poslal Nepřihlášený
Usnesení 12. synody Evangelické církve v Německu na jejím 2. zasedání z 8.–11. listopadu 2015 v Brémách
V
roce 2017 slaví evangelická církev 500 let reformace. Přitom se ptáme, s
pohledem na naše historické a teologické dědictví, po podstatných
poznatcích pro dnešek. Při vší vděčnosti a radosti však před chybami
reformátorů a reformačních církví nezavíráme oči.
Naléhavé poznatky
1.
Reformátoři se zaměřovali na reformu církve z moci evangelia. Nový
pohled na Židy však nastal jen málokdy. Reformátoři se drželi
myšlenkového schématu Židům nepřátelského, jehož kořeny sahají až k
počátkům církve.
2.
Neseme proto odpovědnost za vysvětlení, jak zacházet s Židům
nepřátelskými výpověďmi reformátorů a s dějinami jejich působení a
recepce. Ptáme se, jak dalece podporovaly protižidovský základní postoj v
evangelické církvi a jak může být dnes překonáván. Vyrovnat se s
postojem Martina Luthera vůči Židům, tomu přísluší exemplární význam.
3.
Luther spojil centrální pohledy své teologie s Židům nepřátelským
myšlenkovým schématem. Jeho doporučení pro konkrétní zacházení s Židy
byla rozporuplná. Od obhajoby úsilí o přátelství až po hanobení a
požadavky, které cílí na úplné zbavení Židů jejich práv a na jejich
vyhnání.
4. Při
přípravě reformačního jubilea tuto vinu nemůžeme obejít. A skutečnost,
že Lutherovy rady vůči Židům nepřátelské byly využity
národněsocialistickým antisemitismem, představuje pro evangelickou
církev další zátěž.
Zatěžující dědictví
1.
Mezi Lutherovými ranými vyjádřeními a jeho pozdními spisy od roku 1538 s
jejich neskrývanou nenávistí vůči Židům existuje v teologickém úsudku o
Židech kontinuita. V judaismu své doby vidí Luther náboženství, které
minulo své vlastní určení. Řídí se záslužnictvím činů a odmítá vztahovat
Starý zákon na Ježíše Krista. Utrpení Židů má být výrazem Božího trestu
za jeho zapření.
2.
Lutherovo hodnocení Židů bylo svázáno se západoevropskou tradicí
nepřátelství vůči nim. Nejdříve odmítal rozšířené pomluvy (hanobení
hostií a rituální vraždy) jako lživé historky. Později se obrátil k
tradičním stereotypům a zůstal vězet v iracionálních obavách a
resentimentech.
3.
Společný život Židů a křesťanů mohl být pro Luthera jen dočasný a spojen
s nadějí na židovské obrácení. V kritice na obvyklé štvaní proti Židům v
roce 1532 doufal, že „když se s Židy jedná přátelsky a jsou pečlivě
poučeni ze svatých Písem (o tom, že náš Pán Ježíš byl rozeným Židem),
mnozí se stanou pravými křesťany…“. V roce 1543 sepsal spis „O Židech a
jejich lžích“ („Von den Juden und ihren Lügen“). Ze strachu, že snášení
židovského náboženství by mohlo vyvolat Boží hněv také proti křesťanské
obci, doporučoval na konci tohoto spisu světské vrchnosti spálení
synagog, zničení židovských domů, konfiskaci talmudu a modlitebních
knih, zákaz obchodování a nucené práce. Když to nepomůže, mají se Židé
„vyhnat jako nezkrotní psi (tollen Hunde)“.
4.
Na Lutherovy rady se po staletí odvolávalo. Jednak, vzhledem k
omezenému židovsky přátelskému postoji z roku 1523, byly slyšet hlasy
pro snášenlivost vůči Židům a také pro zintenzivněnou židovskou misii.
Jednak ale, s odvoláváním na Lutherovy pozdní spisy, se ospravedlňovala
nenávist a pronásledování Židů, obzvláště při vzmáhajícím se rasovém
antisemitismu a v době národního socialismu. Jednoduché linie kontinuity
nelze vést. Přesto mohl být Luther v 19. a 20. století využit pro
teologický a církevní antijudaismus stejně jako pro politický
antisemitismus.
Obnovený počátek
1.
Po roce 1945 nastává v Německu, nejprve váhavě, dodnes neukončené
poznávání zaviněného selhání vůči židovství. Evangelická církev v
Německu svůj vztah k židovství nově stanovila, onu formu nepřátelství
vůči Židům zavrhla a vyzvala k setkávání s judaismem. Odpovídající
výpovědi byly převzaty v církevních ústavách mnoha členských církví EKD
(Evangelické církve v Německu).
2.
Lutherův pohled na židovství a jeho hanobení Židů stojí podle našeho
dnešního porozumění v rozporu s vírou v jediného Boha, který se zjevil v
Židu Ježíši Kristu. Jeho odsudek Izraele neodpovídá tedy biblickým
výpovědím o Boží smluvní věrnosti vůči jeho lidu a zůstávajícímu
vyvolení Izraele.
3. V
teologii a v církvi stojíme před výzvou centrální teologické učení
reformace nově promyslet a přitom neupadnout do znehodnocujících
stereotypů, židovství zatěžujících. To se týká zejména rozlišení „zákon a
evangelium“, „zaslíbení a naplnění“, „víra a skutky“ a „stará a nová
smlouva“.
4. Uznáváme
nutnost kritického zacházení s naším reformačním dědictvím při výkladu
Svatých Písem, obzvláště Starého zákona. Uznáváme v židovském výkladu
Tenachu „také pro křesťanský výklad nejen legitimní, ale dokonce nutnou
perspektivu“ (Církev a Izrael, Leuenberské texty – Kirche und Israel,
Leuenberger Texte 6, II, 2276, II, 227), neboť vnímání židovského
výkladu Bible nám zpřístupňuje hlubší bohatství Svatých Písem.
5.
Poznáváme, která část reformační tradice se podílí na bolestivých
dějinách „míjení“ – „Vergegnung“ (výraz z filosofie Martina Bubera,
který je opakem „setkání“ – „Begegnung“) křesťanů a Židů. Dalekosáhlé
selhání evangelické církve vůči židovskému národu nás naplňuje smutkem a
studem. Ze zděšení nad historickým a teologickým scestím a z vědomí
viny za utrpení Židů vyrůstá dnes obzvláštní odpovědnost za odpor vůči
každé formě nepřátelství a znevažování Židů.
6.
„Když náš Pán a Mistr Ježíš Kristus řekl: ,Čiňte pokání, neboť nebeské
království se přiblížiloʻ, chtěl, aby celý život věřícího byl pokáním.“
(Martin Luther) Jubileum reformace v roce 2017 je příležitostí k dalším
krokům obrácení a obnovy.
Brémy, 11. listopadu 2015
Předseda (Präses) synody evangelické církve v Německu
Dr. Irmgard Schwaetzer
překlad Lukáš Klíma
Zdroj: www.krestanskarevue.cz