Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Marcela   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 699 498

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 75 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Fundamentalisti: Problémy laického fundamentalismu I
Posted on Neděle, 12. květen 2019 @ 20:54:10 CEST Vložil: Mainstream

Glosy poslal Nepřihlášený

První teologický problém “lidového fundamentalismu” spočívá ve zjednodušené představě o interpretaci textu Písma. Čtenář se v této představě v textu Písma přímo setkává s neomylným Božím slovem. Jde ve své podstatě o problém analogický naivnímu realismu, který předpokládá, že člověk skrze své smysly nazírá realitu. Slovo “naivní” není pejorativní. V původním významu jde o přirozené (nativus) vnímání stavu věcí, tedy o představu jakéhosi “selského rozumu”, která je udržitelná do té doby, než ji člověk začne hlouběji prozkoumávat.

Filosofie již po staletí registruje, že k vnímání nepatří jen čistý pozorující subjekt a pozorovaný objekt, ale také spletité předivo kognitivních a jazykových kompetencí, které vnímání strukturují. Stejně tak při čtení Písma, při jeho výkladu a aplikaci je nezbytně (a většinou nereflektovaně a implicitně) přítomné množství tradovaných předpokladů, postupů, lingvistických nástrojů, osobnostních dispozic, vlivu společenství víry, působení Ducha Svatého, který (jak věříme) se všemi těmito rovinami pracuje a mnoho dalšího.

Solidní teologie tyto nástroje vnímání a lingvistické a telogické předpoklady více či méně reflektuje, ale fundamentalismus v jeho laické formě jim buď nevěnuje pozornost, nebo je popírá. Pokud o nich někdy uvažuje, tak pouze v tom smyslu, že reflexe těchto postupů zavání přílišným intelektualismem, že je třeba se těchto zprostředkovatelských představ zbavit a přistupovat k textu přímo. Jenže bez našich kognitivních struktur lze rozumět textu stejně, jako lze bez bakterií ve střevech trávit potravu. Tedy vůbec.

Již samotná myšlenka doslovného významu textu je problematičtější, než by se na první pohled mohlo zdát. Zastavilo se doslova slunce na obloze (Joz 10:13) a je tedy potřeba spolu s Lutherem hájit geocentrismus? Je “tento chléb” doslova Ježíšovým tělem? (Mt 26:26) Je duše doslova v krvi živého tvora? (Lv 17:11) Založil Hospodin doslova zemi na pilířích? (Ž 104:5) Pokud jsme o významu jakéhokoli z těchto míst připraveni tvrdit, že jde o analogii, literární nebo teologickou zkratku opouštíme půdu naivní interpretace a musíme se ptát na jakém základě rozlišujeme, co máme chápat doslovně a co nikoliv. Zapojujeme výkladovou strukturu, která není součástí textu samotného.

Někdo by mohl tvrdit, že méně jasná místa Písma vykládáme pomocí míst, která jsou zřejmá, ale pak je otázkou kdo a podle čeho určuje jaká místa jsou zřejmá? (A navíc odkud jsme přijali předpoklad, že výpovědi Písma musí tvořit koherentní celek systematické teologie?) Pokud člověk přizná a reflektuje struktury, které mu umožňují porozumět významu textu, je možné hovořit o tom, jaké struktury jsou vhodnější a explicitně vyjádřit i to, na základě jakých předpokladů toto hodnocení vynášíme.

Pokud ale člověk popírá, že jakékoliv struktury formují jeho výklad, že přistupuje jaksi přímo k významu textu, není přirozeně žádná další diskuse možná. Má prostě pravdu - a co víc Boží pravdu. Pokud někdo jiný dojde k odlišnému výkladu je duchovně (méně častěji racionálně) zabedněný a místo rozhovoru přichází na řadu mocenské nástroje k jeho přesvědčení nebo odstranění.



 
Příbuzné odkazy
· Více o Glosy
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Glosy:
Stojí za demontáží struktur baptistické mládeže KAM?


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 3.28
Hlasů: 7


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Problémy laického fundamentalismu I" | Přihlásit/Vytvořit účet | 33 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Problémy laického fundamentalismu I (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Zahradkar v Pondělí, 13. květen 2019 @ 00:23:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Písmo je v mnoha věcech jednoduché na pochopení jako jsou i doposud dokola propíraná témata na tomto portálu, stejně tak jako je Boží Slovo na druhé straně i náročné v jiných věcech natolik, že v něm utonul už nejeden teolog ale zatím se tady takové diskuze myslím nevedou. Každopádně oxymorón lidový fundamentalismus pobavil.




Re: Problémy laického fundamentalismu I (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: rakato v Pondělí, 13. květen 2019 @ 17:21:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
S třetím odstavcem článku zásadně nesouhlasím. Jednak nevím, co je "solidní teologie" ve srovnání s jinou teologií, ale určitě není férové upírat tzv. "fundamentalismu" racionální přístup k Písmu.  To, co má "fundamentalismus" navíc nad kritickým přístupem k Bibli včetně jmenovaných kognitivních struktur, je přesvědčení o realitě Božího zjevení skrze Písmo a tedy o nadpřirozené povaze Božího slova. Pro "fundamentalismus" je Písmo svrchovanou autoritou tím, že má svůj původ v Bohu, a že poznání Boha není možné mimo Písmo.

Mimoto v článku vidím určitý zmatečný přístup k citovaným biblickým oddílům. Jedna věc jsou literární formy, ale jiná věc jsou biblické zázraky. Jestli věřím ve svrchovaného Boha Stvořitele, který stvořil vše, co je kolem nás a v nás, a který počal Ježíše Krista v Marii panně působením Ducha Svatého, a který vzkřísil Ježíše Krista z mrtvých, pak se nemusím trápit tím, jestli se slunce skutečné zastavilo nebo nikoli. Stvořitel a Pán fyzických a všech jiných zákonů by s tím neměl mít potíž, nemyslíte ? Nečteme v Písmu, že Ježíš Kristus dodnes udržuje vesmír v chodu takový, jaký je ? 

Že neexistuje diskuse s těmi, kdo nerespektují nějaké "kognitivní struktury" ?  O co nám jde ? Je cílem nikdy nekončící diskuse ?  Docházíme poznání pravdy diskusí, anebo zjevením ? Poslední odstavec je zbytečným napadením těch, kdo se odmítají nechat zmítat v nejistotě sebesolidnější teologie a staví na Bohu a Ježíši Kristu poznaném v Božím slově.  




Re: Problémy laického fundamentalismu I (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: rakato v Pondělí, 13. květen 2019 @ 17:33:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
The words spoken by Luther to Erasmus many years ago are still the best reply to sketchy, skewed, or otherwise errant theology. “Your thoughts of God are too human.”



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.25 Seconds