|
| | | Kdo je Online | Právě je 26 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Události: Baptistická vyznání víry: užití a zneužití
Posted on Sobota, 08. prosinec 2007 @ 17:17:54 CET Vložil: Benjamin |
poslal blahovej Autor: Charles W. Deweese Původní článek v angličtine: zde
Tisíce baptistických jedinců, sborů, asociací, sjezdů a jiných organizací v minulosti napsalo a užívalo (a někdy zneužívalo) vyznání víry. Tento proces začal již na počátku 17. století mezi prvními baptisty v Amsterodamu a později rozšířil po celém světě.
Některá vyznání se těší zvláštní důležitosti a to z několika důvodů:
- jsou přijímána velkým množstvím baptistických sborů, asociací, sjezdů a/nebo jiných organizací
- ovlivňují teologická hlediska baptistů na místní, regionální, národní, nebo mezinárodní úrovni
- hrají určitou roli v baptistických kontroverzích
V baptistické historii je vyznání popisováno různými termíny - články víry, vyznání víry, prohlášení víry, někdy i krédo, a je většinou seznamem a/nebo vyjádřením teologických hledisek určitých jedinců, sborů a jiných skupin. Ti je dobrovolně napsali, přijali a vyznávají.
Některé sbory kázní své členy, kteří se výrazně odchylují od jejich doktrinálních očekávání, ale dobrovolná podstata vyznání vždy umožňovala jednotlivým baptistům pohybovat se neotřelým teologickým směrem, pokud byl ovšem podnícený novým porozuměním Písmu.
Nepochybně nebyl v baptistické historii žádný jedinec, či sbor nucen přijmout soubor doktrinálních zásad jiného člověka, nebo organizace. Myslet sám za sebe je součástí toho, co znamená být stvořen k Božímu obrazu.
V minulosti baptisté většinou přijímali vyznání víry z pozitivních důvodů: aby popsali charakteristické části své doktríny, aby ukázali své ekumenické podobnosti s jinými křesťanskými denominacemi, aby poskytli teologické směřování v dobách sporů, aby si připomínali formující důrazy Písma ve svém dědictví.
Užití vyznání ale nebylo vždy podporováno všemi baptisty. Například separatističtí baptisté na počátku 18. století měli za to, že vyznání jsou zneužitelná. Následná historie - zvláště historie Jižních Baptistů - ukázala, že někteří baptisté obrátili dobrovolná vyznání v donucovací nástroj vykazatelnosti - a doprovodili jej tvrdým trestem pro "přestupníky".
Baptisté zneužívají vyznání víry pokud je:
- používají k potlačení nesouhlasu a nonkonformismu
- aplikují na jedince/skupiny, které se s nimi neztotožňují
- kanonizují jako 67. knihu Bible
- vyvyšují nad autoritu Písma
- používají k ovládání doktrinálního hlediska jiných baptistů
- vnucují tak, že znásilňují svobodu svědomí
- užívají k potlačení svobody vzdělání
- užívají k vtlačení misionářů do úzkých myšlenkových linií
- užívají k potlačování svobody šíření informací (tisku)
- užívají k narušování práva jedice a sborů k samostatnému studiu Písma a svobodné volbě teologického směřování
Baptisté v roce 1609 vstoupili na scénu právě proto, aby se vyhradili vůči autoritativní, těžkopádné, zvnějšnělé, liturgicky podložené, státem a církví posvěcené doktríně nařizované svrchu - dolů, která se příčí právu baptistických jedinců a společenství dopracovat se k vlastnímu vyjádření víry.
Na počátku 17. století byly Anglické věznice plné baptistů, kteří odmítali být vtěsnáni do nežádoucích duchovních parametrů. Je ironické, že baptistiští fundamentalisté dnes podporují podobné způsoby jako tehdejší Anglikánská církev a Amerika v době osadníků. Nekonformní baptisté jsou stále trestáni. A to je jeden z důvodů, proč je fundamentalismus prokletím současného baptismu.
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 5 Hlasů: 2
|
| | | |
|
| Associated Topics
|
| |
|
Re: Baptistická vyznání víry: užití a zneužití (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: mysli v Sobota, 08. prosinec 2007 @ 17:40:43 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | díkas, blaho..
Mám pár dotazů:
- proč nejsou takový články v Rozsévači, na oficálních stránkách BJB a ve sborovým zpravodaji? Místo toho tam jsou články od D.Drápala, S.Bubika (zpravodaj), z katolického christnetu (stránky BJB) nebo od KAMu(Rozsévač). Světový baptistický společenství nám nabízí takový bohatství a pro tyhle naše média jakoby neexistovalo! Co se to s našimi baptistickými činovníky stalo? Proč předseda Donát nepřekládá takovýhle články ale kopíruje články z christnetu?
- podle toho, že vzávěru tohoto článku je v originále odstavec Lessons for today, myslím, že je to asi část z nějakýho vyučování. Proč u nás v BJB nejsou takového materiály pro sbory k dispozici, aby se vyučovalo baptistickým zásadám a ne nějakým názorům Drápala nebo církve bez hranic?
- ta věta: historie - zvláště historie Jižních Baptistů - ukázala, že někteří baptisté obrátili dobrovolná vyznání v donucovací nástroj vykazatelnosti - a doprovodili jej tvrdým trestem pro "přestupníky - mi připoměla jižanskej seminář v Pelhřimově. Doufám, že to nebude krematorium baptismu v Čechách, kam by měli jezdit na exkurze celý sbory, aby se podívali do čeho jdou. Budou muset pelhřimovský rychlokvašky podepisovat nějaký jižanský vyznání víry? A co sbory, který si je vezmou za kazatele? Pro ty to bude taky závazný?
|
Vyznání víry Biblického teologického semináře v Pelhřimově (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Alan v Pondělí, 10. prosinec 2007 @ 12:27:47 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Vyznání víry Biblického teologického semináře v Pelhřimově:
Bible Věříme, že Písmo Starého a Nového Zákona je inspirovaným Božím Slovem, bezchybným ve svém původním znění, dokonalým zjevením Jeho vůle ke spáse lidí a konečnou autoritou křesťanské víry a života. Bůh Věříme v jediného Boha, který je ve své moudrosti a moci Stvořitelem všeho. Je dokonalý ve své všemohoucnosti a vševědoucnosti, zná všechny věci minulé, přítomné i budoucí. Věčně existuje ve třech osobách jako Otec, Syn a Duch svatý; každý z nich s odlišnými osobními rysy, ale bez rozdílu v povaze, podstatě nebo bytí. Člověk Věříme, že Bůh stvořil člověka ke svému obrazu, ve stavu nevinnosti. Člověk, skrze svou svobodnou volbu zhřešil proti Bohu a tím přivedl na lidstvo zatracení. Ježíš Kristus Věříme, že Ježíš Kristus, aniž by přestal být Bohem, stal se člověkem. Byl počat Duchem svatým a narodil se z panny podle Písem. Byl dokonalou a bezhříšnou obětí za náš hřích, a skrze svou smrt a vzkříšení nabízí jedinou cestu spasení těm kdo v něj věří. Věříme v osobní návrat Pána Ježíše Krista a v tělesné vzkříšení mrtvých, ve věčné požehnání spasených s Pánem a věčný vědomý trest nevěřících. Církev Věříme, že církev je společenství všech kdo věří v Ježíše Krista jako Spasitele a byli znovuzrozeni skrze Ducha Svatého. Věříme, že Kristus ustanovil dvě nařízení pro místní církev: křest věřících a večeři Páně. Dvě novozákonní funkce v církvi jsou kazatel/pastor a diákon. Věříme, že muži i ženy mají duchovní dary ke službě v církvi, ale funkce pastora je podle biblických požadavků vyhrazena pouze mužům.
Viz http://www.btscz.com/temp/beliefs_cz.html |
]
Re: Vyznání víry Biblického teologického semináře v Pelhřimově (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: mata v Pondělí, 10. prosinec 2007 @ 12:51:59 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tohle sem tam taky nasel, co jsem tam vsak nenasel je to, jakym zpusobem se k tomuto vyznani mohou/musi stavet a vyjadrovat studenti. To uz na strankach neni (teda nenasel jsem to tam, a nenasal jsem to ani v clancich na bjb.cz)
|
]
|
| |
|
|