Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Klement   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 4467, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 4148, adminů: 23, uživatelů: 2324
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

6 148 154

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 9 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Všeobecné: Stručný přehled názorů na milénium
Teologie poslal Nepřihlášený

Blahoslavený a svatý, kdo má podíl na prvním vzkříšení; nad těmi druhá smrt nemá pravomoc, nýbrž budou kněžími Božími a Kristovými a budou s ním kralovat tisíc let. (Zj 20,6)

Církev během celé své historie samu sebe chápala jako archu, která proplouvá obdobím, jenž je ze všech období dějin světa již to úplně poslední. Tomuto období se říká eschaton – poslední čas. Eschatologie je proto oblastí teologie, která zkoumá strukturu tohoto času a potažmo i úlohu, kterou v jeho plynutí zaujímá Kristus, svět a církev. V biblické tradici, kterou nám předali pisatelé Nového zákona, sice nevidíme přesné vzorce pro výpočet délky tohoto období, vidíme však indicie, které nám mohou pomoci sestavit alespoň rámcový jízdní řád, podle nějž se poslední věk naplňuje a případně chýlí ke konci.

Jak už to bývá, čtenáři Bible se za posledních dva tisíce let nemálo činili a zanechali po sobě velmi dlouhou řadu více či méně schůdných vysvětlení toho, jak se má eschatologie pojímat. Z důvodu stručnosti se v tomto přehledu zaměřím pouze na názory, které jsou v současnosti populární mezi evangelikály. Klíčovou otázkou, kterou si evangelikální biblický teolog pokládá, je otázka příchodu milénia, tj. tisíciletého království. O miléniu se píše pouze ve Zjevení 20,1–10, byť jednotlivé názory na tuto pasáž se opírají i o jiné biblické pasáže (Da 9,22–27; Mt 24; Mk 13; Lk 17,20–37; J 5,19–29; Sk 24,15; 1Kor 15,51–52; 1Te 4,13–5,11; 2Te 2,1–10). Ony názory jsou tři: premilenialismus, amilenialismus a postmilenialismus.

Vložil: Mainstream v Pátek, 03. listopad 2017 @ 10:12:23 CET (142 čtenářů)
(Více... | 17767 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Co je to hermeneutika Ducha?
Teologie poslal Nepřihlášený

Na pastorální konferenci AC 26.-29. září jsme měli možnost slyšet Craiga S. Keenera. Keener je jedním z předních světových odborníků na Nový zákon, jehož zvláštní specialitou je studium dobového pozadí. Je autorem několika komentářů, především pak komentáře ke knize Skutků, který se zdá být nejobjemnějším komentářem, jaký byl kdy ke kterékoli biblické knize napsán. Keenerovou poslední publikací je kniha Hermeneutika Ducha: Četba Písma ve světle Letnic (Spirit Hermeneutics: Reading Scripture in Light of Pentecost). Z programu konference vyplývá, že hermeneutika Ducha měla být tématem posledních dvou sezení, avšak z časových důvodů se na ni nedostalo. Nepatrnou kompenzací této škody budiž tento článeček, v němž Keenerovu knihu představím.

Hlavním záměrem Keenerovy Hermeneutiky Ducha je poskytnout vyčerpávající vysvětlení principů, jakými by křesťané měli číst své Bible. Nejde o učebnici dobového pozadí nebo o komentář k biblickým knihám, ale o Keenerovu úvahu o procesech, které probíhají mezi textem v našich Biblích a naší křesťanskou zkušeností. Kniha je rozdělena do 18 kapitol a její anglický text je velmi dobře srozumitelný.

V kapitolách 1 a 2 Keener vysvětluje důležitost takového čtení, které klade důraz na zkušenost. Letniční má číst Písmo „dynamicky, jako příběhy o Bohu, s nímž můžeme mít vztah a jenž jednal se svým lidem v rámci celé historie“ (s. 54). Tento způsob čtení podle Keenera vyplývá ze samotného Nového zákona a z „hlasů mnoha následujících hnutí Ducha“ (s. 304).

Vložil: Mainstream v Pátek, 03. listopad 2017 @ 10:07:30 CET (72 čtenářů)
(Více... | 5281 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: 500 let cesty od reformace k náboženskému smíru
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Výraz náboženská reformace u nás evokuje Jana Husa. Ale ve světě připomíná hlavně Martina Luthera. Je tomu 500 let, kdy na vrata kostela ve Wittenbergu přibil svých 95 tezí, aby rozhýbal debatu v církvi. Nakonec rozhýbal mnohem víc. Nejenom protestantskou reformaci, ale i zápas o svobodu vyznání, náboženské války i rozdělení Evropy a v neposlední řadě společenský a ekonomický úspěch Západu. To vše si můžeme dnes připomínat.

Není náhoda, že sociolog Max Weber před sto lety vyzdvihl protestantskou etiku jako hlavní motor kapitalismu. Dalo mu to věrohodnou odpověď na otázku: Proč jsou státy, oblasti či společenské vrstvy, které se opírají o protestantismus, úspěšnější, podnikavější a tvořivější než jejich katolické protějšky? Teď už Západ nábožensky rozdělen není, ale podobné otázky se vnucují i dnes. Proč USA v utváření demokracie, hospodářství, vzdělání i rozvoji občanských svobod uspěly lépe než jejich protějšky z Latinské Ameriky? Nabízí se odpověď, že právě tady protestantská Amerika porazila tu katolickou.

Ale ta odpověď není definitivní. Nabízí se totiž další otázka: Mohou si USA uchovat svůj úspěch, svobodu, sílu a vše to, co se opírá o protestantskou etiku otců zakladatelů, ubývá-li jejích nositelů? Vždyť během jedné generace budou nositelé protestantské etiky v USA menšinou. Zvolení Donalda Trumpa ilustruje jistou nervozitu z této představy.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 02. listopad 2017 @ 10:46:39 CET (76 čtenářů)
(Více... | 2552 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Co je tu ke slavení? Na cestě k reformačnímu jubileu 2017
Teologie poslal Nepřihlášený

Přednáška vyslankyně Rady EKD (Evangelické církve Německa) pro reformační jubileum 2017 Prof. Dr.Dr.h.c. Margot Käßmann  na ETF UK Praha

Nejprve děkuji za pozvání, že smím hovořit zde na Evangelické teologické fakultě v Praze. Na tuto návštěvu jsem se velmi těšila. My v Německu jsme si dobře vědomi toho, že 2017 je symbolické datum a Luther symbolickou postavou reformace. Existovali reformátoři již před ním, jako třeba Jan Hus, kterého Luther obzvláště ocenil. Letos, když si připomínáme výročí začátku kostnického koncilu, se k Janovi Husovi konala v Berlíně již jedna velmi dobře navštívená akce a za měsíc bude otevřena velká výstava v Kostnici, která tematizuje koncil a dědictví Jana Husa. A tak je obzvláště pěkné být právě zde v roce 2014 a podívat se: 2017 – co je tu ke slavení?

Z hlediska historického je nanejvýš pochybné, zda Luther skutečně přibil svých 95 tezí na vrata zámeckého kostela, zda to nebyl někdo jiný, nebo zda nebyly pouze rozmnožené a rozdané. Mezitím se počátek reformace klade spíše na rok 1520, spálení buly, která Luthera uvrhla do klatby. V roce 1517 byl Luther – jak bychom dnes asi řekli – „reformní katolík“. Jeho teze k odpustkové praxi by v 21. století asi podepsala většina katolíků.
Vložil: Mainstream v Pátek, 29. září 2017 @ 13:49:56 CEST (83 čtenářů)
(Více... | 37243 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: V USA se mění struktura náboženské příslušnosti
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Ve Spojených státech ubývá protestantů i evangelikálů. Baptisty na pozici nejpočetněji zastoupené denominace vystřídali římští katolíci. Přibývá rovněž buddhistů, muslimů a hinduistů. Početná zůstává i populace židovského vyznání.

V nedávných dnech byla publikována podrobná zpráva washingtonského Výzkumného ústavu veřejné religiozity (Public Religion Research Institute) o změnách náboženské příslušnosti v USA. Náboženství zde vykazovalo dlouhodobě odlišnou pozici ve veřejném životě ve srovnání s Evropou a jejími tendencemi. 

Zpráva konstatuje, že původní nositelé křesťanství v dnešních Spojených státech, bílí Američané, tvoří dnes menšinu obyvatelstva, konkrétně třiačtyřicet procent. Před čtyřiceti lety přitom bílí křesťané tvořili ještě čtyři pětiny amerického obyvatelstva. 

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 21. září 2017 @ 23:13:41 CEST (143 čtenářů)
(Více... | 4539 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Doktrína o ´´vytržení´´ a dispenzionalismus
Teologie poslal Nepřihlášený

Vytržení (uchvácení, vtržení) je termín v křesťanské eschatologii, který ukazuje k termínu „být uchvácen“, o čemž se mluví v 1. Tesalonickým 4:16-17, kdy „mrtví v Kristu“ a „my, kdo žijeme“ budeme „uchváceni do oblak“ abychom se „setkali s Pánem“.

Dvojí užití termínu vytržení

Termín vytržení je používán nejméně ve dvou významech:

1) V pretribulačním pohledu bude část lidí ponechána na zemi a jiná část jí doslovně opustí „aby se setkala s Pánem v ovzduší“. To je nyní nejužívanější použití termínu, zvláště mezi „fundamentalistickými“ křesťany v USA.

2) Další, starší užití termínu v církevních dějinách, je jednoduše synonymum konečného vzkříšení, bez toho, že by byla část lidí zanechána na zemi, aby zažila období soužení po události popsané v 1. Tesalonickým 4:16-17. Tento rozdíl je důležitý, protože někteří křesťané se s tímto termínem ve svém křesťanském vzdělání nikdy nesetkají, ale mohou užívat starší a rozšířenější význam slova vytržení, ukazující k tomu, co se stane při všeobecném vzkříšení.

Vložil: Mainstream v Neděle, 03. září 2017 @ 15:03:47 CEST (222 čtenářů)
(Více... | 9247 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Původ doktríny o ´´vytržení´´
Teologie poslal Nepřihlášený

Vyrůstal jsem ve sboru, kde jsem slyšel o vytržení a tajném příchodu Páně, při kterém vezme do nebe ty, kteří jsou připravení na jeho příchod.

Byl jsem vyučen, že druhý příchod Krista bude ve dvou fázích: nejprve si přijde pro církev a vytrhne ji ze světa, a potom později přijde v oblacích s Církví a bude na zemi kralovat 1000 let. První fáze příchodu se nazývá VYTRŽENÍ, a je dokonce o tom i natočený film. Druhá fáze je „druhý příchod Krista“.

Eschatologie není lehké téma.

Kázal jsem první 3 kapitoly Zjevení a potom jsem studoval zbytek knihy po kapitolách. Vyžádalo to asi rok studia. Kniha Zjevení je jedinou prorockou knihou Nového zákona, a myslel jsem, že budu muset kázat o vytržení.

Byl jsem ale překvapený, když jsem zjistil, že po celou dobu studia jsem vlastně nemusel kázat o Vytržení. Proč? Protože jsem tuto doktrínu nenašel v knize Zjevení. Tak jsem začal pátrat a kladl jsem si otázky, odkud se vzalo toto učení a kde má původ? Kdo přišel s touto myšlenkou a teorií? Jak se rozmohla v tak světoznámé učení? Má biblický základ?

Vložil: Mainstream v Pondělí, 28. srpen 2017 @ 20:38:47 CEST (527 čtenářů)
(Více... | 8476 bytů | 11 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2.33)

Všeobecné: Homosexualita II. - ani Nový zákon homosexuální orientaci nezná
Etika poslal Nepřihlášený

V okamžiku, když se křesťanství dostalo do světa helénské kultury, začíná se vyjadřovat k jevům, které vidí. Nu – a co vidí? Od zodpovězení této otázky se pak odvíjí i výklad biblických textů, kde je homosexuální tematika zmíněna. Vidí, že v určité situaci se muži rozhodli pro sex s muži a ženy pro sex s ženami. Jasně o tom mluví Pavel v listě do Říma (Ř 1,24- 27). Lidé zhřešili, přestali si vážit jediného Boha – tak je Bůh zanechal jejich osudu („na pospas nečistým vášním“), ať vidí, kam to vede.

Výsledkem mimo jiné je, že tito lidé opustili heterosexuální vztahy a rozhodli se pro homosexuální. Vidíme dvě důležité věci: šlo o jejich rozhodnutí a jejich jednání není popsáno jako vina, ale jako trest. Jejich jednání je „nepřirozené“. Odporuje jejich přirozenosti. Dělají něco, co neodpovídá jejich „fysis“ – tedy jakémusi životnímu nastavení. Právě tato „nepřirozenost“ je tím, co Pavel vidí jako nejzřetelnější projev lidského odpadnutí od Boha. Je to projev lidské svévole. Když se vrátím k úvodní otázce: co vidí apoštol Pavel v pohanském helénském světě? Lidi, kteří odmítli skutečného Boha. Bez Boha se začali chovat jako pobláznění sobci. Dělají, co je napadne, podle hesla „vyzkoušet se má všechno“.

Vložil: Mainstream v Sobota, 26. srpen 2017 @ 19:31:53 CEST (414 čtenářů)
(Více... | 3757 bytů | 6 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Všeobecné: Ekumena a termodynamika
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

První třetina dvacátého století bývá nazývána obdobím konce zdravého rozumu ve fyzice. Výstižnější by bylo mluvit o konci naivních představ. Rozum, myšlení zde naopak „bodovaly“. Teorie relativity ukončila představu jakéhosi absolutního eukleidovského („rovného“) prostoru a času a nahradila jej provázaným neeukleidovským časoprostorem. Kvantová fyzika udělala tečku za determinismem a lokalizovatelností objektů. Změna fyzikálního obrazu světa se nutně promítá do filozofického myšlení. A dopadá i do teologie, protože se dotýká kategorií, s nimiž ona operuje.

Poněkud stranou pozornosti při uvažování o pronikavých změnách v obrazu světa v důsledku vývoje fyzikálního poznání zůstala nesmírně cenná a fascinující druhá věta termodynamická. Připomeňme, že zatímco první věta termodynamická vyjadřuje zákon zachování energie, tedy jakousi neměnnost (celková energie zůstává v uzavřeném systému konstantní), druhá věta říká, že přeměny energie nemohou probíhat v libovolném směru (např. teplo nikdy nepřechází z chladnějšího tělesa na teplejší), tedy postuluje nevratnost procesů (změny rozložení energie mezi jednotlivé formy jsou nevratné). Tyto skutečnosti znal již v první třetině 19. století francouzský fyzik Nicolas Léonard Sadi Carnot, syn významného francouzského matematika a politika a strýc pozdějšího prezidenta Francouzské republiky. 

Vložil: Mainstream v Neděle, 06. srpen 2017 @ 23:56:46 CEST (162 čtenářů)
(Více... | 8949 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: V USA roste počet křesťanů, kteří se nehlásí k žádné denominaci
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Podle nejnovějšího výzkumu Gallupova institutu je nyní v USA více protestantů, kteří se neidentifikují s konkrétní denominací, než těch, kteří jsou jasně zařazeni. Anketa byla provedena telefonicky v měsících květnu a prosinci loňského roku a zúčastnily se jí dva tisíce dospělých respondentů ze všech států federace. Z výsledků vyplývá, že počet křesťanů, kteří uvedli, že patří ke konkrétní denominaci, klesl z 50 % v roce 2000 na 30 % v roce 2016.

To je způsobeno dvěma vzájemně se doprovázejícími trendy: Mnoho průzkumů v posledních letech vykazuje nárůst Američanů bez vyznání („nones“), kteří se nehlásí k žádnému náboženství – jejich počet se za posledních 16 let zdvojnásobil na 20 % procent populace. Vzhledem k tomu, že relativní počet římských katolíků, mormonů a přívrženců nekřesťanských náboženství se ve sledovaném období výrazně nezměnil, byl nárůst lidí bez vyznání právě na úkor protestantů, kterých je tak v USA již méně než polovina (47 %). Dále je to fakt, že procento křesťanů, kteří se nehlásí ke konkrétní denominaci, se rovněž za posledních 16 let téměř zdvojnásobilo (na 17 %). 

Vložil: Mainstream v Úterý, 01. srpen 2017 @ 15:03:33 CEST (175 čtenářů)
(Více... | 3963 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Homosexualita I. - zdánlivě jasné ´´důkazy´´ ze Starého zákona
Etika poslal Nepřihlášený

Složité téma. A asi ještě dost dlouho bude. Tím spíš je potřeba do tohoto jablka kousnout. Jistě opatrně. Z Bible víme, že to s jablky bývá ošidné…

Předně – otevíráme balík problémů. Homosexuální orientace a jednání, manželství a registrovaná partnerství, adopce a výchova dětí, rodičovské modely, výzkum genetický, endokrinologický, psychologický… Co k tomu říká Starý zákon a co Nový… To je více než na jeden článek.

Druhak – Bible mnohé neřeší, na některé otázky neodpovídá. S tím se musí poprat křesťané v mnoha oborech – lékařství, genetické manipulace, umělá inteligence, robotika, kosmonautika, ale i pedagogika a psychologie…

A do třetice – společnost se vyvíjí. Jistěže pro určitý typ vývoje platí označení „pokazit se“. Ale třeba ve vztahu k otrokářství či k rovným právům mužů a žen jsme pokročili k výrazně lepšímu stavu, než znal apoštol Pavel.

Vložil: Mainstream v Úterý, 27. červen 2017 @ 14:45:08 CEST (522 čtenářů)
(Více... | 3788 bytů | 5 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.16)

Všeobecné: Nová čísla o evropské religiozitě: Češi stále výjimkou
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Pew Research Centre (PRC) publikoval studii o stavu religiozity v osmnácti zemích střední a východní Evropy. Vyplývá z ní, že většina populace se zde hlásí k historicky dominantní formě křesťanství v dané zemi, přičemž tato příslušnost je spojená s vlastenectvím i sociálně-konzervativními názory.

90 % Řeků, 89 % Gruzínců, 88 % Srbů a 86 % Rumunů se identifikují jako pravoslavní křesťané stejně jako 78 % Ukrajinců a 71 % Rusů. Ke katolické církve se hlásí 87 % Poláků, 84 % Chorvatů a 75 % Litevců. Češi jsou se 72% těch, kteří neuvádějí žádnou náboženskou příslušnost, ve studii uvedeni jako výjimka.

Vložil: Mainstream v Sobota, 03. červen 2017 @ 14:37:36 CEST (192 čtenářů)
(Více... | 2445 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: ZNAMENÍ PROROKA JONÁŠE
Teologie poslal BohemianAnonymus

Mt. 12:39,40 "On jim však odpověděl: Pokolení zlé a cizoložné vyhledává znamení, ale znamení mu nebude dáno, kromě znamení proroka Jonáše. (40) Vždyť jako byl Jonáš v břiše velké ryby tři dny a tři noci, tak bude Syn člověka tři dny a tři noci v srdci země."

 (všechny citáty pokud není uvedeno jinak, jsou ze SP)

Není zde řečeno, že Syn člověka bude tři dna a tři noci v hrobě - nýbrž "v srdci země", v nitru země, což je široký pojem zahrnující i hrob. 

A pokud jde o den, tak "den", tj. jedno otočení země kolem své osy (siderický den) dělili Židé na den i noc po 12 hodinách, (Mt. 20:1-12; J. 11:9). Hodiny se počítaly od jitra, tedy přibližně od šesté hodiny. Poledne tedy bylo hodinou šestou, a naše třetí hodina odpoledne hodinou devátou. Židovský den začínal východem první hvězdy, tedy večerem (Mt. 28:1), což znamená, že od pátečního večera již začínal den sobotní, tj. sváteční. Z textů Písma vyplývá, že se popisované události udály v čase kratším než 3x24 hodin, tzn. že "den" i "noc" mohly znamenat jak její plnou délku (12 hodin), tak i její časově blíže neurčenou část. To potvrzuje i Dr. Col, který se ve svém překladu NZ v poznámkách vztahujících se k Mt. 12:38-40 praví: "Výraz tři dny a tři noci" je třeba brát ve smyslu židovského počítání. Židé počítali konec nebo začátek dne za celý den."
Vložil: Mainstream v Úterý, 02. květen 2017 @ 20:55:13 CEST (418 čtenářů)
(Více... | 14569 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Evangelium 21
Teologie poslal rakato

Předpokládám, že BJB ví o projektu Evangelium 21 a docela by mě zajímalo, kolik českých kazatelů nebo sloužících bratrů si udělalo čas na to, aby se zůčastnili současné konference v Hamburku, kde slouží několik vynikajících bratrů. 

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 27. duben 2017 @ 17:38:29 CEST (280 čtenářů)
(Více... | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Rodinné stříbro, modlitby a kříž
Principy poslal gordon

Níže uvedený článek je úvahou nad rodinným stříbrem Apoštolské církve, co tvoří letniční identitu. Může nás to vést k zamyšlení, co je rodinným stříbrem Bratrské jednoty baptistů. Nebo také: jaké nové denominační identitě se BJB vydala vstříc...

Drazí čtenáři,
námětem čísla časopisu Života v Kristu je „rodinné stříbro“, tedy snaha nalézt a pojmenovat to, co je pro naši [Apoštolskou] církev cenné a charakteristické, o co bychom neradi přišli. Jednotlivé články, rozhovory i ankety jsou pokusem zachytit a definovat naše duchovní dědictví i sondou do životů členů církve, jak tomuto dědictví rozumí.

Zabývat se otázkou letniční identity (podobně jako otázkou baptistické, evangelické či jakékoli jiné denominační identity) může být ošidné. Nestačí snad, že jsme křesťané? Neprojevujeme tím nezdravé náboženské sklony, když mimo křesťanskou identitu hledáme ještě nějakou? Je to vůbec důležité? To jsou zcela legitimní otázky.

Internetový slovník Wikipedia rozumí pojmu „rodinné stříbro“ jako něčemu, co představuje „trvale hodnotnou vzácnost“, popřípadě je „předmětem chlouby“. Já dodávám další dvě podmínky: Rodinné stříbro je něco, co jsme zdědili po předcích a co má hodnotu. Jde tedy o něco, co je pro naši církev typické v pozitivním slova smyslu po celou dobu naší existence. Ne něco, co bychom si přáli mít, ale to, co skutečně máme.

Samozřejmě souhlasím s tím, že podstatná je identita obecně křesťanská. To nemůže být jinak. Když studuji Bibli, hledám všeobecné křesťanské hodnoty, chci být na prvním místě Božím dítětem a služebníkem. Nikdy se nemodlím, abych byl „správným letničním.“ Přesto se domnívám, že termín „letniční identita“ své opodstatnění má.

Vložil: Mainstream v Středa, 26. duben 2017 @ 10:27:10 CEST (221 čtenářů)
(Více... | 7268 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Tip na knížku – Philip Yancey: Nekončící milost
Knihovna poslal Nepřihlášený

„Svět dokáže téměř všechno stejně dobře nebo ještě lépe než církev,“ říká Gordon MacDonald. „Nepotřebuješ být křesťanem, abys mohl stavět domy, krmit hladové nebo léčit nemocné. Je jen jediná věc, kterou svět nedokáže: neumí nabídnout milost.“ MacDonald vystihl nejdůležitější úkol církve. Kde jinde může svět nalézt milost?

Po přečtení naprosto úžasné knihy Proč se obtěžovat s církví jsem si koupila další knihy od stejného autora, Američana Philipa Yanceyho. Další, kterou jsem přečetla, se jmenuje Nekončící milost. Přestože některé příběhy a přirovnání jsem již znala z předešlé knihy, opět mě kniha učarovala. Autor představuje Pána Boha tak přitažlivým způsobem, že každý čtenář zatouží najít v něm svého opravdového přítele a zachránce.

„Když se ohlédnu na svou pouť víry, na všechno bloudění, okliky a slepé uličky, vidím, že to byla právě touha po milosti, co mě drželo při životě. Na čas jsem zavrhl církev, protože jsem v ní nalézal příliš málo milosti. Ale stejně jsem se vrátil, protože jinde jsem milost nenašel vůbec.“

Vložil: Mainstream v Pátek, 21. duben 2017 @ 10:57:57 CEST (149 čtenářů)
(Více... | 2723 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Všeobecné: Zpráva o činnosti Teologické komise BJB
Teologie poslal Nepřihlášený

Teologická komise (TK) se v období mezi řádnými SD sešla dvakrát. Na svém prvním setkání 5.11.2016 diskutovala otázku budoucích teologických kolokvií i případných nových témat ke zpracování; dotkla se též úkolu revize a překladu knihy Baptisté - radikální křesťané. Překladem ještě nehotových částí druhého anglického vydání byl pověřen br. Martin Stepanenko. Na svém dalším setkání 17.2.2017 se TK zaobírala tématem probíhající mezisborové korespondence týkající se otázky lidské sexuality. Doporučila sborům, aby toto palčivé téma bylo přesunuto na kurz kazatelů, na němž komise předloží výchozí materiál k dané problematice zabývající se jednak biblickými místy a jednak širším evropským baptistickým kontextem.

V uplynulém roce se z důvodu ukončení (plnočasové) kazatelské služby vzdali členství v TK bratři Blahoslav Fajmon a Jáchym Gondáš a z osobních důvodů bratr Nicolae Lica. Navrhujeme Sjezdu delegátů pověřit VV k doplnění Teologické komise o další nové členy (tj. k shromáždění návrhů dalších členů TK ze sborů a ty pak předložit k volbě na SD 2018).

Lydie Kucová a Tomáš Mrázek

Součást zprávy Teologické komise BJB je obsáhlé vyjádření sestry Lydie Kucové k současnému dění:

Milé sestry a bratři,
Dovolte, abych se vyjádřila k dění v BJB z pohledu člena komisí BJB teologické a historické. To co nyní zažíváme v BJB má hlubší kořeny sahající necelé dvě desetiletí zpět. Chtěla bych se zastavit u některých předělů v posledních více než dvaceti letech a začít určitým historickým přehledem.

Vložil: Mainstream v Sobota, 08. duben 2017 @ 20:37:52 CEST (286 čtenářů)
(Více... | 16655 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: VELIKONOČNÍ ÚVAHA 2017
Zamyšlení poslal BohemianAnonymus

1) Pradějiny světa a člověka

Bůh stvořil vše skrze Syna a pro Syna (Ř. 11:36; Kol. 1:16).  A vše co Bůh stvořil, bylo velmi dobré (1M. 1:31). Nicméně se zdá, že Lucifer/Satan zasáhl záhy do řádu stvoření, kam vnesl disharmonii a chaos. Druhý stvořitelský den (1M. 1:6-8) ve svém závěru neobsahuje hodnocení, že stvořené "bylo dobré". Jde zde o jasnou diskontinuitu v textu, která musela mít svůj důvod. Stejně tak nelze vyloučit Satanův zásah i do ukončených pozdějších etap stvoření, které Hospodin označil jako "dobré". Proto se záhy ve stvořeném objevují krvelačné prehistorické příšery. Jejich konec asi před 46000 lety pak znamená, že do procesu tvoření zasáhla ničivá síla. Bůh, který předvídal - nikoli plánoval!!! pád člověka a jeho vyhnání z ráje tak ve své moudrosti způsobil, aby se člověk s těmito příšerami nedostal do kontaktu, který by pro něho dopadl nutně špatně. Provedl tedy Bůh určitou korekci následků poškození již stvořeného???

Prvním aktem vzpoury ztratil Lucifer výsadní postavení před Bohem a stal se Satanem, vládcem tohoto světa (J. 14:30), který je již za svůj čin odsouzen (J. 16:11) a pak pokračoval ve svém zkázonosném díle. Satanova destruktivní činnost trvá dodnes a potrvá až do jeho definitivního zničení. 

Vložil: Mainstream v Pátek, 07. duben 2017 @ 15:22:07 CEST (314 čtenářů)
(Více... | 32717 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Co Pán Ježíš Kristus učil o homosexualitě?
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Vložil: Mainstream v Středa, 15. únor 2017 @ 22:49:26 CET (479 čtenářů)
(Více... | 5 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Homosexuálové, Bible a my
Teologie poslal Nepřihlášený

Ve světle aktuálních diskusí o křesťanském postoji k homosexualitě jsem byl požádán o nástin, "co o tom říká Bible". Předesílám, že nejsem sexuolog ani odborník na etiku, následující řádky tedy píšu jen z pozice člověka, který se dlouhá léta zabývá Biblí, jejím překládáním, vykládáním a ve světlých chvilkách i snahou o její aplikaci v životě. Můj pohled jistě není neomylný a budu tedy vděčný za jakoukoli případnou konstruktivní kritiku.

Je možná možná poněkud překvapivé, jak málo se toho z Bible o homosexualitě dozvídáme - zvláště když víme, jak rozšířené a "normální" byly nejrůznější sexuální praktiky ve starověkém i antickém světě.

U Mojžíše dvakrát čteme strohou větu: "Nebudeš ležet (spát, obcovat) s mužem jako se ženou" (Leviticus 18:22; 20:13). Jedná se o jednu z mnoha norem, kterými se má Izrael odlišovat od svého okolí. Celý seznam těchto norem (kultických, etických, hygienických, dietetických, rodinných atd.) je zarámován poukazem na výsadní smluvní vztah mezi Bohem a Izraelem, který je povolán, aby se odlišoval od "zvyklostí okolních národů" (18:2-3; 20:22-26).

Starý zákon se pak už o homosexualitě už vlastně nikde nezmiňuje. Výjimkou by mohly být dva téměř identické příběhy o hromadném brutálním znásilnění cizinců - jednou v Sodomě a jednou v Benjamínské Gibeji (Gen 19:1-11 Soudců 19:17-30). Jádrem těchto příběhů je ale spíše hřích spočívající v porušení povinné blízkovýchodní pohostinnosti k příchozím. Sodomští jsou v Genesi vylíčeni obecně jako "zlí lidé" (Gen 13:13) a podle proroka Ezechiele byla vinou Sodomy "pýcha, sytost, klidné pohodlí" a neochota pomoci "chudým a ubohým" (Ezechiel 16:49). Také u gibejského příběhu na konci knihy Soudců je tématem nelidská krutost "místních ničemů" (Soud 19:22), nikoli jejich samotná sexuální orientace. Koneckonců, v Sodomě ani k samotnému činu nedošlo (Bůh útočníky ranil slepotou) a Gibejští nakonec celou noc znásilňovali nikoli příchozího hosta, ale jeho družku(!), dokud ji neutýrali k smrti. Je každopádně zřejmé, že tyto příběhy o hromadném brutálním násilí nevrhají příliš mnoho světla na otázky homosexuality, jak se o ní dnes u nás diskutuje.

Vložil: Mainstream v Úterý, 14. únor 2017 @ 14:36:03 CET (454 čtenářů)
(Více... | 8577 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Společenství LOGOS ~ v co věříme
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Naše společenství je názorově pluralitní a nemá nic jako vlastní doktrínu. Svoji víru odvozujeme z učení Bible, našich církví, osobní zkušenosti, ale především našeho srdce. Víra je hlavně osobní postoj.   

S respektem k tomu však lze přece jen v několika bodech shrnout celkový postoj Logosu jako jednoho společenství k některým otázkám křesťanství a našeho působení v Církvi a ve společnosti.

Vložil: Mainstream v Úterý, 14. únor 2017 @ 11:48:11 CET (239 čtenářů)
(Více... | 2397 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: 20 let historie Logosu a LGBTQ křesťanů
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Gay křesťané a lesbické křesťanky. Co s námi? Počátky

Na počátku naší historie byly osobní příběhy jednotlivců, z nichž významná část vyrůstala a dospívala v průběhu normalizačních 70. a 80. let 20. století. 

Každý z těchto příběhů je ovšem jedinečný a neopakovatelný, ale přesto lze mezi nimi vystopovat některé společné rysy. Jedním z nich je napohled banální skutečnost, že mnozí z nás nalezli osobní víru zhruba ve stejném věku, kdy jsme si začali uvědomovat svou odlišnost v sexuální oblasti, nebo jen o málo později. 

Homosexualita byla tehdy jedno velké tabu jak ve společnosti, tak v církvi; v hlavním městě sice už vznikaly první polooficiální podniky a kluby, kde se gayové mohli scházet bez velkého nebezpečí, ale tam nás křesťany srdce netáhlo. Hledali jsme nikoli povyražení, ale společenství věřících homosexuálních osob, s nimiž bychom se mohli sdílet ve víře a osobních duchovních zápasech. Nic takového ovšem v celé naší zemi neexistovalo, proto jsme ve svém trápení zůstávali většinou zcela osamoceni. Jedni o druhých jsme možná tušili, ale neodvažovali jsme se navzájem zeptat, zda na tom někdo jiný náhodou není podobně. 

Vložil: Mainstream v Úterý, 14. únor 2017 @ 11:46:36 CET (266 čtenářů)
(Více... | 7577 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: LOGOS ~ LBQT křesťané a křesťanky
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Logos nám pomáhá nacházet vztah k víře a Bohu. Jsme ekumenické společenství věřících gayů a leseb a jejich blízkých. Naším cílem je společné sdílení víry v jejích mnohotvárných podobách a naše zapojení do života domovských církvích.

V současnosti se scházíme pravidelně ve třech městech – v PrazeBrně Ostravě. Místo a čas našich setkání jsou upřesňovány na webových stránkách a osobními pozvánkami.

Náš postoj k homosexualitě ~

Nesnažíme se sexuální a citovou orientaci homosexuálů léčit. Jsme přesvědčeni, že Bůh nás přijímá takové, jací jsme. V duchu Kristova evangelia se pokoušíme překlenout propast, která odděluje gaye a lesby od církví.

Nemáme ideologii ~

Nemáme žádnou vlastní závaznou ideologii ani slepě nepřijímáme ideologické vlivy odjinud. Někteří v našem společenství věří v legitimitu homosexuálních partnerských svazků, jiní o ní nejsou přesvědčeni, ještě další se ve své bezradnosti upřímně modlí za nalezení odpovědí. Všem těmto skupinám zůstává naše společenství stále otevřeno. 

Vložil: Mainstream v Úterý, 14. únor 2017 @ 11:45:41 CET (257 čtenářů)
(Více... | 5072 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: NĚKTERÉ VZTAHY OTCE A SYNA
Zamyšlení poslal BohemianAnonymus




Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 26. leden 2017 @ 19:15:55 CET (360 čtenářů)
(Více... | 7333 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Co byste měli vědět o Vánocích
Principy poslal Nepřihlášený

MILIONY lidí po celém světě se už těší na letošní Vánoce. Možná se na ně těšíte i vy, ačkoli pro vás nejsou náboženskou událostí. Vlivu, který tento svátek má, však nemůže uniknout nikdo. Je jím prosycen svět obchodu i zábavy, a to i v zemích, které nejsou považovány za křesťanské.

Co víte o Vánocích? Mluví Bible o tom, že by se mělo oslavovat Kristovo narození? Kde má tento populární svátek kořeny?

Vánoce postavené mimo zákon

Když budete chvíli pátrat, zjistíte, že Vánoce nemají svůj původ v pravém křesťanství. To uznávají mnozí učenci z různých náboženských denominací. Není tedy nijak překvapivé, že roku 1647 Cromwellův parlament v Anglii prohlásil Vánoce za den pokání a v roce 1652 jejich oslavu postavil mimo zákon. V letech 1644 až 1656 se britský parlament záměrně scházel vždy 25. prosince. Historička Penne L. Restadová uvádí, že „náboženský služebník, který kázal o Kristově narození, riskoval, že bude uvězněn. Kostelníci dostávali pokuty, když v době Vánoc zdobili kostely. Zákon přikazoval, aby obchody zůstaly během Vánoc otevřené, jako by to byly běžné pracovní dny.“ Proč ta tvrdá opatření? Puritánští reformátoři věřili, že církev by neměla vytvářet tradice, o kterých se nepsalo v Písmu. Rozšiřovali literaturu, která Vánoce odsuzovala, a mluvili proti nim ve svých kázáních.

Vložil: Mainstream v Neděle, 18. prosinec 2016 @ 20:40:05 CET (209 čtenářů)
(Více... | 5357 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Po stopách americké tolerance a nenávisti
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Spojené státy jsou pro mnohé Evropany stále především hlavní hospodářskou a vojenskou velmocí světa a symbolem konzumní společnosti, která má k náboženské askezi velmi daleko. Právě zvolený americký prezident Donald Trump navíc rozhodně není příkladem náboženského zápalu, ale spíš typickou ukázkou kombinace ekonomické moci a konzumního hédonismu.

Přesto je současná americká společnost svým náboženským zaujetím pro někoho možná překvapivá – v roce 2014 se hlásily k nějaké víře či církvi více než tři čtvrtiny Američanů a ještě větší počet věřil v boha či nějakou formu spirituality. Pro srovnání – v České republice, bylo v podobném čase církevně organizováno méně než patnáct procent obyvatel.

Náboženství, modernita a konzum jdou v USA už dlouhou dobu ruku v ruce a ani pro nastávající Trumpovu éru nic nenaznačuje, že by se to mělo nějak dramaticky změnit, spíše naopak. Bílí protestanté tvořili nejsilnější část jeho voličstva, takže na ně určitě nebude smět ve svém volebním období zapomenout. Podobně tak řada politiků, kterými se Trump obklopil – a jde v první řadě o jeho viceprezidenta Michaela Pence –, má velmi konzervativní křesťanské postoje. To vše se s velkou pravděpodobností začne promítat do americké politiky silněji než dříve.

Vložil: Mainstream v Pátek, 02. prosinec 2016 @ 20:12:40 CET (322 čtenářů)
(Více... | 12544 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.5)

Všeobecné: Zemřel otec ideje Nové apoštolské reformace C. P. Wagner
Zprávy poslal Nepřihlášený

Na stránkách CharismaNews se 6.10.2016 objevila tato zpráva: C. Peter Wagner, průkopník apoštolské služby, odešel domů, aby byl se svým Pánem. Zemřel v pátek o půl třetí odpoledne ve věku 86 let.

Wagner trpěl městnavou srdeční chorobou a v červnu podstoupil dvě operace. První se týkala drenáže dutiny břišní a druhá spočívala v reparaci plíce spolu s impregnací talkem k zamezení tvorby vnějšího exsudátu.

Wagnerův přítel, apoštol Chuck Pierce, v pátek potvrdil na facebooku Wagnerovu smrt. Nazval Wagnera „jedním z největších litců moderní historie církve“.

Vložil: Mainstream v Neděle, 30. říjen 2016 @ 17:04:02 CET (219 čtenářů)
(Více... | 3469 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Encyklopedie menších křesťanských církví v České republice
Knihovna poslal Nepřihlášený

Nešpor, Zdeněk R., Vojtíšek, Zdeněk. 2015. Encyklopedie menších křesťanských církví v České republice. Praha: Karolinum. 655 s. ISBN 978-80-246-3315-2.

Současná česká religiozita prochází dynamickým vývojem a náboženská scéna je natolik diverzifikovaná, že je obtížné vyznat se v ní. Encyklopedie menších křesťanských církví v ČR přitom přibližuje jeden z jejích nejrychleji rostoucích a současně nejméně známých segmentů. Kniha podává encyklopedický přehled 27 státem registrovaných křesťanských nebo z křesťanství vycházejících církví a náboženských společností; s výjimkou římskokatolické, českobratrské evangelické, československé husitské a slezské evangelické církve jde o všechny registrované křesťanské církve. 

Odborníkům a zainteresované veřejnosti poskytuje informace o jejich vzniku a historickém vývoji včetně zahraničních zdrojů a paralel, o religionistickém profilu, statistické, geografické i základní historické údaje o jednotlivých sborech či náboženských obcích a dalších církevních složkách. Součástí díla jsou úvodní kapitoly věnované typologii křesťanských církví se zvláštním zřetelem k fenoménu tzv. evangelikalismu, vývoji menších křesťanských společenství na českém území a jejich církevní architektuře v posledních téměř dvou staletích. Užitečnou pomůckou jsou rovněž kompletní údaje o náboženském vyznání ve sčítáních lidu 1880–2011 a podrobné rejstříky. 

Vložil: Mainstream v Pátek, 07. říjen 2016 @ 19:10:16 CEST (954 čtenářů)
(Více... | 2654 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Muž a žena z pohledu současnosti
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Když máme hovořit o muži a ženě z pohledu současnosti, potom přístup „Bible říká“, nemůžeme použít. Neexistuje norma, která by byla závazná a jejíž překročení by bylo trestáno. Přístup, který tedy volím, spočívá ve snaze vysledovat některé charakteristiky v roli muže a ženy v současné společnosti. Pokud by ale smyslem bylo jen pozorování, bylo by to málo. Cílem je položit si otázku co s tím? Zaujmeme jen obranářský postoj a ještě více utáhne na uzdu ve prospěch patriarchátu?

Posun v chápání rolí

To, čeho jsme dnes jednoznačně svědky, je posun v chápání rolí, kdy v západní společnosti stále více přestává platit model, ve kterém je žena vnímána především jako matka, která je doma s dětmi a která pečuje o domov a muž je potom ten, kdo obstarává obživu. Důvodů je celá řada, nicméně tradiční model patriarchální zpochybňují jak někteří antropologové[1], dále některé psychologické výzkumy ukazují, že některé tradiční názory na omezení žen jsou neudržitelné a v neposlední řadě jsou důvodem společenské poměry, kdy žena má alespoň teoreticky stejné možnosti seberealizace jako muž (realita je ale často jiná, z mnohých průzkumů plyne, že ženy jsou znevýhodňovány) a kdy mnohé ženy prakticky ve všech oborech lidské činnosti dokazují, že jsou přinejmenším stejně schopné, jako muži. Jsme svědky, že ženy stojí v čele firem nebo pracovních kolektivů, zastávají čelné funkce v politice, vykonávají velmi exponované profese jakými jsou beze sporu učitel ve všech úrovních vzdělávání, doktor, psycholog, role v armádě, v mnohých církvích mohou ženy pracovat jako duchovní atd. Čím více na západ od našich hranic, tím více jsme svědky ženské emancipace. Tyto a mnohé další příklady jakoby ukazovaly, že tradiční model ženské podřízenosti mj. odvozený z židovsko – křesťanské tradice se dnes ukazují buď jako do velké míry přežitek nebo jsme ho špatně interpretovali. Argument typu „já jsem muž a proto jsem autorita“ dnes zní spíše jako špatný vtip.

Vložil: Mainstream v Pátek, 07. říjen 2016 @ 19:05:16 CEST (264 čtenářů)
(Více... | 25494 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Neskrývat tvář
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Vlastně nevím, jak to ve Francii právě teď dopadá – zda jsou burkiny zakázané či povolené. Jedno je mi však jasné: diskuse o tomto tématu bude ještě nějakou dobu pokračovat, a to nejen ve Francii.

Pokud je mi známo, důvody pro zákaz burky (nebo burkin) na veřejnosti jsou v podstatě dvojí. Předně si chce Francie jako stát uchovat sekulární a nábožensky neutrální charakter, a proto omezuje náboženské symboly na veřejnosti. Pochopitelně se to netýká jen islámského oděvu, ale i křesťanských křížků nebo židovských jarmulek. Druhým důvodem je ohled bezpečnostní: Nikdo nezúčastněný si nemůže být jist, kdo (a co) se pod burkou skrývá.

Důvod, proč burky nezakazovat, je celkem jasný: Takový zákaz omezuje svobodu člověka. Může jít i o omezení svobody náboženské, ale ta je zde subsumována pod svobodou obecně: Přinejmenším teoreticky si lze představit, že někdo nosí burku i z jiných než náboženských důvodů (dejme tomu z recese, nebo protože se z nějakých důvodů za svou tvář stydí).

Nechci být za každou cenu originální, nicméně rád bych uvedl jiný důvod pro zákaz nošení burky na veřejnosti. Zatím jsem se s tímto důvodem nesetkal, ale pochopitelně nestačím číst všechny relevantní články, a tak se omlouvám případným autorům, kteří již tento důvod zmínili přede mnou.

Vložil: Mainstream v Pátek, 07. říjen 2016 @ 19:01:06 CEST (423 čtenářů)
(Více... | 6863 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.91 Seconds