Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Marcela   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 698 447

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 58 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Komentáře: Petr Macek - Několik poznámek k pastýřským napomenutím předsedy VV
Posted on Středa, 17. duben 2019 @ 08:58:29 CEST Vložil: Mainstream

Principy poslal Nepřihlášený

Z mezisborové korespondence

Milí přátelé, bratři a sestry,

i když momentálně nejsem přímo členem žádného baptistického sboru, za baptistu v širším slova smyslu (tj. za dědice teologického odkazu radikální reformace jako otevřeného úkolu) se pokládám a dění v BJB sleduji. Díky tomu jsem zachytil i několik pastýřských napomenutí adresovaných současným předsedou VV BJB českým baptistům u příležitosti jubilea založení Jednoty i blížícího se jednání Sjezdu delegátů. V těch napomenutích je poukázáno na současná napětí v této stoleté baptistické pospolitosti a na to, co je údajně jejich příčinou.

I když nepochybuji o tom, že je za tím upřímná starost a vědomí odpovědnosti a že je to celé provázeno osobní duchovní přípravou, mám k tomu jako teolog, někdejší pastor a trochu snad i znalec jak baptistické tradice, tak současné teologické scény, několik zásadních připomínek.

Jako jedna z příčin onoho napětí je uvedena teologie topoleckého sboru. Bratr předseda ji charakterizuje jako „liberální“, a to mimo jiné proto, že zdůrazňuje samostatnost baptistických sborů v řešení teologických otázek. To se, jak správně dovozuje, týká i zacházení s Biblí jako pramenem křesťanské víry a postoje k různým etickým otázkám.

Netuším, co přesně je tu oním pejorativně pojatým označením „liberální“ míněno, ale důraz na samostatnost v kladení a řešení teologických otázek je spolu se svobodou svědomí původním baptistickým (a už dříve anabaptistickým) principem, který je obecně ctěn a který je také bez jakéhokoliv okleštění zakotven i v Ústavě BJB. To je skutečnost, jíž se, jak známo, topolečtí od počátku dovolávají.

Jestliže dodržování tohoto principu je solí v očích sborů, které se k tomuto principu hlásí jen čistě formálně, je na duchovním vedení Jednoty, aby takové sbory na tento jejich sebeklam upozornilo, ne aby se za jejich stanoviskem alibisticky skrývalo, jak to podle mne doposud dělalo. Je-li někdo z vedení Jednoty k tomu motivován tím, že má s tímto principem sám problém (a tomu nasvědčuje i to, že nový návrh na vyloučení Topolky za její důrazy přichází ze sboru, jehož kazatelem je sám stávající předseda VV BJB), leccos to vysvětluje, ale neopravňuje to k odmítnutí hájit společně přijaté dokumenty, jejichž znění je jasné.

Obecné nařčení z „nebibličnosti“ nebo poukaz na „vůli ostatních sborů“ být nebo nebýt s někým ve společenství, na tomto selhání v zastávání přijatých řádů a na tom, že jsou tím do okolí vysílány matoucí signály, nic nemění. Obávám se proto, že i rozhodnutí některých sborů Jednotu opustit, má jednu ze svých příčin v tomto selhání a s ním spojeným lavírováním a teologickou bezradností jejího současného vedení.

Na okraj bych ještě rád připomněl, že skutková podstata toho, za co Topolka byla a je pranýřována, je důsledná obhajoba práva jedince na určitý názor na konkrétní spornou otázku, nikoli její domněle „liberální“ teologie či „přístup k Bibli“ a „k Božímu slovu a jeho autoritě ve věcech víry a praxe“, o nějakém jednání či chování kohokoliv ve sboru, které by se někomu mohlo stát kamenem úrazu, ani nemluvě. Pokud někdo něco takového naznačuje nebo tvrdí, tak skutečnost prostě účelově zkresluje a sám zavdává příčinu k pohoršení.

Tím ovšem problematičnost oněch pastýřských napomenutí nekončí. Tvrzení, že to, co je „baptistické“, je zároveň nebo automaticky také „konzervativní“ a „evangelikální“, nebo že BJB taková vždy byla, je bezobsažné, protože do takových označení si může každý – podobně jako do označení „liberální“ – dosadit, co se mu zrovna zlíbí. Ani upřesnění, že být „evangelikální“ znamená dávat „důraz na Boží slovo a na osobní zkušenost obrácení“, tu nepomáhá.

Záleží na tom, zda „evangelikální“ souvisí s evangeliem, s „dobrou zprávou“ o Boží milostivé cestě za námi a s námi, a tedy i s onou osobně náročnou životní orientací, která Ježíše přivedla na kříž a jeho bezprostřední následovníky na mučidla (podobně jako anabaptisty ze šestnáctého století, kterých se příležitostně i v BJB rádi dovoláváme).

S důrazem na „Boží slovo“ a „osobní zkušenost obrácení“ je to podobně; záleží na tom, co s námi to Slovo a ta změna smýšlení dělá. Pokud se „evangelikálové“ v Hitlerově Německu nezastávali pronásledovaných Židů, pokud v nich neviděli pronásledovaného Žida Ježíše, byl jim důraz na „Boží slovo“ a „osobní zkušenost obrácení“ k ničemu, resp. byl onou „vírou“ a „zbožností“, z níž se po válce spolu s ostatními veřejně káli.

U příležitosti oslavy Velikonoc je dobré mít na paměti, co původní anabaptisté i baptisté vždy učili, že pokud nemáme v praxi své víry spojitost s Ukřižovaným, tj. s jeho poníženou, ale statečnou a nonkonformní cestou za pohrdanými a uráženými, tak nejenom že nemáme ani spojitost se Zmrtvýchvstalým a s jeho duchovní Vládou v naší časnosti, ale velikonoční zvěsti vlastně nerozumíme. Chtít Bibli rozumět jako „knize příkazů a zákazů“ a jako návodu, jak zatočit s „jinak věřícími“, je pokušením duchovní plytkosti a návratu k pohanství, kterému můžeme při své duchovní pýše někdy podlehnout, ale bezbranní vůči němu nejsme. 

Pokud mu však nedokážeme účinně čelit, zůstává veškeré naše mluvení o „umírání svému já“, o „usilování žít podle Boží vůle zjevené nám v Kristu“, o „Vítězi, který je naším orientačním bodem a světlem, naší alfou a omegou“, který nás „vede a chce vést dál“ a „učí nás zachovávat všechno, co nám přikázal“, na hraně náboženské fráze a někdy už i za ní.

Petr Macek



 
Příbuzné odkazy
· Více o Principy
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Principy:
Reakce kazatele Blahoše Fajmona na otevřený dopis kazatele Pavla Coufala


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 4.2
Hlasů: 10


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Petr Macek - Několik poznámek k pastýřským napomenutím předsedy VV" | Přihlásit/Vytvořit účet | 5 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Petr Macek - Několik poznámek k pastýřským napomenutím předsedy VV (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: rakato v Úterý, 23. duben 2019 @ 17:21:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nabízím ke shora uvedenému dopisu několik zásadních poznámek. 1. Tak především, pokud bude současný spor v BJB i nadále vycházet z baptistických zásad a postojů, namísto aby zde docházelo k biblicky fundovanému pokornému dialogu, těžko dojde k nějakému smíru a dohodě. Odložme denominační tradice a principy a řády a dejme jednoznačně přednost Písmu, Božímu slovu. 2. Po tom, co jsem ten dopis několikrát pročetl, se nemohu zbavit dojmu, že autor odděluje teologii od Bible. To je nemyslitelné. Pravá teologie je založena na Bibli, bez Bible není teologie. S Biblí se "nezachází", Bible se čte, studuje a respektuje jako nadčasové Boží slovo, slovo od svrchovaného, svatého Boha hříšnému člověku. 3. Liberální teologie je především o aroganci těch, kdo povyšují rozum nad biblické zjevení, rozhodují o tom, co v Bibli je Boží slovo a co není, a co z Bible platí pro dnešní dobu a co nikoli. Z toho pak vyplývají výklady Písma - ve věcech věrouky i morálky - které odvádějí od evangelia a jeho dopadu na Církev i společnost. Volné mravy - pod rouškou tolerance a svobody svědomí - kazí lidské společenství. 4. Ve věci topoleckého společenství - pokud mám možnost celou aféru sledovat - se nejedná o "etické" otázky. Například specifická otázka homosexuality není problémem etickým, nýbrž morálním, měřeno především Písmem. Navíc, zdá se mi, že autor zcela pomíjí vážnost odpovědnosti vedení společenství (kazatele). Pokud vím, není docela známo, jak se kteří členové topoleckého sboru k této otázce staví. Pokud vím, nejsou v tom jednotni. Problém je v tom, že celé společenství (a rodiny) tak trpí především postojem a teologickými omyly svého vedení. Podobně je tomu i v konkrétní otázce sester v roli kazatelek. Podotýkám, že postoje baptistických mezinárodních struktur by tu neměly hrát žádnou roli. 5. Jsem zajedno s autorem v tom, že jsem také nepřítelem nálepek a frází jakéhokoli druhu. Na druhou stranu si však musíme dát pozor, abychom se nebránili slovům Písma, i když dnes nejsou zrovna "v módě" nebo jim dostatečně nerozumíme. Proto je důležitý pokorný dialog. Autorův posměch tu určitě není na místě, zvlášť když respektuje "upřímnou starost a vědomí odpovědnosti" na počátku svého dopisu. 



Re: Re: Petr Macek - Několik poznámek k pastýřským napomenutím předsedy VV (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Lolik v Středa, 24. duben 2019 @ 10:10:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím že doposud se nepodařilo odhalit jádro sporu mezi tzv neokalvinisty a tzv liberály. Mnoha lidem stačí tyto nálepky a dál již nejsou schopni uvažovat. Nechci být takový.

Neokalvinista je v očích tzv. liberálů zpátečník a ten který se chce vrátit do středověku. A naopak liberál je ten který je především uvolněný v mravech. Je to skutečně takto? Samozřejmě že nikoliv. U neokalvinistů najdeme stejně uvolněné mravy jako u liberálů. Je jasné, že tam nenajdete jediného homosexuála, Ale nečistot v jiných podobách hříchu tam najdeme mnoho (Lži, podvody, neslušné chování vůči bližním, atd.) Stejně tak naopak liberál není o nic víc nemravnější než jeho protějšek neokalvinista. Kde je tedy problém?

Myslím, že jeden ze zásadních problémů je postoj k Bibli. A chci se zeptat br. rakatoa: Jaká je role Ducha Svatého při studiu Bible. Všiml jsem si totiž, že ve tvém komentáři bratře, není Duch Svatý zmíněn ani jednou. A co víc. všiml jsem si, že to tak bývá často i u jiných tzv. neokalvinistů (omlouvám se za nálepky, ale pro naši diskusi je to jednodušší), kteří nám vysvětlují postoj k Písmu. 

Na druhé straně vnímám tzv. liberály jako lidi, stejně usilovně hledající v Písmu, kteří se však nechtějí svázat do jednoho pohledu na Bibli a chtějí být v tomto svobodní (liberální v pravé podstatě toho výrazu). Vnímám ale zároveň, že ta jejich svoboda není svévolná ve smyslu, že by omlouvala jejich nemravnost, nýbrž si dělají prostor pro úlohu Ducha Svatého pro studium Bible.

Jistěže mohou být a jsou na obou stranách barikády lidé, kteří si Písmem budou omlouvat svou neslušnost, nemravnost a i hřích. Tomu se nikdy v minulosti nepodařilo zabránit a nepodaří se to ani nyní. Zmiňuji to proto, že není dobré generalizovat jakékoliv excesy, protože mohou být na obou stranách, ale určitě nebudou u všech. Pro mne je důležité bez jakýchkoliv nenávistných emocí se dopátrat podstaty problému. Prosím tedy bratře o vysvětlení tvého pohledu na úlohu Ducha Svatého při čtení Písem. 


]


Re: Re: Re: Petr Macek - Několik poznámek k pastýřským napomenutím předsedy VV (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: rakato v Středa, 24. duben 2019 @ 12:45:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mravní pády se samozřejmě nevyhýbají nikomu, žádné církvi, denominaci, ani žádnému jednotlivci. V poslední době jsme toho svědky. Přesto však jsem přesvědčen o tom, že liberální postoj k Písmu přece jen "nahrává" morální uvolněnosti - především v Církvi - protože teologický liberalismus je především o pochybnosti svrchované autority Písma jako Božího slova, a to má za následek i toleranci ve věcech morálky (a nejde samozřejmě jen o homosexualitu). 
K otázce role Ducha Svatého při studiu Bible jsem jednoduše nepovažoval za nutné se vyjadřovat. Pokud chápeme Písmo jako "vdechnuté", znamená to, že věříme podílu Ducha Svatého na autorství Písma a pak je Duch Svatý nezbytný při jeho chápání a výkladu. Opakuji však, že nevidím liberální teologii jako "hledající" nebo jako tu, která si chce "ponechat prostor pro úlohu Ducha Svatého při studiu Bible." Spíš opka je pravdou : liberální teologie je teologií kritického přístupu k Bibli, teologií, která spolíhá víc na intelekt člověka než na zjevení Boží.


]


Re: Re: Petr Macek - Několik poznámek k pastýřským napomenutím předsedy VV (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: bezkompromisu v Středa, 24. duben 2019 @ 11:30:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nevím, jestli je br. rakato členem nějakého sboru BJB, případně "odcházejícího". Jeho obliba Watchmana Nee spíše ukazuje na stoupence konceptu Církve v místě.

Ale to není podstatné. Podstatné je, že jeho způsob argumentace je dost podobný postojům Výkonného výboru, zvláště jak je prezentuje předseda, br. Pavel Coufal.

"Podotýkám, že postoje baptistických mezinárodních struktur by tu neměly hrát žádnou roli."

Myslím, že tady br. rakato udeřil hřebíček na hlavičku. Kauza, která vznikla kolem postojů topoleckého sboru, by měla být vyřešena důsledně. A to znamená vystoupením BJB z mezinárodních baptistických struktur (BWA, EBF), které tolerují či dokonce podporují kritizované jevy.

K problematice současných trendů v Evropské baptistické federaci viz:

dokumenty k homosexualitě na webu EBF

volba britské kazatelky prezidentkou EBF

BJB by se k trendům v evropském q světovém aliančním baptismu měla postavit stejně čestně jako Jižní baptistická konvence, která vystoupila ze Světové baptistické aliance.

Bez této důslednosti bude káznění či vyloučení topoleckého sboru tragikomickou fraškou.


]


Re: Re: Re: Petr Macek - Několik poznámek k pastýřským napomenutím předsedy VV (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: rakato v Středa, 24. duben 2019 @ 12:53:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Poslední dopis topoleckého společenství Vám hodně napoví. Samé odkazy na baptismus, žádné na Písmo. Již tím je vyjádřen jejich postoj k Písmu. Je ovšem otázkou, nakolik je toto společenství ve svých postojích jednotné, resp. jestli není jen bezradné pod vlivem svého vedení.


]


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.09 Seconds