Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Lenka   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 14, článků celkem: 4541, komentáře < 7 dní: 4, komentářů celkem: 4202, adminů: 23, uživatelů: 2332
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

6 286 208

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 16 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Komentáře: Církev bratrská se vzdala principu Sola scriptura
Principy poslal demagog

V posledním Vyznání víry Církvi bratrské vypadla věta, že za "Jediné měřítko víry pokládá Církev bratrská Bibli - Písmo Svaté." Místo ní se tam objevují tyto dvě věty: "Za pravidlo víry a života přijímá Církev bratrská Písmo svaté – Bibli" a "Písmo svaté je nejvyšší autoritou naší víry a života."

Tím pádem Církev bratrská, mezi řádky, uznává i jiné, "nižší" autority víry a života.  Na prvním místě to jsou (pravděpodobně) oficiální dokumenty CB. Ve vyznání víry se objevují odkazy na "ke starokřesťanským vyznáním víry (Apoštolské vyznání, Nicejsko-cařihradské, Chalkedonské, Athanasiovo), k reformovaným konfesím (zvl. Druhá Helvetská konfese, Heidelberský a Malý Westminsterský katechismus), k odkazu Jednoty bratrské (zvl. Vyznání Jednoty bratří českých podle vydání Komenského z roku 1662) a k zásadám evangelikálního hnutí, vyjádřeným např. vyznáním Lausanského závazku z roku 1974 a Závazku z Kapského města z roku 2010." (Vážený čtenáři, kdo z Vás ví, o co všechno se jedná) Autoritou "víry a života", byť nezmíněnou, je bezpochyby také Rada Církve bratrské, staršovstva jednotlivých sborů a kazatelé.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 19. únor 2018 @ 14:27:06 CET (116 čtenářů)
(Více... | 7791 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Komentáře: Zjevil mi to Bůh
Principy poslal Nepřihlášený

Nepochybuji o tom, že všichni potřebujeme zjevení. Ze všeho nejvíce potřebujeme zjevení vlastního hříchu a zjevení Ježíše Krista. Zjevení vlastního hříchu je něco jiného než intelektuální poznání. Že jsem hříšný, to jsem věděl už v pubertě a patrně ještě dříve. Kdybyste se mě zeptali, jestli jsem hříšný, řekl bych, že ano. A pomyslel bych si: „No a co má být?“ Až mnohem později mi byl hřích zjeven.

Podobně mnozí věří, že Ježíš Kristus je syn Boží. Přitakali tomuto tvrzení, které slyšeli v nedělní škole nebo někde na „náboženství“. Ale na jejich život to má minimální vliv (pokud vůbec jaký). Vědí to, ale není jim to zjeveno.

Existuje racionální, logické poznání, ale existuje i duchovní poznání, poznání intuitivní, kdy „vím, že vím“, ačkoli to nemohu logicky dokázat.
Toto duchovní zjevení potřebujeme. Dodává nám autoritu: Duchovní autority máš tolik, kolik máš zjevení.

Bez tohoto zjevení není víra, není duchovní život, není církev. Toto zjevení není nelogické, ale nedá se logicky odvodit nebo zdůvodnit.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 19. únor 2018 @ 14:18:36 CET (54 čtenářů)
(Více... | 4560 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Restituce - nekonečný příběh
Církevní restituce poslal Nepřihlášený

V druhé prezidentské debatě byla opět otevřena otázka restitucí církevního majetku. Nešlo o jejich zrušení – to by už nyní nebylo prakticky možné, ale o jejich dodatečné zdanění. Jelikož církve u nás nejsou populární, oba přední populární politici, tedy prezident Miloš Zeman a premiér Andrej Babiš, jsou pro dodatečné zdanění restitucí. Nemyslím si, že je to dobrý nápad, a zdůvodním, proč.

Omlouvám se pravidelným čtenářům mých článků za to, že po sté zopakuji, že počátkem devadesátých let, kdy se o restitucích církevního majetku začalo mluvit, jsem navrhoval, aby se jich církve zřekly. Tušil jsem, že restituce budou klackem, které se obrátí proti nim. A byl jsem přesvědčen – a jsem přesvědčen dodnes, že církev má tolik duchovní moci, kolik dokáže vybrat právě teď, v tomto roce. Restituovaný majetek jí na duchovní moci nijak nepřidá. Jinak řečeno, restituce neučiní církev duchovně silnější, právě naopak. Ostatně, už se stalo.

Vložil: Mainstream v Úterý, 06. únor 2018 @ 16:55:35 CET (111 čtenářů)
(Více... | 4525 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Denis Doksanský: Co nám ukázaly prezidentské volby?
Společnost poslal Nepřihlášený

Jedni cítí úlevu, druzí zklamání, jedni radost, druzí smutek. Tak už to při kláních všeho druhu chodí.  Máme po volbách, prezident byl znovuzvolen a slovy Cimrmana „Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat.“.

Prezidentské volby nám však ukázaly mnohem více než jen to, že víme, kdo bude příštích 5 let hlavou státu. Odkryly nám mnohé o naší zemi, o společnosti v níž žijeme, o tom co nás ovlivňuje a jací jsme. Nemějte obavy, nebudu se nyní rozepisovat o tom, jak voliči zklamali, jsou nezralí, náchylní k populismu, s omezeným úsudkem, tíhnoucí k Východu a ohrožující demokracii. Podobné řeči, jež jsme slýchali po volbách parlamentních, nemám rád a považuji je za pohrdlivé vůči občanům. Volby ukazují vůli občanů a tu je třeba respektovat a brát vážně, ať je jakákoli.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 01. únor 2018 @ 14:51:34 CET (128 čtenářů)
(Více... | 7157 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Demokracie a Boží svrchovanost
Principy poslal Nepřihlášený

Ve zprávách na Křesťanu dnes čteme: „K rychlému zakopání příkopů mezi tábory příznivců obou prezidentských kandidátů vyzval generální sekretář České biskupské konference Stanislav Přibyl.“ Stanislav Přibyl měl patrně na mysli nejen křesťany, ale všechny občany České republiky. Ačkoli si myslím, že jsem člověk smířlivý, obávám se, že k „rychlému zakopání příkopů“ nedojde, a popravdě řečeno si ani nejsem jist, zda by k němu dojít mělo. Snad je ale možný alespoň rozhovor, byť přes onen příkop.

Podobně jako v sekulární sféře, i mezi křesťany se vedla horečnatá diskuse o prezidentské volbě, byť argumentace mezi křesťany byla výrazně odlišná od argumentace sekulárních občanů. V tomto článku se chci dotknout jedné dílčí otázky, a to vztahu demokratické volby a Boží svrchovanosti. Dostal jsem totiž několik e-mailů, v nichž mě křesťané vyzývali, abych přehodnotil svou podporu Jiřího Drahoše, protože „Bůh zjevil“, že prezidentem má být Miloš Zeman.

Před pěti lety se konala první přímá volba. Mně tehdy Bůh zjevil, že prezidentem bude Miloš Zeman, a to dokonce ještě v době, kdy ještě nebylo jasné, zda bude vůbec kandidovat. Je ale zdánlivě nepatrný, ale ve skutečnosti nebetyčný rozdíl mezi „bude“ a „má být“.

Vložil: Mainstream v Středa, 31. leden 2018 @ 11:03:03 CET (134 čtenářů)
(Více... | 4320 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Alexandr Flek: Sedm argumentů (Odpověď na e-mailový spam Davida Louly)
Společnost poslal Nepřihlášený

Už je tu zas ten čas. Volby v Česku. Osudové, zlomové, jde o všechno atd. Ve veřejném prostoru se agituje na plný plyn a v křesťanském prostoru se na plný plyn modlí, postí, vyzývá – a přeposílá. Nechtěl jsem se do toho tentokrát moc zapojovat, ale když jsem dnes otevřel mailovou schránku, nedalo mi to. Jedna blízká známá, sestra v Kristu, mi přeposlala e-mail Davida Louly nadepsaný „Může křesťan volit Zemana?“ se svým komentářem: „Ačkoliv téměř nikdy nic nepřeposílám, tyto argumenty pro zvolení Miloše Zemana mi přišly rozumné, a proto email posílám k přečtení.“ Zřejmě se ta zpráva řetězově šíří křesťanským internetem, a tak si dovolím na ni zareagovat také veřejně. Ne proto, že bych si myslel, že křesťan nemůže volit Zemana. Jistěže může. Ale máme dobře zvážit, zda jeho argumenty pro tuto volbu jsou opravdu „rozumné“, nebo snad dokonce křesťanské.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 25. leden 2018 @ 17:51:03 CET (172 čtenářů)
(Více... | 17950 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Denis Doksanský: Nikdo normální a křesťan už vůbec nemůže volit pana…
Společnost poslal Nepřihlášený

V tomto duchu se nese mnoho komentářů, reakcí, poznámek na fb před prezidentskými volbami a to i v křesťanských kruzích. Dozvídáme se, jaká volba je morální a jaká ne (známý kněz T. Halík dokonce užil termín „těžké morální provinění“). Čteme kategorická prohlášení, která potenciální voliče některého z kandidátů diskvalifikují přinejmenším z hlediska vzdělání, rozhledu, občanské odpovědnosti, úsudku, morální integrity, psychického stavu nebo upřímnosti jeho křesťanského přesvědčení.

Zdá se jako bychom již nemohli spáchat nic horšího než v prezidenstké volbě volit špatně, snad jedině ještě svou špatnou volbu prezentovat veřejně. V takovém případě jsme zcela odepsaní! Někteří facebookoví přátelé si nás vyškrtnou z přátel, u jiných jsme ztratili sympatie a důvěryhodnost. Zaslechl jsem i slova, snad míněná v nadsázce, o návrzích na exkomunikaci z církve.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 25. leden 2018 @ 17:42:44 CET (117 čtenářů)
(Více... | 4385 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Dan Drápal: Čekám ještě nějakou bombu
Společnost poslal Nepřihlášený

Dnes (20.1.2018) završil Donald Trump první rok v prezidentské funkci. Jsem přesvědčen, že kdyby volby nevyhrál a prezidentkou Spojených států se stala Hillary Clintonová, rozjíždělo by se pronásledování křesťanů. Mnozí křesťané se právem domnívají, že zvolením Donalda Trumpa se přinejmenším zpomalil „dlouhý pochod institucemi“, díky němuž levicoví liberálové ovládli značnou část společenského prostoru, především university a média. Mnozí se tedy dívají na Donalda Trumpa jako na jakéhosi mesiáše, nebo spíše novodobého Kýra (pro lidi méně zběhlé v Bibli: Kýros byl perský král, který umožnil Židům návrat z babylonského zajetí do vlasti).

Není ovšem jisté, zda se skutečně běh světa obrací a nastane určitá renesance konzervatismu, nebo zda se Trumpovo prezidentování nestane jen drobným zaškobrtnutím před definitivním vítězstvím levicového liberalismu (které by ovšem bylo definitivní porážkou západní civilizace). Pokud nastane to druhé, tedy pokud Trumpova éra skončí, lze očekávat, že „hněv lidu“ (rozuměj hněv Trumpových odpůrců) se obrátí proti evangelikálním křesťanům. Nemylme se – naše společnost je v současnost rozpolcená jako nikdy jindy, ale ve Spojených státech je to ještě vážnější.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 25. leden 2018 @ 17:41:10 CET (107 čtenářů)
(Více... | 4992 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: KOHO VOLIT?
Zamyšlení poslal BohemianAnonymus

Dnes jsme postaveni před volbu: Koho si zvolíme za prezidenta? Máme na výběr mezi vlasteneckým prezidentem Zemanem a elitářským panem Drahošem, zaujímajícím k migraci víceméně vstřícný postoj. 

Jeden názor na problém obsahují články  Proč budu volit ve druhém kole Zemana? a Náboženství a přístup ke svobodě slova dělí oba kandidáty

Opačný postoj reprezentuje článek Davida Nováka, předsedy Rady Církve bratrské: Prezidentské volby, aneb když se otevře Mordor

Jak se k problému postavit? Především si musíme uvědomit, že naše volba bude nevratná a to z toho důvodu, že čas v dnešní době ubíhá neuvěřitelně rychle, takže doba pouhých pěti let, bude mít pro směřování našeho státu význam zásadní. 

Vložil: Mainstream v Pondělí, 22. leden 2018 @ 17:10:47 CET (275 čtenářů)
(Více... | 7673 bytů | 7 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Náboženství a přístup ke svobodě slova dělí oba kandidáty
Společnost poslal Nepřihlášený

Naši prezidentští kandidáti nejsou nějací hráči o ztrátu kytičky. Zeman a Drahoš reprezentují rozdělenou Západní civilizaci. Stejný příkop je v USA, v Británii, Polsku, Maďarsku, vlastně do nějaké míry všude. Proto tolik nenávisti a štvaní. Každý z nich reprezentuje jiný svět.

Vložil: Mainstream v Neděle, 21. leden 2018 @ 11:37:59 CET (190 čtenářů)
(Více... | 9399 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Prezidentské volby, aneb když se otevře Mordor
Společnost poslal Nepřihlášený

Je smutné, čemu jsme v posledních dnech v souvislosti s volbami vystaveni. Někteří členové církve se mě ptají, co si o tom všem myslím. Nechci v tomto článku psát, volte jednoho nebo druhého, CB jistě snese oba voličské tábory. Dovolím si ale k volbám pár poznámek.

Jakkoli to může znít jako klišé, velmi vás prosím, modlete se a opět, modlete se. Jakkoli nejsme v prezidentském systému, posledních pět let ukázalo, jak obrovský vliv prezident má. Ale posledních několik tisíc let ukázalo, jak velikou moc má modlitba.

S obrovským znepokojením sleduji, co se vynořuje na sociálních sítích a co dokonce chodí do poštovních schránek. Neznám zdroj těchto informací, ale jedná se o informace jedním slovem odporné. Podle nich je pan Drahoš svobodný zednář, vítač, iluminátor, dokonce na některých serverech se dočteme, že se jedná o pedofila, je to sluha západních mocností, spolupracoval s STB atd. Nejedná se o trestný čin pomluvy? Nic takového jsem nečetl o M. Zemanovi a jsem rád, protože by se jednalo o lži. Jenže proč tyto brutální lži jdou jen jedním směrem? Nechť si každý odpoví sám…

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 18. leden 2018 @ 15:47:58 CET (207 čtenářů)
(Více... | 6708 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2)

Komentáře: Donald Trump, Jeruzalém a druhý příchod Ježíše Krista
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Prezident USA Donald Trump svým rozhodnutím uznat Jeruzalém za hlavní město Státu Izrael vzbudil celosvětovou pozornost. V záplavě komentářů a názorů však u nás možná poněkud zapadl jeden nikoliv bezvýznamný rozměr celé kauzy.

Přestěhování americké ambasády z Tel Avivu do Jeruzaléma byl jedním ze slibů, kterým si D.Trump získal značnou část evangelikálních voličů, kteří se pak významným způsobem podíleli na jeho uvedení do Bílého domu (více zde). A jak jsme v Náboženském infoservise již psali (zde), jeho počáteční rozhodnutí pokračovat v politice odkládání realizace zákona, který Kongres schválil již v roce 1995, bylo pro mnohé z nich velikým zklamáním.

Proč? A proč jsou nyní nadšeni? K odpovědi je třeba pochopit význam slova, které je pro mnohé americké evangelikály klíčové v teorii i praktickém životě: rapture, tedy „uchvácení“ nebo „vytržení“. Jeho význam v souvislosti s uznáním Jeruzaléma ve svém příspěvku v britském katolickém týdeníku The Tablet vysvětluje Jon M. Sweeney, vystudovaný teolog, autor desítek knih (zvláště životopisů katolických světců) a také manžel rekonstruktivní rabínky. Sám vyrůstal v prostředí, kde byla zlomová událost vystihovaná tímto termínem, horlivě očekávána.

Vložil: Mainstream v Středa, 20. prosinec 2017 @ 23:28:04 CET (166 čtenářů)
(Více... | 4187 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Jeruzalém mezi Paříží a Prahou
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Evropská unie nikdy nebyla názorově jednolitá a dělila se na základě různých témat. Čím dál častěji se dá hovořit o dělení mezi Evropou západní a východní, a tak trochu to platí i v otázkách, jako je uznání Jeruzaléma coby hlavního města Izraele.

Západovýchodní lom Evropy se znovu projevil v posledních dnech, kdy Donald Trump označil Jeruzalém za izraelskou metropoli.

Kromě obligátních protestů řady arabských a muslimských zemí, které neuznávají ani Izrael, natož jakoukoli jeho metropoli, se ozvaly i velmi kritické hlasy z Evropy. A to nejen evropských vlád, ale i unie jako celku.

Vložil: Mainstream v Úterý, 19. prosinec 2017 @ 20:38:53 CET (79 čtenářů)
(Více... | 3905 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Falešná hysterie kolem Jeruzaléma
Společnost poslal Nepřihlášený

Zanícené postoje a odsuzující komentáře světové veřejnosti nad domnělým Trumpovým prohlášením o uznání Jeruzaléma hlavním městem Izraele a ukazuje, že v pozadí je něco jiného. Donald Trump prohlásil, že „je čas oficiálně uznat Jeruzalém za hlavní město Izraele.“ Zdá se, že žádné rozhodnutí amerických prezidentů nepřineslo za posledních několik desetiletí tak negativní reakci ve světě.

Žádný mezinárodní konflikt za posledních sedm dekád nebyl tolik obklopen mýty a kletbami, jako ten arabsko-izraelský a jeho „jeruzalémský“ aspekt. Navíc se ve světovém společenství utvořil stereotyp, že otázka příslušnosti Jeruzaléma představuje jakési tabu, zakázané téma, jehož se jen dotknout je nebezpečné.

Už dávno, od prvních křížových výprav, není Jeruzalém pouze město. Je to symbol. Zvláště pro východ. Navíc jde v dnešní době možná o jeden z mála symbolů, které spojují muslimský svět. Dotýkat se symbolů je vždy nebezpečné, a Trump to udělal. Postavil se proti názoru absolutní většiny. Ignoroval všechna varování svých poradců a spojenců v regionu, samozřejmě s výjimkou Izraele.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 18. prosinec 2017 @ 17:56:09 CET (104 čtenářů)
(Více... | 11852 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Trumpova ´´Boží pomsta´´
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Není překvapivé, že aktuální Trumpovy kroky ohledně Jeruzaléma, vzbudily emoce mnoha běžných židů, křesťanů i muslimů. Kdo však bude na celé věci nejvíce profitovat jsou náboženští fundamentalisté těchto tří velkých náboženství. V Trumpově politice dostávají nový arzenál pro svou vyhraněnou teologickou argumentaci, byť u každé skupiny poněkud jiného druhu. Je to tak pokračování revivalu náboženského fundamentalismu (a s ním spojenými jevy, kterými může být někdy i náboženský extrémismus), který propukl naplno v 60.a 70. letech minulého století. Tu velmi dobře popsal francouzský politolog Gilles Kepel ve své knize „Boží pomsta - Křesťané, muslimové a židé znovu dobývají svět“ z roku 1991.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 18. prosinec 2017 @ 14:15:00 CET (74 čtenářů)
(Více... | 10206 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Jeruzalém JE hlavní město státu Izrael
Principy poslal Nepřihlášený

Jeruzalém se stal hlavním městem židovského státu někdy kolem roku 1000 před Kristem za panování krále Davida. Jeho syn Šalamoun v Jeruzalémě nechal vystavět chrám, který se stal nejposvátnějším místem judaismu.

Je tedy celkem logické, že po obnovení státu Izrael v roce 1948 se stal Jeruzalém jeho metropolí. Jaké jiné město, vzhledem k dějinným souvislostem by to asi mělo být?

Arabové si přivlastňují nárok na Jeruzalém, protože se v něm nacházejí dvě muslimské svatyně a to Skalní dóm a mešita Al Aksa.​ Jenže to, že někde je svatostánek není důvodem, aby se z toho či onoho města stalo město hlavní. Navíc tyto svatostánky byly postaveny mnohem později než Šalamounův chrám a mnohem později než byl Jeruzalém centrem Izraelského království.

Vložil: Mainstream v Sobota, 16. prosinec 2017 @ 15:19:28 CET (113 čtenářů)
(Více... | 6171 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Trump svými kroky kolem Jeruzaléma neplní sny Izraeli, ale hlavně evangelikálům
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Zatímco diplomatičtí experti analyzují možné dopady nové blízkovýchodní iniciativy amerického prezidenta, religionisté upozorňují na její přehlížený aspekt. Šéf Bílého domu si po­dle nich výroky o Jeruzalému snaží naklonit vlivnou voličskou skupinu – konzervativní křesťanskou pravici.

Pro tuto skupinu se v USA vžil termín „evangelikálové“ a jedním z jejich rysů je jednoznačná podpora státu Izrael. Jeho realitu ovšem i v 21. století vnímají jako naplnění staro– i novozákonních proroctví.

„Uvažování těchto věřících je ovšem ve finále znepokojivé i pro samotné Izraelce,“ napsala v analýze BBC.

V jejich představách totiž má stát Izrael nárok na celý Jeruzalém proto, že mu to pomůže zahájit opětovnou stavbu židovského chrámu, a to na místě mešity al-Aksá. Tím se ale mají – podle textů z novozákonní knihy Zjevení – nastartovat apokalyptické a převážně katastrofické události. Během nich se část Izraele konečně obrátí ke Kristu, přičemž zatvrzelý zbytek bude definitivně zatracen. Podle kritiků této bizarní víry jde jen o jinou formu antisemitismu.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 14. prosinec 2017 @ 19:57:03 CET (132 čtenářů)
(Více... | 2375 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Komentáře: Recenze: Homosexuální láska
Knihovna poslal Nepřihlášený

recenze knihy: Hans Georg Wiedemann: HOMOSEXUELLE LIEBE
Für eine Neuorientierung in der christlichen Ethik, 3. aufl. Kreuz Verlag Stuttgart 1991 (©1982)

Je večer, 15. 6. 1979. V Norinberku se koná „Kirchentág“ Německé evangelické, Luterské církve. V pavilonu „A“ by měla právě začít přednáška na téma: „Homosexualita a Evangelium“. Přednášející se však bojí vystoupit na podium. Přední místa v sále obsadili příslušníci hnutí: „Křesťané za duchovní a morální obnovu“. Každý, kdo vstoupil do haly, obdržel jejich letáček, ve kterém upozorňují na svůj postní protest proti „zradě kirchentágu“, spočívající ve stavění homosexuálních „perverzí“ na roveň „podivuhodnému aktu stvoření nového lidského života“. Jeden mladík z jejich řad stojí na podiu, Bibli v ruce, křičí do mikrofonu: „Je to hanba církve, že jsou tu mezi námi homosexuálové...“

Jaký div, že přednášející si netroufá dál. Přemýšlí, jak je to možné, že právě svědectví o Kristu může v lidech vyvolat tolik vášní a nenávisti. Kajícně si uvědomuje, že sám, když se představoval, vyjádřil zdůrazněním svého manželského stavu a otcovství od právě napadaných účastníků distanci. Také on sám je obětí obav a předsudků jako mladík, který křičí do mikrofonu. Když tento skončil svůj rozhořčený projev, ujala se mikrofonu starší malá, nenápadná žena. Oznámí shromážděným, že má rakovinu a to v nejhorším stádiu: „Kdyby mne láska tamté ženy nepřesvědčovala o smyslu mého života, už bych tu dávno nebyla... Jakto že my, kteří se odvoláváme na Ježíše, snášíme brutalitu a spory mezi lidmi, jsme ale rozhořčeni, když se dva lidé milují...“. V hale A nastalo ticho. Za chvíli jejímu osobnímu svědectví tleskají i ti v prvních řadách, kdosi jí poslal kytičku. Atmosféra se znenadání změnila, přednášející se může bez obav ujmout slova.
Vložil: Mainstream v Neděle, 19. listopad 2017 @ 19:25:41 CET (361 čtenářů)
(Více... | 24207 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Výsledek voleb jako ovoce Církevních restitucí
Církevní restituce poslal Nepřihlášený

Letošní volby vyhrál protest. Hněv. Nehlasovalo se pro někoho, ale proti něčemu, přičemž to "něco" bylo tak fádně formulováno, že se za tím může skrývat cokoliv. Vyhrál morální úpadek země. Do čela státu byl vybrán muž, který sám z pozice oligarchy pomáhal vybudovat systém, proti kterému tak halasně brojí, ba dokonce z tohoto systému pohádkově zbohatnul. Muž, který má problémy s vlastní minulostí, který velice snadno podléhá pokušení moci. Na summitech EU nás má reprezentovat obviněný ze zpronevěry EU peněz. Voličům to nevadilo. Voličům nevadilo ani zneužívání médií, ani vyhýbání se placení daní ve velkém, ani zneužívání finanční správy v boji proti nepohodlným konkurentům.

Co k tomu vedlo? Osobně si myslím, že jedním ze startovacích momentů tohoto procesu bylo přijetí církevních restitucí (dále jen CR) proti vůli většiny obyvatel v roce 2013. Neříkám, že církevní restituce jsou jediným zdrojem naší dnešní situace. Přijetím peněz z CR církve rezignovaly na úkol být Morálním majákem, svědomím  společnosti. Do zpráv se církve dostávali pouze s požadavkem na vrácení toho či onoho movitého či nemovitého majetku, při čemž nereprezentovaly Krista a Jeho Evangelium, ale falešnou zvěst "co bylo ukradeno, musí být vráceno", zvěst, která nikoho nespasí, která pouze vyživuje pocit vlastní svatosti a bezúhonnosti a sebejistotu před Posledním soudem. Protože kdyby Bůh křesťanům řekl onu památnou větu, že co bylo ukradeno, musí být vráceno, tak křesťané by prostě nemohli být spaseni. Církev prezentovala "evangelium" neodpuštění, evangelium hájící vlastní zájmy, evangelium stojící na pocitu sebespravedlnosti a z toho vyplývajících právních nárocích.

Vložil: Mainstream v Neděle, 12. listopad 2017 @ 14:51:34 CET (244 čtenářů)
(Více... | 3279 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Naše otázky, naše odpovědi a Ježíš Kristus
Principy poslal Nepřihlášený

Reaguji těmito řádky na výzvu „Pojďme k podstatě problémů“, která se objevila v nedávné korespondenci sboru na Topolce. K jejich názvu mě trochu inspiroval i biblický text (Mt 21, 23-27), který byl nedávno tématem kázání v tomto sboru v rámci kontinuálního výkladu Matoušova evangelia. K Ježíši, který učí v chrámu, přistupují v jednu chvíli „velekněží a starší lidu“ a táží se jej, z jakého pověření koná to, co koná. Ježíšovi to zřejmě nepřipadlo, jako vhodná otázka (nemluví snad jeho dílo samo za sebe?), a tak ani neodpovídá tak,jako odpovídá učedníkům Jana Křtitele (Mt 11,2-6), ale zaskočí tazatele protiotázkou, týkající se právě pravomoci proroka od Jordánu. Když se zdráhají Ježíši odpovědět, aby si tak či onak nezadali, nedočkají se odpovědi ani od něho.   

Já jsem si při tom vzpomněl na událost, která se stala podnětem přetrvávajícího konfliktu mezi sborem na Topolce a vedením BJB. Jan Koukal, kazatel tohoto sboru, byl na sejití zástupců sborů vyzván, aby odpověděl na otázku, zda praktikovaná homosexualita je hřích. Bratr Koukal odpověděl, že si to „nemyslí“ – a byl oheň na střeše. Možná, že by bývalo stačilo, kdyby po příkladu Ježíše, konfrontovaného v oné perikopě židovskými autoritami, kontroval protiotázkou: „Lze z Ježíšova jednání a jeho slov s určitostí vyvodit, že praktikovaná homosexualita je hřích?“ Možná, že by tím tazatele uvedl do rozpaků a celá věc by nedospěla tam, kam dospěla.

Vložil: Mainstream v Středa, 25. říjen 2017 @ 20:56:40 CEST (226 čtenářů)
(Více... | 8370 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Kardinál Duka míří opět vedle
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Kardinál Dominik Duka během mše u příležitosti Národní svatováclavské poutě ve Staré Boleslavi prohlásil, že volby pomohou prosadit umlčovanou většinu. Jen tak podle jeho slov nebude většina manipulována a ovládána rozmary některých menšin.

O tom, o jakou „umlčovanou“ většinu jde a které menšiny měl Duka na mysli, můžeme jen spekulovat, neboť svá tajnosnubná tvrzení nerozvedl. Stejně tak nám nezbývá než spekulovat o tom, v čem konkrétně „rozmary některých menšin“ u nás manipulují většinu. A také o tom, jak a v čem je většina „umlčována“.

Pokud měl konzervativní kardinál na mysli kupříkladu menšiny sexuální, většina české společnosti se k nim staví velmi liberálně, jak ukazují průzkumy veřejného mínění. Kardinál tedy asi nemyslel, že by se měl ve volbách prosadit názor této „mlčící“ většiny.

Vložil: Mainstream v Sobota, 30. září 2017 @ 16:37:41 CEST (144 čtenářů)
(Více... | 3392 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2.5)

Komentáře: Duka patří k menšině, které se nenaslouchá. Protože nemá co říct
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Ve Staré Boleslavi, jako každoročně, proběhl rituál, na kterém se víc, než jindy během roku ukazuje snaha o těsné propojení římskokatolické církve a státu. Bývá označován jako národní pouť. 

Týká se spíše legendární postavy knížete Václava, který je z nejasných náboženských důvodů označován za mučedníka – ani legendy nepotvrzují, že by byl umučen pro víru – a který byl po staletí pokládán za dědice České země. Od vrcholného středověku pak přímo za pravého nositele královské koruny pode něj nazvané, již jaksi propůjčuje svým historickým nástupcům v čele království a později státního útvaru Koruny české. 

Dominik Duka jako pražský arcibiskup a tradičně i český primas se v kázání ke knížeti a údajnému mučedníku odhodlaně hlásí. Víme, co vše se historicky Václavem odůvodňovalo. U jeho tehdejší sochy na dnešní Václavském náměstí se sešlo velké shromáždění v revolučním roce 1948 a sloužila se tam překvapivě pravoslavná liturgie. Tamtéž proběhla v týdnu od 20. listopadu 1989 každodenní mohutná shromáždění, která položila autoritářský režim.

Zároveň se václavské tradice dovolával Protektorát Čechy a Morava. Německý státní ministr pro Čechy a Moravu Karl Hermann Frank rozhodl o udělování Čestného štítu Protektorátu Čechy a Morava s orlicí svatého Václava. Všemi jeho třemi stupni bylo vyznamenáno v létech 1944 a 1945 celkem 930 osob za „věrnou službu říši“, jak se při prvním vyznamenání vyslovil Frank. I dnes se s oblibou Václava dovolávají kulturní a političtí dědici této tradice.

Vložil: Mainstream v Sobota, 30. září 2017 @ 16:36:20 CEST (143 čtenářů)
(Více... | 6412 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2)

Komentáře: Svatováclavské nesmysly ze Staré Boleslavi
Kázání poslal Nepřihlášený

Stalo se v časech dávných, že došlo ke krváku, z něhož se pak stal určitý zlomový moment českých dějin. Pražský arcibiskup celkem logicky ve svém výročním kázání při oslavě 28. září začíná krví. Ovšem dodejme, i když víme, že to zní tvrdě – zavražděnost není žádná zásluha. Václav měl prostě jiný politický názor, na svou dobu spíše intelektuálský, než jeho pragmatičtější bratr, který se chtěl prosadit a nastolit perspektivnější politiku. Machiavelli by se zaradoval, já ne. Jestliže neopomineme, že byl Václav prosazován jako mučedník, který měl posloužit sakralizaci českého státu, resp. jeho hlavy, můžeme sice pochopit dobovou mentalitu, ale ještě s ní nemusíme souhlasit. A tak dodejme, že „pro to prolití krve“ se nestal Václav dědicem, nýbrž nebožtíkem. 

Pokud D. Duka hned nato tvrdí, že se stal Václav „světcem z vůle lidu“, vypadá to, že ne z boží vůle. Jak se však toto tvrzení slučuje s tím, že bylo hlavně Boleslavovým pragmatickým zájmem, aby tu byl národní světec? Zdá se, že bez ohledu na přesnost  se Duka snaží vnuknout posluchačům myšlenku, že pro dávné Čechy byl Václav „jejich kůň“, takže stačí dodat, že když Václavův bratr bratrovrah po spáchání zločinu ustavil úctu ke své oběti, posílil sepětí státu a církve, po němž D. Duka pofňukává. 

Vložil: Mainstream v Sobota, 30. září 2017 @ 15:38:00 CEST (166 čtenářů)
(Více... | 6666 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2.66)

Komentáře: Znamení na nebi 23. září 2017
Nezdravá učení poslal Nepřihlášený

V sobotu 23. září má podle některých křesťanů a na křesťanství navazujících esoteriků nastat „znamení na nebi“, o němž hovoří Bible v knize Zjevení Janovo: „A ukázalo se veliké znamení na nebi: Žena oděná sluncem, s měsícem pod nohama a s korunou dvanácti hvězd kolem hlavy.“ Na podporu očekávání, že datum 23. září je pro křesťany skutečně významné, založili američtí evangelikálové internetovou stránku „Znamení na nebi 2017“, na níž kombinují křesťanskou astrologii, doslovný výklad Bible a očekávání brzkého druhého Kristova příchodu.

Pravděpodobně této astrologické spekulace se chopil slovenský evangelikální křesťan Sergej Miháľ, autor knihy „Vytržení“ (česky 2016) a žádaný církevní řečník na téma druhého Kristova příchodu. Byl například spolu se starším sboru Apoštolské církve v Havířově Pavlem Bubíkem hlavním řečníkem konference „Vytržení“, která se 9. září 2017 konala v Brně. Miháľ tak mezi české evangelikály s úspěchem šíří dispenzacionalismus Johna Nelsona Darbyho (1800–1882). Tento výklad „křesťanských dějin spásy“ je běžně přijímán ve Spojených státech, ale v evropském evangelikálním prostředí je dosud spíše okrajový. Druhý Kristův příchod si dispezacionalisté představují tak, že Kristus nejprve „vytrhne“ křesťany z tohoto světa na nebe, po tomto vytržení bude svět ještě nějakou dobu (nejčastěji sedm let) zmítán zmatky a násilím a po tomto období Kristus nastolí milénium (tisíciletou říši). Miháľ se vyhýbá předpovědi, kdy toto vytržení nastane, ale trvá na tom, že je velmi blízké. Tuto blízkost má prokazovat také znamení na nebi, jež nastane 23. září.[1]

Vložil: Mainstream v Úterý, 19. září 2017 @ 01:19:30 CEST (593 čtenářů)
(Více... | 4363 bytů | 6 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Vytržení. Vytržení? Vytržení!
Teologie poslal Nepřihlášený

Každá cesta má dva břehy

Mnoho diskusí se dnes vede ohledně doktríny vytržení. Vzhledem k agresivnímu nástupu amerického neocharismatického postmilénialismu, zastávaného stoupenci NAR, kterého se uchopili i čeští charismatici, očekávající proměnu společnosti (rozuměj ustanovení Božího království na zemi), je logické, že se vytváří i protitlak. Každý extrém totiž vede k dalšímu extrému a každá krajní, heterodoxní pozice, záhy vede k přepólování do další krajnosti. Není divu, že po sérii knih a článků od lidí jako Alan VincentReinhard Bonnke nebo Bill Johnson, nesoucí ideu „Království nyní“, přichází i radikální mutace premiléniálního futurismu (dispenzaciona­lismu), podle něhož církev během krátké chvíle vyklidí pole celosvětového dění a zmizí do oblak. Jde tedy o naprostý protiklad.

Je příznačné, že oba zradikalizované systémy nemají mnoho společného s postmilénialismem a dispenzacionalismem evangelikálů 19. století. Jedná se o jejich zdivočelou karikaturu. Rád bych předeslal, že nejsem eschatologicky vyhraněným autorem. Všechny eschatologické systémy podle mne obsahují mnoho pravd a zajímavých postřehů. Souhlasím s Dr. Martynem Lloyd-Jonesem, že je krajně problematické z Bible vyčíst jednoznačné stanovisko ohledně konkrétní možnosti bezezbytku zaujmout jeden z těchto systémů. To ovšem neznamená, že bychom měli přijímat extrémy, které například tvrdí, že povstane skupina vítězů ve formě Jóelovy armády, kteří zničí své nepřátele a násilím ustaví Boží království a umožní Kristu návrat. Stejný extrém je však tvrdit, že mezi 23. zářím 2017 a rokem 2024 dojde k vytržení na základě proměnlivého postavení planet a jejich duchovní symboliky. Takové výklady zcela ignorují skutečnost, že sám Ježíš neznal datum svého příchodu (Mk 13,32) a svým učedníkům sdělil, že není jejich věcí ani spekulovat o konkrétních dobách budoucí obnovy Izraele (Sk 1,7).

Vložil: Mainstream v Úterý, 19. září 2017 @ 01:16:36 CEST (232 čtenářů)
(Více... | 14913 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.5)

Komentáře: Omluva a dodatek k recenzi knihy Vytržení
Knihovna poslal Nepřihlášený

Tímto vyjadřuji lítost nad tónem, kterého jsem použil ve své nedávno publikované recenzi knihy Vytržení od Sergeje Miháľa. Vlídnost a chápavost, s jakou mne někteří z mých čtenářů na tento přešlap upozornili, mi nedovoluje nechat jej bez omluvy. Omlouvám se tedy, že jsem nadmírou sarkasmu a nediplomatickou úsečností svých závěrů znepokojil čtenáře, kteří by jinak nalezni v recenzi větší užitek. Tento tón jsem nezvolil v afektu, nýbrž plánovitě, protože jsem knihu Vytržení shledal silně problematickou nejen po biblicko teologické, ale především po věcné stránce. Neodhadl jsem však dopad, jaký tato recenze bude mít. Obvyklou nízkou návštěvnost tohoto blogu vystřídal náhlý příval publika, které si žádalo prezentabilnější styl. Proto se těm, kdo břitkostí mého pera utrpěli, omlouvám. Snad jsem se nechal příliš inspirovat bloggery jako jsou Ben Stanhope nebo Jim West, kteří podobnou nadílku servírují svým oponentům běžně. Zde to ale takto být nemělo a já proto volám „pardon“.

Zároveň musím plně a bez výjimky trvat na věcném obsahu inkriminované recenze. Zdá se, že jistá ne zcela zanedbatelná část čtenářů i po jejím přečtení stále trvá na validitě toho, co se v knize Vytržení prezentuje a mou recenzi pokládá za jakousi formu satanského odporu brzkému Pánovu příchodu. To pokládám za frustrující a nešťastné. Vedle méně či ještě méně důvtipné ad hominem dehonestace mé nezištné práce a kromě zpochybnění mé duchovní a morální kompetence recenzovat nová zjevení jsem nezaznamenal žádnou konstruktivní odpověď. Ó kdybyste byli alespoň vtipní, milí mí odpůrci, jako ta zvířata v diskusích na ČSFD, mohli jsme se pobavit. Takhle jsem měl jen pokušení pokračovat stylem původního textu, neboť jsem seznal, že jsem svým písemným projevem namíchl nejen usebrané intelektuály. Jednu poučnou diskusi naleznete pod samotnou recenzí, druhou na Facebooku pod tímto odkazem nebo zde ve verzi z 9.9.2017.

Vložil: Mainstream v Sobota, 16. září 2017 @ 22:49:30 CEST (274 čtenářů)
(Více... | 20799 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Akce a reakce aneb malá církevní prognóza evangelikálů
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Uvěřil jsem na přelomu 80 a 90. let minulého století. V té době doznívalo pnutí mezi letničními a evangelikály. Církve v totalitě byly vůči letničním křesťanům poměrně vyhraněné, zvláště CB. Dokonce i jinak svobodomyslní baptisté volili úderné metody k jejich eliminaci ve vlastních řadách. Na druhé straně jsem se později těmto postojům, díky rozmachu neopentekostalismu, příliš nedivil. Jen mi tehdy u kritiků chyběla určitá schopnost rozlišování.

Vložil: Mainstream v Úterý, 12. září 2017 @ 19:50:51 CEST (209 čtenářů)
(Více... | 5518 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Byl jsem u vytržení aneb recenze nové populární příručky ke konci světa
Knihovna poslal Nepřihlášený

Před dvěma týdny jsem se vrátil z Rumunska a kniha Vytržení od Sergeje Miháľa byla první novinkou, s níž jsem se po návratu setkal. Na první pohled se mi zdála docela neškodná. Čím více jsem však slyšel o neskrývaném nadšení, překotném zájmu i skeptickém odporu, tím více jsem tušil, že se jí nevyhnu. Proto jsem si ji zapůjčil a přečetl. Svůj zážitek z četby bych popsal jako surreální, fantastický, adrenalinový a lunatický. Mít vysoký tlak, vytržení bych se již asi nedočkal.

Kniha je poněkud košatě rozdělena do dílů, částí a kapitol, jejichž obsah se místy překrývá. Text knihy tvoří z příliš velké části přímé citace biblických veršů, takže si ekonomicky uvažující čtenář klade otázku, zač vlastně při celkové útlosti knihy (171 stran) zaplatil oněch ~ 350,– Kč. Na knize se silně odráží původní jazyk. Mnoho slovakismů žel nebylo korektorem vytrženo, nýbrž ponecháno, takže zde máme „zlého sluhu“ (39), „hmlovinu Abel-33“ (47), „naděj každého člověka“ (48), proroka „Ageusa“ (116), „zdrtěný svět“ (136) a „zmíření“ (173). To vše by jistě bylo možné prominout, jakož i mně odpouštějí mé viny proti spisovnej slovenčine, keď sa ju rozhodnem používať. Co však prominout nelze, je „VZKŘÝŠENÝ CELÝ DŮM IZRAELE“ (145, 147, 149). Jsem si jist, že pokud vytržení proběhne 23. září 2017 (nebo kdykoli do roku 2024), bude autor chyby, korektor, vydavatel a jakákoli další odpovědná osoba ponechána, aby osvědčila svou věrnost během velkého gramatického soužení, v němž Antikrist bude sedm let zadávat diktáty s nemilosrdným pravidlem „chyba, stupeň dolů“. Kdo neprospěje, propadne do muk mluvnických, kde inkoust nedochází a zmizík nefunguje.

Vložil: Mainstream v Sobota, 09. září 2017 @ 17:37:48 CEST (350 čtenářů)
(Více... | 33119 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Pochod hrdosti
Etika poslal Nepřihlášený

Každý rok se mě lidé ptají, co si o tomto pochody myslím a každý rok se mi moc o této tématice nechce psát, protože vím, jaké budí otázka homosexuality emoce. Jakkoli se zastánci tohoto pochodu snaží mluvit o tom, že jsou tolerantní, jejich reakce na sociálních sítích jsou hodně drsné a velmi často o nějaké toleranci nemůže být ani řeč. Zároveň tolerantní někdy není ani druhá strana. Asi nám spolu nějak nejde mluvit...

Problém je možná v tom, co si pod slovem tolerance představujeme. A zde vidím první problém. Slovo tolerance zaměňujeme za souhlas.  Jenže toto je nesprávné pochopení. Tolerantní mohu být jen tehdy, když s něčím nesouhlasím. V Bibli, z které se snažím při formulaci svého světonázoru vycházet, vidím, že praktikovaná homosexualita se míjí Božím plánem. Respektuji, že jsou křesťané, kteří došli při četbě Písma k jiným závěrům a to, o co se snažím, je tolerovat je, jakkoli s jejich závěry nesouhlasím. Stejné pak ale očekávám já od nich. Respektuji, že jsou nekřesťané, kteří na tuto věc mají jiný pohled a nijak mě to nevede k tomu, abych je začal nesnášet. Zároveň ale, to, že mám na tuto oblast konzervativní názor, absolutně neznamená, že jsem „homofob“. Prostě jen nesouhlasím, vidím věc jinak a komunikuji to i ve sboru a církvi, kde působím.

Vložil: Mainstream v Sobota, 12. srpen 2017 @ 23:56:22 CEST (508 čtenářů)
(Více... | 4113 bytů | 8 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.5)

Komentáře: Falešné arminiánské evangelium?
Teologie poslal Nepřihlášený

Chtěl bych touto cestou zareagovat na článeček ze Zápasu o duši 129 s názvem Není jiné evangelium. Podotýkám, že mezi kalvinisty mám jinak spoustu dobrých známých i přátel, ale v tomto případě se mi už trochu otvírala kudla v kapse.

Vyznáš-li svými ústy Ježíše jako Pána a uvěříš-li ve svém srdci, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých, budeš spasen. (Ř 10,9)

Rád bych na prvním místě vyjasnil, že pokud jde o evangelium, jsem taktéž poměrně „netolerantní“, a ještě to drze přiznám. Protože tady jde o život – a to o ten věčný.

Nesmím k němu nic přidávat, vždyť apoštol Pavel říká, že i když se k tomu přidá prosté „no a navíc se ještě musíte nechat obřezat“, ruší se tím základní myšlenka spasení jedině z milosti. A nesmím z něho ani nic ubírat. Třeba dneska se nám tam moc nehodí pokání, protože „Ježíš tě miluje a má plán pro tvůj život“ zní líp bez toho otravného „ale musíš udělat pokání a začít ho poslouchat“ – a pokud ne, je tam ještě otravnější doložka o soudu a věčném trestu.

A vlastně právě proto u čtení tohoto článečku ze ZoDu švýcarská kudla v mojí kapse poněkud poskakovala.

Vložil: Mainstream v Pátek, 11. srpen 2017 @ 20:26:46 CEST (558 čtenářů)
(Více... | 8751 bytů | 14 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.49 Seconds