poslal Nepřihlášený
Jedním z vůdců fundamentalistů, kteří usilují o
transformaci Bratrské jednoty baptistů do kompaktní lidové presbyterní církve
kalvinistického střihu, je Václav Chumchal (nar. 1984), kazatel sboru
v Lovosicích. O své minulosti mluvil v rozhovoru v Litoměřickém deníku, ze
kterého vyjímáme:
Narodil se v Brně do římskokatolické rodiny. Od
malička měl touhu stát se jednou v kostele farářem.
Po střední elektrotechnické průmyslovce začal studovat
Fakultu sportovních studii Masarykovy university v Brně.
Na základě studia Bible přehodnotil celý svůj život a
rozhodl se, že investuje svůj čas do studia teologie, aby více poznal Boha,
který ho stvořil.
Přihlásil se na Evangelikální teologii a misii na
Universitu Mateja Bela do Bánské Bystrice na Slovensko. Zde strávil nejdříve
tři a poté ještě dva roky.
Mezitím studoval dva roky Biblický teologický seminář do
Pelhřimova.
Během celého studia navštěvoval Baptistický sbor v
Kroměříži, kde vykonával i svoji praxi.
Potom půl roku studoval v Maďarsku Biblickou školu Word
of Life.
Poté se vrátil do České republiky a pod organizací Word
of Life pracoval jako misijní pracovník převážně v okolí Brna a Blanska.
Z jeho rozhovoru pro Litoměřický deník, 7. 2. 2014, str.
9
Níže je výňatek týkající se ordinace br. Václava Chumchala z dopisu sboru v
Praze 4, Na Topolce, zaslaný všem sborům BJB 2. dubna 2017.
Pozastavujeme se nad tím, že v BJB byl doporučen k ordinaci bratr Václav
Chumchal, zastánce tvrdé linie křesťanského dogmatismu, který o sobě prohlašuje,
že Boží slovo je pro něj „normou zákazů, příkazů, nařízení a vyřčených soudů“.
Dle toho se svými spolubratry v BJB také jedná.
Bratr Chumchal svým dosavadním agresivním vystupováním v BJB napadl a nadále
napadá několik bratří kazatelů včetně těch, kteří stáli nebo stojí v čele orgánů
BJB. V minulém roce se v korespondenci nekřesťansky vyslovil proti bratru
Dobroslavu Stehlíkovi. V letošních návrzích na SD za lovosický sbor napadá
bratra Milana Kerna z bezbožného jednání a zapírání Krista kvůli účasti na
ekumenických bohoslužbách. V diskuzi mezi kazateli se s opovržením vyslovuje
vůči bratru Petru Hlaváčkovi, řediteli školy Dorkas v Olomouci.
Své oponenty z řad BJB záměrně v rozhovorech oslovuje „pane“
místo „bratře“, aby prokázal, že je nepovažuje za své bratry v Kristu (tak se ve
sboru Na Vinohradech nedávno vyslovil vůči bratru Ladislavu Mečkovskému). Dále
se bratr Chumchal nevybíravě vyslovuje o svých spolubratřích a spolusestrách
jiných baptistických sborů ve svých kázáních, kde o nich hovoří jako o „vlcích,
kteří trhají Boží stádo“,
jako o těch, kteří „pronikli
mezi Boží lid, vetřeli se s nekalými úmysly...vyšli z nás, ale nejsou z nás.“
Dle vzorového ordinačního slibu by se měl bratr zavázat, že bude „dobrým
příkladem pro jiné“ a že „bude chránit svým jednáním dobré jméno sboru, celé BJB
a církve Kristovy vůbec“. Ve světle výše zmíněného je třeba si položit otázku,
zdali se bratrovo chování slučuje s tím, k čemu by se měl zavázat v ordinačním
slibu.
Dále si klademe otazníky nad tím, že sbor BJB v Lovosicích, který se chystá k
ordinaci svého kazatele,
podává na Sjezd delegátů návrhy, které se neslučují s tím, k čemu by se kazatel
tohoto sboru měl zavázat v ordinačním slibu.
Bratr Chumchal v rámci kauzy vyvolané nehorázným výslechem na RZS postavil
otázku, že BJB stojí před rozhodnutím, kterou cestou se chce vydat.
V diskusi druhým kazatelům napsal, že buď se Bratrská jednota baptistů „radikálně
zbaví těch, kteří se mezi ní přikradli, kteří možná vyšli z ní, ale nebyli z ní.
Kteří přinášejí zhoubné nauky a nedrží se zdravých slov Pána Ježíše. Kteří mluví
převrácené věci, aby strhli učedníky za sebou.“
Nebo je na místě, aby si
„on a jemu podobní hledali místo někde jinde. Mezi těmi, kteří na Písmu a
společném učení stát chtějí a hodlají ho respektovat. Protože dlouhodobě
zůstávat ve společenství, které se jen jako církev tváří, ale to podstatné jí
uniká, je naprosto zbytečné.“
Kauza uměle vyvolaná na
RZS byla od počátku vedena s cílem, aby v BJB byl upevněn tento
agresivně prosazující se zákonický proud, a postupně byl z ní vytlačen tradiční
baptismus založený na víře, že jediným naším Pánem je Ježíš Kristus dosvědčovaný
Písmem.