Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Vojtěch   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2921
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 701 005

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 38 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Komentáře: Podivné usnesení (zamyšlení nad dokumentem ´´Martin Luther a Židé´´)
Posted on Pátek, 25. listopad 2016 @ 18:48:58 CET Vložil: Mainstream

Principy poslal Nepřihlášený

V 6. čísle Křesťanské revue loňského roku byl otištěn dokument s názvem Usnesení 12. synody Evangelické církve v Německu na jejím 2. zasedání z 8.–11.listopadu v Brémách. V něm, v souvislosti s nadcházejícím výročím zahájení Lutherovy reformace (1517), považuje synoda za potřebné distancovat se od krajně nepřátelského Lutherova postoje k Židům.

Každý teologický výrok má svou etickou stránku, jinak to není teologický výrok. Každý teologický výrok má také svou etickou váhu, podle toho, kdo a kdy jej vyřkne a komu je adresován. Jakou etickou (tj. mravní) váhu má distancovat se od Lutherova postoje dnes a v dnešním Německu? Patrně není v Evropě jiná země, kde by byl antisemitismus resp. antijudaismus potlačen více než tam. To spíš na východ od Německa je ještě cítit. Proto tvrdím, že usnesení německé synody v Německu má tak malou mravní váhu a mravní dopad – asi jako kdyby synoda odmítla upalování kacířů a čarodějnic.

Dokument zmiňuje důvody, které Luthera k nepřátelství vůči Židům vedly („skutkaření“ a odmítání vztáhnout Starý zákon na Ježíše Krista). Byly to tedy teologické důvody, nikoli vrozený antisemitismus.

Pak se ptám: kdy církev tyto důvody teologicky překonala a odmítla? Nikdy. Byl to osvícenský humanismus a racionalismus, co vysvobodilo Židy z ghett a zbavilo diskriminace; nikoli církev.

Dějinné souvislosti popisuje dokument takto: „S odvoláním na Lutherovy pozdní spisy (ty nepřátelské) se ospravedlňovala nenávist a pronásledování Židů, obzvláště při vzmáhajícím se rasovém antisemitismu a v době národního socialismu.“ Tak takhle popisuje dokument nejhlubší selhání církve vůči Židům! Nejenže neodsoudila rasový antisemitismus, který odporuje universalismu církve, ale nehnula prstem ani pro pokřtěné Židy, což by Luther nikdy nepřipustil. Pokřtění Židů byl jeho cíl. Je to neuvěřitelné: Luterská církev se chystá oslavit Lutherovu reformaci tím, že hází svoji špínu na něj!

V odstavci nadepsaném Obnovený počátek se praví, že po roce 1945 „Evangelická církev v Německu svůj vztah k židovství nově stanovila, onu formu nepřátelství vůči Židům zavrhla a vyzvala k setkávání s judaismem“.

Divná představa. Vyzývat k setkávání s někým, o kom nevím, zda o to stojí, nebo na to dokonce čeká, obzvlášť po tom všem, co se stalo. I když je to jistě dobře míněno, není to neomalené? Myslím, že situaci přiměřenější by bylo poslat tím směrem jednoznačný vzkaz, že už od církve budou mít zaručen pokoj, a to až do příchodu Mesiáše (našeho nebo jejich). A čekat, jestli to náhodou není všecko, co od nás Židé chtějí slyšet. Nač všechno lámat přes koleno.

Ne tak zřejmě Luterská církev. Za účelem setkávání s judaismem vytvořila pracovní skupinu. Dokument se odvolává na tzv. Leuenberské texty, kde tato skupina řeší problémy, nad kterými každý rozumný křesťan i Žid musí kroutit hlavou. (Např. když termín „Gottesvolk“ nutně náleží jen obřezaným, zda bychom se neměli nazývat pouze „Gottesgemeinde“ apod.) Přitom tento plánovaný rozhovor vede církev jen sama se sebou, žádný Žid se toho z pochopitelných důvodů neúčastní. Copak není jasné, že každý křesťan může čerpat z myšlenkového dědictví judaismu, nakolik mu to připadá přínosné, stejně jako každý Žid může čerpat z odkazu Ježíše z Nazareta, nakolik mu to přijde vhodné?

Bída církve a luterské zvláště však souvisí s ještě větším Lutherovým selháním a soudím, že právě tomu se synoda raději vyhne. To když se vzbouření němečtí sedláci, jejichž postavení bylo opravdu zoufalé, obrátili s důvěrou na Luthera a u něho hledali zastání. Vždyť on jim otevřel oči, on jim přeložil Nový zákon do němčiny, on napsal spis O svobodě křesťanově. Jen málokrát v dějinách měl jeden člověk váhy světových osudů tak ve svých rukou, jako tento muž v této hodině, píše Leonhard Ragaz ve své knize Od Krista k Marxovi od Marxe ke Kristu. Co se stalo, víme. Hlasitě vykřikl slova, která se ozývají dějinami – že evangelium nemá nic společného se světskými věcmi, a vyzval k vraždění sedláků s hroznými kletbami na jejich adresu. A tak se také stalo. Sedláci dostali takovou lekci, že jednou provždy pochopili: od církve nelze čekat nic.

Je to věru těžké. Co s takovým dědictvím? O nápravu poměrů ve světě se postarali jiní. Církev svým etickým postojem zasahovala do světa jen akcentem na charitu. A tak je to dosud (až na výjimky, jakou byl např. Martin Luther King).

Charita je chvályhodná, dojemná (a také kýčovitá, i když a právě když je míněna upřímně), ale poměry měnit nechce.

Jako charitu lze chápat i vítání uprchlíků/migrantů v Německu loňského roku. Ono známé „wir schaffen das“ vlastně znamená: my na to máme, můžeme si to dovolit. Církev se nadšeně připojila. Jakmile se ukázalo, že náklady přesáhnou pouhou charitu a bude asi třeba nějakých politicko-hospodářských změn, církev se odmlčí. To jsou přece „věci tohoto světa“!

To ať řeší jiní.

Jan Kozlík

Zdroj: www.krestanskarevue.cz



 
Příbuzné odkazy
· Více o Principy
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Principy:
Reakce kazatele Blahoše Fajmona na otevřený dopis kazatele Pavla Coufala


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 0
Hlasů: 0

Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Podivné usnesení (zamyšlení nad dokumentem ´´Martin Luther a Židé´´)" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.10 Seconds