před
návratem k poměrům z padesátých let27.
6.
Teologické souvislosti reakcí na okupaci
V předchozích kapitolách byla
nastíněna základní fakta vyrovnávání se českých církví
s obsazením Československa v srpnu 1968. V této kapitole
se pokusím zmínit podstatné okolnosti, které tato fakta
ovlivňovala či utvářela.
Základní otázka, která
z předložených faktů a jejich komparace vyplývá, je
odlišnost postoje a chování ČCE. Jak oficiální komunistické
materiály zmiňují, ČCE na rozdíl od ostatních církví
působících na území Československa nezměnila po 21. srpnu
svoji taktiku a nebrala ohled na politickou realitu okupace.
Vysvětlení tohoto faktu se v literatuře a dokumentech
objevilo několik. Oficiální dokumenty KSČ uvádějí jako důvod
nadprůměrné reakčnosti ČCE například „Vztahy
se zahraničními sesterskými církvemi, které často umožňují
stipendijní pobyt českých studentů teologie na zahraničních
fakultách"28,
jindy je zmíněna národní tradice odkazující na T. G. Masaryka.
Jaroslav Cuhra připisuje tuto odlišnost především dvěma faktům:
demokratické struktuře církve a vlivu hnutí Nová orientace29.
Vliv členů hnutí Nové orientace je
neoddiskutovatelný, samotné materiály ÚV KSČ a materiály
Ministerstva vnitra označují hnutí za nejreakčnější složku
ČCE. Nedomnívám se však, že samotná činnost tohoto hnutí
dostatečně vysvětluje postoje ČCE ve sledovaném období. Je
potřeba zdůraznit, že ČCE s Novou orientací souzněla
v jednom podstatném bodě a to i u jednotlivců ČCE, kteří
byli jinak k Nové orientaci kritičtí. Tímto bodem je téma
křesťanské odpovědnosti za svět a ve svých důsledcích vlastně
politické angažovanosti.
V církevním textu
vycházela v roce 1968 řada teologických zamyšlení nad daným
tématem; okupace pak jako by potřebu tohoto tématu ještě
zintenzivnila.
V listopadu vyšlo v církevním tisku
dobrozdání teologického odboru synodní rady pod názvem
„Křesťanova politická odpovědnost". V textu, jehož autorem
je prof. dr. F. M. Dobiáš, jsou zdůrazněny především tyto
body:
-
politická odpovědnost patří
k podstatným závazkům křesťanovy víry; nezájem o
veřejném dění je neposlušnost vůči Kristu; Kristus vyhlásil
své panství nad světem i církví a křesťané se před tím
nesmějí skrývat
-
opak vede k napomáhání snaze
učinit z církví rezervace k dožití křesťanů;
umožnit to je velká chyba církve
-
pravá demokracie je tam, kde
každý jednotlivec cítí odpovědnost za věci veřejné
-
křesťané a církve mají za
úkol utvářet morálku politického jednání; nesmějí
připustit, aby stranická a státní politika si nárokovala
morální neposuzovatelnost; moc korumpuje člověka a křesťané
proto nesmí rezignovat na oblast veřejného dění
-
apolitický moralismus je stejně
falešné pojetí politické odpovědnosti jako politický
amoralismus
-
církev ani křesťané
nemohou na sebe vzít odpovědnost politiků za konkrétní
rozhodnutí; mohou ale varovat před zneužitím moci30
Tento postoj ČCE byl pak posvěcen na
XVI. synodu, který proběhl v lednových dnech roku 1969.
Z jeho materiálů jasně vyplývá zájem církve o tematizaci
problému politické odpovědnosti církve, neboť materiály
vztahující se k tomuto tématu jsou výrazně nejobjemnější.
Synod schválil materiál nazvaný: „Politická odpovědnost církve
v domácí situaci i mezinárodním měřítku", vypracovaný
komisí pod vedením Jana Čapka.
Dokument zmiňuje tradici
politické odpovědnosti českých evangelíků a dochází k závěru,
že: „Politická odpovědnost naší církve
uprostřed našeho národa stojí v živém napětí mezi
vyznavačskou věrností, navazováním na všechny významné
tradice a současnou situaci národa."31
Dokument dále členům ČCE doporučuje například:
-
Bojovat proti formalismu všeho
druhu, který je vnitřní hrozbou naší společnosti.
-
Podporovat úsilí komunistické
strany o vedení k socialismu s lidskou tváří.
-
Zasazovat se o podporu postupného
budování systému přímé demokracie.
Další podstatnou okolností vývoje
církve po srpnové okupaci je tedy celková schopnost ČCE pružně
a rychle teologicky reflektovat společensky aktuální témata. Díky
tomu církev zařadila mezi nejnaléhavější otázky právě téma
odpovědnosti za společenský vývoj, které se pak konkrétně
projevilo právě v církevní reakci na události srpna 1968.
Teologická východiska
také velmi ovlivnila postoj CASD k okupaci. Tato církev totiž,
pod vlivem očekávání brzkého konce pozemských dějin a
především pod vlivem očekávání velkého pronásledování před
druhým příchodem Spasitele, rozvinula teologii ke státnímu
zřízení nedůvěřivou až podezíravou. Zároveň adventismus
zdůrazňuje prvek důsledného oddělení církve od jakékoliv
formy výkonné moci. Tato teologie vede zároveň k určité
rezignaci církve na světskou politiku a ke snaze nezasahovat do ní
a vytváří určitou spiritualitu „oddělení od světa", která
ve svém důsledku způsobuje nezájem členstva o politické dění
a neochotu zástupců církve se k politickým problémům
vyjadřovat.
7. Závěr
V předchozích
kapitolách jsem nastínil nejdůležitější události a okolnosti
v jednání českých církví v roce 1968. Bylo by však
velmi zjednodušující domnívat se, že pouze na základě toho, co
bylo řečeno, lze učinit ucelený obraz jednání zástupců
českých církví i laiků. V složitém rozhodování
představitelů církví hrála svoji úlohu celá řada dalších
okolností, např. rodinné zázemí, celková tíživá atmosféra
doby daná jak negativními zkušenosti z minulosti tak přítomností
okupačních vojsk, aktivizace členů církve, samotná osobnost
odpovědných představitelů církve atd. Přesto nelze zavírat oči
před výsledky ani tak těžké zkoušky, jakou představovala pro
naše církve a celou společnost zkušenost natolik frustrující,
jako byla srpnová okupace socialistických spojenců.
Dějinný význam doby a
morální výzvu dobře vnímali i sami účastníci srpnových
událostí, o čemž svědčí slova patriarchy CČS dr. M. Nováka,
který ve svém poselství k věřícím praví: „Bratři
a sestry, jděte s klidem a rozvahou za svými povinnostmi, abychom
si mohli jednou ‚stoupnout před dějiny a studem nezrudnout‘
(Otakar Fischer)."32
Nakolik se to té či oné církvi skutečně zdařilo je nejlépe
posoudit asi právě na základě komparace předložené
v předchozích kapitolách práce.
Z dnešní
perspektivy se na základě porovnání následných událostí zdá,
že nejodpovědněji se dokázala držet v době demokratizace
proklamovaných křesťanských a občanských zásad i přes
mocenský tlak ČCE. Ta ustoupila od nekompromisního odmítání
následků srpnové okupace až pod přímou hrozbou zákazu církve.
Podařilo se jí to díky poměrně širokému odhodlání členstva,
umožněné mimo jiné i demokratickou strukturou církevní správy,
díky schopnosti teologicky reflektovat aktuální výzvy doby a
jednotlivcům i hnutím, jako byla Nová orientace, kteří na sebe
vzali jho těch, kteří se rozhodli neúnavně burcovat svědomí
společnosti, bez ohledu na budoucí důsledky.
Na druhou stranu je
potřeba brát na vědomí i platné argumenty umírněné strany
v ČCE, která, podobně jako tomu bylo i u jiných církví,
prosadila nakonec loajální postoj vůči KSČ s poukazem, na
to, že je potřeba najít status quo, který zajistí fungování
církve i pod komunistickou nadvládou. Nakolik je potřeba se v
určité situaci více držet mravních ideálů bez ohledu na
následky a nakolik je potřeba zvážit reálnou situaci, aby církev
byla schopna poskytovat duchovní služby, což je její hlavní
úkol, je morální dilema, na které neexistuje univerzální
odpověď.
Odpověď na výzvu, kterou tedy ve
svém poselství vyslovil patriarcha Novák, si bude muset zodpovědět
každý jednotlivec a každá církev sama, podle své priority
morálních hodnot a podle žebříčku důležitosti úkolů církve.
Tyto žebříčky a priority je však potřeba neustále konfrontovat
s událostmi natolik výjimečnými a promlouvajícími, jako
byla srpnová okupace Československa.
8. Seznam zkratek
CASD - Církev
adventistů sedmého dne
CČS - Církev
československá
ČCE - Českobratrská
církev evangelická
MKI - Ministerstvo
kultury a informatiky
SPVC - Sekretariát pro
věci církevní
StB - Státní
bezpečnost
SÚA - Státní ústřední
archiv
ÚV KSČ - Ústřední
výbor komunistické strany Československa
ÚV KSSS - Ústřední
výbor komunistické strany Sovětského svazu
Jiří Piškula
Zdroj: časopis Getsemany, léto 2010
Přílohy a poznámky ke studii
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 4.75 Hlasů: 4
|
| | | |
|
|
"Boží spolupracovníci: Pražské jaro 1968, srpnová okupace a české církve" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře |
| Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor. |
|
| |
|
|