Biblický pohled na vztah muže a ženy VIII. - exegeze 1. epištoly Petrovy 3,1-7
Datum: Pátek, 17. červen 2016 @ 18:48:29 CEST
Téma: Studie


Stejně ženy, podřizujte se svým mužům. I když někteří nevěří slovu, můžete je beze slov získat svým způsobem života,
když uvidí váš v bázni [prožívaný] čistý způsob života.
Vaše ozdoba ať není vnější - [ozdobné] splétání vlasů,ověšování se zlatem či střídání oděvů,
ale to, co je skryto v srdci člověka a co je nepomíjitelné: tichý a pokojný duch, to má před Bohem velkou cenu.
Takto se kdysi zdobily i svaté ženy, které doufaly v Boha, podřizovaly se svým mužům
tak, jako Sára poslouchala Abrahama a 'nazvala jej pánem’. Vy jste jejími dcerami, jednáte-li dobře a nedáte se ničím zastrašit.
Stejně tak muži, když žijete se svými ženami, mějte pro ně porozuměním, že jsou slabší a prokazujte jim úctu, protože jsou spolu s vámi dědičkami daru života. Tak vašim modlitbám nebude nic překážet.


Pro správné pochopení je opět třeba porozumět kontextu, který začíná již veršem 2,11 a v ČEP je vhodně nadepsán „Křesťané mezi nevěřícími“. Petrovým cílem (stejně jako Pavlovým) je zde opět správná prezentace křesťanství v pohanském světě. Jako hlavní myšlenku celého oddílu je možné zdůraznit v. 12: žijte vzorně mezi pohany; tak aby ti, kdo vás osočují jako zločince, prohlédli a za vaše dobré činy vzdali chválu Bohu 'v den navštívení'. A hned nato ukazuje, jak toho dosáhnout ve v. 13: Podřiďte se kvůli Pánu každému lidskému zřízení... Následně pak mluví o vztahu pánů a služebníků, a mužů a žen.

Všechny tyto vztahy (i vztahy mužů a žen) zahrnuje Petr pod pojem „lidské zřízení". Tento výraz je dostatečně výmluvný a není třeba ho dále komentovat. Je jasné, že Petr aplikuje princip „nebýt nikomu kamenem úrazu“. Chce vytvořit most mezi nevěřícími a křesťany, ne mezi nimi stavět zeď. Vzájemné pochopení a rozhovor je možné budovat jen tam, kde nejsou žádné překážky (zejména kulturní).

Proto zde Petr apeluje na služebníky, aby se podřizovali Pánům (a to i v případě, že je Pán tvrdý a nemilosrdný viz v. 2,18). Použitý výraz „stejně tak“ (homiós) ve 3,1 ukazuje na stejný princip i v případě vtahu ženy k muži a v 3,7 vztahu muže k ženě. Zde je podřízenost žen zdůvodněna možností, že jejich zbožný a čistý život může přivést jejich nevěřící muže k víře mnohem pravděpodobněji než vzpírání se a „mlácení Biblí po hlavě“ a „chrlení přiléhavých biblických citátů“. Ale ani muži nejsou vynecháni a Petr je vede k úctě a k porozumění ke svým (nevěřícím) ženám, protože dar život byl svěřen oběma, muži i ženě, zároveň.

Lze shrnout, že zde Petr řeší především vztah mužů a žen ke svým nevěřícím protějškům a dává rady, jak se nejlépe zachovat, aby křesťanská víra nebyla v očích nevěřícího partnera zdiskreditována a aby tak byla větší šance, že se tento nevěřící partner nechá Bohem oslovit a přivést k víře.

Zdroj: Biblický pohled na vztah muže a ženy - exegetická studie Pavla Škody

biblickestudie.cz/studie/muz_a_zena.pdf






Tento článek najdete na Notabene - Hydepark baptistů
http://notabene.granosalis.cz/

Adresa tohoto článku je:
http://notabene.granosalis.cz//modules.php?name=News&file=article&sid=4116