Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Klaudie   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2938
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 718 579

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 31 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Texty: Norbert Fabián Čapek - zakladatel českého unitářství
Posted on Čtvrtek, 20. prosinec 2007 @ 12:54:12 CET Vložil: Mainstream

Historie českých baptistů poslal Nepřihlášený

Začátek životní dráhy N. F. Čapka


Norbert Fabián Čapek se narodil 3. června 1870 v Radomyšli u Strakonic. Byl jediným synem krejčího Josefa Čapka a jeho ženy Marie. Rodiče ho nechali pokřtít v římskokatolické církvi, kde prý jako malý chlapec projevoval náboženskou zanícenost.[1] Vbrzku se však stal svědkem rozporu mezi zvěstováním a životní praxí církevních představitelů. Tuto zkušenost sám označil za začátek svých pochybností.[2] Přestože Čapkovi rodiče byli chudí, dopřáli mu hodiny zpěvu a hudby. Čapek tak mohl rozvíjet svoji celoživotní lásku – hudbu. V dospělosti se stal  autorem  písní, z nichž některé jsou ještě dnes ve zpěvnících i neunitářských církví[3] (např. Duchovní písně, vydané také ve zpěvníku Bratrských písní r. 1923, 2. vydání Malých bratrských písní z r. 1936 [4]a samozřejmě unitářské Písně svobodného bratrství).

[1] TVRDEK, P., Norbert Fabian Čapek, život a dílo. B. m.: Unitaria, 1995; s. 7.

[2] Br. Norbert F. Čapek o sobě. Cesty a cíle, 1940. Roč. 18., č.7   , s. 112.

[3] TVRDEK, P., Norbert Fabian Čapek, život a dílo, s. 7.

[4] JERSÁK, A., Norbertu F. Čapkovi ke 100. narozeninám. Křesťanská revue,1970. Roč. 37., 222-223.


V roce 1882, jako dvanáctiletý, odjel Čapek ke svému strýci do Vídně vyučit se krejčovskému řemeslu. Ve Vídni zůstal do svých šestnácti let. Sám se vzdělával, hodně četl. Byl i nadále praktikujícím katolíkem, ale v římskokatolické církvi mu vadila její formálnost. Zavítal k evangelíkům, ale i tam byl zklamán stejným formálním duchem.[1] V r. 1887 se setkal s pozdějším českobratrským farářem A. Bílým, který jej uvedl do baptistického shromáždění,[2] v němž zažil obrácení (popsal je v knize K slunným břehům, s. 45-46).[3] Vystoupil z římskokatolické církve, konvertoval k baptistům a byl u nich znovu pokřtěn.[4]

V r. 1888 cestoval do Budapešti, ale tam nikdy nedojel. Cestou se totiž zastavil v Bratislavě (Prešpurku) a navštívil tamní baptistickou obec. Shledal, že je velmi vlažná, a že by do ní rád vnesl nového ducha.[5] V Bratislavě strávil celkem tři roky, během nichž rozvíjel misijní činnost, zavedl debaty o čtených pasážích Písma, pronajal v hostinci sál, který sám upravil na přednáškový a v něm kázal. Zřídil také nedělní školu pro děti, sdružení mládeže i pěvecký sbor. Tím byla založena nová obec s přibližně 200 aktivními členy.[6]Do sboru přijížděl křtít a vysluhovat Večeři Páně kazatel August Meereis, neboť Čapek nebyl ještě duchovním. Tím se ale toužil stát, a proto odjel r. 1890 do Hamburku na baptistickou kazatelskou školu.[7]

Čapkova cesta od baptismu k unitářství

V Hamburku studoval Čapek kromě teologie také filozofii a jazyky. Sám se živil, jeho rodiče ho finančně podporovat nemohli. Čapkův teologický profil prošel v semináři proměnou. Jeho původní ortodoxně kalvínské přesvědčení oslabilo a na konci studií již měl problémy jak s christologií, tak s otázkou predestinace.[1] V semináři navštěvoval přednášky Waltra Rauschenbusche, orientovaného na sociálně angažované křesťanství, tzv. hnutí sociálního evangelia. Tyto přednášky prohloubily Čapkův zájem o sociální otázky.[2] Čapek se přiklonil ke křesťanskému socialismu. Zároveň se zajímal také o jiné náboženské směry, především o theosofii. Na baptismus začínal pohlížet z většího odstupu. Jeho usilovné studium vedlo až k nervovému zhroucení.[3]

Po absolvování semináře působil jako baptistický duchovní v saské Horní Plánici. Nadále se vzdělával, dojížděl na univerzitu do Lipska. Promýšlel baptistickou věrouku a došel k závěru, že pro něj je důležitější praktické uskutečňování Ježíšova evangelia než dogmatické spekulace. Dokonce opomíjel  i liturgickou stránku a nezdůrazňoval křestní obřad tak, jak by jako baptista měl.[4] V osobním životě prožil Čapek v Sasku významnou změnu, r. 1895 se poprvé oženil[5] (Čapek byl ženatý třikrát, dvakrát ovdověl a ze všech manželství měl celkem jedenáct dětí).[6] Přál si však vrátit se do vlasti, proto r. 1898 odjel i s rodinou do Brna.[7]

V Brně strávil šestnáct let. Přijal tam místo redaktora v  Novém lidu Pravdě.[8] Vnitřní nespokojenost jak s baptismem, tak s křesťanstvím vůbec, jej vedla ke studiu mystiky a praktického mysticismu.[9] Založil Křesťanskou obec moravských bratří, inspirovanou českobratrským duchem, která měla několik samostatných sborů i na Slovensku. Ty několikrát do roka navštěvoval. V té době byl vedoucí osobností baptismu v Rakousku a zastupoval jej na světových kongresech ve Philadelphii, Berlíně a Londýně.[10]Přesto právě v Brně zažíval nejvíce zraňující chvíle, když byl napadán jak z řad baptistů, tak katolíků, kteří  v něm spatřovali falešného proroka.[11]

V Brně také začal Čapek vydávat své první spisy a redigoval několik časopisů, ať již náboženského nebo tzv. lidovýchovného zaměření (Probuzení, Slovo pro život, Moravský bratr). Věnoval se rovněž otázkám praktické psychologie, duševní hygieny a psychologického poradenství. V tomto směru vydával „lidoznalecký sborník“ Talent a časopis Pramen.[12] V r. 1903 vydal spis Úryvky z dějin kacéřovaných křesťanů, v němž vyzýval k reformaci života, k tolik potřebné změně srdcí a smýšlení.[13] Čapkova práce měla již v Brně široký záběr, věnoval se činnosti spisovatelské, redaktorské, kazatelské a misijní.

V r. 1910 se dostal do sporu s mezinárodním svazem baptistů, který mu vyčítal, že se příliš odchyluje od ortodoxní tradice. V nelehkém duševním rozpoložení, zmítán otázkami se obrátil na Masaryka se žádostí o schůzku.[14] Masaryk mu vyhověl a poté, co Čapek vyložil své náboženské smýšlení, Masaryk řekl, že je v podstatě unitář a slíbil, že mu umožní účast na mezinárodním kongresu pokrokových církví v Berlíně, který se ten rok konal. Tak se také stalo. Čapek se zúčastnil kongresu jako novinář a seznámil se tam s presidentem americké unitářské asociace. [15] Čapek sám prohlásil, že byl smýšlením unitářem ještě dříve, než s nimi přišel do styku, a že v Pravdě šířil důsledně unitářskou myšlenku.[16]Význam setkání s unitáři na berlínském kongresu r. 1910 poněkud snižuje výpověď Máji Čapkové (Čapkovy třetí ženy). Ta později řekla, že se Čapek o unitářskou církev ve Spojených státech léta nezajímal, protože mu nebyla (r. 1910) ochotna pomoci v jeho duchovním hledání.[17]

Čapek zatím i nadále zůstával baptistou. Těsně před první světovou válkou se opět dostal do sporu s vedoucími představiteli baptismu. Bylo mu vytýkáno, že baptismus vzdaluje protestantismu. Navíc se blížila válečná katastrofa a Čapek se dozvěděl, že se ocitl na rakouské černé listině.[18] Proto přijal nabídku na místo baptistického kazatele v New Yorku (později také v Newarku) a odcestoval s rodinou do USA.[19]
Ve Spojených státech psal články do New York Times a New York Call. Sám vydával v letech 1916-1917 slovenský týdeník Besedy L’udu a deník Slovák.[20]Kromě žurnalistiky se věnoval práci mezi přistěhovalci z řad Čechů a Slováků a přednášel. Byl propagátorem Masarykova úsilí o vytvoření samostatného státu Čechů a Slováků. V tom se mu oporou a stálou spolupracovnicí stala jeho třetí žena Marie[21] (1888-1966; nejčastěji zvaná Mája).

Čapek se stále vzdělával a nyní byl jeho zájem soustředěn především na obecnou psychologii, psychologii náboženství, psychoterapii, srovnávací dějiny náboženství i nauku o typech a výběru zaměstnanců. Údajně bylo výsledkem Čapkových studií získání několika titulů z oboru teologie, filozofie a několika psychologických disciplín.[22] V r. 1916 se stal členem amerického institutu pro frenologii[23] (tj. teorie, která předpokládala souvislost mezi tvarem lebky a psychickými vlastnostmi. Vycházela z mylného předpokladu, že psychické vlastnosti jsou přesně umístěny v určitých částech mozku a stupeň vývoje těchto vlastností se promítá do tvaru lebky[24]). Pravdou je, že jak Čapkovo vzdělání, tak jeho zájem o frenologii a typologii[25], byly terčem kritiky. Např. profesor Josef Kubalík zpochybňuje získání Čapkova doktorátu.[26] Richard Henry v Čapkově životopise však uvádí, že titul doktora bohosloví byl Čapkovi udělen r. 1915 Orientální universitou ve Washingtonu.[27]

V r. 1917 vydal Čapek svůj spis Spiritism.[28] Ve Spojených státech si také všímal společenských poměrů a nedostatky mu neunikaly: „Amerika by nám mohla býti vzorem v mnohých věcech, méně však v řešení otázek sociálních. Doufejme, že bude v dohledné době učiti se od nás.“[29] Nějaký čas působil rovněž jako externí spolupracovník v americké armádě.[30]
V r. 1919 definitivně skončila jeho baptistická životní etapa. Vzdal se práce v baptistické církvi, neboť cítil, že s jejím učením se nadobro rozešel. Angloamerický baptismus  mu byl jen odnoží protestantismu, v němž jediný rozdíl je v křtu dospělých.[31] V Newarku si otevřel psychodiagnostickou poradenskou kancelář.[32]

R. 1921 vstoupil (i s manželkou) do unitářského sboru v Orange, kde byl duchovním Walter Reidl Hunt,[33] s nímž se poznal ještě před válkou na kongresu v Berlíně.

Přestože měl ve Státech zajištěné živobytí a slušné společenské postavení, přál si vrátit se domů. Bylo mu 51 let a hodlal naplnit svůj sen. V osvobozené vlasti, v samostatném Československu, probudit nové, pokrokové náboženství, navazující na ducha českého bratrství[34](Čapek se odvolával na bratrské „vždy lepších věcí žádostiv býti“[35], nikoliv na bratrskou věrouku). Seznámil se s unitářstvím americkým, anglickým i jiným a uvědomil si, že v každé zemi má unitářství mírně odlišnou podobu.[36] Nechtěl do Československa importovat unitářství zahraniční, ale byl přesvědčen o tom, že je třeba vytvořit unitářství blízké českému duchu, jeho tradicím, především tradicím pokrokových náboženských proudů. Se svým záměrem se svěřil americkým unitářům. Ti mu prostřednictvím Americké unitářské asociace přislíbili podporu.[37] V polovině roku 1921 se Norbert F. Čapek vrátil do vlasti.

Čapkův návrat do Československa a vznik SB, SSB a NSČSU

Dne 30. června 1921 přijel N. F. Čapek do Československa.[1] Pozorně sledoval stav českého náboženského života, určitý čas se účastnil dění ve Volné myšlence či v theosofických spolcích.[2] Seznámil se i s Karlem Farským, prvním patriarchou Církve československé. Vývoj této církve Čapka zajímal       a  s Farským měl přátelský vztah.[3]Domníval se však, že ani tato církev nemůže přinést lidem náboženství skutečně pokrokové, neboť vychází z reformního katolicismu, jehož znaky nese.[4] Na adresu CČS Čapek řekl:
[…] církvi československé právem byla vytknuta dvojakost, kterou projevila tím, že přijala za svůj dogmatický základ sedm prvních všeobecných koncilů církevních, jež představují ve XX. století veliké zpátečnictví, a že na druhé straně biskupové té církve, kteří onen pověrečný základ doporučili a naň přísahali, jedním dechem se ho zříkají a přiznávají se k modernímu liberalismu.[1]

Čapka naopak zajímala tradice kacířská, která, jak doufal, stále dřímá v českých duších. Právě lidem toužícím po náboženském životě, nespokojených však s každou tradicí, chtěl nabídnout své pokrokové náboženství. A v tomto duchu vybízel:
Jádro pravého náboženství, kdo chce najíti, ať ho nehledá v Indii, ani v Palestině, ani u papeže, ani u reformátorů, ani v liteře nějaké bible, ani v hlasu s oblak nebo ze záhrobí, ale nechť se vnoří do svého nitra a hledá nejprve sám v sobě.[2]

Jeho byt v Dlouhé ulici č. 49 se zakrátko stal místem setkávání podobně smýšlejících. Již půl roku po svém příjezdu, 17. ledna 1922, svolal schůzku do sálu Československé besedy (v Jeruzalémské ul.), kde se sešlo 80 příznivců. Ze svých řad si zvolili 37 členný  prozatímní výbor, který měl za úkol hnutí zorganizovat.[3] Což se zdařilo, a tak se 2. dubna 1922 konala ve Smetanově síni Obecního domu, za velké účasti, první manifestace nového náboženského hnutí, které si dalo název Svobodné bratrství (SB).[4] O týden později byla vytvořena prozatímní organizace Pražská obec Svobodného bratrství, na jejíž místo nastoupila v r. 1923 Společnost svobodného bratrství (SSB). Ustanovující schůze této společnosti se konala 13. ledna 1923 v sále Hlaholu za účasti přibližně 300 osob. Zvolen byl jednadvacetičlenný správní výbor a z něho čtrnáctičlenný výkonný výbor.[5] Samosprávné, demokratické zřízení považoval Čapek za nejvýše žádoucí: „…doporučuje se, aby nové organizace byly lokálně samosprávné a v duchu pravé demokracie vychovávaly.“[6] SSB si ve stanovách vytkla, že bude „podporovat veškeré náboženské, výchovné, společenské, hospodářské a propagační snahy o uspořádání lidských styků na základě svobody a bratrství“.[7]

Čapek rozvíjel rozsáhlou přednáškovou činnost. Hlásal náboženství, které má především sloužit lidem zde na zemi, bojuje proti strachu a pověrám a posluchače seznamoval nejen s teologickými úvahami, ale i s poznatky v psychologii, zdravovědě a podobných odvětvích. Hlásal optimismus, dodával chuť do života.[8] Výstižně se vyjádřil v přednášce nazvané Revoluční úkoly moderní církve:
Moderní církev vidí svůj úkol v tom, aby vychovávala lidi k svobodnému myšlení, k odvážným činům; smělé mysli a smělé srdcem, osobnosti samostatné a sebevědomé, jež uvědoměle kovají své vlastní osudy na kovadlině svépomoci.[9]

V polovině roku 1922 založil a vedl časopis Cesty a cíle [10](v roce 1945 se název změnil na Cesty světla, v r. 1951 přestal vycházet). Tento měsíčník se stal hlasatelem nového hnutí. R. 1925 vydal Čapek spis Nová brázda, v němž stručně vysvětluje zásady unitářského náboženství. Kromě toho vydával i řadu publikací zaměřených na to, jak zlepšit kvalitu života, jak prožít spokojený život. Z jeho spisů uveďme alespoň některé: Cestou k obrodě (1921), Silná vůle (1924), Nálada a její vědomé tvoření (1925, 2. vydání r. 1930 pod názvem K slunnému břehu), Rytmus tvůrčího života (1925), Manželství (1927), Typologie.[11] Čapek byl u nás průkopníkem duševní hygieny a psychologického poradenství, zejména v oboru volby povolání.[12] Propagoval relaxační techniky, zdravý životní styl a pozitivní myšlení (např. v K slunnému břehu). Čapek byl zároveň plodným spisovatelem, šikovným organizátorem a obratným řečníkem. Jeho schopnosti byly pro rozvoj nového hnutí rozhodující.[13]

Vytvořil u nás novou tradici bohoslužebných přednášek a proslovů.[14] Kromě přednášek a publikací vznikaly v SSB, později v Unitarii (sídle SSB a poté i sídle NSČSU v pražské Karlově ulici), různé poradny, např. poradna pro volbu studií a povolání, pro volbu manželskou a návody  k lepšímu sebezdokonalování, služba k pěstění a zvýšení tělesných a duševních zdatností apod.[15] Představitelé ostatních církví sledovali Čapkovu činnost s nelibostí, výjimku tvořila pouze Církev československá.[16]

Náboženská shromáždění se konala zpočátku ve Sladkovského sále Obecního domu a v sále Hlaholu.[17] Brzy kapacitně nestačily. Zájem byl veliký, a tak byly pronajímány větší sály: Smetanova síň, velký sál na Slovanském ostrově nebo sál v Národním domě na Vinohradech. Nedělní shromáždění spojená s kázáním bývala v chrámu sv. Mikuláše na Staroměstském náměstí[18] (propůjčila jej CČS).[19] Důvod obrovského zájmu o „Čapkovo náboženství“ se pokusil objasnit Jan Kozák:

Dovede-li dnes Obec svobodného bratrství, vedená Dr. Norbertem Čapkem, naplniti Mikulášský chrám na Staroměstském náměstí, jest to proto, že v jejím náboženství, okleštěném od dogmat, tuší veřejnost něco tvůrčího, co nahradí věčné církevní epigonství […]! [20]

Krátce po svém vzniku, již r. 1922, se stali českoslovenští unitáři členem Mezinárodního svazu pro svobodné křesťanství a náboženskou svobodu (International Association for Liberal Christianity and Religious Freedom, zkr. IARF)[21](2.7; 2.8.6). V r. 1923 uvedl Čapek do života Nedělní školu, věnující se práci s dětmi. Od r. 1923 byla Čapkem zavedena každoroční Květinová slavnost, vlastní obřad československých unitářů[22] (2.8.5). Během třicátých let vznikaly další zájmové a svépomocné složky: sdružení mládeže (později Mládež čs. unitářů), Aliance unitářských žen, Sdružení maminek s batolátky, Sbor unitářských pracovníků (později Unitářský klub), pěvecký smíšený sbor a rodičovský kroužek.[23]
V  rozrůstajícím se hnutí potřeboval Čapek spolehlivé spolupracovníky. Nalezl je v Karlu Hašplovi (2.5) a Václavu Žižkovi.[24]

Bylo především Čapkovou zásluhou, že se v roce 1927 konal světový kongres svobodných náboženských církví v Praze. Příprava kongresu byla svěřena Společnosti svobodného bratrství spolu s Církví československou.[25]

Na konci dvacátých let již bylo jasné, že SSB potřebuje vlastní budovu, v níž by mohla svoji rozsáhlou činnost realizovat. Byl zakoupen dům v Karlově ulici č. 8 v Praze 1,[26] tzv. Unitaria, kde mají unitáři své sídlo dodnes. Koupě byla umožněna tím, že američtí a angličtí unitáři zapůjčili SSB potřebnou finanční částku.[27] Do domu byl přestěhován sekretariát SSB, který měl do té doby Čapek v bytě, byla zřízena vegetariánská jídelna, otevřeno knihkupectví a získána knihtiskařská koncese pro nakladatelství Unitaria.[28] Budova vyžadovala rozsáhlou rekonstrukci. Přes značné peripetie se podařilo stavbu dokončit v polovině roku 1932.[29] Dům byl obohacen o dva sály: velký sál v přízemí nazvaný, se svolením prezidentské kanceláře, Síní Charlotty Masarykové a menší sál Čapkův, umístěný v suterénu.[30] 5. července 1932 byl dům slavnostně otevřen za účasti L. Cornishe, prezidenta Americké unitářské asociace, A. F. Aurea z Harvardovy univerzity a přátel z CČS.[31]

Čapkova činnost nezůstala zaměřena pouze na Prahu. Objížděl menší města, v nichž se projevil zájem o nové náboženství. Navštěvoval Kladno, Plzeň, Ostravu, Nymburk, Brno, Rakovník. V těchto městech byly postupem času zřízeny pobočky. Vznikla potřeba mít unitářské duchovní, tzv. duchovní rádce, jak se jim tehdy v SSB říkalo. Proto r. 1926 byli vysláni na studia Karel Hašpl a Bohdana Čapková (dcera N. F. Čapka a později manželka K. Hašpla) do unitářského semináře v Berkeley v Kalifornii.[32] V r. 1929 odjel na studia Václav Žižka, na unitářskou kolej v Oxfordu a na jeho místo tajemníka SSB nastoupil Václav Rubeš.[33]

Byla vypracována ústava nové náboženské společnosti s názvem Náboženská společnost československých unitářů (NSČSU) a bylo zažádáno o její uznání státem. Žádosti bylo vyhověno a ústava schválena výnosem ministerstva školství a osvěty dne 30. června 1930.[34] Náboženskou společnost se tak podařilo právně zajistit a postavit na roveň ostatním, státem uznaným církvím. NSČSU se od svého vzniku až do r. 1951 věnovala pouze náboženské činnosti, zatímco SSB se starala o hospodářské záležitosti a některé úkoly v oblasti kultury.[35] 2. října 1930 se konal ustavující sněm NSČSU, kde byl zvolen první správní sbor s předsedou N. F. Čapkem.[36]

NSČSU v období do Čapkovy smrti

Nově opravený dům otvíral Čapek již jako čelný představitel NSČSU. Brzy se však přihlásily těžkosti. První polovina 30. let byla spojena s hospodářskou krizí, která se nevyhnula ani Československu. Dluhy, vzniklé přestavbou domu, bylo téměř nemožné splácet (nejtěžší situace nastala v letech 1934-1935).[37] V tisku se objevily hanlivé články, které snižovaly osobnost N. F. Čapka a jeho práci.[38] Na dům byla uvalena nucená správa. Čapek, NSČSU a SSB však pracovali dál, členská základna vybrala nemalý finanční obnos a na pomoc přispěchali také američtí a angličtí unitáři. Díky tomu bylo možné zaplatit do července r. 1937 všechny vyrovnávací kvóty.[39]

Třicátá léta byla bohatá i na jiné události. V roce 1930 se ze studií vrátili Karel Hašpl (viz. 2.4) s Bohdanou (nyní již) Hašplovou a Václav Žižka. K práci v hnutí se připojil sociolog Jaroslav Šíma.[40] Bohdana Hašplová (1899-1989) se po svém návratu z USA stala unitářskou duchovní.[41] Byla tak první ženou - duchovní v Československu (CČS ordinovala ženy jako duchovní od r. 1947 [42]
a ČCE od r. 1953 [43]). Hašplová působila jako unitářská duchovní až do r.1961[44] (2.5.2).
 R. 1932 se ustanovila místní skupina v Plzni, kterou vedl Václav Žižka. Bohužel, napětí mezi částí členstva a Čapkem, vyvolané hospodářskými problémy, vyústilo odchodem V. Žižky z ústředí v r. 1934 (ke spolupráci se vrátil až po svém návratu z Anglie r. 1945).[45]

Čapkovi se r. 1934 dostalo významné pocty. Při slavnostní promoci na Filozofické fakultě UK v Praze mu byl, Meadvillskou bohosloveckou fakultou při univerzitě v Chicagu, udělen čestný doktorát bohosloví. Zároveň se této pocty dostalo i druhému patriarchovi CČS G. A. Procházkovi.[46]

V r. 1936 došlo v unitářském nakladatelství Unitaria k 1.vydání Tvůrčího náboženství. Tvůrčí náboženství se stalo prvním českým materiálem, který přehledně, ovšem poněkud tendenčně vypovídal o unitářství. Bylo společným dílem autorů Čapka, Hašpla a Šímy (editor Šíma). V přibližně stejné době vyšla Čapkova Typologie.[47]

Po r. 1937, když se mohlo zdát, že všechny nesnáze byly zažehnány, dluhy splaceny a NSČSU se zdárně rozvíjí, tragédie na sebe nenechala dlouho čekat. Blížila se další válečná katastrofa, která neblaze zasáhla do života mnoha lidí a ani N. F. Čapek nebyl výjimkou.

Na podzim r. 1938 byly téměř ze dne na den zastaveny veškeré kulturní akce. Pro unitáře nastalo opět těžké finanční období. Vegetariánská jídelna musela být jako nerentabilní zavřena již v polovině 30.let. Aby se docílilo alespoň mírné finanční rovnováhy, byl pronajat velký sál divadlu Lidová scéna.[48](Po válce byl sál pronajat divadelnímu studiu konzervatoře DISK a dnes je pronajat divadlu Ta Fantastika).

Závažnější však bylo, že musela být řešena otázka osobní bezpečnosti. Proto r. 1939 odjela Čapkova žena Mája do Spojených států.[49] Tam pořádala na mnoha místech přednášky s cílem seznámit veřejnost se situací v Československu. Později, od r. 1943, kdy se přihlásila o práci v UNRRA, působila jako pracovnice této organizace, v Egyptě a Palestině pomáhala v uprchlických táborech. Do Československa se vrátila až po válce v r. 1947.[50] Záhy však odjela opět do Spojených států, kde strávila poslední roky svého života u syna. Zemřela v r.1966.[51]

Čapek odjezd z protektorátu odmítl s tím, že jeho lidé právě teď potřebují nejvíce pomoci a podpory. Do poslední chvíle před vypuknutím války se také zdržoval v Praze unitářský duchovní W. H. Sharp s manželkou a pomáhali kde bylo třeba, především uprchlíkům z již zabraných území.[52]
Vzhledem ke státnímu uznání NSČSU z roku 1930 bylo možné pokračovat v bohoslužebných shromážděních spojených s promluvou.[53] Čapek se svými spolupracovníky dodával lidem sílu a naději v nelehké době. Bohužel, v jejich blízkosti se vyskytli nacističtí kolaboranti. To mělo neblahý důsledek: 28. března r. 1941 byl Čapek zatčen gestapem. Spolu s ním i jedna z jeho dcer Zora.[54]

Čapek byl vězněn na různých místech (Pankrác, České Budějovice, Drážďany) a až v r. 1942 odsouzen za poslech zahraničního vysílání na rok vězení. Čapkova dcera Zora byla odsouzena na rok a půl.[55] Vazbou si Čapek svůj trest odpykal a měl být propuštěn, ale nebyl. Jako nebezpečný říši byl držen ve vazbě a po atentátu na Heydricha byl, v červnu r. 1942, převezen do koncentračního tábora Dachau. Téhož roku v listopadu dostala rodina úřední zprávu, že ThDr. h. c. N. F. Čapek zemřel 30. října 1942[56]. Přes různé spekulace okolo jeho smrti (rodina dlouho věřila, že se mu podařilo uprchnout),[57] se po válce potvrdilo, že byl zavražděn  v říjnu 1942.[58]

Čapkovi spoluvězni po válce dosvědčili, že se Čapek svým ideálům nezpronevěřil, a že pro mnohé z nich byl důležitou oporou v nejtěžších okamžicích.[59]

Unitářská víra v díle N. F. Čapka

N. F. Čapek své názory o Bohu, Ježíši, člověku, posmrtném životě, duši aj. hojně zveřejňoval v různých přednáškách či v časopise Cesty a cíle. Nejkompletněji se k těmto otázkám vyjádřil ve svém spise Nová brázda, vydaném  r. 1925, tedy ještě v době, kdy byl hlavní postavou Svobodného bratrství. Jelikož se již Svobodné bratrství hlásilo k unitářství[60], bude vhodné čerpat nejvíce z Nové brázdy a některých tehdejších přednášek poučení o unitářské víře N. F. Čapka. Přestože se jeho názory pochopitelně nevymykají z unitářského myšlenkového rámce, je jistě na místě, věnovat jim podrobnější pozornost.

Bůh je Čapkovi „ono veliké Jsoucno, v němž je základ, smysl a směr veškerého bytí,“ jež lze jen těžko vyjádřit slovy.[61] Je mu „přítomen a činný v každém normálním projevu života lidského i mimolidského…“ Nelze jej však cele uchopit, zůstává pro člověka nevyslovitelným a neuchopitelným.[62] Bůh ve své úplnosti tedy zůstává pro člověka tajemstvím. Vše má svůj původ v Bohu, který je pro Čapka imanentní i transcendentní současně [63]:

Protože nic samo od sebe nepovstává, muselo vše, co jest, vždy býti, i když jen jako božská potence v Absolutnu, v Bohu. Vše jest v Bohu, a Bůh je ve všem, ale Bůh není totožný ani z jedním ze svých projevů. Bůh je v člověku, člověk je projevem Boha, ale není totožný s Bohem. [64]

Pro názornost přirovnal Boha k vesmírné duši:

I když nemůže být vystiženo žádným obrazem, co je nevystižitelné, přece mnohé objasní představa Boha jako duše vesmírné, jejímž tělem jest celý svět. Člověk byl by jednou buňkou. Jejím smyslem života bylo by plnění úkolů, k nimž jest určena podle přirozeností a poměrem k celku. [65]

Panteisticky shrnul: „Náš Bůh, jehož poznáváme v hlubinách svých duší a v celém životě vesmírovém ... projevuje se v zákonitosti a pořádku, v mocných a harmonických dílech přírody.“[66] Bůh se „zjevuje každým projevem života, nejvíce však v touze člověka po pravdě a dokonalosti.“[67]

Víra v zázraky byla Čapkem zavrhována, protože odporuje „vědou osvícenému rozumu“[68], dále „zeslabuje naši vůli k sebeuplatnění“[69] a „odvádí od neochvějné víry v naprostou zákonitost a spolehlivost přírodních zákonů“[70]. V neposlední řadě, dle Čapka, odporuje vyšším náboženským představám o Bohu. Znamená totiž snížit Boží charakter: „Neboť bychom měli před sebou proměnlivého Boha, který si udělá nějaký zákon, ale potom , dle nálad a libovůle … udělá něco, co by jinak dle své nejvyšší moudrosti a lásky neučinil.“[71] Víra v Boha, bez víry v zázraky, byla Čapkem chápána jako vyšší vývojový stupeň náboženství.[72] A také jako náboženství nezjevené, a tedy přirozené.[73]
Čapek dovedl vidět „zázraky“ v prostých věcech. Více než toho, že by někdy mohla počít panna, si cenil tajemství přirozeného mateřství.[74] Více než bohu, „který jednou za tisíc let promění štoudev vody ve víno … my více se koříme neustálému zjevování se oné tvůrčí otcovské Lásky, jež ustavičně proměňuje vodu v hrozny a zemi v obilí a chléb …“.[75]

Člověk byl Čapkovi „od přirozenosti dobrý“, pokud některý člověk zlo páchá, je to podmíněno vlivem výchovy, prostředí, nedostatečného vzdělání apod..[76] V optimálním případě je člověk Božím spolupracovníkem. Snaží se s ním myslet, tvořit, jednat.[77] Před člověkem tak stojí obrovský úkol (a odpovědnost):

My ho neprosíme, aby jednoho slepého uzdravil, mezitím co pro nevědomost lidskou statisíce slepých se buď rodí neb [...] se oslepuje. My chceme k tomu pracovat, aby slepých nebylo proto, že nemusí být. Nás nevábí Bůh, který toliko v jednom člověku se vtěluje, který jednou za tisíc let jednoho chorého uzdraví [...] mezitím co milióny jiných je mrzačeno a zabíjeno ve válkách a v továrnách. My chceme k tomu pracovat, aby každý chorý byl řádně ošetřen, aby lidstvo procitlo k lidskosti a více se nemrzačilo.[78]

Podle Čapka je člověku nejvyšší autoritou rozum spolu se svědomím.[79] Své určení člověk nemůže nalézt nikde jinde, než v sobě samém, ve své vlastní duši.[80] Pokud je však dáván takový důraz na člověka, vyvstává otázka, zda to nepovede k sobeckosti a pýše. Na tuto otázku Čapek odpovídá:

Jestliže však si je člověk vědom, že v sobě nosí nejvyššího soudce, a že ne jinak, než vlastní zásluhou, může vyspěti na vyšší stupeň božského projevu - stává se opravdovějším a učí se pokoře, která nevylučuje odvahu a sebevědomí.[81]

Čapek osvětlil své chápání hříchu. Hřích, podle něj, náleží do stejné kategorie jako nevědomost, chudoba a nemoci.[82] Právě tak je i odstranitelný. Výchovou, sebevýchovou, vytvořením lepších životních podmínek apod.[83] Rozlišoval hřích osobní a společenský. Osobním hříchem je Čapkovi „vnitřní nepoctivost, to je být nevěrný sám k sobě, k svým lepším vznětům; potlačovat v sobě touhu po pravdě a dokonalosti; zůstávat rozpoltěným, nesvým“.[84] Společenský hřích je nejen to, když člověk koná něco, z čeho může vzniknout společenské zlo, ale také když nekoná to, čím by mohl přispět k odstranění nějaké sociální křivdy nebo obecného zla. Nebo když člověk nepřispívá k zlepšení životních podmínek a příležitostí pro všechny tak, aby i oni mohli dosahovat smyslu svého života.[85] Chudoba je Čapkovi hříchem společnosti[86], svůj podíl viny na ní neseme všichni. Tedy jen pouhou pasivitou, trpným přihlížením a lhostejností se člověk dopouští hříchu. Podle Čapka, není jiného trestu za hřích, než ten, který si člověk sám připravuje a nosí uvnitř sebe.[87] Odměnou, ale i trestem, je pak člověku to, „čím se on uvnitř stává, čím potom skutečně jako člověk je ...“.[88]

Člověk nese odpovědnost za sebe, za druhé i za další generace.[89] Pobídkou k službě druhému nám má být vědomí, že:

… jeden s druhým je v Bohu a s Bohem nerozlučně spojen, že každý stojí a padá s celkem veškerenstva, a že jeden bez druhého, nemůže dojít nejvyššího stupně. Dokud jeden úd trpí, spolu s ním trpí všichni údové. Ten Bůh v druhém člověku je také mým Bohem a mým smyslem života.[90]

Na otázku po původu zla Čapek neodpověděl. Nedomníval se, že by Bůh zlo (jako války či živelné pohromy) odstranil nějakým zásahem shůry. Naopak byl přesvědčen, že „Bůh těchto věcí neodstraňuje jinak, než lidmi, kteří vývojově dospěli k vyšší kultuře“.[91]

Spása
je u Čapka chápána jako nejvyšší určení člověka, k němuž člověk dospívá svým vlastním mravním úsilím. Jde o rozvinutí a naplnění všech možností, jimiž může být božská přítomnost v člověku vyjádřena.[92]

Smyslem života, a to nejen lidského, ale života vůbec, je nekonečný vývoj v Bohu, jeho nekonečné tvoření a sebevyjadřování.[93]

Tělesná smrt nebyla Čapkovi trestem za Adamův hřích, nýbrž po kvalitně prožitém životě, přirozeným a dobrým koncem.[94] Nezajímalo ho vzkříšení, neboť „když jsme na zemi vykonali svoji povinnost, je nám smrt krásná a žádoucí“.[95] „Smrt těla je něco tak přirozeného, jako jeho narození. A když tělo vykonalo svůj úkol … přejeme si, aby co nejrychleji shnilo nebo bylo spáleno a sloučilo se s ostatními prvky hmoty, z které vyšlo.“[96]

Duši považoval Čapek za věčnou. Její životodárný zdroj je v Bohu. „…duše zůstane, neboť jen ona je věčná uprostřed časnosti.“[97]

V otázce posmrtného života považoval Čapek víru v nebe, peklo a očistec za přežitek. Věděl o reinkarnační teorii a zdá se, že jí byl nakloněn.[98] Zastával však názor, že člověk se může plně spokojit s vědomím, že „smrt mění jen formu a způsob života, jinak že vše další je jen přirozeným pokračováním toho života, který neumírá, protože má své kořeny v Bohu, v Absolutnu“.[99] Čapek tak ponechal smrti její tajemství, vyhnul se spekulacím a pragmaticky shrnul: „...dost na tom, když poznáme, ovládneme a plně vyžijeme přítomný život...“.[100] Vždyť tím se také nejlépe postaráme o každý život další.[101]

Náboženství bylo Čapkovi tvůrčí prací s přítomným Bohem v nás,[102] nikoliv obřadným uctíváním Boha. Mělo směřovat ke zhodnocení, zidealizování a zradostnění života.[103] Mělo být prostředkem k napomáhání duchovnímu vývoji, a tím k vnitřnímu štěstí člověka.[104] Z tohoto pohledu nepřekvapí, že modlitbou byla Čapkovi nejen každá práce, konaná v souladu s Duší Veškerenstva, ale i vše, co člověka vnitřně utišuje, harmonizuje, uvolňuje (např. relaxace, meditace, koncentrace), aby byl člověk schopnější a lépe naladěný k vycítění a uvědomění si božské přítomnosti v sobě.[105] Toto uvědomění si božské přítomnosti v sobě není samoúčelné, nýbrž má se projevit tím, že je člověk připraven vykonat účinnější a hodnotnější práci ve vývoji lidstva.[106]

Je pro unitářství typické, že v otázce vyznání, byla ponechána svoboda svědomí každému jedinci.[107] Čapek si více než vyznání cenil etiky: „Jestliže někdo nevěří, ale žije mravně, je Svobodnému bratrství bližší než věřící, který je špatným člověkem“.[108]

Církev
byla Čapkovi zřízením výlučně lidským a víru v její nadpřirozený původ považoval za vysloveně škodlivou.[109] Kněžství není ničím jiným než povoláním každého k bratrské službě.[110] Ježíš byl člověkem a je mylné o něm smýšlet i jako o zosobněné ideji nebo mystickém principu.[111] Zasluhuje však úcty a následování jako veliký Mistr, který svým životem a učením lidstvo neskonale obohatil.[112]

Bible
je lidskou knihou, a jako taková v sobě nese stopy lidských křehkostí, omylů, náboženského fanatismu apod. Zároveň v ní lze nalézt i „perly náboženského myšlení“.[113] Čapek používal tzv. Živou bibli (knižně sestavena nebyla, v praxi se princip běžně užíval[114]), což byl výběr statí jak z Bible, tak z náboženské literatury různých národů a dob. Živou byla nazývána proto, že v ní bylo možno vyměnit neaktuální pasáže za aktuální.[115] Čapek se považoval za mystika, a tímto způsobem pojímal i Bibli: „…Mám za to, že se povětšině obíráme jen skořápkou a po zrnu že šlapeme.“[116]

Církevní obřady Čapek nepřevzal, vytvořil vlastní Květinovou slavnost a praktikovalo se symbolické vítání novorozeňat, pozdravení novomanželů a vyprovázení zesnulých[117] (více viz. 2.8.5). Čapkovým přáním bylo, aby se podle potřeby vytvářely symboly živé, které by vyjadřovaly náboženský cit přítomných účastníků.[118]

Ostatně živost, aktuálnost, stálý vývoj, proměny dle potřeby dal Čapek své náboženské společnosti do vínku: „Vytvořme nejlepší organizaci, jaké jsme schopni dnes, a její zdokonalení, přetvoření, případně zavrhnutí a nové vytvoření ponechme těm, kteří přijdou po nás.“[119]

Citováno ze studijní práce Romany Radové: Unitářství ve světě a v České republice zveřejněné na http://unitaria.cz/publikace/knihy_brozury.htm

[1] ČAPEK, N., F., Cestou k obrodě, s. 24.

[2] Tamtéž, s. 43.

[3] 25 let československého unitářství 1923-1948, s. 25.

[4] Tamtéž, s. 25-26.

[5] TVRDEK, P., Norbert Fabian Čapek, život a dílo, s. 17.

[6] ČAPEK, N., .F., Cestou k obrodě, s. 61.

[7] 25 let československého unitářství 1923-1948, s. 26.

[8] TVRDEK, P., Norbert Fabian Čapek, život a dílo, s. 17.

[9] ČAPEK, N., F., Revoluční úkoly moderní církve. Praha: Pražská obec svobodného bratrství, 1922;

 s. 3.

[10] TVRDEK, P., Norbert Fabian Čapek, život a dílo, s. 18-19.

[11] Tamtéž, s. 18.

[12] JERSÁK, A., Norbertu F. Čapkovi ke 100. narozeninám. Křesťanská revue, 1970. Roč.  37, s. 221.

[13] HORA, L., Náboženská společnost československých unitářů, s. 32.

[14] Tamtéž, s. 33.

[15] Tamtéž, s. 33.

[16] Tamtéž, s. 34.

[17]25 let československého unitářství 1923-1948, s. 27.

[18] TVRDEK, P., Norbert Fabian Čapek, život a dílo, s. 18.

[19] HORA, L., Náboženská společnost československých unitářů, s. 34.

[20] KOZÁK, J., O otázce náboženské, s. 8.

[21] NEKVINDA, L., Tradiční náboženství u nás, s. 115.

[22] 25 let československého unitářství 1923-1948, s. 41.

[23] Tamtéž, s. 48-51.

[24] TVRDEK, P., Norbert Fabian Čapek, život a dílo, s. 19.

[25] 25 let československého unitářství 1923-1948, s. 28.

[26] Tamtéž, s. 29.

[27] 25 let československého unitářství 1923-1948, s. 29.

[28] Tamtéž, s. 29-30.

[29] TVRDEK, P., Norbert Fabian Čapek, život a dílo, s. 20.

[30] 25 let československého unitářství 1923-1948, s. 33.

[31] TVRDEK, P., Norbert Fabian Čapek, život a dílo, s. 20.

[32] 25 let československého unitářství 1923-1948, s. 30.

[33] Tamtéž, s. 30.

[34] TVRDEK, P., Norbert Fabian Čapek, život a dílo, s. 21.

[35] 25 let československého unitářství 1923-1948, s. 30-31.

[36] TVRDEK, P., Norbert Fabian Čapek, život a dílo, s. 21.

[37] 25 let československého unitářství 1923-1948, s. 33.

[38] TVRDEK, P., Norbert Fabian Čapek, život a dílo, s. 21.

[39] 25 let československého unitářství 1923-1948, s. 33.

[40] Tamtéž, s. 35.

[41] Cesty a cíle, 1931, roč. 9, č. 4, s. 63.

[42] Žena – duchovní. Náš šestý červenec na Staroměstském náměstí. Český zápas, 1947, roč. 30., č. 29-30, s. 168, 172.

[43] OPOČENSKÁ, J., HROMÁDKA, J., V Kristu ani muž ani žena. Praha: Kalich, 1984; s. 61.

[44] Rozhovor s ThMgr. Livií Dvořákovou uskutečněný dne 8.6.2004.

[45] 25 let československého unitářství 1923-1948, s. 36.

[46] TVRDEK, P., Norbert Fabian Čapek život a dílo, s. 22.

[47] TVRDEK, P., Norbert Fabian Čapek život a dílo, s. 22.

[48]25 let československého unitářství 1923-1948, s. 33-34.

[49] TVRDEK, P., Norbert Fabian Čapek, život a dílo, s. 23.

[50] Sestra Mája V.  Čapková za války a po válce. Cesty světla, 1947. Roč. 3., č.7, s. 139-140.

[51] HENRY, R., Norbert Fabián Čapek:  A Spiritual Journey, s. 274.

[52] TVRDEK, P., Norbert Fabian Čapek, život a dílo, s. 23.

[53] Tamtéž, s. 23.

[54] TVRDEK, P., Norbert Fabian Čapek, život a dílo, s. 24.

[55] Tamtéž, s. 24.

[56] Tamtéž, s. 24.

[57] Tamtéž, s. 25.

[58] Tamtéž, s. 25-26.

[59] HENRY, R., Norbert Fabián Čapek:  A Spiritual Journey, s. 269, též TVRDEK, P., Norbert Fabian Čapek, život a dílo, s. 25.

[60] ČAPEK, N., F., Nová brázda, s. 49.

[61] ČAPEK, N., F., Nová brázda, s. 40.

[62] Tamtéž, s. 40-41.

[63] Tamtéž, s. 41.

[64] Tamtéž, s. 58.

[65] Tamtéž, s. 58.

[66] ČAPEK, N., F., Proč v Svobodném bratrství zavrhujeme víru v zázraky? Praha: Obec Svobodného bratrství, 1922; s. 14.

[67] ČAPEK, N., F., Nová brázda, s. 41.

[68] ČAPEK, N., F., Proč v Svobodném bratrství zavrhujeme víru v zázraky?, s. 4.

[69] Tamtéž, s. 8.

[70] Tamtéž, s. 9.

[71] Tamtéž, s. 10.

[72] ČAPEK, N., F., Nová brázda, s. 33.

[73] ČAPEK, N., F., HAŠPL, K., ŠÍMA, J., Tvůrčí náboženství, s. 54.

[74] ČAPEK, N., F., Proč v Svobodném bratrství zavrhujeme víru v zázraky?, s. 13.

[75] Tamtéž, s. 14.

[76] ČAPEK, N., F., Revoluční úkoly moderní církve, s. 9.

[77] ČAPEK, N., F., Proč v Svobodném bratrství zavrhujeme víru v zázraky?, s. 14.

[78] Tamtéž, s. 14.

[79] ČAPEK, N., F., Nová brázda, s. 37-38.

[80] Tamtéž, s. 57.

[81] Tamtéž, s. 60.

[82] ČAPEK, N., F., Revoluční úkoly moderní církve, s. 12.

[83] ČAPEK, N., F., Revoluční úkoly moderní církve, s. 12.

[84] ČAPEK, N., F., Nová brázda, s. 47.

[85] Tamtéž, s. 47-48.

[86] ČAPEK, N., F., Revoluční úkoly moderní církve, s. 13.

[87] ČAPEK, N., F., Nová brázda, s. 46.

[88] Tamtéž, s. 46.

[89] Tamtéž, s. 48.

[90] Tamtéž, s. 60.

[91] Tamtéž, s. 27.

[92] Tamtéž, s. 45-46.

[93] ČAPEK, N., F., Nová brázda, s. 57.

[94] ČAPEK, N., F., Proč v Svobodném bratrství zavrhujeme víru v zázraky?, s. 14.

[95] Tamtéž, s. 13.

[96] Tamtéž, s. 13.

[97] ČAPEK, N., F., Myšlenky. Praha: Unitaria, 1993; s. 29-30.

[98] ČAPEK, N., F., Nová brázda, s. 54-55.

[99] Tamtéž, s. 55.

[100] Tamtéž, s. 55.

[101] Tamtéž, s. 55.

[102] Tamtéž, s. 34.

[103] Tamtéž, s. 34.

[104] Tamtéž, s. 57.

[105] Tamtéž, s. 44-45.

[106] ČAPEK, N., F., Nová brázda, s. 44.

[107] ČAPEK, N., F., Nová brázda, s. 35.

[108] Tamtéž, s. 39.

[109] Tamtéž, s. 50.

[110] Tamtéž, s. 56.

[111] Tamtéž, s. 43.

[112] Tamtéž, s. 44.

[113] Tamtéž, s. 38.

[114] HORA, L., Náboženská společnost československých unitářů, s. 44.

[115] ČAPEK, N., F., Nová brázda, s. 39.

[116] ČAPEK, N., F., Myšlenky, s. 71.

[117] ČAPEK, N., F., Nová brázda, s. 35-36.

[118] Tamtéž,  s. 35.

[119] ČAPEK, N., F., Cestou k obrodě, s. 58.


 
Příbuzné odkazy
· Více o Historie českých baptistů
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Historie českých baptistů:
První řádná kazatelka v historii Bratrské jednoty baptistů


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 4.25
Hlasů: 4


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Norbert Fabián Čapek - zakladatel českého unitářství" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.17 Seconds