poslal Nepřihlášený Holandsko bylo velmi důležitým střediskem duchovní činnosti. Mezi
mnohými vynikajícími učiteli, kteří tam žili, neměl žádný tak
dalekosáhlý vliv jako Jacobus Arminius (1560-1609).
Jeho jméno je rovněž spojeno s mnohými náboženskými sváry;
arminianismus se stal protikladem kalvinismu, ačkoliv Arminius sám nebyl
člověkem skupin ani výstředních názorů.
Od té doby, kdy se Augustin a
Pelegius přeli, první prohlašuje svrchovanost Božího vyvolení a druhý
dokazuje svobodnou vůli člověka a jeho zodpovědnost. Tyto životní otázky
o vztazích mezi člověkem a Bohem nepřestávaly zaměstnávat mysli a srdce
lidí.
Kalvín, a ještě více někteří z jeho stoupenců, ukazovali mocně na
to, čemu učí Písmo o svrchovanosti a vyvolení Božím, zmenšovaly však
ony vyrovnávající pravdy, které jsou rovněž obsaženy v Písmu. Jejich
logika, vycházející jen z části zjevení pravdy místo z celku, vedla k
závěrům, podle nichž je člověk podroben absolutním rozhodnutím nad
sebou, na němž nemá vůbec moc působit. Zřejmá výstřednost tohoto učení
vedla samozřejmě k reakci, která zase směřovala ke krajnosti.
Arminius, vychovaný pod vlivem Kalvínova učení a uznávaný všemi jako muž
bezúhonného charakteru i nepřekonaný, co se učenosti týče, byl zvolen,
aby napsal obranu méně výstředního kalvinismu, který se zdál být v
nebezpečí pro útoky na něj podnikané.
Při studiu předmětu došel k
názoru, že mnohé, co zastává, se nedá obhájit, že činí Boha původcem
hříchu, že staví hranice jeho spasitelné milosti a že ponechává většinu
lidstva bez naděje a možnosti spásy. Viděl z Písem, že smírčí dílo
Kristovo bylo pro všechny a že svobodná vůle člověka je částí Božího
rozhodnutí.
Navraceje se k původnímu učení Písma a k víře církve, vyhnul
se výstřednostem, do kterých upadly za dlouhého sporu obě strany. Jeho
pojednání o tom, čemu věřil, ho osobně uvrhlo do zápasů, které se tak
dotýkaly jeho ducha, že zkrátily jeho život. Armeniovo učení nabylo
později živoucí a evangelické formy v metodistickém probuzení.
Zdroj: http://www.poutnici.com