Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Rostislav   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 697 466

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 58 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Život: Měnící se úloha ženy ve společnosti
Posted on Pondělí, 23. květen 2016 @ 12:09:33 CEST Vložil: Mainstream

Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Žena 21. století stále vaří, pere, uklízí, rodí děti, pečuje o rodinu a k tomu navíc, což je z historické perspektivy relativní novinka - chodí do práce. Zároveň však také stojí v čele politických reprezentací některých států, vede týmy vědeckých odborníků, sportuje na vrcholové úrovni atp.

To vše je výsledek relativně krátkého vývoje posledního století.

Postavení a role ženy se během dvacátého století radikálně proměnily. Jak k tomu došlo? Bylo cílem emancipačních snah žen skutečně jen "obléci si kalhoty"? A proč je i poté, co se žena v mnohých oblastech vymanila z podřízeného postavení, ženská otázka stále velice živá?

Od Héry po Marii Terezii

Bouřlivému vývoji předchozích dvou staletí předcházely celé dlouhé éry, v nichž postavení i základní společenské role ženy zaznamenaly jen "minimální" změny. Žena coby slabší pohlaví byla "přirozeně" podřízena muži, její hlavní doménou byla péče o děti a hospodářství, drobné domácí práce a hlavně rození nových generací. Sňatek a manželství byly středobodem její existence. Jejich neuskutečnění znamenalo hlubokou společenskou diskvalifikaci - postavení neprovdaných starých panen bylo ve všech obdobích, hned vedle osamělého vdovství, tou nejkomplikovanější pozicí.

Rovnoprávnost bohyně Héry s jejím manželem Diem bývá někdy interpretována jako důkaz obdobného vztahu v běžné antické řecké domácnosti. Řecké právo však ukazuje na podřízené postavení ženy v manželství. I pro starověký Řím souvisela hlavní role žen s domácností, výchovou dětí (zejména dcer) a manželstvím. Žena v područí nemohla disponovat majetkem ani dědit. Postavení provdané patricijské ženy bylo však relativně stabilní a vážené. Taková žena vedla domácnost a dům, ve společnosti vystupovala vedle svého manžela. Pro předkřesťanské kultury představovala žena vedle své stěžejní reprodukční role také magickou sílu - byly jí přisuzovány vizionářské schopnosti, ženy byly kněžkami a vědmami.

S příchodem křesťanství a církevní správy doznalo postavení evropské ženy několika zásadních změn - pojetí manželství jako dohody obou partnerů (byť často prostředkované vůlí rodin resp. rodičů), vznik prvních ženských klášterů - nová příležitost pro neprovdané či jinak sociálně nezapojené ženy zejména z vyšších vrstev, konzervování ženské sexuality na dlouhá staletí... Mnohé však zůstalo při starém: mužské poručnictví (nejprve otce, potom manžela a po jeho smrti eventuálně i syna), právní nesvéprávnost, fixace na domácnost.

Humanistický důraz na vzdělanost a kulturní rozměr existence člověka se dotkl i žen - fenoménem renesanční kultury se stala "vzdělaná žena", znalá latiny a aktivní v různých uměleckých oblastech. Nejsilnější podnět k rozvoji základního ženského vzdělávání poskytl vzestup protestantismu a s ním i důrazu na vlastní čtení Písma. Dívky jsou vedeny zejména k četbě náboženské literatury, ručním pracím, rozvíjeny jsou hlavně jejich schopnosti pro budoucí vedení domácnosti. Zároveň je jim vštěpován ideál počestnosti, střídmosti a mlčenlivosti - hlavní předpoklady pro úspěšné uzavření manželství a jeho harmonický průběh.

Barokní období ustupuje z ideálů humanistické představy vzdělané samostatné ženy; žena se má hlavně učit cizí jazyky, malovat, tančit, hrát na hudební nástroj pro pobavení příbuzných a být schopna vést "duchaplnou" konverzaci. Toto dlouhé období beze změn uzavírá poněkud symbolicky vláda první ženy-panovnice na evropském kontinentě. Marie Terezie byla z hlediska ženské otázky v mnohém ženou své doby (mnohočetné porody, sňatková politika). Během její vlády však již také došlo k předznamenání radikálních a nezvratných změn, jež měly v budoucnosti tak významně proměnit postavení ženy.

Dlouhé 19. století...

Osvícenství přineslo s sebou mnohé zásadní podněty ke společenskému obratu. 19. století se často začíná datovat právě již od tohoto období, neboť představuje začátek změn, jež svět radikálně posunuly a na jejichž konci stojí moderní lidská společnost. Jako hraniční události bývají označovány francouzská revoluce na jedné straně a začátek první světové války na straně druhé. A právě v tomto "dlouhém století" musíme hledat kořeny vývoje, jenž tak významně proměnil svět a s ním i postavení ženy v euro-americkém společenském prostoru.

Marie Terezie sama přispěla k odstartování těchto změn hlavně zavedením povinné školní docházky, a to jak pro chlapce, tak i pro dívky. Obecná dostupnost vzdělání společně s umožněním volného pohybu obyvatelstva (josefínské reformy) a tím i jeho větší ekonomické nezávislosti otevřely ve střední Evropě cestu hlubokým společenským přeměnám. Změny znamenalo toto období pro celý kontinent - osvícenství svojí kritikou tradičních společenských institucí započalo mimovolně i proces postupné ženské emancipace, jejíž vrchol přišel však až ve století následujícím.

V první polovině 19. století se přitom mohlo zdát, že situace se pro postavení žen nijak významně nezměnila. Důraz na "přirozené role" v rousseauovském duchu dal vzniknout vyhraněnému oddělení mužské a ženské sféry - muži přiřazoval svět obrácený ven, tedy práci, politiku i zábavu, ženám pak svět orientovaný dovnitř, k rodinnému krbu. Ve skutečnosti tak jen varioval společenské pozice, jež byly pro obě pohlaví typické už v předcházejících staletích.

Hybným momentem pro zformování soustavných snah o změny postavení ženy byly tak až politické, společenské a ekonomické změny, k nimž docházelo od revolučního roku 1848. Ženy začaly vyžadovat právo na rozvod, právo na akademické vzdělání a na nezávislý život. Jejich cílem bylo především zlepšení pozice ženy v jejím konkrétním, každodenním osobním životě - v manželství i na ulici. Ženské hnutí bylo velice pestré a uplatňovalo se v rozličných oblastech. Vývoj probíhal v každém státě za zcela odlišných podmínek - například ve střední Evropě ženská hnutí většinou úzce souvisela s hnutím národním: nutnost ženského vzdělání a většího společenského uplatnění byla zdůrazňována zejména z perspektivy výchovy příštích generací.

Národně orientovaná společnost potřebovala vzdělané a národně uvědomělé matky. Vznikaly první dívčí školy, ženské spolky, ženy přispívaly do periodik a aktivně se účastnily národně zaměřeného veřejného života. Zatímco na Západě bylo jejich hlavním cílem dosažení občanské rovnosti, v našem prostředí jím dlouho bylo spíše zrovnoprávnění na bázi národní, tedy na úrovni celospolečenské. Do konce 19. století existovaly ženské organizace v téměř každé části Evropy. Úspěchy v dílčích otázkách se však neukázaly jako dostatečné. Otázka zisku volebního práva se koncem století stala cílem snah všech ženských hnutí a také určitým symbolem jejich konečného úspěchu.

...a krátké 20. století

První světová válka a rozpad sovětského východního bloku, takto bývají vymezovány hranice "krátkého" (pouze osmdesátiletého) 20. století. Žena do něj vstoupila jako vzděláním vybavená, uvědomělá a kulturně orientovaná bytost se základními osobními právy. Její společenská pozice však ještě zdaleka nebyla srovnatelná s tou dnešní. Během nadcházejícího "krátkého" století se však postavení ženy převratně změní. Na prahu těchto proměn stojí získání volebního práva, coby výsledek nevyhnutelných společenských změn a dlouhodobých aktivit četných ženských hnutí ve století předcházejícím. Došlo k němu postupně ve všech demokratických státech - ve většině evropských zemí v rozmezí let 1906 a 1916.

Ženská otázka se ve 20. století přesouvá ze salónů a národních spolků "do praxe". V mnohém byly katalyzátory tohoto vývoje obě světové války. Paradoxně i díky nim se každodenní horizont žen rozšířil za hranice rodiny a domácnosti - ženy se aktivně účastní veřejného života, sportují, chodí do práce nejen z ekonomické nutnosti, ale i kvůli vlastní realizaci: zaujímají kvalifikované pozice, uplatnění nacházejí i v dosud výhradně mužských sférách - nastupují dráhy univerzitních profesorek, vědkyň, političek.

Toto století však spolu s revolučními změnami v každodenním životě žen přineslo i mnoho paradoxů, mezi nimi asi nejvýrazněji ční obraz "emancipované" socialistické ženy coby "výrobní jednotky" - traktoristky a jeřábnice ve filmových týdenících jsou skutečně jen karikaturou výsledků zrovnoprávňujících snah.

Feminismus nebo gender...

Termín feminismus si většinou v našem prostředí s sebou nese určité negativní konotace. Ozvuky druhé feministické vlny se k nám začaly dostávat až po pádu komunistického režimu. Bylo u nás vydáno několik základních textů, jež významně spoluutvářely podobu ženského hnutí na Západě, nedostalo se jim však žádného většího ohlasu. Schematický obraz feministky jako obrýlené, nepříjemně vyhlížející ženy s militantními názory zaměřenými vůči mužům, je však snad i u nás dnes už jen úsměvnou karikaturou. Feminismus ve svých vyhrocených formách nepochybně sám k tomuto obrazu přispěl, avšak jeho pozitivní vliv na vývoj a změny v chápání ženy v minulém a předminulém století je nepochybný.

O první vlně feministického hnutí jsem již mluvila - souvisela zejména se snahou o občanské zrovnoprávnění žen ve společnosti. Měla mnoho podob - průvody sufražetek byly jen tou nejdemonstrativnější z nich a nelze je ani zdaleka brát jako reprezentativní ukázku těchto snah. Obecně však přineslo hnutí jedno pozitivum - pozornost široké veřejnosti.

Druhá vlna feminismu započala v západní Evropě a v Americe přibližně o sto let později - na pozadí vzpoury proti tradičním společenským konstantám v 60. letech 20. století - a odvíjela se povýtce na základě teoretické, akademické diskuse. K ženě přistupuje jako k vysoce osobitému způsobu existence člověka ve světě. A v rámci tohoto východiska se zabývala nejrůznějšími otázkami, které souvisejí se specifičností ženské zkušenosti v převážně mužském světě.

Nakolik je biologicky podmíněná rozdílnost mezi pohlavími nevyhnutelným pramenem rozdílů mezi společenskými a kulturními rolemi muže a ženy ve společnosti? Je "ženská role" jen naučenou společenskou konvencí, odpovídající variantou mužské role? Tyto základní otázky si kladly v 60. a 70. letech feministky-teoretičky, stojící u základů novodobého fenoménu - genderu. Obtížně přeložitelný termín je v posledních letech aktuálním tématem i u nás; jeho jádrem jsou společenské a kulturní charakteristiky spojované s "rodem", (nikoli s pohlavím, to je pojímáno jako výhradně biologický termín). Ani v našem prostředí se většinou nepřekládá, neboť pojem rod ve své mezioborové obecnosti málo zachycuje podstatu problematiky, jež má termín gender vyjadřovat.

Teorie gender vychází z tvrzení, že vlastnosti a chování muže a ženy jsou utvářeny kulturou a společností, nikoli jejich biologickou daností. Vylučuje závaznost a neměnnost takto vymezených rolí s tím, že jejich charakter se mění v závislosti na konkrétním historickém období, na povaze sociální skupiny či celkovém stavu společnosti: "Žádné uspořádání vztahů mezi muži a ženami není takzvaně "přirozené" - i to uspořádání ve kterém se dnes pohybujeme, je dočasným kontraktem mezi muži a ženami - nic víc."

Ačkoli gender zdůrazňuje svoji zaměřenost na oba světy (mužský i ženský), nelze si nevšimnout, že je to právě ženská otázka, v níž leží těžiště jeho zájmu. Vyzdvihuje opomíjenou tzv. "ženskou zkušenost", která doplňuje a v mnohém přehodnocuje tradiční perspektivu, jež je hluboce zakořeněna v mužském pohledu na svět. Současné feministické a genderové instituce se ve svých praktických aktivitách soustřeďují zejména na kampaně o právo na děti, násilí na ženách (násilí v partnerském svazku), mateřství (právo na interrupce), rovné platové podmínky, sexuální obtěžování, diskriminaci pohlaví a sexuální násilí.

Klíčovými teoretickými tématy jsou genderové stereotypy a rovný přístup k oběma pohlavím, což z hlediska genderu znamená zejména přijetí "ženské optiky" jako přístupu (pohledu), jenž může v mnohém obohatit odbornou i každodenní současnost moderního člověka - muže i ženy.

Anna Duchková

Zdroj: časopis Církve bratrské "Brána - Bratrská rodina" 2007/5-6



 
Příbuzné odkazy
· Více o Zajímavosti
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Zajímavosti:
Adventistické upřesnění věroučného bodu o stvoření: symptom změny kurzu církve


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 0
Hlasů: 0

Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Měnící se úloha ženy ve společnosti" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.10 Seconds