Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Daniel   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 5, článků celkem: 4781, komentáře < 7 dní: 10, komentářů celkem: 4437, adminů: 23, uživatelů: 2366
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

6 681 774

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 9 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Komentáře: Ježíš se prý podle kumránských dokumentů skutečně narodil 25. prosince
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Ferragosto je v Itálii pojem. Už od dob Římanů se slaví Feriae Augusti - prázdniny císaře Augusta, kdy každý, kdo jen může, vyrazí z měst ad aquas ? k moři, k řekám a jezerům, do hor. I Vittorio Messori jednou navrhl, aby se vánoce přenesly na 15. srpna, a tím by se lidé zbavili kýčového vánočního osvětlení, předvánočního shonu, nákupní horečky, saní tažených soby, vezoucích Santa Klause, dokonce i psaní obligátních přání a dávání dárků. 

Vycházel totiž z rozšířeného přesvědčení, že datum Narození Páně 25. prosince bylo stanoveno bez historického podkladu, aby se vytlačil vliv pohanského slavení zimního slunovratu. Nyní se veřejně kaje. Nutí ho k tomu poslední vědecké objevy.... 

Díky dokumentům z Kumránu bylo možno přesně určit, že se Ježíš narodil 25. prosince. Je to mimořádný objev, který nemůže být zpochybňován jako apologetický, protože jej udělal žid, docent Jeruzalémské univerzity Shemarjahu Talmon. 

Vložil: Mainstream v Pátek, 14. prosinec 2018 @ 18:27:04 CET (69 čtenářů)
(Více... | 5350 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Správně biblicky věřící, pryč z ekumény!!!
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Před pár dny bylo zveřejněno tzv. prohlášení pěti sborů o odchodu z BJB. Jedná se o vnitřní záležitost této denominace, kterou může komentovat pouze BJB, jenže v prohlášení je uveden důvod, který se pouze BJB netýká, a který je v podstatě urážkou české ekumény.

V prohlášení čteme, že BJB ztratila jednoznačnost v učení ospravedlnění pouze z víry. Sice tomu nevěřím, ale v podstatě mi do toho nic není. Do čeho mi ale něco je, je uvedený důvod, který uráží jak CB, tak církve zastoupené v ERC: Tato klíčová teze reformace je v Jednotě velmi zlehčena již samotným aktivním členstvím v ERC. Protože BJB nadále zůstává členem v této organizaci, nemůže se jasně vymezit vůči těm církvím, které nekáží, anebo dokonce překrucují biblické evangelium. Spoluprací a účastí na společných „bohoslužbách“ s těmito církvemi  a jejich představiteli zároveň demonstrujeme falešnou jednotu nejenom vůči nim, ale i sekulární společnosti. Tím se dopouštíme hříšných kompromisů na úkor poznané Pravdy, čímž odsouváme nauku o ospravedlnění pouze z víry.

Jinými slovy být podle autorů tohoto prohlášení součástí Ekumenické rady církví rovná se popírat ospravedlnění z víry. Poněkud nechutné je, že autoři nemají odvahu jasně sdělit, o které církve jde, tedy které církve neprošli „lustrací biblického pravověří“. Je to CČE, AC, CB, SCEAV… nebo někdo jiný? Vzhledem k tomu, že řadu let byl předsedou ERC Pavel Černý a po něm Daniel Fajfr, pak by podle tohoto prohlášení měla být CB exemplárním příkladem odpadání od klíčového článku reformace!

Vložil: Mainstream v Pátek, 07. prosinec 2018 @ 13:21:15 CET (997 čtenářů)
(Více... | 4859 bytů | 12 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Zajímavé tweety na webu Biblická apologetika jako ohlasy na aktuální situaci BJB
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

chronologicky od nejstarších po nejnovější

Kalvinisté následují Charlese Spurgeona a opouštějí BJB. Vznikne denominace "Biblických společenství"?  
http://www.notabene.granosalis.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=4831&mode=nested&order=0&thold=0 …

Doporučuji srovnat roli Života víry, KMS, zahraničních misionářů a letních křesťanských konferencí v 90. letech s rolí Zápasu o duši, ČBI, zahraničních misionářů a zimních křesťanských konferencí v českém evangelikalismu. Myslím, že i budoucí vývoj bude velmi podobný.

Ten "Majdan" v BJB mi trochu připomíná situaci v JB před dvaceti lety. Tehdy Velká stránka také tvrdila, že jde o obranu Božího slova, ale v pozadí byl neo-charismatismus. Zde se v pozadí rýsuje neo-kalvinismus a zřejmě i vliv jeho západních emisarů.

Vložil: Mainstream v Neděle, 02. prosinec 2018 @ 21:01:12 CET (448 čtenářů)
(Více... | 3781 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Druhý dodatek pod kroměřížským videem s Prohlášením pěti sborů
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

křesťané Kroměříž (BJB)
Publikováno 5. 11. 2018

** Dodatek # 2 **
Pokud byste měli zájem se k tomuto prohlášení konstruktivně vyjádřit, ať už pozitivně či negativně, pošlete nám, prosím, email na: krestanekromeriz@gmail.com.

Někteří si možná všimli, že zde již není komentář Erika Polohy. Bratr Poloha svůj komentář stáhl sám po telefonickém rozhovoru s kazatelem našeho sboru.

Na základě tohoto rozhovoru jsme přidali Dodatek # 1, který popisuje kontext, v němž se toto prohlášení odehrálo. V důsledku těchto zmatků a nedorozumění jsme došli k závěru, že YouTube komentáře nejsou vhodným prostředkem komunikace v této emocionálně vypjaté době. A proto své komentáře, prosím, směřujte na výše uvedený email.

Vložil: Mainstream v Pátek, 16. listopad 2018 @ 22:31:04 CET (782 čtenářů)
(Více... | 1117 bytů | 4 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Komentáře: Dodatečné vysvětlení pod kroměřížským videem s Prohlášením pěti sborů
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

křesťané Kroměříž
Publikováno 5. 11. 2018

*DODATEK* 
Po zveřejnění tohoto prohlášení jsme byli upozorněni, že to vypadá, jako kdyby se členové našeho sboru o tomto důležitém prohlášení dozvěděli teprve v neděli 4.11. po oficiálním sjezdu BJB (3.11.), kde byl text zveřejněn. Obsah tohoto prohlášení byl probírán po několik let na mnoha sborových schůzích a ve své podstatě finálně odsouhlasen sborovým hlasováním o vystoupení našeho sboru z BJB (které proběhlo v létě 2018). Toto čtené prohlášení bylo součástí zprávy staršovstva ohledně toho, co se předešlého dne odehrálo na setkání rady zástupců sborů.

Vložil: Mainstream v Pátek, 16. listopad 2018 @ 10:19:23 CET (345 čtenářů)
(Více... | 1539 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Komentáře: Anglický překlad Prohlášení pěti sborů a anglické komentáře k němu
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Na facebooku Lance Robertse byl zveřejněn odkaz na anglický překlad Oficiálního prohlášení pěti sborů a jejich stanovisko k situaci v BJB, který byl zřejmě pořízen pro účely informování zámořských sponzorů (Grace Community Church a pod.).

Pod touto zprávou se objevilo několik zajímavých anglických komentářů, např.:

Vložil: Mainstream v Pátek, 16. listopad 2018 @ 10:16:52 CET (249 čtenářů)
(Více... | 3561 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Komentář pod kroměřížským videem s Prohlášením pěti sborů
Principy poslal Nepřihlášený

Je mi líto členů zmíněných sborů, protože jste hrubě manipulováni. V Brně nám bylo toto přečteno jako prohlášení 5 sborů, teď se dovídám, že o tomto prohlášení sbory nevěděly a jejich zástupci se rozhodli za celé sbory bez mandátu. Pokud je to pravda, tak je to šílená drzost. V Lovosicích ještě neproběhlo ani řádné hlasování o vystoupení z BJB, ale staršovstvo prezentuje něco jiného, jak vidno i v Kroměříži.

Nevím jak jinak nazvat tento postup než manipulativní lež. Vždyť o biblickou čistotu, věrnost Bohu měřitelnou Jeho slovem a vedení Duchem Božím jde všem sborům sdruženým do BJB. Jak jinak máme chápat my zůstávající v BJB toto prohlášení, než jako odsouzení a obvinění?

Členové v "odcházejících sborech" zamyslete se, jestli by neprospěla změna vedení vašich sborů. Vaši kazatelé většinou nepřicházejí na regionální, ani celorepublikové setkání kazatelů BJB, není možné s nimi řádně komunikovat a tedy ani s vámi jako sbory. Izolovali vás. Jestli vám to vyhovuje a je to vaše volba, pak je to v pořádku. Jestli ne, máte velmi krátký čas něco s tím udělat. Přeji nám všem vedení Božím Duchem

Vložil: Mainstream v Středa, 14. listopad 2018 @ 12:00:29 CET (928 čtenářů)
(Více... | 1649 bytů | 6 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Komentáře: Biblicko- a historicko-teologické poznámky k Oficiálnímu prohlášení pěti sborů
Principy poslal Nepřihlášený

Prohlášení má obsahem i formou podobu teologického traktátu o zásadách a podmínkách křesťanské pospolitosti, která se drží Písma a navazuje na nauky a svědectví, jež jsou jeho věrným výkladem. Jako takové se ovšem z principu týká celé církve Kristovy, nikoliv jen sborů BJB, i když jde formálně o „stanovisko k situaci v BJB“, protože dělení na baptisty a ty ostatní je jen historická a sociologická souvislost, která pro otázku pravdivosti toho, co tu je na ono téma říkáno, nehraje žádnou roli. 

Ve své preambuli mluví Prohlášení o tom, že Písma Svatá byla pro baptisty historicky vždy závaznou autoritou pro osobní i sborový život. Že takto Písmo bylo a je mezi baptisty chápáno, je jistě pravda a baptisti v tom nebyli a nejsou zdaleka sami: To, že se Písma Starého a Nového zákona vůbec zachovala, svědčí o jejich nesporné autoritě v celé „ekumeně“, čímž míníme celek církve jako boží stavby (oikos) ve světě. Vědomí závaznosti vycházelo z přesvědčení o božském původu svědectví, kolem nějž byla komunita víry ustavena a které vždy také sama tvořila (autorita je tu bytostně spojena s „autorstvím“ – s vědomím toho, díky čemu tu jsme a kdo jsme). To má na mysli i citovaná formulace z Vyznání víry z roku 1886, odkazující na 2Tm 3,16, kde se mluví o „božském vdechnutí“ (theopneustos).

Závaznost byla ovšem od počátku chápána různě. Samo citované místo z apoštolského listu z toho vyvozuje, že „písmo“ je „užitečné k učení, k trestání, k napravování, k správě, kteráž náleží k spravedlnosti, aby byl dokonalý člověk Boží, ke všelikému skutku dobrému hotový“ (v EP: „je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti, aby Boží člověk byl náležitě připraven ke každému dobrému činu“). O tom nikdo v celých dějinách církve nepochyboval. Co konkrétně to znamená, záleželo na svědomí i představivosti těch, kdo si toto apoštolské „napomenutí“ osvojili.

Vložil: Mainstream v Středa, 14. listopad 2018 @ 11:18:19 CET (515 čtenářů)
(Více... | 13566 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.2)

Komentáře: Istanbulská úmluva jako šibolet víry
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Když jsem četl některé diskuse k textu Istanbulské úmluvy, pak mi došlo, že podobné dokumenty, ale i komentáře mají potenciál docela slušně rozdělit církev. Stejně jako třeba diskuse ohledně LBGT. Zvláště mě v diskusích dostávaly „preambule“ některých komentářů, které začínaly zhruba slovy „správný křesťan nemůže souhlasit…“, anebo „správný křesťan musí souhlasit…“.

Jinými slovy kdo není s námi, je proti nám a pokud se diskuse odehrává mezi křesťany, kdo není se mnou, není křesťan. Zjednodušeně – jedni jsou liberálové, schvalující zánik tradiční rodiny a dle apokalyptických vizí kněze Piťhy podporující ovládnutí společnosti homosexuály, druzí fundamentalisté, malující čerty na zeď a schvalující násilí na ženách.  Obě strany si pak vzájemně přeposílají z internetu stažené články, podporující jejich postoj. Nutno dodat, že munice podporující obě strany barikády je dostatek a alespoň dle mého, jistě omezeného chápání, nelze jen tak snadno odepsat některé argumenty jedné i druhé strany. Argumentaci z obou stran jsem četl, tedy vím, o čem píšu, i když připouštím, že nemusím všemu rozumět (tedy tím jsem si skoro jist).

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 01. listopad 2018 @ 12:03:55 CET (124 čtenářů)
(Více... | 3135 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.5)

Komentáře: Istanbulská úmluva a ´´tradiční´´ biblické manželství
Ohlasy ekumeny poslal demagog

Tyto dny se zabývám Istanbulskou smlouvou, jejichž oficiální název zní: Úmluva Rady Evropy o prevenci a potírání násilí vůči ženám a domácího násilí. Jedná se o mezinárodní smlouvu, která je vlastně apelem do celého světa vyzývající k ochraně (nejenom) žen před genderovým (neboli sociálně přijímaným) násilím. Tuto smlouvu křesťanské církve sdružené v Ekumenické rady církví odmítly, neboť údajně útočí na tradiční křesťanskou rodinu. Osobně si myslím, že tento nesouhlas byl předčasný, neboť podle mého názoru je tato smlouva v souladu s učením Bible o manželství a rodině.

V prologu úmluvy se píše:  "S vědomím, že násilí vůči ženám je projevem historicky nerovného poměru síly mezi muži a ženami, jenž vedl k nadřízenosti mužů a diskriminaci žen a bránil ženám v plném rozvoji." 

Tato věta je důležitá, neboť nepřímo charakterizuje, co si autoři smlouvy představují pod tradičním rozdělením genderových rolí. Je to skutečnost, kdy 

1) Muž je nadřazen ženě

2) Když tento stav je způsoben násilím (ať už ze strany partnera, nebo ze strany celé společnosti)

3) Když tento stav neumožňuje ženě plný rozvoj. Třetí bod je logický: Tam, kde vládne násilí a strach, tam se nikdo plně rozvinout nemůže. 

Vložil: Mainstream v Pondělí, 22. říjen 2018 @ 13:31:42 CEST (166 čtenářů)
(Více... | 8245 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.2)

Komentáře: Starý kněz sám proti totalitě
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Když stateční lidé varovali před nacismem, nacisté je označovali za lháře. Když stateční lidé varovali před komunismem, komunisté je označovali za lháře. Když nyní stateční varují před neomarxismem, neomarxisté je označují za lháře.

V Katedrále sv. Víta promluvil starý kněz. Varoval před hrozbou nové totality a jejími možnými důsledky. V kázání předestřel apokalyptickou vizi nesvobodné společnosti, ve které jsou fakticky zakázány tradiční hodnoty, a každý, kdo se vzpírá, je sražen k zemi.

Ze strany těch, o kterých Mons. Petr Piťha v kázání hovořil, se okamžitě strhla vlna negativních reakcí zahrnující i hrozby trestním postihem. Nejde jen o to, že tím bylo varování potvrzeno, ale co je důležitější, plně se ukázalo, že se novodobá totalita pokouší zapustit kořeny.

Vložil: Mainstream v Úterý, 16. říjen 2018 @ 21:16:30 CEST (152 čtenářů)
(Více... | 2709 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Komentáře: Gender mužů žijících v celibátu
Rodičovství poslal Nepřihlášený

Minulý týden popsal Petr Piťha při kázání v katedrále sv. Víta absurdní dystopickou vizi společnosti ovládané „gender ideologií“. Proč je právě gender pro církevní konzervativce natolik palčivým tématem?

Oficiální představitelé české římskokatolické církve již několik měsíců usilují o to, aby nebyla schválena Istanbulská úmluva proti násilí na ženách a domácímu násilí (viz pastýřský list z 13. května 2018 nebo dopis poslancům České republiky ze 7. června téhož roku). Jejich argument je stále jeden a tentýž – Istanbulská úmluva je podle nich proti přirozenosti, Bůh stvořil člověka jako muže a ženu, a tím to začíná i končí. 

Zároveň ale odmítají nejen nástroje, které nám umožňují bavit se o problému genderově motivovaného (sexuálního) násilí a rolích mužů a žen ve společnosti, ale i tuto debatu jako takovou. To vše v době, kdy světovou církví otřásají skandály spojené se zneužíváním dětí celibátníky různého stupně svěcení. Namísto reflexe této situace se nám biskupové snaží namluvit, že největším problémem dnešní společnosti je takzvaná „ideologie gender“ a „homosexualisté“, čímž jsou zřejmě myšleni bojovníci za práva LGBTQ.

Vložil: Mainstream v Středa, 10. říjen 2018 @ 09:09:10 CEST (109 čtenářů)
(Více... | 5474 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Komentáře: Církevní restituce jako zrcadlo
Církevní restituce poslal Nepřihlášený

Ač nerad, musím na začátek zopakovat, že jsem už počátkem devadesátých let vyzýval všechny církve, aby o restituce neusilovaly, a že Církev Křesťanská společenství, jejímž jsem členem a v jistém smyslu slova zakladatelem, nikdy o finanční podporu od státu neusilovala, a to z principu. Musím to uvést, aby bylo naprosto jasné, že si nepřihřívám nějakou vlastní polívčičku.

Kromě toho jsem přesvědčen, že síla kterékoli církve či náboženské společnosti je dána v první řadě tím, kolik podpory, v tomto případě podpory finanční, se jí dostává od jejích členů. Tato síla tedy není dána tím, co daná církev zdědila po předcích, ani tím, kolik má lesů a polností, ani tím, jak dobře či špatně podniká. Ostatně soudím, že je mnohem lepší, když církev nepodniká vůbec, ale když podnikají její jednotliví členové, kteří ji pak ze svého zisku podporují. Jinak řečeno, když je hospodaření církve zcela odděleno od hospodaření různých firem.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 08. říjen 2018 @ 13:29:49 CEST (67 čtenářů)
(Více... | 3229 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Donald Trump jako nový král Kýros? Baptistický teolog s tím polemizuje
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Americký baptistický teolog Roger E. Olson na svém blogu na serveru Patheos nedávno publikoval úvahu věnovanou vztahu amerických evangelikálů k současnému prezidentovi. Konkrétně těm, kteří jej nevolili jen jako „menší zlo“, ale kteří mu přisuzují určité mesiášské charakteristiky. Profesor teologie na Baylor University v texaském Waco si všímá toho, že v evangelikální komunitě roste počet těch, kteří D. Trumpa označují za amerického krále Kýra, byť je to stále jen menšina. Kýros II. (v kralické češtině Cýrus) byl perský vládce, jenž v roce 538 Izraelcům dovolil návrat do jejich vlasti. V Bibli (Iz 45) je vykreslován jako v jistém smyslu mesiášská postava („pomazaný Hospodinův“), kterou Bůh vedl, aby zachránila Židy, ačkoliv on sám nebyl jeden z nich.

Vložil: Mainstream v Sobota, 29. září 2018 @ 14:18:38 CEST (110 čtenářů)
(Více... | 4682 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Komentáře: Tim Keller k Prohlášení proti sociální spravedlnosti
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Kontroverzní prohlášení, které odsuzuje sociální spravedlnost jako nebezpečný koncept evangelia, znevažuje křesťany, kteří mluví o rase a spravedlnosti, říká Tim Keller, zakládající pastor Redeemer Presbyterian Church v New Yorku.

„Toto prohlášení se snaží o znedůvěryhodnění lidí, kteří mluví o rase a spravedlnosti, snaží se říci: Ty nejsi opravdu biblický, a v tom smyslu to není fér.“ Keller to řekl ve videoklipu na nedávném zasedání City Lab Series 2018-19.

Keller vyhodnotil prohlášení pomocí filozofického argumentu, který nejen analyzuje slova tím, co říkají, ale také tím, co působí.

Vložil: Mainstream v Sobota, 29. září 2018 @ 13:53:24 CEST (111 čtenářů)
(Více... | 2403 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Modlitby za vladaře
Modlitební život poslal Nepřihlášený

Otázka modliteb za politiky je mezi (některými) křesťany stále živá. Před více než pěti lety jsem napsal článek „Modlitby za politiky“, v němž jsem se zamýšlel nad vztahem mezi Boží vládou a lidskými demokratickými volbami, tedy vlastně nad otázkou vztahu Boží svrchovanosti a svobodnou vůlí člověka. (Na vyžádání mohu článek zaslat.) Východiskem byly verše z Pavlova 2. listu Timoteovi: Především tedy prosím, aby se konaly prosby, modlitby, přímluvy a děkování za všechny lidi, za krále a za všechny ty, kdo jsou ve vysokém postavení, abychom mohli vést tichý a pokojný život ve vší zbožnosti a důstojnosti. To je dobré a milé před Bohem, naším Zachráncem, který chce, aby byli všichni lidé zachráněni a přišli k poznání pravdy.

Někteří křesťané mají ovšem zmatek v otázce smyslu těchto modliteb i v otázce, do jaké míry se máme podřizovat „nadřízeným autoritám“ (viz Římanům 13:1: Každá duše ať se podřizuje nadřízeným autoritám, neboť není autority, leč od Boha.) Někdy z toho poněkud nešťastně vyvozují, že jakmile je nějaký politik jednou (demokraticky) zvolen, je nekritizovatelný. Ten, kdo ho neposlouchá, je ve vzpouře vůči Bohu.

Chtěl bych upozornit na jeden významný posun, který křesťané ne vždy reflektují. Pokud žijeme v demokratickém a právním státě, není nejvyšší autoritou prezident nebo král, a není jí ani předseda vlády. Nejvyšší autoritou je ústava – a pak zákony. Tak to ostatně deklarují i sami politici. Pokud jsou zvoleni do určité funkce, slibují právě věrnost ústavě a zavazují se, že budou ctít zákony.

Vložil: Mainstream v Úterý, 18. září 2018 @ 11:03:57 CEST (78 čtenářů)
(Více... | 4476 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Dva mýty o festivalu UNITED
Akce poslal Nepřihlášený

Před pár dny mi přišla pozvánka na festival UNITED do Vsetína. Když jsem pročítal program, pak mě napadlo, že je třeba zbourat dva mýty, které se kolem UNITED vznáší. Jednak že se jedná o hudební festival a jednak, že se jedná o festival pro mladé.

Hudby je na UNITED sice hodně, ale, myslím, že není moc masových křesťanských akcí tohoto typu, kde by bylo tolik seminářů, ale zároveň i workshopů, divadel, filmů, veřejných rozhovorů atd. I kdyby byl člověk na hudbu alergický a nechtěl na UNITED slyšet ani pípnutí, měl by co dělat, aby oběhl další – nehudební produkci. UNITED se rozhodl nejít pouze cestou hudby a dle mého je to dobře, jakkoli hudbu poslouchám rád. Několikrát jsem se setkal s postojem typu „já tam nejedu především za hudbou“. Asi není třeba dodávat, že dotyční jeli za kvalitním slovem a semináři. A toho se na UNITED dočkají. 

Vložil: Mainstream v Pátek, 10. srpen 2018 @ 10:09:41 CEST (226 čtenářů)
(Více... | 3089 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Posun křesťanských církví v nahlížení na islám během čtvrt století v ČR
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Následující článek se ve zjednodušené podobě pokusí popsat posun křesťanských církví v náhledu na islám za dobu čtvrt století a naznačit čtyři hlavní důvody, proč k němu došlo.

Mešita v Teplicích – 1995

Na sklonku roku 1995 se starosta v Teplicích postavil pozitivně k návrhu jednoho z pravidelných pacientů tamních lázní. Občan Spojených arabských emirátů, který byl ochoten financovat výstavbu mešity, předložil na stůl hotový projekt, neboť podobné mešity sponzoroval již v řadě zemí. Radnice se domnívala, že by mešita v Teplicích zkvalitnila pobyt početné klientely z islámských zemí a celou akci navíc chtěla spojit se záměrem obnovit židovskou synagogu, která byla v roce 1939 vypálena nacisty. Mešita měla podle představ starosty přispět k image Teplic jako světových lázní, jakési „křižovatky kultur a porozumění“. Měla stát poblíž lázeňského komplexu, kde se každoročně léčí na 250 muslimů. V budově měly být i místnosti pro výuku angličtiny a arabštiny.

Brzy po zveřejní záměru však radnice obdržela dopis místní organizace Křesťanského společenství a místních náboženských obcí čtyř církví: Církve bratrské, Římskokatolické církve, Českobratrské církve evangelické a Církve československé husitské. V dopise bylo uvedeno:

Vložil: Mainstream v Pátek, 03. srpen 2018 @ 11:34:02 CEST (126 čtenářů)
(Více... | 10295 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Několik poznámek k Istanbulské úmluvě
Společnost poslal Nepřihlášený

Istanbulská úmluva je nejobsáhlejší mezinárodní dohodou, která se jako nástroj mezinárodního práva stává pro signatářský stát závaznou na poli veřejného mezinárodního práva (hard law). Je založena na předpokladu, že násilí páchané na ženách je formou genderově podmíněného násilí. Toto násilí vůči ženám považuje za porušení lidských práv a formu diskriminace.

Poznámky k Istanbulské úmluvě (Jiří Šenkýř)

„Ježíšovo učení o ženě mění dějiny. Žena byla před Ježíšem něco jiného než po Něm. Ježíš přidává ženě na důstojnosti a klade ji na roveň muži, protože doceňuje první slova Stvořitele, který praví, že oba dva jsou „obrazem a podobou Boha“. Oba dva, nikoli muž a potom – trošičku níže – žena. Nikoli, oba dva! Samotný muž bez ženy po svém boku – ať již jako matky, sestry, manželky, spolupracovnice, přítelkyně – není obrazem Boha.“ (z kázání papeže Františka z 15. 6. 2018)

Křesťanství vylučuje diskriminaci ženy a násilí na ženě, i když v praxi se mohou takové věci stávat. Podle sv. Jana Pavla II. má žena dokonce větší důstojnost než muž, protože jako matka je spojena s dítětem, tak každá žena je v teologickém smyslu spojena se Synem Božím.  Žena počne a porodí Syna do světa, živí a chrání ho (podle Mulieris dignitatem). Žena – podle pověření, které dal Ježíš Marii z Magdaly – je poslána hlásat skutečnost, že Ježíš stále žije a je „živý v každém tvoru slávou svého vzkříšení“ ( Laudato si´).

Vložil: Mainstream v Pondělí, 23. červenec 2018 @ 22:40:45 CEST (154 čtenářů)
(Více... | 5134 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Komentáře: Boj proti denominacím
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Jak jsme se ocitli v určité denominaci? Zpravidla tak, že jsme se do ní narodili. Buď tělesně, jako děti rodičů, kteří byli členy určité denominace, nebo „duchovně“, když jsme uvěřili v Pána Ježíše Krista na základě služby někoho, kdo byl v nějakém denominačním sboru – baptistickém, metodistickém, evangelickém či jakémkoli jiném. Mnohým z nás nedělá problémy přestoupit do jiné denominace, třeba při stěhování do jiného města, ale i z jiných důvodů. Problémy jsou pouze s denominacemi od sebe vzdálenějšími – evangelikál bude mít problémy stát se katolíkem, pravoslavným, ale i adventistou, a pochopitelně příslušníci těchto denominací budou asi mít problémy nalézt domov v některé z evangelikálních denominací. Ale můžeme se k sobě chovat slušně a vstřícně, že ano?

Člověk, který je neproblematicky členem určité denominace, ale může narazit na křesťana, který mu řekne, že členství v (jakékoli) denominaci je něco špatného, že Ježíš nepřišel založit žádné denominace, že v nebi nebudou katolíci, evangelíci nebo členové Křesťanských společenství či Apoštolské církve, ale jen křesťané, že denominace jsou „nebiblické“ atd. Čas od času zvítězí tento názor u větší skupiny křesťanů, kteří se ve jménu absolutní „nedenominačnosti“ od denominací oddělí a založí vlastní skupinku. Pokud jsou úspěšní, jejich skupinka roste, a po čase se z ní stane… denominace. (Nejedna současná denominace vznikla na základě odporu proti denominacím, ale do historického exkurzu se zde pouštět nechci.)

Vložil: Mainstream v Pátek, 20. červenec 2018 @ 20:37:46 CEST (183 čtenářů)
(Více... | 6115 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Istanbulská úmluva pohledem právničky
Rodičovství poslal Nepřihlášený

Katoličtí biskupové v Česku upozorňují v souvislosti na problematické body Istanbulské úmluvy, kterou přijala Rada Evropy jako dokument o předcházení násilí na ženách a domácího násilí. Náš parlament bude rozhodovat o jeho ratifikaci. Na Proglasu chceme téma otevřít v širších souvislostech a jako Komentář týdne přinášíme analýzu úmluvy, kterou připravila právnička Veronika Ježková. Vede Pro bono alianci, která sdružuje právníky usilující o zvýšení účinnosti právního systému při ochraně lidských práv. Komentář týdne vysíláme v sobotu 11. května 2018 v 7.30 a 18.20, opakujeme v neděli v 1.45 a v pondělí od 10 hodin.

Istanbulská úmluva – celým názvem: Úmluva Rady Evropy o prevenci a potírání násilí vůči ženám a domácího násilí je mezinárodní smlouva prosazující nulovou toleranci k tomuto typu násilí.
Vložil: Mainstream v Středa, 27. červen 2018 @ 20:27:58 CEST (166 čtenářů)
(Více... | 6573 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Komentáře: Domácí násilí v křesťanské rodině
Rodičovství poslal Nepřihlášený

Ve svém varování před ratifikací Istanbulské úmluvy uvedli naši biskupové, že principiálně vítají všechny snahy o prevenci a potírání násilí vůči ženám, pokud se neděje na úkor zpochybnění přirozeného řádu. Současně také připomněli, že na zavrženíhodné násilí na ženách i mužích již naše stávající zákony pamatují. V reakci na tento pastýřský list se Pavla Holíková tázala, zda skutečně je v katolické církvi zcela jasno ohledně identifikace a odmítnutí domácího násilí.

Jako advokátka církevního soudu se s domácím násilím setkávám pravidelně a mohu potvrdit, že se nevyhýbá ani křesťanským rodinám. Prokázané domácí násilí je důvodem pro vyhlášení neplatnosti manželství, protože takové manželství se zcela míjí s podobou křesťanského manželství, kterou je obraz úmluvy lásky mezi Kristem a církví a účastí na ní (Gaudium et spes 48). Praktická potíž při prokazování domácího násilí nevyplývá jen z toho, že obvykle chybí očití svědci samotného útoku, ale též z faktu, že násilník je často obratný inteligentní manipulátor a oběť naopak jeví známky nejistoty a psychické lability. Nedostatek očitého svědectví lze doplnit dalšími důkazy, jako jsou lékařské zprávy, zjevné fyzické známky násilného útoku, ale též svědectví o bezprostředně časově souvisejících rozhovorech s obětí. Obtížnější bývá někdy uvěřit, že právě tento fajn společenský člověk se může chovat doma jako tyran. 

Vložil: Mainstream v Středa, 27. červen 2018 @ 16:15:49 CEST (150 čtenářů)
(Více... | 8543 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2)

Komentáře: Úvaha nad smyslem pastýřského listu biskupů ke schvalování Istanbulské úmluvy
Rodičovství poslal Nepřihlášený

Nemohu skrýt rozpaky nad posledním pastýřským listem našich biskupů z neděle 13. května, neboť mi uniká jeho praktický smysl, nemám-li si myslet, že jeho cílem je podpora negativních protievropských nálad. Naprostá většina návštěvníků bohoslužeb si už nepamatuje, co je obsahem Úmluvy Rady Evropy o prevenci a potírání násilí vůči ženám a domácího násilí (zkráceně Istanbulské úmluvy), která byla podepsána před dvěma lety a k jejíž ratifikací má v nejbližší době dojít. Stejně tak naprostá většina návštěvníků bohoslužeb nerozlišuje Radu Evropy od Evropské unie. Po vyslechnutí listu si věřící pouze upevní dojem, že Evropská unie nám řadou nepřijatelných omezení permanentně vnucuje nebezpečný gender, takže v zájmu přirozeného řádu je třeba proti ní bojovat.

Tzv. Istanbulská úmluva má za cíl prevenci a boj proti násilí na ženách a dětech a domácímu násilí vůbec a zaměřuje se na ochranu obětí násilí genderově podmíněného, a to jak fyzického, tak psychického. Úmluva byla přijata Výborem ministrů Rady Evropy 7. 4. 2011 a k podpisům byla otevřena 11. 5. 2011 v Istanbulu. V platnost vstoupila po ratifikaci prvními deseti státy 1. 8. 2014. Česká republika připojila svůj podpis jako jedna z posledních zemí v roce 2016.

Vložil: Mainstream v Středa, 27. červen 2018 @ 16:14:37 CEST (144 čtenářů)
(Více... | 8608 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Komentáře: Nebojme se pojmu ´´gender´´ a Istanbulské úmluvy
Rodičovství poslal Nepřihlášený

Čeští a moravští biskupové nás ve svém společném listu čteném 13. května při bohoslužbách seznámili se svými obavami z dopadů ratifikace Úmluvy Rady Evropy o prevenci a potírání násilí vůči ženám a domácího násilí (tzv. Istanbulská úmluva). Domnívám se, že v pozadí tohoto odmítaného stanoviska stojí určité zkreslení obsahu úmluvy a jejího významu pro společnost. Dovoluji si nabídnout alternativní pohled křesťana, manžela, otce a sociologa jako podnět k zamyšlení. 

Kritické komentáře z řad křesťanských autorit či politiků se dotýkají hlavně pojmu „gender“ a s ním spojených představ o relativizaci pohlavních rozdílů či rozbíjení tradiční rodiny. Istanbulská úmluva ovšem celkem logicky vychází z definice tohoto pojmu, který je v sociálních vědách zavedený a odkazuje na sociální konstruovanost rolí muže a ženy. Tím se netvrdí, že vše je sociální konstrukcí, gender – sociální pohlaví – neruší pohlaví biologické. Termín „gender“ je v prvé řadě vědecký a popisný: poukazuje pouze na fakt, že očekávané sociální role žen a mužů jsou společensky, historicky a kulturně podmíněné a proměnlivé. 

Vložil: Mainstream v Středa, 27. červen 2018 @ 16:10:42 CEST (141 čtenářů)
(Více... | 9247 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Komentáře: Vrazit heteromanželství do ústavy? Jako ubránit se suchu právem na déšť
Rodičovství poslal Nepřihlášený

Sněmovnu čeká bitva mezi zastánci tradičního pohledu na rodinu (žena-muž-dítě či děti) a nového, homosexuálního pojetí (žena-žena-dítě, nebo muž-muž-dítě). Manželství pro páry stejného pohlaví prosazuje 46 poslanců, předkladatelkou novely občanského zákoníku je Radka Maxová (ANO).

Zafixování heterosexuální rodiny navrhuje 37 poslanců, v čele s lidovcem Markem Výborným, který navrhuje doplnění Listiny práv a svobod, ústavní změnu, pro niž by se musela vyslovit třípětinová většina sněmovny a Senátu.

Argumenty pro fixování tradiční rodiny: svazek muže a ženy je třeba chránit před "ohrožením ze strany snah o její zpochybnění či přetvoření". Proč? "Manželství muže a ženy má typicky potenciál naplnit všechny hlavní funkce rodiny," píše se v důvodové zprávě. Změna má bránit "neuváženým legislativním či výkladovým experimentům, které by se … mohly podústavní právní úpravy manželství dotknout."

Vložil: Mainstream v Neděle, 24. červen 2018 @ 12:08:11 CEST (193 čtenářů)
(Více... | 5276 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.4)

Komentáře: Křesťan a tetování
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Tento článek patří mezi ty, které píšu na požádání. Sám od sebe bych si toto téma nezvolil. Na druhé straně ho nepíšu z donucení. Jsem už několik desetiletí křesťanem, zabýval jsem se Biblí i teologií, a tak si bez jakékoli pýchy troufnu tvrdit, že mám k sepsání článku potřebnou kvalifikaci.

Když jsem vyrůstal, potkával jsem potetované lidi jen velmi, velmi zřídka. Dnes je tetování považováno málem za umění a vypadá to, že brzy bude vzácnější potkat nepotetovaného člověka. Rovněž jsme v této oblasti svědky, že ženy skutečně dosáhly rovnoprávnosti s muži. Za mého mládí jsem potetovanou ženu nepotkal snad nikdy. Ostatně i potetovaný muž byl spíše výstředník či podivín. Tetování jsem měl tak nějak spojené s námořníky, které jsem ovšem ve vlastech českých nepotkával.

Vložil: Mainstream v Pátek, 22. červen 2018 @ 17:29:18 CEST (200 čtenářů)
(Více... | 7958 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Může stát zdanit majetkové náhrady církvím?
Církevní restituce poslal Nepřihlášený

Jsou snahy o korigování zákona o majetkovém vyrovnání státu a církví reálnými snahami o reálné nastolení spravedlnosti, nebo jen populistické triky stran rodící se vládní koalice?

Pravicové vlády vedené Mirkem Topolánkem a Petrem Nečasem zajistily církvím, tedy svému předpokládanému voličstvu, fyzické vracení majetku (pozemků, budov, uměleckých předmětů), na který se nedostalo při restitucích církevního majetku v letech 1990 a 1991. Rozhodující je datum 25. února 1948. I když k záboru došlo v rámci demokraticky odhlasované pozemkové reformy z roku 1919 (a jejích novelizací před rokem 1948), dostávají náboženské právní subjekty tento movitý i nemovitý majetek jako údajné vyrovnání. 

Děje se to snad i s ohledem na to, že původně měly dostat za zabraný majetek náhradu, a od komunistického převratu roku 1948 se již náhrady nevyplácely. Režim to tehdy odůvodňoval tím, že náhradu poskytuje pokrýváním provozních a investičních nákladů církví a platů (takzvaných požitků) duchovních se státním souhlasem. 

Vložil: Mainstream v Středa, 20. červen 2018 @ 16:15:07 CEST (109 čtenářů)
(Více... | 7657 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Žádné restituce!
Církevní restituce poslal Nepřihlášený

Ani náhodou mne nedonutí nikdo k tomu, abych mluvil či psal o církevních restitucích. To, co se dalo do pohybu vyjednáváním státu a církví prvním pokusem (2008) a druhým, který byl za cenu téměř necudných politických obchodů dotažen do konce (2012), to nebyly a nejsou žádné restituce. Šlo o nápravu některých majetkových křivd, fakticky o dohodu s největší římskokatolickou církví, že když se vyrovnají některé položky, zapomene se na ty rozkradené. Stát totiž rozmrhal mnohé, prodal dalším osobám a rozdělil protiprávně (i když nad majetkem od devadesátých let visel blokační paragraf). Kradlo se jako všude. Majetek také řádně nespravoval, a tak dále. Takže nelze srovnávat restituční peníze na zemědělské půdě, která se vracela soukromníkům, a církevní majetek, kde hrálo roli více věcí. 

Skutečně, nebyla to žádná restituce. Nemá se to říkat a neměli by to užívat ani církevníci sami. A to, žel, dělají. Vlastně to byl obchod se všemi církvemi, kterým se z katolických peněz daly (se souhlasem katolíků) díly tak, aby všechny zachovaly svůj provoz a odváděly společnosti to, co potřebuje. Byl to velký obchod, ve kterém se myslelo i na charitu a rozvoj služeb, které církev dovede dělat mnohokrát levněji než stát. Bylo to také nakročení do Evropy, protože ta si pečlivě všímala, jak se vyrovná stát s kulturou, ke které se hlásí. A nakonec je třeba říct, že pro stát to nebyl vůbec špatný obchod. Už tím, že zná datum, kdy se ze státních účtů platby zastaví.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 18. červen 2018 @ 18:23:58 CEST (182 čtenářů)
(Více... | 4957 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Komentáře: Umění a politika
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Miroslav Sládek opět vyvstal z politického hrobu, blíží se úplněk a zombie mají pohotovost. Exponoval se na festivalu Divadelní svět Brno a figuroval v exhibici, která narušila představení divadelní hry Naše násilí a vaše násilí. 

Ta je zde performována, napsal ji chorvatský režisér Oliver Frjič. V inscenaci Ježíš znásilňuje muslimku, na to nastoupil Sládek a jeho kohorta pod hlavičkou Slušní lidé a do toho vlítla policie a je z toho aféra, ke které se vyjadřují papaláši všech odstínů politické duhy.

Protože jsou to papaláši, nechápou jednu podstatnou věc a skočili na udičku. Na špičce té udičky je Umění s Velkým U Na Začátku. Čím větší kravina, tím větší umění, to je ta zásada.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 28. květen 2018 @ 18:31:07 CEST (186 čtenářů)
(Více... | 2622 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2)

Komentáře: Křesťanští radikálové v Brně
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Rozumět právu a interpretovat zákony není zrovna snadnou záležitostí. Přesto bych rád ocitoval jeden paragraf z Trestního zákoníku 40/2009 Sb. v platném znění:

§355 (1) Kdo veřejně hanobí a) některý národ, jeho jazyk, některou rasu nebo etnickou skupinu, nebo b) skupinu osob pro jejich skutečnou nebo domnělou rasu, příslušnost k etnické skupině, národnost, politické přesvědčení, vyznání nebo proto, že jsou skutečně nebo domněle bez vyznání, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta. (2) Odnětím svobody až na tři léta bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 a) nejméně se dvěma osobami, nebo b) tiskem, filmem, rozhlasem, televizí, veřejně přístupnou počítačovou sítí nebo jiným obdobně účinným způsobem.

Popsané delikty se týkají fyzických osob, které zde jedině mohou být pachateli. Prokázání, odsouzení ani potrestání těchto činů nemá žádný vliv na církev (nebo náboženskou organizaci) z jejíž iniciativy k daným činům mohlo dojít. Ta je navíc nadále právně nedotknutelná. Přiznám se, že proto vůbec nejsem šťastný, že takové zákony existují. Jsou podle mne zneužitelné a byly zřejmě prosazeny bojovníky proti komunismu z iniciativy římských katolíků. Jako křesťané se s útlakem setkáváme v různé míře ve všech režimech, jsme povoláni k tomu nést křivdu, být zesměšňováni, což je nám Bohem bohatě vynahrazováno v tomto i v budoucím životě.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 28. květen 2018 @ 18:24:21 CEST (231 čtenářů)
(Více... | 6769 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.60 Seconds