Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Rostislav   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 698 003

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 42 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Události: V pravoslaví hrozí rozkol. Důvodem je Ukrajina
Posted on Pondělí, 24. září 2018 @ 11:10:35 CEST Vložil: Mainstream

Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Ruská pravoslavná církev přerušila styky s patriarchátem v Konstantinopoli. V pozadí hrozícího rozkolu ve společenství pravoslavných církví jsou mimo jiné politicky motivované spory o církevní autoritu na Ukrajině.

Stanice BBC informovala, že Ruská pravoslavná církev prakticky přerušila kontakty s Ekumenickým patriarchátem sídlícím tradičně v Konstantinopoli (dnes Istanbulu). Symbolickým projevem je například to, že moskevský patriarcha Kirill nezmiňuje ekumenického patriarchu Bartoloměje tam, kde má v liturgických textech určenu modlitbu za ostatní patriarchy.

Rozkol měl způsobit fakt, že se Konstantinopol chystá uznat Ukrajinskou pravoslavnou církev (Kyjevský patriarchát). Šlo by tedy o přerušení církevního společenství z politických důvodů, i když ruská státní administrativa sdělila, že do kauzy nebude zasahovat.

Pravoslaví tvoří společenství horizontálně (vzájemným uznáním) propojených místních či národních pravoslavných církví. Tyto církve jsou ve svém rozhodování nezávislé. Tradiční přednost mezi nimi mají čtyři historické patriarcháty (Konstantinopol, Alexandrie, Antiochie, Jeruzalém), přičemž ten, který sídlí v Istanbulu, má vzhledem ke své minulosti hlavního města Východořímské říše čestné prvenství. Jeho patriarcha je pokládán za prvního mezi rovnými a označuje se jako patriarcha ekumenický, tedy všeobecný či celocírkevní. Uznání od něj je proto důležité. 

Vzájemné uznání církví má ovšem v této větvi křesťanství mezery. Například i Pravoslavná církev v Českých zemích a na Slovensku měla vzhledem ke svému atypickému uspořádání (dvě samostatné složky v ČR a SR) dlouho potíže s „tomosem“ z Konstantinopole. Plné uznání chybí například také pravoslavným církvím v Makedonii (odtržené od srbské) a ve Finsku.

Pravoslaví na Ukrajině

Na Ukrajině se po rozpadu Sovětského svazu tamní pravoslaví rozešlo do tří významných útvarů, které se navzájem neuznávají. Část členů, zejména na rusky mluvícím východě Ukrajiny, setrvala u dosavadního jen relativně autonomního kyjevského exarchátu Ruské pravoslavné církve. Její členstvo se odhaduje na 17-20 % obyvatel Ukrajiny.

Nejisté odhady pro Kyjevský patriarchát, který se osamostatnil roku 1992, mluví o 44 % ukrajinské populace. Jeho příslušníky jsou spíše etničtí Ukrajinci a jako církevní jazyk se pozvolna vedle církevní slovanštiny (již užívá ruská církev včetně kyjevského exarchátu) prosazuje právě ukrajinština. Tato církev nemá vzájemné uznání s jinými pravoslavnými církvemi, rozhodnutí Ekumenického patriarchátu tedy bude důležité. Lze předpokládat, že po něm církev uzná formálně nezávislá, avšak na Konstantinopol těsně navázaná Řecká pravoslavná církev, církev kyperská, řecké ortodoxní patriarcháty Alexandrie a Jeruzaléma a menšinové pravoslavné církve západního světa.

Vedle těchto dvou větších útvarů existuje na Ukrajině ještě třetí pravoslavná církev, jejíž původ je v exilu v dobách sovětského režimu. Nadále si udržuje pozice mezi Ukrajinci v západní Evropě a Americe a na Ukrajině samotné se k ní hlásí kolem 1,8 % obyvatel. Tato církev zůstává stranou současného sporu. 

Role ruské církve

Pro Moskevský patriarchát je těžké se vzdát pravomoci nad pravoslavnými na Ukrajině mimo jiné proto, že sama ruská státnost začala v Kyjevě (Kyjevská Rus) a až později se její centrum přesunulo do Moskvy, která církevně vede jeden z takřečených nových patriarchátů, a kromě pravoslavných v Rusku obhospodařuje ruské pravoslavné komunity v bývalých zemích Sovětského svazu a exilové komunity.

Pro politickou souvislost sporu je třeba rovněž připomenout, že Kyjevský patriarchát odsuzuje anexi Krymu Ruskem a odtržení dvou území na východě Ukrajiny, tzv. lidových republik luhanské a doněcké. Svou církevní pravomoc vztahuje i na tato území. Těsnější spojení církve se státem ve východním křesťanství vede k tomu, že vzniká napětí mezi církvemi žijícími v poměrech spíše liberálních a těmi, které jsou spjaty s postsovětskými autoritativními režimy. 


Spor se projevil již roku 2016, kdy se Ruská pravoslavná církev a další čtyři těsně navázané církve nezúčastnily Všepravoslavného sněmu (či Panorthodoxní synody). Deset pravoslavných církví se tam shodlo na způsobu přítomnosti pravoslaví v současném světě a na odpovědích na současné výzvy.

Ivan Štampach

Zdroj: www.denikreferendum.cz


Náboženství na Ukrajině je různorodé a většina obyvatel se hlásí ke křesťanství. Podle průzkumu z roku 2016, který provedlo Razumkov Centre, bylo zjištěno, že 70% obyvatel se prohlásilo za věřící. Přibližně 65,4% populace prohlásilo, že se hlásí k nějakému typu pravoslavného křesťanství (25% ke Kyjevskému patriarchátu, 21,2% obecně k pravoslaví, 15% k Moskevskému patriarchátu, 1,8% k Ukrajinské autokefální pravoslavné církve a 2% k jiným typům pravoslaví), 7,1% se prohlašuje obecně za křesťany, 6,5% se hlásí k řecko-katolické církví, 1,9% k protestantským církví, 1,1% tvoří muslimové (především na Krymu) a 1,0% se hlásí k římsko-katolické církvi.

Zdroj: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Ukraine


K protestantismu se na Ukrajině hlásí kolem 600 000 až 700 000 lidí (2007), což představuje asi 2% celkové populace. V zemi jsou zastoupeny téměř všechna tradiční protestantská vyznání. Ve srovnání s protestanty a evangelikály v západní Evropě a ve Spojených státech jsou věřící na Ukrajině považováni za konzervativnější a tradičnější, praktikující formu přísné morální askeze.

Všeukrajinský svaz baptistických sborů má téměř 150 000 členů a a přibližně 300 000 lidí, kteří navštěvují bohoslužby (vedle toho se 11 tisíc členů hlásí k Bratrskému společenství nezávislých baptistických sborů - jde o sbory, které za Sovětského svazu neměly státní uznání), Všeukrajinský svaz letničních sborů tvrdí, že má 105 000 členů, a Ukrajinský svaz adventistů sedmého dne čítá téměř 40 000 členů. Vedle toho na Ukrajině působí luteráni, reformovaní, mennonité, Svědkové Jehovovi a další náboženské skupiny.

Před pádem Sovětského svazu žila na sovětské Ukrajině více než polovina z 1,5 milionu baptistů a letničních uznaných v SSSR. Po zhroucení SSSR došlo k mohutné emigraci baptistů a letničních z Ukrajiny.

Zdroje:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Protestantism_in_Ukraine

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Baptists_in_Ukraine


 
Příbuzné odkazy
· Více o Zajímavosti
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Zajímavosti:
Adventistické upřesnění věroučného bodu o stvoření: symptom změny kurzu církve


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 0
Hlasů: 0

Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"V pravoslaví hrozí rozkol. Důvodem je Ukrajina" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.08 Seconds