|
Události: Vztah a styky moravských novokřtěnců a Jednoty bratrské
Posted on Pondělí, 19. duben 2010 @ 23:01:23 CEST Vložil: Benjamin |
poslal Nepřihlášený
Vztah a styky
moravských novokřtěnců
a Jednoty bratrské
David Zbíral
Když začali pronásledovaní novokřtěnci od roku 1526[1] hledat
útočiště na jižní Moravě, dostávali se do styku s Jednotou bratrskou, která byla
na Moravě poměrně hojně zastoupena a těšila se podpoře mnoha moravských pánů.
Příchozí nevěděli o české reformaci ani Jednotě bratrské prakticky nic.
Možnost
poznat Jednotu z literatury, např. z katolických polemik, tu byla,[2] ale
novokřtěnci ji zřejmě nevyužívali;[3] nemířili
na Moravu kvůli Jednotě, nýbrž aby unikli pronásledování. Dokonce ani vzdělaný
zakladatel moravského novokřtěnectví Balthasar Hubmaier neměl před příchodem na
Moravu žádné znalosti o Jednotě a během svého ročního pobytu v Mikulově je
aktivně neshromažďoval;[4] znal
Jednotu spíše z doslechu, a to jen špatně. Jeho vztah k české reformaci lze
charakterizovat jako neznalost a lhostejnost.[5]
Zdá se, že novokřtěnci jevili vůbec ve srovnání s jinými reformačními proudy
nižší zájem o „první reformaci“.[6] S myšlenkou,
že reformátoři prostě probouzejí spící hereze, jako je valdenství či husitství,
přišli zpočátku katolíci (už např. Jan Eck na lipské disputaci).[7] Reformátoři
rychle odstoupili od původního nezájmu o odsuzovaná středověká hnutí, převzali
tuto myšlenku a využili ve svůj prospěch, když se snažili zbavit obvinění z novitas –
z toho, že přinášejí cosi, co nemá žádnou návaznost na dobu apoštolů.[8] Naopak
když se Bratři novokřtěnců na setkání v Ivančicích roku 1559 dotázali na jejich
původ, novokřtěnci neváhali odpovědět, že jejich společenství vzniklo před 36
lety (tj. roku 1523);[9]nedovolávali
se žádných středověkých hnutí.
Vztah Jednoty bratrské k reformaci byl složitý a lišil se v jednotlivých etapách
bratrského vývoje. Bratři navíc nebyli v této otázce jednotní. Stejně tak je
dobré mít na paměti, že ani reformace rozhodně nebyla jednolitým proudem se
společnými zájmy a cíli. Právě v tom tkví klíč k pochopení vztahů Jednoty
bratrské a moravských novokřtěnců. Novokřtěnci byli z hlediska většinových
proudů reformace i z hlediska habsburské moci kacíři. Spolupráce s nimi či
jejich přijímání do vlastních řad s sebou proto neslo velká rizika pro Jednotu,
dokonce i na Moravě, kde panovalo ovzduší neobvyklé náboženské snášenlivosti[10] (což
z Moravy právě učinilo zaslíbenou zemi novokřtěneckých uprchlíků).
S Lutherem navázala Jednota styky ještě před počátkem 20. let 16. století, bratr
Lukáš si však uchovával zřetelný odstup od luterství i evangelického humanismu,[11] a
zejména od zwingliánství a Zwingliho nauky o svátostech, jehož šíření v Jednotě
se aktivně postavil.[12] Naopak
s novokřtěnci přivedlo Bratry do styku až přesidlování novokřtěneckých skupinek
na Moravu.
Učení a praxe Jednoty se v některých ohledech blížila novokřtěnectví, zejména
v praxi křtu dospělých a ve vytváření menších samosprávných obcí. V Jednotě i
v novokřtěnectví také existovaly jak proudy přiklánějící se k účasti členů na
politickém dění a v obranné válce, tak proudy toto odmítající,[13] takže
některé z frakcí mohly teoreticky navázat spolupráci. Avšak pokus o sloučení se
uskutečnil jen jeden, na samém počátku období, kdy byla Morava útočištěm
novokřtěnců (1526-1628[14]).
Rok 1528 přinesl první pronásledování novokřtěnců na Moravě. Zakládalo se na
císařských výnosech, zejm. Špýrském ediktu. Ferdinand I. argumentoval
Münsterskou komunou a mínil, že podobné krvavé povstání novokřtěnci chystají i
nyní. Několik novokřtěnců bylo v královských městech upáleno.[15]
Asi právě kvůli tomuto pronásledování roku 1528 některá z novokřtěneckých skupin
zahájila s Jednotou bratrskou rozhovory o možném sloučení. Jednota měla v té
době za sebou několik ostrých debat, vnitřních i vnějších, s proudy blízkými
zwingliánství. Byla přesvědčena o tom, že zastává pravou a obecnou křesťanskou
víru, a v jednom ze sporů deklarovala, že neodmítá jednání s katolíky,
utrakvisty ani těmi, kdo se chtějí poučit o nauce a řádech Jednoty, avšak že
odmítají jednat s kdejakou sektou, protože je zkušenost naučila neházet perly
sviním. Novověrci totiž chtějí mluvit a disputovat, místo aby víru zakusili.[16] Do
této poměrně bojovné a nekompromisní atmosféry přichází na jaře či v létě 1528
první delegace novokřtěnců.
O setkáních v roce 1528 se dochoval jediný pramen, a to oficiální zpráva
vyhotovená Jednotou 11. listopadu 1528.[17] Zpráva
tedy podává bratrský výklad celé události, nikoli nezávislé svědectví. Následuje
parafráze jejího obsahu:
Na žádost některých šlechticů a samotných novokřtěnců Jednota souhlasila, že
bude s novokřtěnci jednat. Uskutečnilo se vícero rozhovorů. V Litomyšli
novokřtěnci uznali učení Jednoty jako pravé křesťanství a tam, kde se vyskytla
neshoda, ustoupili z vlastních pozic. Skupiny se rozešly v přátelském duchu.
Potom se uskutečnila další schůze v Mladé Boleslavi. Zde novokřtěnci na dotaz,
zda Jednotu pokládají za pravé křesťany a zda věří, že v Jednotě najdou spásu,
odpověděli „zcela odlišně“ od litomyšlské odpovědi, tedy očividně záporně (ať už
přímo či nepřímo). Zástupci Jednoty jim doporučili, aby si lépe prostudovali
jejich knihy. Oni souhlasili a také přislíbili, že jednání uchovají v tajnosti.
Slovo však nedodrželi. Vyhotovili zkreslenou a jednostrannou zprávu o jednáních
a vydali ji, takže se dostala i do rukou katolíků. Pak jeden novokřtěnec, který
Jednotu navštívil v Boleslavi, přišel do Dačic a požádal, zda by si
prostřednictvím tlumočníka mohl něco vypsat ze zpěvníku Jednoty; důvod nechtěl
uvést. Jednota svolila, ale záhy se dověděla, že o slovech těchto písní pohrdavě
mluvil jako o modloslužebnických. Proto byl vyhotoven tento záznam a poslán
jistému pánu, aby sám posoudil, kdo nese vinu za neúspěch jednání.[18]
Chybí jakákoli jména i informace, o jakou skupinu novokřtěnců šlo. Něco se ale
dá dovodit, když vezmeme v úvahu historický kontext a také teologii Jednoty na
jedné straně a jednotlivých novokřtěneckých skupin na straně druhé.
O jednání očividně požádali nějací moravští páni. Pohnula je k tomu zřejmě
měnící se politická situace a nebezpečí pronásledování novokřtěnců; připojením
novokřtěnců k tolerované Jednotě bratrské by byli mimo bezprostřední nebezpečí.
Museli to být páni, kteří podporovali novokřtěnce a byli v kontaktu s Jednotou;
v úvahu přichází např. Jan z Pernštejna, Jan z Lipé či Dobeš z Boskovic.[19]
Pozice Bratří je jasná: nesnaží se o teologii diskutovat, nýbrž zjišťují, zda
jsou novokřtěnci ochotni bezpodmínečně přijmout teologii Jednoty. A právě
počáteční svolnost novokřtěnců i poté, co si v několika diskusích ujasnili
naukové pozice Jednoty, umožňuje s jistou pravděpodobností blíže určit, o jakou
novokřtěneckou skupinu se jednalo. Asi nešlo o Hubmaierovy následovníky (Schwertler),
protože Lichtenštejnové, na jejichž panství Mikulov ležel, nebyli v přímém
kontaktu s Jednotou a navíc sám Leonhart z Lichtenštejnu byl přesvědčený
novokřtěnec a nezdá se, že by po zatčení Hubmaiera a jeho smrti roku 1528 a po
začátku pronásledování změnil názor. Dle Zemana lze také vyloučit Hubmaierovy
odpůrce (Stäbler) z Mikulova a okolí a od Slavkova, a to na základě
jejich nesmlouvavě odmítavého stanoviska k přísaze, válce včetně obranné a
podílu na státní správě, protože Velká stránka Jednoty tyto činy v dané době
neodmítala. Ve hře zůstávají – pokud tuto argumentaci přijmeme – gabrielité.
Pro gabrielity hovoří zejména postoj k několika zásadním teologickým otázkám:
(1) křtu dětí, (2) eucharistii a (3) spasení pouhou vírou a pouhou milostí.
V případě, že by totiž delegace novokřtěnců zastávala v tak základních otázkách
naprosto opačné názory než Jednota, tak by novokřtěnci na prvním setkání
v Litomyšli sotva uznali, že víra Jednoty je správnou křesťanskou vírou.
Novokřtěnci včetně filipitů[20] zcela
odmítali křest dětí – který Jednota bratrská praktikovala – jako vynález ďáblův.
Výjimkou jsou gabrielité. Jejich zakladatel a vůdce Gabriel Ascherham pokládal
křest dětí za nepodstatný a neviděl na něm nic hříšného. Dále je tu stanovisko
k eucharistii, jež bylo jedním z nejspornějších bodů ve vztahu Jednoty
k zwingliánství a novokřtěnectví (a koneckonců i jedním z nejspornějších v rámci
celé reformace). Novokřtěnci obvykle mluvili pouze o symbolické připomínce.
Gabriel odmítal jak skutečnou přítomnost Krista v eucharistii, tak čistě
symbolickou přítomnost, a tím spíše hutteritské pojetí eucharistie jako pouhé
připomínky; hutteritským novokřtěncům vyčítal příliš lehkovážný postoj
k eucharistii a sám k eucharistii přistupoval velmi obřadně.[21] Zde
lze spatřovat bod dotyku s eucharistickou naukou Jednoty; bratr Lukáš učil, že
je Kristus svátostně, duchovně, potenciálně a skutečně přítomen v eucharistii.
To je samozřejmě velmi významná podrobnost, protože Jednota velmi energicky
odmítala zwingliánské stanovisko k eucharistii, ze kterého vycházela většina
novokřtěneckých skupin, čímž se možnost teologického dialogu redukovala na
minimum.[22] Ač
jsou toto Gabrielovy názory z roku 1544 a těžko říci, zda všechny zastával
v této podobě už v roce 1528, jde rozhodně o dobré východisko k předpokladu, že
skupina, která se s Jednotou sešla, patřila ke gabrielitům.[23] Existuje
ostatně ještě jeden prvek Gabrielovy teologie, na který Zeman nepoukazuje, ale
který je jedním z nejpodstatnějších styčných bodů s teologií Jednoty a mohl mít
při jednání zásadní význam: je jím Gabrielovo odmítnutí nauky o spasení pouhou
vírou (sola fide) a jeho důraz na zbožné činy, žitou víru, na „putování
ve světle“. Spásu si sice nelze vysloužit, ale skutky zbožnosti jsou ke spasení
nutné.[24] Přesvědčení,
že víra bez skutků je mrtvá a že teprve skutky dosvědčují víru, představovalo
jeden z nejtrvalejších teologických názorů Jednoty,[25] který
byl zásadním problémem při rozhovoru s luterskou reformací a který přetrvával
houževnatěji než např. počáteční nedůvěra Jednoty k učenosti, dokonce i než
praxe druhého křtu (od kterého Jednota odstoupila roku 1534 právě ve snaze
odlišit se od pronásledovaných novokřtěnců, jejichž jméno provázela temná
vzpomínka na Münsterskou komunu).[26]
Velmi pravděpodobně šlo tedy o gabrielity. Zeman dokonce míní, že Gabriel
delegaci osobně vedl,[27] což
je ovšem obtížné potvrdit a mohla by tomu protiřečit i Gabrielova poměrně
nesmlouvavá povaha, jistá ctižádostivost a žárlivost pokud jde o vedení obce.[28] Bylo
by dobré pokusit se přesněji datovat příchod gabrielitů a zjistit, zda existují
doklady, že byl Gabriel mezi květnem a srpnem 1528 na Moravě, a případně jak
centralizovaný dohled měl nad jednotlivými obcemi. Je známo,[29] že
podnikal cesty do Slezska, Polska, Pruska a dokonce prý až do Litvy, aby si tam
získával stoupence. Nelze vyloučit, že mohl být na jedné z takových výprav,
případně na cestě pro další část obce zanechanou dosud ve Slezsku a Polsku
(takto postupně své následovníky převáděl Jacob Hutter; někteří gabrielité
ostatně ve Slezsku vůbec zůstali či se tam z Moravy vrátili[30] a
Gabriel k nim mohl načas zamířit). Na moravskou obec a její šlechtické ochránce
mohly mezitím dolehnout obavy z právě zahajované vlny pronásledování novokřtěnců
a tyto obavy je mohly vést ke snaze o zahájení předběžných rozhovorů s Jednotou
bratrskou. Zlom v jejich postoji k Jednotě, jenž se projevil na setkání
v Boleslavi, by pak bylo možné vyložit prostě jako důsledek Gabrielova návratu,
a nikoli důsledek příchodu zakladatele filipitů Philipa Plenera, jeho usazení
v Rosicích v 1. či 2. týdnu září 1528 a jeho vlivu na zdejší gabrielity, který
by během několika týdnů vedl k jejich náhlému strohému odmítnutí křtu dětí a
jakéhokoli jiného výkladu eucharistie než striktně připomínkového, jak míní
Jarold K. Zeman.[31]
Takže závěrem se dá říci, že patrně některá skupinka gabrielitů zahájila na
popud nějakých moravských pánů rozhovory o sloučení s Jednotou bratrskou, ale
posléze stanovisko změnila a jednání nebyla dovedena ke konci (ostatně i kdyby
byla, hlavní proud moravského novokřtěnectví by to nijak nezasáhlo[32]).
Novokřtěnci začali svým postupem (publikace zprávy o jednání, obvinění
z modloslužebnictví) poškozovat Jednotu bratrskou a ta k nim zaujala značně
chladný postoj, jenž v podstatě přetrval až do konce soužití těchto dvou skupin
na Moravě.
V následujících desetiletích se uskutečnilo několik dalších setkání, o kterých
bude řeč za chvíli, ale na žádném už nešlo o sloučení, nýbrž o teologické
diskuse mající v podstatě za cíl přesvědčit druhou stranu o správnosti svého
stanoviska.
Pozdější kontakty už neměly takový dosah a šlo v podstatě o teologické
disputace, které nezměnily stanoviska ani jedné, ani druhé strany.
Základním trendem v Jednotě bratrské bylo mezi lety 1528 a 1628 postupné
přibližování k hlavním proudům reformace, což zároveň znamenalo odcizování
radikální reformaci – novokřtěncům. Stále více hodnostářů Jednoty získávalo
vzdělání na luterských či reformovaných univerzitách.[33]
Během této doby se uskutečnilo několik setkání s novokřtěnci.
Setkání v Hustopečích roku 1543 mezi novokřtěnci a „pikarty“ se vůbec nemuselo
týkat Jednoty bratrské, protože nejen ona byla shrnována pod označení pikarti.
Z novokřtěnců zde byli přítomni zástupci hutteritů – což byla nejpočetnější
skupina novokřtěnců na Moravě – a filipitů. Shody se nedosáhlo.[34]
Setkání v Ivančicích a Znojmě roku 1559 se odehrála v době, kdy se již centrum
Jednoty přesunulo pod tlakem okolností na Moravu a kdy Jednotu vedl Jan
Blahoslav. Ten musel odcestovat, takže v diskusi Jednotu zastupovali Václav
Solín a Jan Jelecký. Byli to novokřtěnci, kdo požádal o rozhovor. Předmětem byl
mimo jiné způsob přijímání členů, církevní disciplína, biblický základ křtu dětí
praktikovaného Jednotou a možnost křesťanské účasti na státní správě.
Nejcitlivější otázkou byl křest dětí, jejž zástupce novokřtěnců Balcar (snad
totožný s Balthasarem Grasbanntnerem) označil za ustanovení Antikrista a papeže.
Jednota zase zjišťovala, kolik je novokřtěnců a kolik sekt novokřtěnectví má.
Další diskuse se odehrála ve Znojmě, kde disputoval Solín a Jelecký
s nejmenovaným novokřtěneckým hodinářem.[35]
Na schůzi roku 1565 se setkal pastor Jednoty Petr Herbert s novokřtěncem
Martinem Behemem z Bzence.[36] Dochovaný
latinský pramen ukazuje, že se jednalo zejména o dědičném hříchu a vykoupení.[37]
Roku 1589 se objevilo dílko zvané Psaní
Panu F. z Ž. učiněné od B. O. S. proti novokřtěncům o tom, že dítky mají křtěny
býti. Bratr O. S. je samozřejmě členem Jednoty; dost možná jde o Ondřeje
Štefana, nástupce Jana Blahoslava. F. z Ž. bude asi ochránce hutteritů Fridrich
ze Žerotína. Autor předkládá argumenty pro křtění dětí. Jde prý o znamení
smlouvy mezi Bohem a daným člověkem, a je tudíž třeba děti křtít. Kromě toho
autor podniká několik výpadů proti novokřtěncům: např. jim vyčítá, že berou
práci domácím řemeslníkům, a odsuzuje hutteritskou praxi výchovy dětí v jeslích,
protože Písmo ustanovuje, aby děti vychovávali rodiče. K dílku je přidána také
zpráva o krádeži dřeva hutterity v Žeravicích, která má hutterity diskreditovat.[38]
Kromě toho se dochovalo několik stručných apologetických zmínek o novokřtěncích
v dalších pramenech Jednoty bratrské.[39]
Otázka vztahů Jednoty bratrské a novokřtěnců je spíše okrajovou záležitostí.
Jarold K. Zeman sice svým důkladným topografickým studiem prokázal (třebaže ne
všechny jeho identifikace lokalit musejí být nutně spolehlivé), že ke stykům
muselo tu a tam docházet,[40] avšak
kontakty na oficiální úrovni, které by se týkaly náboženských otázek, byly spíše
omezené. Hlavním přínosem Jednoty bratrské novokřtěncům tak bylo, že přispěla
k vytvoření ovzduší náboženské snášenlivosti na Moravě a k tomu, že moravští
nekatolíci zaujali k novokřtěncům smířlivé stanovisko.[41]
Snáze než teologické názory se šířily a sdílely duchovní písně. Novokřtěnecké
písně vykazují vliv písňové tradice Jednoty[42] a
do zpěvníků Jednoty byl po revizi Janem Rohem zase začleněn jeden hymnus složený
ivančickým novokřtěncem Sylvánem (Johannem Sylvanem).[43]
Nedá se říci, že by jistá hořkost pramenící z prvního bližšího setkání roku 1528
byla později moc připomínána. Zástupce Jednoty bratrské Jiří Strejc se například
zasloužil o to, aby v České konfesi zbyl jen obecný odsudek kacířů, ale aby
nebyl začleněn jejich seznam zmiňující se o zwingliánech, kalvinistech, ariánech[44] a
novokřtěncích.[45]
Obě hnutí se o sebe příliš nezajímala, ale navzájem se tolerovala.
Použitá literatura
Bible: Písmo svaté Starého a Nového zákona, ekumenický překlad, Ústřední
církevní nakladatelství, Praha 31985
sqq.
Kol., Historiographie du
catharisme, (Cahiers de Fanjeaux 14),
Privat, Toulouse 1979.
Molnár, Amedeo, Valdenští:
Evropský rozměr jejich vzdoru, Evangelické nakladatelství, Praha 21991.
Pánek, Jaroslav, „Moravští novokřtěnci: Společenské a politické postavení
předbělohorských heretiků, sociálních reformátorů a pacifistů“, Český
časopis historický 92/2, 1994, s.
242-255.
Rozehnalová, Jana, „Gabrielité na jižní Moravě čili novokřtěnci, jak je
neznáme“, Religio 10/1,
2002, s. 25-44.
Zeman, Jarold Knox, The
Anabaptists and the Czech Brethren in Moravia 1526-1628: A Study of Origins and
Contacts, Mouton, The Hague – Paris 1969.
Publikování této verze: 19. 11. 2006 8:42
Sepsání: 8.-10. 10. 2004
Poslední celková revize: 11. 10. 2004
Počet normostran (v přepočtu): 12,4
Počet slov: 2521
Umístění: http://www.david-zbiral.cz/novokrjb.htm
[1] Jarold
Knox Zeman, The Anabaptists
and the Czech Brethren in Moravia 1526-1628: A Study of Origins and Contacts,
Mouton, The Hague – Paris 1969, s. 50.
[2] Viz
J. K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 132-140.
[3] Hutteritské
kroniky později přebírají informace z díla Sebastiana Francka Chronica,
jež samo čerpá z polemiky Aenease Sylvia Piccolominiho, což je poměrně
paradoxní, vzhledem k tomu, jak blízko sebe žily novokřtěnecké a
českobratrské obce (J. K. Zeman, The
Anabaptists..., s. 271).
[4] V Mikulově
ani nejbližším okolí nebyla obec Českých bratří (J. K. Zeman, The
Anabaptists..., s. 174), takže ani příležitostí k pasivnímu seznámení
s Jednotou nebylo mnoho.
[5] J.
K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 141, 162, 173, 311.
[6] Je
dobré upozornit na jeden poměrně rozšířený omyl. Molnárova teze o první
reformaci není snahou co nejvíce přiblížit českou a světovou reformaci,
nýbrž naopak snahou o výrazné odlišení dvou typů reformace (první zaměřené
podle Molnára apokalypticky, hodně čerpající z Kázání na hoře a kladoucí
důraz na osvědčování víry skutky, druhé zaměřené na autoritu Písem, na spisy
apoštola Pavla a zdůrazňující spasení pouhou milostí; viz Amedeo Molnár, Valdenští:
Evropský rozměr jejich vzdoru, Evangelické nakladatelství, Praha 21991,
s. 303).
[7] Marie-Humbert
Vicaire, „Les Albigeois ancêtres des protestants: assimilations catholiques“,
in: kol., Historiographie du
catharisme, (Cahiers de Fanjeaux 14),
Privat, Toulouse 1979, s. 26-27; A. Molnár, Valdenští...,
s. 272.
[8] M.-H.
Vicaire, „Les Albigeois...“, s. 41, 44. Postupně se načrtává schéma skryté
církve existující od Kristových dob, již teď představují reformované církve
(Guy Bedouelle, „Les Albigeois, témoins du véritable Évangile: L’historiographie
protestante du XVIe et
du début du XVIIe
siècle“,
in: kol., Historiographie du
catharisme, [Cahiers de Fanjeaux 14],
Privat, Toulouse 1979, s. 48-49, 54). Reformátoři však rozhodně nehodlali
své názory upravovat podle valdenských či bratrských nauk.
[9] J.
K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 252. Bylo by samozřejmě třeba vzít v úvahu větší množství údajů než tento
detail a celkovou lhostejnost Hubmaiera a moravských novokřtěnců pokud jde o
Jednotu, aby se dal závěr o poměrném nezájmu novokřtěnců o českou reformaci
a o katolíky odmítaná středověká křesťanství pokládat za spolehlivý. V této
podobě jde o pouhý dohad.
[10] Jaroslav
Pánek, „Moravští novokřtěnci: Společenské a politické postavení
předbělohorských heretiků, sociálních reformátorů a pacifistů“,Český
časopis historický 92/2,
1994, s. 247.
[11] A.
Molnár, Valdenští..., s.
273.
[12] J.
K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 77-78.
[13] J.
K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 105, 192, 224; 237-238, pozn. 263.
[14] J.
K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 47, 300.
[15] J.
K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 194-198.
[16] J.
K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 207-209.
[17] Podle
J. K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 217 ji možná sepsal sám biskup Lukáš.
[18] J.
K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 214-217.
[19] J.
K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 219-221. Ke stejnému vysvětlení pohnutek nejmenovaných moravských pánů se
přiklání i J. Pánek, „Moravští novokřtěnci...“, s. 248.
[20] J.
K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 229. Eucharistii filipité vykládali jako pouhou připomínku (ibid.,
s. 229). Vzhledem k těmto dvěma rysům lze patrně filipity také vyloučit.
[21] Viz
Jana Rozehnalová, „Gabrielité na jižní Moravě čili novokřtěnci, jak je
neznáme“, Religio 10/1,
2002, s. 36.
[22] J.
K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 81.
[23] J.
K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 225-227, dodatkový argument s. 227, pozn. 214 (doklad, že Jednota o
gabrielitech měla jisté povědomí); srv. J. Rozehnalová, „Gabrielité na jižní
Moravě...“, s. 40. Striktně vzato není jisté, kdy vlastně gabrielité na
Moravu přišli; někteří badatelé kladou jejich příchod již do roku 1527,
nejzazším termínem je však až podzim 1528 (J. Rozehnalová, „Gabrielité na
jižní Moravě...“, s. 28), což už by bylo pochopitelně příliš pozdě na to,
aby byli účastníky jednání právě oni.
[24] Viz
J. Rozehnalová, „Gabrielité na jižní Moravě...“, s. 40.
[25] Základním
východiskem byl Jednotě samozřejmě List
Jakubův, který dělal Lutherovi zákonitě tolik potíží: „Co je platné,
moji bratří, když někdo říká, že má víru, ale přitom nemá skutky? Může ho
snad ta víra spasit?“ (Ja 2,14;
srv. Ja 1,22-25;
2,15-26).
[26] Viz
J. K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 244.
[27] J.
K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 227.
[28] Viz
J. Rozehnalová, „Gabrielité na jižní Moravě...“, s. 32, 35-36.
[29] Viz
J. Rozehnalová, „Gabrielité na jižní Moravě...“, s. 28.
[30] J.
Rozehnalová, „Gabrielité na jižní Moravě...“, s. 28, 30.
[31] Viz
J. K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 228-229.
[32] J.
K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 240.
[33] J.
K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 243-245.
[34] J.
K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 248-249.
[35] J.
K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 249-254.
[36] J.
K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 259-261.
[37] Viz
edici J. K. Zeman, The
Anabaptists..., s. 346-349.
[38] J.
K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 262-268.
[39] J.
K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 271.
[40] Viz
J. K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 275-309.
[41] J.
Pánek, „Moravští novokřtěnci...“, s. 246.
[42] J.
Pánek, „Moravští novokřtěnci...“, s. 255.
[43] J.
K. Zeman, The Anabaptists...,
s. 230.
[44] Tj.
v dobovém kontextu antitrinitářích.
[45] J.
Pánek, „Moravští novokřtěnci...“, s. 246.
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 4 Hlasů: 3
|
| | | |
|