Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Marcela   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 698 552

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 60 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Tvorba: Chvála krotkosti
Posted on Neděle, 19. březen 2017 @ 18:45:28 CET Vložil: Mainstream

Glosy poslal Nepřihlášený

Za celý život jsem neslyšel o „křesťanských hodnotách“ tak často jako v poslední době. Tohle slovní spojení ale dnes často nezaznívá jako výzva k sebereflexi či napodobování Krista, ale spíše jako bojový pokřik náhle se objevivších „ochránců“ těchto hodnot proti nejrůznějším „nepřátelům“. Nepamatuji si ovšem, že by v těchto siláckých řečech byly někdy nějaké konkrétní křesťanské hodnoty zmíněny.

Nevím proč, ale vždycky si v takové chvíli vzpomenu na jedno málo frekventované biblické (vlastně hlavně kralické) slůvko: krotkost. Myslím, že je to jedna z nejspecifičtěji křesťanských hodnot vůbec – a jak to tak bývá, je zároveň asi jednou z nejzapomenutějších. Už sám zvuk toho slova nám jde jaksi proti srsti. Kdo je krotký, je přece ochočený, poslušný, neškodný, prostě ňouma. Spíše karikatura křesťana, než ideál hodný následování. Opravdu je to tak?“

Při překladu Bible21 jsme na toto slůvko narazili ve Starém zákoně třikrát. V Přísloví 14,30 se píše: „Krotké srdce dodává tělu na životě.“ V Přísloví 15,4 čteme: „Krotký jazyk je stromem života.“ A Kazatel 10,4 říká, že „… krotkost napraví i chyby veliké“. Hebrejština tu vždy má slovo marpe‘, jehož základní význam je odvozen od slovesa rafah, léčit. Ve specifických kontextech ovšem označuje zhojení ve smyslu zklidnění či změkčení. Anglické překlady zde používají slova jako meekness, gentleness apod., hovoří se tedy o jemnosti, citlivosti a mírnosti. Všechny tyto tři starozákonní výroky ukazují, že je možné sázet na něco jiného než na hrubou sílu. Že existuje zdravější životní styl než bezohledné sebeprosazování. Že uprostřed drsnosti tohoto světa je měkkost a krotkost nikoli slabostí či hloupostí, ale hodnotou „z jiného světa“, která nad přítomným světem vítězí.

Novozákonní texty vyjadřují stejnou myšlenku slovy praus a prautés. Klasická řečtina termínem praos původně popisovala chování ochočených zvířat, tedy krotkost. Ve spojení s lidským jednáním se pak míní jemnost, pokora, mírnost, šetrnost. Podle jednoho lexikonu jde o opak hrubosti; o „sílu, která bere ohled na slabost druhého“. Mohli bychom snad říci, že se tím myslí jakási biblická civilizovanost – jednání založené nikoli na živočišné přirozenosti, ale na poddanosti Boží vůli, na „ochočení“ Kristovým duchem.

Je zajímavé, že právě toto slovo zaznívá hned ve třech stěžejních kontextech Matoušova evangelia. Nejprve v Kázání na hoře: „Blaze mírným, neboť dostanou zemi za dědictví“ (Mt 5,5). Poté v Ježíšově výzvě k následování: „Vezměte na sebe mé jho a učte se ode mě, neboť jsem mírný a pokorný v srdci…” (Mt 11,29). A konečně ve scéně Ježíšova „triumfálního“ vjezdu do Jeruzaléma, kdy Matouš cituje Zachariáše 9,9, ale vynechává původní triumfální adjektiva a soustředí se jen na jednu klíčovou Mesiášovu vlastnost: „Hle, tvůj král přichází k tobě, mírný, sedící … na oslíku“ (Mt 21,5).

Výzvu k životu v krotkosti, mírnosti a vlídnosti pak slyšíme v Novém zákoně ještě dvanáctkrát (1K 4,21; 2K 10,1; Ga 5,23; 6,1; Ef 4,2; Ko 3,12; 2Tm 2,25; Tt 3,2; Jk 1,21; 3,13; 1Pt 3,4; 3,16). Je to velmi zvláštní „křesťanská hodnota“. Nedá se hájit ani zastávat, nedá se za ni bojovat ani v jejím jménu někoho utiskovat. Dá se jen zkoušet žít, v následování Božího Beránka.

Alexandr Flek

Zdroj: časopis Protestant 2017/2



 
Příbuzné odkazy
· Více o Glosy
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Glosy:
Stojí za demontáží struktur baptistické mládeže KAM?


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 5
Hlasů: 1


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Chvála krotkosti" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.10 Seconds