|
| | | Kdo je Online | Právě je 47 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Všeobecné: Vidělo se zajisté Duchu svatému i nám
Posted on Středa, 23. květen 2018 @ 22:15:16 CEST Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený Toto jest rozhodnutí Ducha svatého i naše: Nikdo ať vás nezatěžuje jinými povinnostmi než těmi, které jsou naprosto nutné: Zdržujte se všeho, co bylo obětované modlám, také krve, pak masa zvířat, která nebyla zbavena krve, a konečně smilstva. Jestliže se toho všeho vyvarujete, budete jednat správně. Buďte zdrávi. (Sk 15,28-29)
„Vidělo se zajisté Duchu svatému i nám“ – tak překládají Kraličtí úvod 28. verše, kde se následně dovídáme o rozhodnutí sněmu v Jeruzalémě. Přítomní jeruzalémského sněmu nejednali zbrkle a unáhleně, ale ke svému rozhodnutí, které vnímali jako rozhodnutí Ducha svatého, dospěli postupnými kroky, jimž předcházela důsledná debata. V současných církevních kontroverzích, zvláště malých církevních společenství, tomu často bývá tak, že věřící se musejí přizpůsobit vedoucím sborů nebo určité náboženské tradici. Argumentuje se přitom Biblí a jejím jednostranným výkladem, což nevede k jednotě, ale k uniformitě. Když pak shoda není možná, radí se jedněm nebo druhým, aby se buď podřídili nebo společenství opustili.
Dnešní biblický oddíl nabízí jinou cestu. Jistě i v církvi jsou a budou mezi věřícími neshody. Otevřený nesouhlas do určité míry formuje teologické smýšlení věřících. V civilizované debatě je třeba klást si otázku: „Jakým způsobem vést rozhovor při teologických neshodách, jenž povede k cíli, který buduje?“ Při promýšlení 15. kapitoly Skutků si dovolím nastínit několik myšlenek.
(1) Není třeba se bát konstruktivních neshod. V prvotní církvi se křesťané nebáli jít do debat a sporů, které se týkaly Boha samotného a jeho jednání uprostřed nich.
(2) Neshodám v církvi předchází vývoj, který informuje a ozřejmuje konkrétní spor. Například spor v Antiochii, který vedl až k jeruzalémskému sněmu, začal mnohem dřív obrácením a křtem neobřezaného pohana Kornélia.
(3) Základním dokazováním při sporu je osobní zkušenost, která je utvářená zkušeností s Bohem. Při rokování v Jeruzalémě jak Petr (v. 7-11) tak také Pavel a Barnabáš (v. 12) svědčili celému společenství, co Bůh skrze ně učinil.
(4) Formativním komentářem k osobní zkušenosti je čtení a věrné studium Písma. Výklad Písma v jeho dobových, kulturních a historických souvislostech, a vedení Duchem svatým jsou směrodatnými vodítky při prokazování a objasňování osobní zkušenosti.
(5) Církevní společenství usiluje o konsensuální řešení sporu. Pokud je v nedohlednu, alespoň přistupuje k něčemu, co můžeme nazvat kompromisním řešením (v. 19-21). Ve Skutcích 15 spor není řešen tím, že se církve v Jeruzalémě a v Antiochii rozejdou různými cestami.
Nechť také naše současné spory nejsou řešeny tím, že ze vzájemného společenství bratří a sester jedni budou vyzývat k odchodu druhé. Usilujme však po vzoru prvotních křesťanů o jednotu a konstruktivní řešení, která nás povedou ke zralému následování našeho Pána Ježíše Krista.
Lydie Kucová (Praha 4 – Na Topolce)
Zdroj: www.bjb.cz - zde zveřejněno 23. května 2018
Slova života - Čtení na každý den
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 0 Hlasů: 0
|
| | | |
|
|
Re: Vidělo se zajisté Duchu svatému i nám (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Čtvrtek, 24. květen 2018 @ 19:11:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ten článek milé sestry je poněkud zavádějící z několika důvodů :1. dialog je v Církvi důležitý, avšak stejně tak je důležité rozhodnutí2. text z 15.kp knihy Skutků popisuje zcela jedinečnou situaci, která se nedá jen tak "napasovat" na každou neshodu v Církvi3. ty "konstruktivní neshody" . . . nevím docela jistě, co se tím myslí . . . byly dány dobou, v níž vyrůstala prvotní Církev, která neměla Boží zjevené slovo (epištoly)4. apoštolská autorita byla jedinečná, neopakovatelná5. osobní zkušenost dostává váhu až tehdy, je-li potvrzena Božím slovem . . . tehdy Bůh promluvil svým Duchem skrze apoštoly6. autorita apoštolů byla respektována, stejně tak musí být respektováno Boží slovo, nelze tvrdit, že se "argumentuje Božím slovem a jednostranným výkladem" (to by se dalo např. říct i o této úvaze, která se odvolává na biblický text)7. rozejít se kvůli neshodě mezi věřícími není vždycky špatné řešení, Bůh si i rozchodu může použít ke svým záměrům, ve stejné 15.kapitole Sk. se Pavel rozchází s Barnabášem |
Re: Vidělo se zajisté Duchu svatému i nám (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: martyria v Pátek, 25. květen 2018 @ 21:52:03 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Vidělo se zajisté Duchu svatému i nám, že Jezábel musí být z BJB vyloučena. Jinak budeme jako v Zj 2:20.
|
Re: Re: Vidělo se zajisté Duchu svatému i nám (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bezkompromisu v Čtvrtek, 14. červen 2018 @ 09:35:43 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Martyria: Vy ve své církví = místním sboru trpíte Jezábel?
Ve Zjevení 2:20 šlo o místní sbor = církev v Pergamu. Nikoliv o nějakou denominaci sedmi maloasijských sborů.
Denominace a tedy ani BJB nejsou církví.
Proč Vaše církev zůstává ve zkompromisované denominaci?
Trvá to minimálně již 5 let, co fundamentální sbory opakovaně předkládají své denominaci návrhy na doplnění Ústavy BJB o doktrinální články (bezchybnost Písma, role žen v církvi, vztah k římskokatolické církvi a ekumenismu, sexualita apod.) a opakovaně jsou tyto návrhy odmítány.
Není již načase řídit se příkladem Spurgeonovým, který vystoupil ze zkompromisované denominace Jednoty britských baptistů? Podrobnosti ke Spurgeonovu oddělení se viz Spurgeon a kontroverze „Downgrade“ |
]
Re: Re: Vidělo se zajisté Duchu svatému i nám (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Pavel v Pondělí, 25. červen 2018 @ 14:40:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | „Ostatně soudím, že Kartágo musí být zničeno“ |
]
|
| |
|
|