poslal Nepřihlášený Problémy, které vznikají při zařazení ženy do viditelnějších funkcí
ve sboru (služba Slovem, členství ve staršovstvu), vznikají ze dvou
důvodů: První, stěžejní, vidím v tom, že oponenti názoru, že žena může
vykonávat výše zmíněnou službu, se opírají o naprosto doslovné
dodržování textu Písma a obávají se, že záměna ženy za muže v těchto pro
ně kontroverzních textech, znamená Pána Boha neposlouchat. Druhý důvod
vidím v podceňování ženy jako takové.
Osobní postoj k této problematice byl určitě formován prostředím, ve
kterém jsem vyrůstala, pobytem v biblické škole v Anglii, aj. Můj otec [Vladimír Fajfr]
patřil k těm kazatelům, kteří v aktivní účasti ženy na bohoslužbách
neviděli žádný problém. Vždycky si přál, aby měl ve staršovstvu ženu,
protože podle něj "... žena má jinou pravdu, a pravdivou přec..." (z
básně J. Wolkera). Byl jistě ovlivněn i svou matkou, která byla za
svobodna evangelistkou a sloužila v týmu M. a K. Royových (Stará Turá).
Služba ženy takovým způsobem nebyla pro něj ničím neobvyklým, a proto se
v naší rodině tato otázka nijak palčivě neřešila. Otec se po smrti naší
maminky oženil s Doris Ruth Stewart, která byla aktivní ve všech
oblastech církevní služby, které nás jen mohou napadnout.
Přiznám se, že jsem byla proto zaskočená a řekněme i nepřipravená,
když jsem později pozorovala, že v otázce služby žen nepanuje v našich
sborech shoda. Dokud žena pracuje ve sboru jako kuchařka, servírka,
učitelka nedělní besídky, v diakonii, jako hudebnice či psycholožka,
sbor tyto aktivity vítá a je za ně velmi vděčný. Pokud se ale vyskytnou
případy, že má jít o službu Slovem či členství ve staršovstvu, sbor se
začne dělit na ty pro a proti. Nemám teď na mysli jakési osobní sympatie
či antipatie, ale zásadní postoj. Může se dokonce stát, že se žena,
kandidující do staršovstva, od někoho dozví, že pokud bude (žena) ve
staršovstvu, Pán Bůh sboru nepožehná, nebo, aby se sbor ukonejšil při
kandidatuře ženy do staršovstva, zvolí se terminologie "lepší žena než
nikdo", aj.
Nechci nahlížet na tuto problematiku negativisticky, jen toužím po
tom, aby ženy, které mají obdarování k takovému typu služby, se mohly
bez uzardění o ni ucházet. Aby jejich názory, myšlenky a postřehy nebyly
považovány za invalidní. Vždyť jedinečnost a odlišnost ženy přispívá k
bohatosti života církve a bylo by špatné, kdyby ženy jen suplovaly cosi
mužského. Ženy mohou přece dát službám svůj ráz.
Vždyť to bylo právě křesťanství, které přineslo zásadní změnu v
chápání postavení ženy jak ve společnosti tak v církvi. Prvními
svědkyněmi zmrtvýchvstání jsou ženy a ne učedlníci. Pán Bůh volí své
cesty vůči člověku svobodně, není závislý na pohlaví. Také při udělování
svých darů na pohlaví nehledí (1Ko 12,4-12).
Nechci se pouštět do nějakých teologických výkladů, ale ráda bych
vyjádřila své přání, abychom se těmito otázkami v církvi zásadněji
zabývali. Vítám, že se tak děje, ale bylo by žádoucí, aby výsledek
dialogů a rozprav byl patrný a nezůstal v oné nejasné poloze jako dosud.
Jsem přesvědčena, že je to důležité nejen pro ženy Bohem obdarované k
výraznější službě, ale i pro církev samotnou.
Jana Fajfrová, Církev bratrská Ústí nad Labem
Zdroj: časopis Církve bratrské Brána - Bratrská rodina, dvojčíslo 5-6, ročník 2007