poslal Nepřihlášený Druhá polovina 19.století znamená
pro české země dobu průmyslového a ekonomického rozvoje, který s sebou
přináší vzestup českého národního vědomí a zároveň vzrůstají
emancipační snahy českých protestantů. Od bouřlivých událostí roku 1848
sebevědomí evangelíků roste, snaží se vyjít za hranice církví
“tolerovaných”. Po formálním zrovnoprávnění evangelíků s katolíky
Protestantským patentem v roce 1861 působí v evangelických církvích
řada vynikajících osobností, takže i přes nepatrné zastoupení
evangelíků v tehdejší populaci, jsou schopni vytvořit a nabídnout
vlastní pojetí národní identity, vycházející z odkazu české reformace a
z pojetí dějin, v nichž je protestantismus s českým národem nerozlučně
spojen.1)
Zmiňoval-li jsem se dosud o českých protestantech a
evangelících, je třeba upřesnit, že se jednalo jen o příslušníky dvou
nejprve tolerovaných a poté státem uznaných evangelických církví -
evangelické reformované církve a evangelické církve augsburského
vyznání. Teprve od sedmdesátých let 19.století je církevní scéna v
českých zemích postupně obohacována o další „malé“ církve -
Evangelickou církev bratrskou (od listopadu 1918 Jednota bratrská),
Svobodnou církev reformovanou (později Jednota českobratrská, Církev
bratrská) a baptisty, z nichž poslední dvě byly státem neuznané.
Z
vědomého navazování všech českých protestantů na českou reformaci
rostou snahy po jejich sjednocení na husitském a bratrském základu.
Tyto snahy zesílily zejména po Husově výročí v roce 1915 a vyvrcholily
v období vzniku samostatné Československé republiky. Nelze ale nevidět,
že tyto snahy byly neseny z velké části vzdutou vlnou nacionální či
vlasteneckou, spíše než důvody vycházejícími z vlastní křesťanské
zvěsti. Při dřívějším těsném spojení vládnoucí římsko-katolické církve
a habsburské monarchie se tomu ani nelze divit. Lze snad říci, že
vyvrcholením vlastenecko-reformačních důrazů byla výzva, která zazněla
k českému národu z generálního sněmu českých evangelíků v roce 1919:
„Češi jsou potomky církví husitských a dědici české reformace… Česká
víra není římská víra, nýbrž husitská, českobratrská. A proto, kdo
miluje památku otců, kdo vidí zkázu národa způsobenou Římem a rozumí,
jak zhoubný vliv má on dodnes, kdo se cítí býti potomkem Husitů… připoj
se k církvi husitské a tak se vrať k víře svých otců.“2)
V této souvislosti nelze nezmínit již dříve T.G.Masarykem vytvořenou
konstrukci smyslu českých dějin, která vycházela z přímé návaznosti
novodobého českého národa na českou reformaci. Prohlásil-li v roce 1910
profesor Masaryk „My v české reformaci vidíme hlubší projev české duše
a národního našeho charakteru“ 3) a „naše úsilí politické je
pokračováním reformace; americká ústava, přejatá Evropou, přímo
vyrostla z reformace a úsilí o svobodu náboženskou… Jakmile domůžeme se
politické svobody, bude prvým naším krokem rozluka církve od státu;
náboženství musí býti jako Husovi věcí svědomí a ne politiky“, 4) pak
to dobře ladilo s vlasteneckým citem českých protestantů a dokonce i s
některými baptistickými důrazy.
Je třeba připomenout, že baptisté
navázali kontakt s T.G.Masarykem již v době, kdy byl poslancem Říšské
rady. Byla-li činnost státem uznaných evangelických církví v
Rakousku-Uhersku i po vydání Protestantského patentu různě tlumena, pak
činnost církví státem neuznaných byla státní mocí usilovně potlačována.
Masaryk se tehdy stal významným zastáncem pronásledovaného pražského
baptistického kazatele Jindřicha Novotného.5) Nepřekvapuje tedy, že
jeho zvolení do čela nového československého státu, baptisty nadchlo, a
že se k předcházejícím sympatiím přihlásili i adresou, zaslanou mu ke
zvolení presidentem: “Podepsaná “Bratrská Jednota Chelčického”,
representantka československých baptistů, vyslovuje svůj obdiv nad
dílem, které jste pro náš národ vykonal, svůj dík za Vaši obětavou
činnost pro nás, svoji radost, že jste hlavou našeho státu. S vděčností
vzpomínáme na Vaše nezištné zastání nás, utlačované náboženské
společnosti ve starém Rakousku a prosíme, abyste nám přízeň svoji i
nadále zachoval.”6). Po vzniku Československé republiky pak i u
baptistů našly vlastenecké důrazy vyjádření v pokusu o nový název
společenství baptistických sborů - Bratrská jednota Chelčického.
Přes vzdutou vlasteneckou vlnu vyvolávala vrcholící silná snaha po
vytvoření jednotné evangelické církve v novém státě ostražitost
“malých” církví. U baptistů nadto vyvstávala otázka, zda je poctivější
zůstat jen baptisty či integrovat se do nové jednotné církve - ovšem,
jak tomu potom bude s baptistickou identitou resp. s baptistickými
zásadami, které zastávali? Už v březnu roku 1918 se hlas českých
baptistů ozval v církevním tisku. V časopisu “Česká reformace” se
pražský kazatel Josef Novotný vyslovuje ke sjednocujícím snahám, klade
otázky a navrhuje řešení: “Spojení samo jistě bychom všichni s nadšením
uvítali. Arci nesmí to být jen formální spojení, záměna cizích
pojmenování za česká, zjednodušení českých poměrů evangelických, a snad
víc nic.”7)
Dnešního čtenáře možná překvapí, jak snadno se Novotný ve
svých návrzích vypořádal s otázkou křtu a Večeře Páně. Otázka křtu má
být ponechána volná: “Nová církev však by měla mít zásadu, aby žádný
duchovní nebyl nucen k vykonávání křtu, s kterým nesouhlasí, a aby ani
rodiče nemusili dávat křtít děti způsobem, s kterým jsou v rozporu.”8)
S Večeří Páně je to ještě jednodušší: “Už dnes (před spojením) u našeho
stolu Páně vítáme bratry a sestry z jiných evangelických sborů a
jsou-li naši členové vítáni jinde – je to už kus spojení.” 9) Být
rovnocenným partnerem v sjednocovaných snahách ovšem pro Novotného
znamená řešení dalších důležitých otázek: nová česká církev musí být
svobodná tj. každé její části musí být ponechána možnost neslevovat ze
svých důležitých zásad; tato církev by měla spět k rozluce od státu;
neměla by lpět na presbyterním zřízení, ale církevní zřízení “nechť je
demokratické a svobodné, jak jen možno”; je nutno vyřešit členství v
církvi – zřejmě zavést “širší” členství, ve kterém by byly i děti a
“užší” pro věřící, kteří se samostatně a svobodně pro členství rozhodli
a dále je třeba uvést důsledně do praxe reformační zdůraznění
všeobecného kněžství věřících namísto dělení na duchovní a laiky a
vyzdvihování autority duchovních v náboženské oblasti.10)
Hektická doba nebyla nakloněna zdlouhavému řešení podobných problémů ve
vzájemné diskusi a hledání náročných řešení. V prosinci 1918 se
sjednotily dvě největší evangelické církve reformovaná a augsburského
vyznání a vytvořily novou Evangelickou církev bratrkou
resp.Českobratrskou církev evangelickou.11) Malé církve, k nimž v té
době přibyli metodisté, zůstaly stranou. Baptisté nově vzniklé, spojené
církvi projevili “vřelé přání zdaru” a naději, že “nadejde mír mezi
konfesemi, mír, jenž nevylučuje zdravou závodivost mezi nimi.”12)
Určité zklamání ovšem zůstalo. Josef Novotný to vyjádřil v zamyšlení
“Poměry mezi anglickými denominacemi”, kde dává českým protestantům za
vzor církevní poměry v Británii: “Snahy po sjednocení jsou zde úspěšné,
protože Angličané to dovedou… Jeden uznal druhého. Nenastaly poměry,
které jsou u nás dodnes: jeden je důstojný pan farář, druhý je jen
kazatel, jeden smí mít talár, druhý nesmí… zde jsou všichni Rev.,
všichni ”ministři”, kdo chce, má talár, kdo ne, nemá a nic se nevyčítá
a nedá se znát nějaká méněcennost nebo zase povýšenost… Žádné církvi
neupíráno právo existenční.” 13)
Myslím, že z tehdejších Novotného postojů, vyjadřovaných při
sjednocovacích snahách, je i dnes třeba zdůraznit velice důležitou
myšlenku – baptistické principy nejsou české reformaci cizí. Česká
reformace nebyla jednolitým hnutím a v některých jejích proudech lze
předobraz těchto principů zřetelně rozpoznat. Proto se Novotný neváhá
ohradit proti označní, že baptisté jsou do české společnosti
“importovaní” a napsat: „Byli jsme tu, když česká reformace byla v
květu, nuže jsme tu ještě dnes, kdy se má česká reformace, násilně
přerušená, dočkat žní“14) nebo: “Všecky směry protestantské dneška v
našem národě mají své předchůdce a zástupce v české reformaci – vše co
tu dnes je, už zde bylo.” 15)
Je smutné, že čeští baptisté v minulých
desetiletích tento zdroj své identity naprosto opomíjeli. Je třeba, aby
se k němu vrátili. Aby doma deklarovali, že mají v české reformaci
stejné kořeny, jako kterákoliv jiná česká reformační církev a v
zahraničí, že baptistické principy zformulované v Anglii na počátku
17. století měly svůj zřetelný předobraz již v zápasech české
reformace, dokonce možná i větší než v návaznosti na reformační hnutí
křtěnců.
Emancipační snahy českých protestantů ve druhé polovině 19.století byly
provázeny i snahami po vlastních vzdělávacích ústavech. Pomineme-li
otázku evangelických církevních škol, byla změřena pozornost na
vzdělávání učitelů a duchovních. Ovšem ve státem uznaných církvích
muselo vzdělání určitých pracovníků odpovídat státním požadavkům.
Zatímco pro vzdělávání učitelů se podařilo v roce 1871 vytvořit v
Čáslavi učitelský seminář,16) pro české protestantské bohoslovce
(státem uznaných církví) platila povinnost studovat na teologické
fakultě ve Vídni. Ačkoliv ihned po vydání Protestantského patentu se
ozývaly hlasy volající po české teologické škole,17) nebyla tato věc až
do pádu Rakouska-Uherska vyřešena.
Co si mysleli čeští bohoslovci o
vídeňské teologické fakultě? Jeden z nich to vyjádřil slovy: „Tohle
není místo pro nás. Oni nám zde nepřejí, ne pro nějaké naše nezpůsoby,
nýbrž jedině proto, že jsme Češi. Nic jim na tom nezáleží, aby z nás
byli jací učenci a mistři.“18) Je ovšem pravda, že k dosažení
ukončeného teologického vzdělání stačilo ve Vídni studovat jen jeden
semestr a zbytek studia bylo možno trávit na jiných univerzitách.19)
Toho studenti využívali. Čteme-li v životopisech evangelických farářů z
té doby o jejich studijních pobytech na univerzitách v Německu,
Švýcarsku, Anglii a Skotsku, musíme obdivovat nejen jejich jazykovou
vybavenost ale i šíři jejich vzdělání a světový rozhled. 20)
Se vzděláním kazatelů ve státem neuznaných církvích to bylo ještě
komplikovanější. Státem neuznané církve si sice nemusely dělat starosti
s požadavky státu na kvalifikaci svých duchovních, samy však při
povolávání kazatelů nehleděly v první řadě na vzdělání, ale na duchovní
zralost. Kazateli se stávali lidé po prožitém obrácení, kteří se již
osvědčili ve sborové práci a to samozřejmě znamenalo, že jejich
sociální a rodinné poměry jim už neumožňovaly dlouholeté studium. Ovšem
i tyto církve se snažily zajistit formální vzdělání svých kazatelů
dostupnými způsoby. Využívaly k tomu zejména zahraniční biblické školy
a semináře a tak i kazatelé „malých“ církví nezřídka získavali vzdělání
na německých, švýcarských, anglických či skotských seminářích a školách
(Hamburk, Neukirchen, St.Chrischona, Edinburgh atd.). 21) Něco ze
zkušeností z těchto škol se později ozve v názorech kazatele Josefa
Novotného na novou českou teologickou fakultu a sehrají svou roli i při
založení Semináře československých baptistů.
Brzy po vzniku samostatné Československé republiky, již 8. dubna 1919
přijalo Národní shromáždění zákon, kterým byla zřízena Husova
československá evangelická fakulta bohoslovecká v Praze. Není divu, že
i k této skutečnosti zaujal agilní baptistický kazatel Josef Novotný
stanovisko. 13.června 1919 posílá z Edinburghu dopis do Kostnických
jisker, v němž vyjadřuje svá očekávání, ovšem s dovětkem, že doufá, že
ostatní čeští baptisté s ním úplně souhlasí.22) Jaké byly jeho
představy? Fakulta má být „československá, husitská a českobratrská a
přec na výši doby.“ Má být vědeckým ústavem prvé třídy a má studenty
naučit poctivě vědecky pracovat. Nemá se však nechat svazovat
dosavadními akademickými zvyklostmi, ale má se orientovat výrazně
angloamericky, zejména v praktické teologii. Novotný navrhuje, aby po
anglickém vzoru o přijetí ke studiu nerozhodovaly jen intelektuální
schopnosti zájemců o studium, ale i doporučení církví: “Nejsem proti
hlubokému vzdělání, ale jsem proti přeceňování a stavění vzdělání hlavy
na prvé místo. Tam má stát srdce, skutečná, opravdová náboženská
hloubka.“23) Fakulta by měla poskytovat nejen univerzitní teologické
vzdělání, ale měla by pořádat extenze k vzdělávání „kazatelů-laiků“,
učitelů nedělních škol, evangelistů atd.
Je třeba přiznat, že pro Husovu fakultu, jako standardní vysokou školu,
byly některé představy nerealizovatelné. Čeští baptisté se rozhodli
vybudovat vlastní vzdělávací ústav, podle svých představ. Na podzim
roku 1921 byl za pomoci zahraničních baptistů založen soukromý Seminář
československých baptistů, který měl vzdělávat a vychovávat pracovníky
sborů.24) Měl doplnit i to, co veřejná vysoká škola nebyla schopna
nabídnout, včetně předání baptistického dědictví a větší orientace na
britské baptisty.
Ve sborníku k 10. výročí Semináře můžeme číst: „Kaz.
Jindřich Novotný… vchází ve styk i s baptisty skotskými…
Kaz.Jos.Novotný navázal užší styky s baptisty anglosaskými. Tato linie
zůstala zachována i po válce. Anglosaští baptisté zapůsobili mohutně
duchovně i pomocí, které ČSR, válkou vyčerpaná, potřebovala. Z této
pomoci vznikl i seminář čs. baptistů… Proč máme Seminář? Proto, abychom
vyzbrojili charakterní, opravdové a duchovní, Bohem povolané lidi k
službě Evangelia… proto, že vychováváme svůj bohoslovecký dorost v
liniích baptistických a na domácí půdě.“25) Co bylo ve vtahu mezi
Husovou fakultou a Seminářem po jeho vzniku obdivuhodné, byl vzájemný
respekt a spolupráce. Studenti Semináře byli na Husově fakultě zapsáni
jako mimořádní posluchači a některé předměty tam povinně studovali.26)
Seminář československých baptistů sehrál v dalších letech v životě
Bratrské jednoty baptistů důležitou úlohu a neméně důležitou úlohu
sehrál i pro české baptisty v zahraničí. Tato oblast by stála za
samostatné zpracování.
Jan Bistranin
Poznámky:
1) Pabian Petr: Protestantská verze české národní identity ve druhé polovině 19. století; Acta
Facultatis Philosophicae Universitatis Ostraviensis: Historica. 2004, díl 11, str. 137-148.
2) Poselství generálního sněmu českých evangelíků českému národu; Kostnické jiskry, ročník I, číslo 1, Praha 1919, str.1.
3) Masaryk T.G.: Jan Hus, Praha 1925, str. 152.
4) Tamtéž, str.158.
5) Josef Novotný: Masaryk a českoslovenští baptisté; Českoslovenští evangelíci T.G.Masarykovi, Praha 1930, str.168-169.
6) Tamtéž.
7) Novotný Josef: Ke spojení českých evagelíků; Česká reformace, ročník II, číslo 6, Praha 1918, bez paginace.
8) Tamtéž.
9) Tamtéž.
10) Tamtéž.
11)
Říčan Rudolf: Jak došlo k sjednocení českých církví augsburského
vyznání a helvetského vyznání roku 1918; Církev v proměnách času, Praha
1969, str.9-15.
12) Generální sněm českých evangelických církví; Kostnické jiskry, ročník I, číslo 2, Praha 1919, str.59.
13) Novotný Josef: Poměry mezi anglickými denominacemi; Kostnické jiskry, ročník I, číslo 26, Praha 1919, str.102-103.
14) Novotný Josef: Ke spojení českých evagelíků; Česká reformace, ročník II, číslo 6, Praha 1918, bez paginace.
15) Novotný Josef: Poměry mezi anglickými denominacemi; Kostnické jiskry, ročník I, číslo 26, Praha 1919, str.103.
16) Bednář František: Památník českobratrské církve evangelické; Praha 1924, str.81-84.
17) Procházka: Bohoslovecké učení v Praze; Hlasy ze Siona, ročník II, číslo 21, Praha 1862, str. 184-185.
18) Karafiát Jan: Paměti spisovatele Broučků, sv. pátý: Doba práce, Praha 1928, str.286.
19) Karafiát Jan: Paměti spisovatele Broučků, část druhá a třetí, Praha 1921, str.331.
20) Viz např. životopisy v Toul Jan: Jubilejní kniha českobratrské evangelické rodiny, České Budějovice 1931.
21)
Pospíšil Vlastimil,Smílek Jaroslav,Vychopeň Jan: Kazatelé bratrské
jednoty baptistů, Praha 2005; Sto let ve službě evangelia 1880-1980,
jubilejní sborník Církve bratrské, Praha 1981.
22) Novotný Josef: Naše fakulta; Kostnické jiskry, ročník I, číslo 29, Praha 1919, str.114.
23) Tamtéž.
24) Piroch Jan P.: Spomienka; Z naší brázdy, sborník Semináře čs.baptistů k prvnímu desítiletí 1921-1931, Praha 1931, str.7.
25)
Procházka Jindřich: Deset let Semináře čs.baptistů; Z naší brázdy,
sborník Semináře čs.baptistů k prvnímu desítiletí 1921-1931, Praha
1931, str.76-77.
26) Tamtéž, str 76. Z Husovy čsl.evag.fakulty; Kostnické jiskry, ročník III, číslo 46, Praha 1921, str.275.
Zdroj: Baptismus