Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Rostislav   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 696 998

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 14 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Texty: Varovná slova evropských baptistů k návrhu SD č. 10 brněnského sboru
Posted on Pondělí, 15. duben 2019 @ 14:40:26 CEST Vložil: Mainstream

Principy poslal Nepřihlášený

Milí bratři a sestry,

sbor BJB v Brně, jehož je kazatelem předseda VV, již potřetí za sebou navrhuje jedno a totéž vůči sboru v Praze 4 Na Topolce. Předkládá výzvy nebo přímo návrhy k jeho vyloučení z BJB (i když tento loni neprošel) kvůli otázce, která není jádrem křesťanské víry. Rád bych v této souvislosti připomněl, jak se k takovým způsobům jednání staví baptisté v Evropě - viz http://www.ebf.org/resources-theology-and-education. Evropští baptisté mluví o tom, že tam, kde se otázka, která není ústředním tématem víry v Pána Ježíše Krista, postaví na roveň jádra křesťanství, dochází ke štěpení denominací a jednot. Je smutné, že k tomu, před čím evropští baptisté varují, dochází v současné době také v Bratrské jednotě baptistů. Celé vyjádření je k dispozici níže.

Lubomír Kuc
(ze sboru BJB Suchdol nad Odrou)   

Výňatky z dokumentů baptistických jednot Německa, Dánska, Velké Británie a komise EBF pro teologii a vzdělávání nabídnutých ostatním baptistickým jednotám v Evropě

Otevřený dopis prezidia německých baptistů (2013)

Téma homosexuality není tématem, s nímž stojí a padá Ježíšova církev

Téma homosexuality nepatří k jádru křesťanské víry. V současnosti ale dochází k posuzování sborů a církví podle jejich postoje k tomuto tématu. Ztěžuje to způsob záležitosti rozlišovat. Toto téma je navíc součástí mnoha pro nás nesnadných etických témat. Samozřejmě je to vždy otázka správného chápání Písma, která se dotýká důležitých oblastí křesťanské víry (například stvoření). Jenže – je toto snad téma, které rozhoduje o tom, zda je křesťan křesťanem a církev církví? Vidíme, že se toto téma příliš zdůrazňuje, což vede k znehodnocování ústředních otázek. Je omylem dělat z postoje k tématu homosexuality měřítko křesťanskosti anebo tvrdit, že je tento postoj rozhodující pro spásu.

Zdroj: An open Letter from the Presidium of the U_nion of Evangelical Free Churches to the Congregations

--------------------------------------------

Vyjádření teologického fóra dánských baptistů pro sbory v baptistické jednotě Dánska (2012)

Náležíme společenství sborů s kvalifikovanými etickými rozdíly – biblické poznámky

Apoštol Pavel ve svém dopisu církvi v Římě popisuje svár, který je ve světle jeho napomínání možné považovat za adiaforon (viz Ř 14,1-15,7). V Pavlově případě to byla etická otázka o tom, zda-li křesťané v Římě mohou jíst vepřové maso a pít víno. Pavlův názor byl ten, že se zde jedná o adiaforon (druhotnou věc), která by měla být ponechána na rozhodnutí jednotlivce. Zároveň však napomíná obě strany – „slabé“ i „silné“ – aby se vzdali nedůvěry jeden vůči druhému. Místo toho by měli spolu hledat království Boží. To znamená spravedlnost, pokoj a radost v Duchu svatém. „Kdo takto slouží Kristu, je milý Bohu a lidé si ho váží. A tak usilujme o to, co slouží pokoji a společnému růstu“ (Ř 14,17-19).

Jedna z otázek, se kterou se apoštol Pavel vypořádával, se týkala přístupu křesťanů k Mojžíšovu zákonu a jeho eventuálně závazného charakteru pro křesťany z pohanů. Pavel, jak víme, odmítnul, aby křesťané z pohanů podstupovali obřízku nebo aby dodržovali celý zákon Mojžíšův. Právě v této souvislosti apoštol Pavel říká, že „v Kristu Ježíši nezáleží na tom, je-li někdo obřezán či ne; rozhodující je víra, která se uplatňuje láskou“ (Ga 5,6). Bezpochyby princip, kterému je vše podřízeno, je pro Pavla ten, že jsme „v Kristu“ a že víra „se projevuje láskou“. Rozhodující není naše lidské postavení, zda-li jsme židé či pohané, muži nebo ženy, otroci či svobodní (Ga 3,28). Je možné, abychom na homosexualitu dnes nahlíželi stejným způsobem? Tedy, že podstatný není stav naší lidské bytosti – včetně naší sexuality – ale to, zda-li jsme „v Kristu“ a zda-li se naše víra „projevuje láskou“? Jinými slovy, zda-li je sexualita adiaforon?

Co se týče homosexuality, problém je často zcela opačný. Totiž ten, že křesťané nahlížejí na homosexualitu jako na něco, s čím stojí a padá víra (status confessionis) – což snadno vede ke štěpení církve. Pokud se toto stane, jednáme špatně. Nejednáme v souladu s Pavlovými pokyny církvi v Římě. Ani nedbáme Pavlova napomenutí církvi v Korintu, kde byla jedna skupina již připravena k vyloučení Pavla – totiž k vyloučení od křesťanské víry. Právě v této situaci apoštol Pavel říká: „Nevyslovujte proto soudy předčasně, dokud Pán nepřijde. On vynese na světlo to, co je skryto ve tmě, a zjeví záměry srdcí; tehdy se člověku dostane chvály od Boha“ (1K 4,5). Vyřknout příliš rychlé a drastické soudy o víře a životě druhých je léčka, do které často padáme.

Zdroj: To Danish Baptist Churches On the Place of Homosexuals in the Church

--------------------------------------------

Vyjádření britských baptistických kazatelů a teologů (2016)

Výzva baptistickým sborům

„Co, tedy, budeme dělat?“

Nemůžeme volat po pokoji, když žádného pokoje není. Nemůžeme předstírat, že konkrétní otázka týkající registrace sborů za účelem sňatků stejnopohlavních párů vymizí. Nevymizí ani širší okruhy otázek týkající se naší odpovědi na měnící se společenské chápání lidské sexuality. Tato otázka je celonárodně i v některých místních oblastech nevyhnutelná. Jinde se stane nevyhnutelnou v příštích několika málo letech. V našich sborech se nadále budou objevovat gay a lesbičtí křesťané, kteří potřebují být milováni a vedeni v praxi způsobem směřujícím ke svatosti tak jako je tomu u heterosexuálních křesťanů. Z Boží milosti budou i nadále přicházet k víře páry stejného pohlaví a budou muset být dobře vedeni k učednictví.

Mohli bychom usilovat o dosažení jednoty zavedením uniformity tím, že přivážeme Kristovo tělo k Záhořovu loži, abychom mu změnili tvar a rozmělnili jej tak, aby se vměstnalo do našeho současného (a samozřejmě nedostačujícího) chápání, jak má tělo Kristovo vypadat. Autoři tohoto prohlášení se domnívají, že každý takový pokus by byl nevěrou, zrozený ze strachu. Byl by popřením našeho společného baptistického vyznání o tom, že náš Bůh nás povolává žít pospolu.

Mohli bychom rezignovat na způsob našeho sdružování a stát se nezávislými ve víře že to, co nás rozděluje je větší než to, co nás spojuje. Ale co nás spojuje je společná víra a závazek k aktivnímu panství Ježíše Krista. Jsou naše spory v oblasti sexuální etiky, jakkoliv se jeví závažné, ve skutečnosti větší než je tato společná víra a závazek k panství Ježíše Krista? Stát se nezávislými a rezignovat na naši denominační strukturu by bylo opět nevěrou, strachem a popřením našeho sdíleného baptistického vyznání o Božím povolání žít spolu.

Pisatelé tohoto prohlášení se domnívají, že odvážná a skutečně věrná odpověď je důvěřovat, že cesty, jakými nás Bůh povolal ke společnému životu, jsou správnými cestami v odpovědi na tuto současnou krizi. 

• Vyzýváme místní sbory, aby se společně zapojily mnohem hlouběji a čestněji než kdykoliv předtím k poznávání druhých a nechaly se druhými poznávat.

• Vyzýváme k vážnému, otevřenému a ohleduplnému rozhovoru,který bude směřovat k obohacení naší společné misie: takový „rozhovor je teprve před námi“.

• Vyzýváme ke společné důvěře, k závazku věřit, že ty sbory, s nimiž nesouhlasíme, zaujaly svůj postoj z touhy formovat svůj život podle evangelia a z touhy následovat věrně zákonů Kristových zjevených v Písmu.

• Vyzýváme k ochotě umožnit, aby každý sbor mohl následovat své vlastní rozpoznání Kristova povolání v jeho životě, a k ochotě ze strany každého sboru umožnit, aby jeho rozpoznání bylo zkoumáno a přezkušováno druhými.

• Vyzýváme jednoduše baptistické sbory, aby měli odvahu být baptisty.

Zdroj: The Courage to be Baptist: A Statement on Baptist Ecclesiology and Human Sexuality

--------------------------------------------

Usnesení konzultační skupiny komise EBF pro teologii a vzdělávání (2016)

Věříme, že přítomnost mužů a žen s homosexuální orientací v naší společnosti a našich sborech je skutečností, která nás všechny jako Boží lid nějakým způsobem ovlivňuje. Proto podporujeme členské jednoty EBF a místní sbory, aby nacházeli dobré, vhodné a nekonfrontační způsoby, jak o těchto věcech za společného hledání mysle Kristovy a vedení Písmem diskutovat.

Jsme znepokojeni násilným a nestřídmým jazykem, který někdy křesťané používají, když spolu mluví o všech aspektech homosexuality. Ať jsou naše názory jakkoliv rozdílné, chceme hledat způsob, jakým vést mezi sebou navzájem laskavý a uctivý dialog při rozpoznání, že celistvá Boží pravda je mimo pochopení kohokoliv z nás.

Věříme, že baptisté, kteří mají v této otázce různé názory, chtějí být věrnými Kristu. I když na základě četby Písma nemusíme dojít ke shodným závěrům, v naší touze věrně následovat Krista bychom se měli navzájem respektovat. To je možné jen tehdy, když na základě našich odlišných pohledů budeme chtít spolu diskutovat jak Písmo vykládat, aby jeho význam a poselství bylo pro naší dnešní dobu relevantní.

Jako sbory chceme být vstřícní ke všem lidem, kteří potřebují Boží milost a spásu vydobytou Ježíšem Kristem na kříži a v jeho zmrtvýchvstání. Chceme druhé milovat, tak jak je miluje Kristus. Věříme, že musíme nadále usilovně hledat, jak do evangelizace a misie našich sborů zahrnout podle Matouše 28, 16-20 „všechny lidi“, tedy i muže a ženy s homosexuální orientací. Položili jsme si otázku: „Jak zní zvěst evangelia člověku s homosexuální orientací, jak ji zakouší u křesťanů a/nebo církví, s kterými se potkává?“

V pastoraci církve jsme inspirováni příkladem Ježíše, jenž přijímal muže a ženy, kteří k němu přicházeli, každý ve své nouzi a potřebě uzdravení, smíření a naději pro svůj život. Sdílíme vědomí, že jsme všichni zlomenými lidmi a potřebujeme zakoušet uzdravení a změnu v našich vztazích. Toto uzdravení a změna pochází od Krista a často se děje prostřednictvím společenství církve.

Zdroj: EBF Commission for Theology and Education Consultation, Smidstrup Strand, Denmark, 16-18 November 2016

Další zdroje jsou k dispozici na stránce sekce pro teologii a vzdělávání Evropské baptistické federace zde: http://www.ebf.org/resources-theology-and-education.



 
Příbuzné odkazy
· Více o Principy
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Principy:
Reakce kazatele Blahoše Fajmona na otevřený dopis kazatele Pavla Coufala


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 5
Hlasů: 4


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Varovná slova evropských baptistů k návrhu SD č. 10 brněnského sboru" | Přihlásit/Vytvořit účet | 4 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Varovná slova evropských baptistů k návrhu SD č. 10 brněnského sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: bezkompromisu v Pondělí, 15. duben 2019 @ 17:35:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Návrh na vyloučení topolského sboru bez návrhu na vystoupení BJB z Evropské baptistické federace je neskutečným pokrytectvím brněnského sboru a především jeho kazatele - předsedy Výkonného výboru BJB, který musí být velmi dobře obeznámen s tím, že postoje topolského sboru k otázce homosexuality jsou proti postojům a především praxi některých západních baptistických jednot (členských jednot EBF) pouze slabým odvarem.

Zadupat jeden malý sboreček to je poměrně snadné, ale postavit se čestně k členství v EBF na to nemá předseda VV dostatečné koule.




Re: Varovná slova evropských baptistů k návrhu SD č. 10 brněnského sboru (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: martyria v Pondělí, 15. duben 2019 @ 18:58:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nikdo přeci nevyhání lidi s homosexuální orientací z církve. Spor není o orientaci, ale o hřích homosexuálního styku.
Srovnávat praktikovanou homosexualitu s jídlem je opravdu nehorázné.

Zj 3:14 Andělu církve v Laodikeji piš: Toto praví ten, jehož jméno jest Amen, svědek věrný a pravý, počátek stvoření Božího:
15 „Vím o tvých skutcích; nejsi studený ani horký. Kéž bys byl studený anebo horký!
16 Ale že jsi vlažný, a nejsi horký ani studený, nesnesu tě v ústech.

Kdo má uši k slyšení, slyš!




Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.10 Seconds