Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Marek   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2921
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 703 111

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 84 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Komentáře: DEKADENTNÍ FORMA ZVĚSTOVÁNÍ EVANGELIA
Posted on Čtvrtek, 19. leden 2017 @ 22:47:06 CET Vložil: Mainstream

Zamyšlení poslal BohemianAnonymus

V poslední době se stále více objevuje dekadentní forma zvěstování evangelia, která spočívá v tom, že se o Spasiteli hovoří bez respektu k Jeho osobě a tudíž i bez osobního vztahu k Němu. Jde o nešvar, který označuji pracovně jako "ježíšování", který je jen průvodním jevem celé řady jiných závažných nedostatků. 

Kazatel, farář, či diakon, ve svých kázáních, či rozhovorech s věřícími, hovoří o Spasiteli jen jako o Ježíši. Prostě: "Ježíš cosi/kdesi řekl, či vykonal." 

Je zajímavé, že hovoříme-li o světské autoritě, např. naší hlavě státu, nikdy neřekneme: "Zeman cosi/kdesi řekl, či vykonal", ale: "prezident Zeman", nebo ještě lépe, "pan prezident Zeman." Světské autoritě tedy tituly přiznáváme, zatímco Spasiteli nikoli? Je zřejmé, že to, co bylo ještě před 20-30 lety nemyslitelné, je dnes běžné - a bohužel i módní!

A náš Ježíš tituly rozhodně má: Pán, Spasitel, Syn Boží, Mistr (Učitel), Mesiáš apod. Titul "Kníže pokoje"  (Iz. 9:5) je jen jedním z mnoha.

Spasitel oslovoval učedníky jejich jménem (např. Mk. 14:37; J. 21:15-17). Naproti tomu Spasitel nebyl pro učedníky pouhým Ježíšem:


J. 13:13 "Vy mne nazýváte Učitelem a Pánem a dobře pravíte; jsem jím." (SP)

Jestliže řeknu: "Pán Ježíš" - pak jde o vyznavačský čin. Vyznávám tím, že je Ježíš mým Pánem. Stejné je to i s tituly "Spasitel" či "Učitel" (Mistr). Sám fakt, že se od titulů Božího Syna upouští, svědčí o jasném ústupu od vyznavačské praxe. Tedy prohlásí-li kazatel z kazatelny např. "Ježíš toho či onoho uzdravil" pak to o vztahu tohoto kazatele ke Spasiteli nevypovídá vůbec nic. Osobní vyznání při takovém kázání chybí - což je jeden z důvodů, proč kázání nemají sílu, posluchači se při nich nudí, usínají a nezřídka i spí - protože hořící lampu (Lk. 12:35) takový kazatel rozhodně nemá!

Nazývají-li učedníci svého Spasitele Učitelem a Pánem - proč bychom tedy měli činiti jinak? Na základě čeho???

Důležitá konsekvence:

1. Kor. 12:3 " . . a nikdo nemůže říci: Pán Ježíš, jedině v Duchu svatém."  (SP)

Naproti tomu pouhé formální, bezduché pronášení Spasitelových titulů nás ke spáse nepřivede:

Mt. 7:21 "Ne každý, kdo mi říká Pane, Pane, vejde do království Nebes, ale ten, kdo činí vůli mého Otce, který je v nebesích." (SP)

BA


 
Příbuzné odkazy
· Více o Zamyšlení
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Zamyšlení:
Ekologické otázky z teologické perspektivy


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 0
Hlasů: 0

Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"DEKADENTNÍ FORMA ZVĚSTOVÁNÍ EVANGELIA" | Přihlásit/Vytvořit účet | 8 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: DEKADENTNÍ FORMA ZVĚSTOVÁNÍ EVANGELIA (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: gordon v Pátek, 20. leden 2017 @ 08:00:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V poslední době se stále více objevuje dekadentní forma zvěstování evangelia, která spočívá v tom, že se o Spasiteli hovoří bez respektu k Jeho osobě a tudíž i bez osobního vztahu k Němu. Jde o nešvar, který označuji pracovně jako "ježíšování", který je jen průvodním jevem celé řady jiných závažných nedostatků. 

Kazatel, farář, či diakon, ve svých kázáních, či rozhovorech s věřícími, hovoří o Spasiteli jen jako o Ježíši. Prostě: "Ježíš cosi/kdesi řekl, či vykonal." 

S tím nešvarem zvaným "ježíšování" začali už evangelisté. Klidně si píší o Spasiteli a ani jednou nenapíšou "Pán Ježíš":

Matouš 3:13  Tehdy přišel Ježíš od Galilee k Jordánu k Janovi, aby také pokřtěn byl od něho.
Matouš 3:15  A odpovídaje Ježíš, dí jemu: Dopusť tak; neboť tak sluší na nás, abychom plnili všelikou spravedlnost. Tedy dopustil jemu.
Matouš 3:16  A pokřtěn jsa Ježíš, vystoupil ihned z vody; a aj, otevřína jsou mu nebesa, a viděl Ducha Božího, sstupujícího jako holubici a přicházejícího na něj.
Matouš 4:1  Tehdy Ježíš veden jest na poušť od Ducha, aby pokoušín byl od ďábla.
Matouš 4:7  I řekl mu Ježíš: Zase psáno jest: Nebudeš pokoušeti Pána Boha svého.
Matouš 4:10  Tedy dí mu Ježíš: Odejdiž, satane; neboť jest psáno: Pánu Bohu svému klaněti se budeš a jemu samému sloužiti budeš.
Matouš 4:12  A když uslyšel Ježíš, že by Jan vsazen byl do žaláře, odšel do Galilee.
Matouš 4:17  Od toho času počal Ježíš kázati a praviti: Pokání čiňte; neboť se přiblížilo království nebeské.
Matouš 4:18  A chodě Ježíš podle moře Galilejského, uzřel dva bratry, Šimona, kterýž slove Petr, a Ondřeje bratra jeho, ani pouštějí sít do moře, (nebo byli rybáři.)
Matouš 4:23  I procházel Ježíš všecku Galilei, uče v shromážděních jejich a káže evangelium království a uzdravuje všelikou nemoc i všeliký neduh v lidu.
Matouš 5:1  Vida pak Ježíš zástupy, vstoupil na horu; a když se posadil, přistoupili k němu učedlníci jeho.
Matouš 7:28  I stalo se, když dokonal Ježíš řeči tyto, že se převelmi divili zástupové učení jeho.
Matouš 8:3  I vztáh Ježíš ruku, dotekl se ho, řka: Chci, buď čist. A hned očištěno jest malomocenství jeho.
Matouš 8:4  I dí mu Ježíš: Viziž, abys žádnému nepravil. Ale jdi, a ukaž se knězi, a obětuj dar, kterýž přikázal Mojžíš, na svědectví jim.
Matouš 8:5  A když vcházel Ježíš do Kafarnaum, přistoupil k němu setník, prose ho,
Matouš 8:7  I dí mu Ježíš: Já přijdu a uzdravím ho.
Matouš 8:10  Tedy uslyšev to Ježíš, podivil se, a jdoucím za sebou řekl: Amen pravím vám, ani v Izraeli tak veliké víry jsem nenalezl.
Matouš 8:13  I řekl Ježíš setníkovi: Jdiž, a jakžs uvěřil, staň se tobě. I uzdraven jest služebník jeho v tu hodinu.
....

Marek 1:9  I stalo se v těch dnech, přišel Ježíš z Nazarétu Galilejského, a pokřtěn jest v Jordáně od Jana.
Marek 1:14  Když pak byl vsazen Jan do žaláře, přišel Ježíš do Galilee, zvěstuje evangelium království Božího,
Marek 1:17  I řekl jim Ježíš: Pojďte za mnou, a učiním vás rybáře lidí.
Marek 1:21  I vešli do Kafarnaum. A hned v sobotu šel Ježíš do školy, a učil.
Marek 1:25  I přimluvil mu Ježíš, řka: Umlkniž a vyjdi z něho.
Marek 1:35  A přede dnem velmi ráno vstav Ježíš, vyšel, a šel na pusté místo, a tam se modlil.
Marek 1:41  Ježíš pak slitovav se, vztáhl ruku, dotekl se ho a řekl jemu: Chci, buď čist.
Marek 1:45  On pak vyšed, počal vypravovati mnoho a ohlašovati tu věc, takže již nemohl Ježíš do města zjevně vjíti, ale vně na místech pustých byl. I scházeli se k němu odevšad.
Marek 2:4  A když k němu nemohli pro zástupy, loupali střechu, kdež byl Ježíš, a probořivše půdu, spustili po provazích dolů ložce, na němž ležel šlakem poražený.
Marek 2:5  A vida Ježíš víru jejich, dí šlakem poraženému: Synu, odpouštějí se tobě hříchové tvoji.
Marek 2:8  To hned poznav Ježíš duchem svým, že by tak přemyšlovali sami v sobě, řekl jim: Proč o tom přemyšlujete v srdcích svých?
Marek 2:14  A pomíjeje Ježíš, uzřel Léví syna Alfeova, sedícího na cle. I dí jemu: Pojď za mnou. A on vstav, šel za ním.
Marek 2:17  To uslyšav Ježíš, dí jim: Nepotřebují zdraví lékaře, ale nemocní. Nepřišelť jsem volati spravedlivých, ale hříšných ku pokání.
....

Lukáš 2:52  A Ježíš prospíval moudrostí, a věkem, a milostí, u Boha i u lidí.
Lukáš 3:21  I stalo se, když se křtil všecken lid, a když se pokřtil i Ježíš, a modlil se, že otevřelo se nebe,
Lukáš 3:23  Ježíš pak počínal býti jako ve třidcíti letech, jakž domnín byl syn Jozefův, kterýž byl syn Heli,
Lukáš 4:1  Ježíš pak, pln jsa Ducha svatého, vrátil se od Jordánu, a puzen jest v Duchu na poušť.
Lukáš 4:4  I odpověděl jemu Ježíš: Psánoť jest: Že ne samým chlebem živ bude člověk, ale každým slovem Božím.
Lukáš 4:8  I odpověděv Ježíš, řekl jemu: Jdi pryč ode mne, satanáši; neboť psáno jest: Pánu Bohu svému budeš se klaněti a jemu samému sloužiti.
Lukáš 4:12  A odpovídaje, dí mu Ježíš: Povědínoť jest: Nebudeš pokoušeti Pána Boha svého.
Lukáš 4:14  I navrátil se Ježíš v moci Ducha do Galilee, a vyšla pověst o něm po vší té okolní krajině.
Lukáš 4:35  I přimluvil jemu Ježíš, řka: Umlkniž a vyjdi od něho. A povrha jej ďábel mezi ně, vyšel od něho, a nic mu neuškodil.
Lukáš 4:38  Vstav pak Ježíš ze školy, všel do domu Šimonova. Svegruše pak Šimonova trápena byla těžkou zimnicí. I prosili ho za ni.
...

Jan 1:38  I obrátiv se Ježíš, a uzřev je, ani jdou za ním, dí jim:
Jan 1:43  I přivedl jej k Ježíšovi. A pohleděv naň Ježíš, dí: Ty jsi Šimon, syn Jonášův, ty slouti budeš Céfas, jenž se vykládá Petr.
Jan 1:44  Na druhý pak den Ježíš chtěl vyjíti do Galilee, i nalezl Filipa, a řekl jemu: Pojď za mnou.
Jan 1:48  Vida Ježíš Natanaele, an jde k němu, i dí o něm: Aj, právě Izraelitský, v němžto lsti není.
Jan 1:49  Řekl mu Natanael: Jakž ty mne znáš? Odpověděl Ježíš a řekl jemu: Prve nežli tě Filip zavolal, kdyžs byl pod fíkem, viděl jsem tebe.
Jan 1:51  Odpověděl Ježíš a řekl jemu: Žeť jsem řekl: Viděl jsem tebe pod fíkem, věříš? Větší věci nad tyto uzříš.
Jan 2:2  A pozván jest také Ježíš i učedlníci jeho na svadbu.
Jan 2:4  Dí jí Ježíš: Co mně a tobě ženo? Ještě nepřišla hodina má.
Jan 2:7  Řekl jim Ježíš: Naplňte ty stoudve vodou. I naplnili je až do vrchu.
Jan 2:11  To učinil Ježíš počátek divů v Káni Galilejské, a zjevil slávu svou. I uvěřili v něho učedlníci jeho.
....

A to dokonce i když o Pánu Ježíši píšou ve 3. osobě:

Jan 20:30  Mnohé zajisté i jiné divy činil Ježíš před obličejem učedlníků svých, kteréž nejsou psány v knize této.
Jan 21:25  Jestiť pak i jiných mnoho věcí, kteréž činil Ježíš, kteréž kdyby měly všecky, každá obzvláštně, psány býti, mám za to, že by ten svět nemohl přijíti těch knih, kteréž by napsány byly. Amen.

Skutky apoštolské 1:1  První zajisté knihu sepsalť jsem, ó Teofile, o všech věcech, kteréž začal Ježíš činiti a učiti

Osobně bych to viděl tak, že by bylo nejlepší, aby dnes křesťané používali spojení "mesiáš Ježíš" (spojení "pan mesiáš Ježíš" by působilo komicky). 

Spojení "Pán Ježíš" dnes nemá vyznavačský rozměr. Lidi vně církve to dnes vnímají obdobně jako "pan Jaroslav".
Spojení "Ježíš Kristus" lidé většinou vnímají jako křestní jméno (Ježíš) s příjmením (Kristus). Uctivost by možná lidé vně církve cítili ze spojení "pan Kristus" - ale k čemu to bylo?




Re: DEKADENTNÍ FORMA ZVĚSTOVÁNÍ EVANGELIA (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: gordon v Pátek, 20. leden 2017 @ 08:05:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Protože (aspoň ve svém počítači) vidím svůj první komentář useknutý, tak sem zopakuji závěr svého komentáře:

Evangelisté píšou o Pánu Ježíši jako o Ježíšovi i když o něm píšou ve 3. osobě:

Jan 20:30  Mnohé zajisté i jiné divy činil Ježíš před obličejem učedlníků svých, kteréž nejsou psány v knize této.
Jan 21:25  Jestiť pak i jiných mnoho věcí, kteréž činil Ježíš, kteréž kdyby měly všecky, každá obzvláštně, psány býti, mám za to, že by ten svět nemohl přijíti těch knih, kteréž by napsány byly. Amen.

Skutky apoštolské 1:1  První zajisté knihu sepsalť jsem, ó Teofile, o všech věcech, kteréž začal Ježíš činiti a učiti

Osobně bych to viděl tak, že by bylo nejlepší, aby dnes křesťané používali spojení "mesiáš Ježíš" (spojení "pan mesiáš Ježíš" by působilo komicky). 

Spojení "Pán Ježíš" dnes nemá vyznavačský rozměr. Lidi vně církve to dnes vnímají obdobně jako "pan Jaroslav". 
Spojení "Ježíš Kristus" lidé většinou vnímají jako křestní jméno (Ježíš) s příjmením (Kristus). Uctivost by možná lidé vně církve cítili ze spojení "pan Kristus" - ale k čemu to bylo?



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.12 Seconds