Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Marcela   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 699 230

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 70 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Texty: Recenze - Jimmy Carter: Ženy, náboženství, násilí a moc
Posted on Sobota, 23. únor 2019 @ 10:47:49 CET Vložil: Mainstream

Knihovna poslal Nepřihlášený

Kniha v 18 kapitolách popisuje neblahé jevy současné světové lidské společnosti, jako: předsudky, diskriminaci, války, násilí, chudobu a nemoci,  které neúměrně dlouho těžce dopadají zejména na ženskou část populace. V úvodní kapitole popisuje Jimmy Carter příběh svého života, jeho názorový vývoj, který vychází z jeho náboženského přesvědčení.

Zajímavý, asi méně známý, je jeho odklon, ba názorový rozchod s ultrakonzervativním křídlem amerických jižanských baptistů (založil vlastní kongregaci). Dále popisuje jak se v mládí vyrovnal s rasovou segregací, své humanitární akce během a zejména po období svého prezidentství. Zajímavé je, že se vždy o všem radil se svou manželkou Rosalynn, s níž Carter navštívil 145 zemí a s ní založil neziskovou organizaci THE CARTER CENTER, které organizuje různé humanitární projekty v krizových oblastech světa, ale také současně provádí nejrůznější průzkumy týkající se nerovností v lidských komunitách – ekonomické, lidskoprávní, genderové aj., jež jsou doloženy i statisticky.

Carter zjišťuje, že klíčovou roli v problémech světa hrají světová náboženství, které mohou iniciovat, ale také čelit globálním hrozbám násilí a dalším formám násilí. Poučeně sleduje v jednotlivých náboženstvích, jaký mají vztah k ženám.

Připomíná, že ve vzájemných vztazích se neřídíme jen mezinárodními ujednáními a dohodami, ale také vlastními měřítky morálních hodnot, založených nejčastěji na Všeobecné deklaraci lidských práv, Bibli, Koránu a dalších normativních textech, které nabádají ke spravedlivému a soucitnému přístupu k ostatním lidem, k dodržování rovnoprávnosti mužů a žen a zmírňování utrpení.

Právě genderovou problematiku sleduje Carter podrobněji. Zjišťuje, že některé vybrané náboženské texty jsou právě náboženskými autoritami (mocnými muži) křesťanů, muslimů, židů, hinduistů, buddhistů i jiných vyznání interpretovány tak, aby dokazovaly podřadné postavení žen a dívek, čímž iniciují nepřestávající hrubou, primitivní, ryzí diskriminaci žen a dívek, jakožto méněcenných tvorů před boží tváří. Nepotrestaná znásilnění, další formy sexuálního násilí, infanticida (dětská homicida) narozených holčiček, potraty plodů ženského pohlaví, světový obchod s ženami a dívkami, tzv.vraždy ze cti, kterým padají za oběť nevinné znásilněné ženy, ale také nižší platové ohodnocení i participace na politickém životě v „kulturnějších státech“.  Těmto oblastem násilí Carter věnuje hodně místa.

Těží z informací, jež soustřeďuje právě jeho The Carter Centrum. Pro nás Středoevropany mnohé nálezky jsou šokující.  Například zjištění, že násilí není v současné době běžnější, než bývalo v dosavadních dějinách. Nicméně je tu jeden pozitivní jev: současná generace získala vizionářské normy, ty přijala globální komunita, aby šířila myšlenku míru a lidských práv. A globalizace informací zajišťuje, že porušování těchto principů primitivními theokraciemi, ale také obdivovanými demokraciemi dokáže vyburcovat světovou komunitu. Mohlo by se soudit, že tu nastává pokrok v ochraně lidských práv právě s ohledem na mezinárodní závazky,ale místo toho se ocitají v ohrožení i četné moderní civilizační výdobytky.

Mocní tohoto světa jaksi nechápou, že víra a násilí jsou vzájemně neslučitelné. Proto klade důraz na informovanost a sám koná četné přednášky na daná témata a v knihách publikuje obšírně bolestnou problematiku současného světa. Dává to jiný obraz Jimmyho Cartera, než který nám byl předstírán v době jeho prezidentování tehdejšími sdělovacími prostředky, obraz současného křesťana, který nejen rozpoznává bolesti světa, ale  snaží se je i řešit, nejen o nich mluvit, jak to dělají mnohé autority, zejména náboženské a politické.

Z jeho životopisu stojí za zmínku, že vyrůstal v baptistické konzervativní rodině s otrokářskými předky. Ale v kapitole Bible a genderová rovnost  hodnotí Carter správně a moderně biblický výklad o postavení žen a plně si uvědomuje, že nepoučenost v tomto ohledu je zdrojem diskriminace žen. Konstatuje, že i Korán neposkytuje žádné ospravedlnění k této diskriminaci, zatímco v Bibli lze nalézt konkrétní verše, jež se dají vyložit oběma způsoby. Vidí, že právě konkrétní názory a postoje k otázce“ zda ženy v Božích očích zasluhují rovnost s muži, bývají nejožehavější, manifestují třecí plochy natolik zásadní, že nelze nalézt shodu.

Názorová náboženská zatuhlost je projevem duchovního konzervativismu, určité neochoty měnit názory a hlavně stanoviska právě ze strachu, že by mohlo dojít k určitému myšlenkovému posunu s důsledky, jež nelze s určitostí předvídat, např. k ohrožení autority  stávajících mocipánů nebo k demokratizačnímu  procesu a k dalším  nechtěným závěrům. Zejména u současných politiků-diktátorů i presidentů je to očekávatelné i viditelné. 

I Carter se s tím přečasto setkával, např. v JAR, kde je 25 % obyvatelstva HIV pozitivních, president Mbeki odmítl podpořit kampaň za užívání antiretrovirových léčiv s tím, že jejich účinnost není prokázána, že jsou toxická a nejspíše podstrčená nevinným černým lidem bílými vůdci Západu. Šlo o osvědčený nevirapin, který mohl ochránit před infekcí HIV děti postižených matek. Tuto kampaň tehdy v Africe financoval miliardář Gates se svojí manželkou, kteří byli kampani osobně přítomni, jako Carterovi. Tehdy kojenecká úmrtnost na AIDS ročně činila 60 tisíc novorozenců.

Převážná část publikace je věnována ženám a dívkám, jejich zneužívání, vraždám ze cti, mrzačení ženských pohlavních orgánů (ženská obřízka),  znásilňování, genocidě, modernímu otroctví, prostituci, domácímu násilí, dětským sňatkům a úmrtím spojeným s věnem, ale také politice, příjmové nerovnosti a zdraví matek a také válkám, při kterých nejvíce trpí právě ti, kteří jsou jimi nejméně vinni: děti a matky. 

Každá kapitola, její problémy, jsou zdokladovány a vycházejí z pozorování a monitorování Carterova centra. Jsou to neuvěřitelná čísla o násilí páchaném na ženách v civilizovaných i méně civilizovaných zemích skrytě i zjevně. Je to největší nespravedlnost současného světa. Carter nejenže si to plně a odpovědně uvědomuje, ale také a především snaží se ohroženým lidem pomáhat, shání peníze, dárce a sponzory. 

Neplatí při něm staré pořekadlo: Ach, to křesťanské milování, hubou žije do skonání! Je přesvědčen, že si muži musí uvědomit konečně, že jejich násilí na ženách nebude ostatními muži tolerováno. Po letech vlastních aktivit i svého Centra dospěl k závažnému zjištění, že navzdory angažmá jeho i dalších organizací, spolupráci se ženami, které se vzpírají násilí, není možno skoncovat s dětskými sňatky, mrzačením genitálií či nerovnoprávným zacházením se ženami, není-li tu podpora celých komunit, duchovních a politických vůdců. Je to vnitřní terorismus v komunitách, motivovaný tradicemi, přesvědčením i výchovou a právě tou lze mnohé změnit. Kniha je naplněna konkrétními zkušenostmi a končí 23 doporučeními co dělat.

Webové stránky jeho centra jsou: cartercenter.org – zve své čtenáře ke spolupráci.

Knížku hodnotím pozitivně: dává rozhled do světa s nímž nemáme vlastní zkušenost a dík civilizačnímu pokroku mnohé projevy násilí byly v dávné minulosti překonány, dík vědě, osvětě a v neposlední řadě i dík myšlenkově pružnějšímu křesťanství se sociálními aktivitami. Knížku je třeba číst! Mne docela jeho aktivity překvapily.

Stanislav Keren

Zdroj: https://www.kulturninovinky.cz/recenze-jimmy-carter-zeny-nabozenstvi-nasili-a-moc/

ukázka z knihy "Ženy, náboženství, násilí a moc"

Kniha "Ženy, náboženství, násilí a moc" v českých knihkupectvích



 
Příbuzné odkazy
· Více o Knihovna
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Knihovna:
blisty: Americké best-celery ´Left Behind´


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 0
Hlasů: 0

Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Recenze - Jimmy Carter: Ženy, náboženství, násilí a moc" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.10 Seconds