|
| | | Kdo je Online | Právě je 57 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Texty: Bažina evangelikálního fundamentalismu: vztah k ženám
Posted on Sobota, 16. duben 2016 @ 22:16:49 CEST Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený Pokrývky hlavy při veřejné bohoslužbě
Móda se mění a vkus liší. Mezi křesťany různých národností zůstávají
kulturní rozdíly. Nový zákon tyto věci moudře dovoluje a co se týče
oblasti oblékání a vzhledu, nestanovuje jiná pravidla než zásadu
slušnosti (1. Tim. 2:9) a jednoty - to znamená, že bychom měli být
opatrní a nepřevzít žádný styl vzezření, který by nás spojil s odporně
zvrácenými lidmi, jejichž styl a móda jsou vlastně jejich znakem.
Druhý
princip se zdá být zahrnut v Pavlových slovech v 1. Korintským 11:6,
kde pravděpodobně ostříhané hlavy odkazují na znamení nevěstky. Máme-li
zde tyto dva principy a přijímáme-li, že věřící má být ve všech věcech
ozdobou evangelia skrze pokoru a svatost, můžeme obvykle poměrně snadno
zhodnotit, které způsoby oblékání a vizáže jsou pro nás jako pro
křesťany vhodné.
Nicméně je zde však prvek křesťanského oblékání, které
Bible neumožňuje posuzovat tímto způsobem. Tím je pokrývání hlav při
veřejné bohoslužbě. Nový zákon trvá na
tom, že ženám je to přikázáno a mužům zakázáno. V našem věku tzv.
genderové rovnosti - nesprávného označení pro filozofii radikálního
feminismu a protikřesťanského humanismu - se to může zdát podivné. Není
to podivné. Bible tyto normy stanovuje z velmi dobrých důvodů.
Pokrývky hlavy u žen
Pavel otázce pokrývek hlavy věnuje půl kapitoly (1. Kor. 11:1-16).
Ničím nenaznačuje, že zde zavádí pravidlo pouze pro místní situaci v
Korintu. Používá slova jako mrzká věc a ohyžďování hlavy (v konečném
důsledku Krista, verš 3). Tyto pojmy ukazují na mravní problém
neutuchajícího významu, nikoli na pouhé místní otázky. Pavel se také
jako na důvod toho, proč mají ženy při veřejných bohoslužbách mít hlavu
pokrytou, odkazuje slovy na Boží anděly (verš 10). Říká, že příroda učí
to samé (verš 14). To vše silně naznačuje, že zde Pavel stanovuje obecné
pravidlo pro všechny křesťanské církve bez ohledu na místo nebo lokální
kulturu.
Tento závěr posiluje vyjádření ve verši 4. Tam apoštol
zakazuje při bohoslužbě pokrývání hlavy mužům. Jak Židé, tak Římané měli
ve zvyku při náboženských obřadech na mužích pokrývky hlavy vyžadovat.
Je zřejmé, že Pavel zde neřeší pouhé kulturní otázky. Stanovoval, co je
pro křesťany správné a vhodné bez ohledu na kulturu, ve které žijí.
Proto to, co vyučuje 11. kapitola 1. Korintským, bereme jako závaznou
normu i pro nás dnes.
Vskutku se zde
ukládá, mají-li či nemají-li ženy mít při společných shromážděních
pokrytou hlavu. Žádný renomovaný komentátor či vykladač nemá nejmenších
pochyb, že Pavel trval na tom, aby korintské ženy nosily během veřejných
bohoslužeb na hlavě pokrývku. Nevíme o žádné Bibli věřící církvi, která
by mužům umožňovala během veřejných bohoslužeb nosit klobouky či
čepice. Důvodem je, že to 1. Kor. 11:4 zakazuje. Nikdo nepochybuje, že
tento zákaz stále platí.
Jaké výkladové a logické překroucení může
přičíst obdobný zákaz pro ženy uctívat Pána Boha s odkrytou hlavou pouhé
dočasné záležitosti, týkající se Korintských, ale již ne nás? Jak
můžeme ve světle Pavlova jasného záměru stanovit všeobecné pravidlo
chování ignorovat jasné učení, že křesťanské ženy by měly během
veřejných bohoslužeb nosit pokrývku hlavy? Ve Svobodné presbyterní
církvi tak nečiníme. Ochotně to přijímáme.
Souzení dle Božích standardů
Jeden z důvodů pro pokrývání hlav u žen se týká úlohy mužů a žen při
stvoření a v církvi (verše 7-8). Musíme si dávat pozor, abychom neposuzovali
lidskou hodnotu a důstojnost podle bezbožných měřítek moderního
radikálního feminismu či humanismu. Pravá důstojnost ženy spočívá v
poznání a přijetí jejího místa, které ji přidělil její Stvořitel a
Vykupitel. Totéž platí pro muže. Pokrývání hlavy ženami je výmluvným
svědectvím o přijetí norem Božích a nikoli lidských. Základní princip
je stanoven ve verši 3: "Muže hlava jest Kristus, a hlava ženy muž,
hlava pak Kristova, Bůh."
Apoštol zcela zřejmě nerozebírá otázku,
kterou svět nazývá "rovností" nebo "důstojností". Projednává otázku
správy a autority v křesťanské rodině a církvi. Navíc musí být všechny
tři výroky ve verši 3 brány jako celek. Jinými slovy, Pavel
nepředkládá důvody pro mužskou autoritu nad ženou bez přihlédnutí k
mužově podřízenosti autoritě Kristově. Spíše vede muže a ženy do
podřízenosti u nohou Páně. Naše domovy a církve by byly mnohem
šťastnějšími a zdravějšími místy, kdybychom všichni - muži i ženy -
plně uznali moc a autoritu Kristovu a poslušně Mu sloužili v úloze,
kterou nám dal. Symbol autority Kristovy
Při rozvádění tohoto základního principiálního vyjádření (verš 3)
dodává Pavel ve verších 4 a 5: Každý muž, modle se aneb prorokuje s
přikrytou hlavou, ohyžďuje hlavu svou (což jest Kristus). Každá pak
žena, modleci se aneb prorokujici s nepřikrytou hlavou, ohyžďuje hlavu
svou (což jest autoritu, kterou nad ní postavil Pán Bůh). V tom spočívá
význam pokrývání hlavy. Odmítnout to je vzpourou proti Božímu řádu
vlády v Jeho církvi. Pro ženu je to stejně špatné, jako by před Pána
Boha přicházela s ostříhanými vlasy, což bylo ostudným odznakem
nevěstek (verše 5-6).
"Pro anděly"
Zde máme pro pokrývku hlavy další důvod. Má být nošena jako symbol
podřízenosti vůči autoritě "pro anděly" (verš 10). Tento odkaz na
anděly nám připomíná, že při bohoslužbě máme co do činění s
neviditelným světem a že by naše chování nemělo být řízeno podle
převažujících názorů současného zlého světa, ale podle trvalých
standardů pořádku, které Pán Bůh stanovil. Andělé jsou přítomni
církevní bohoslužbě, a ti nemohou nevhodné ustrojení pominout jako něco
nedůležitého.
Odmítnutí Božích řádů ohledně pokrývek hlavy je z
pohledu andělů nevhodné, protože to vyjadřuje vzpouru vůči Pánem Bohem
nařízené struktuře autority. Andělé byli osobně svědky toho, jakou
zkázu způsobila taková vzpoura jak v jejich řadách, tak v zahradě Eden.
Nemohou proto považovat za nedůležité jakékoli odmítnutí čehokoliv,
co Pán Bůh uložil jako něco pro církevní bohoslužbu nezbytného.
Přítomnost andělů při naší bohoslužbě nás navíc učí některým velmi
důležitým věcem. Posoudíme dvě z nich. Za prvé nás to učí, že
povinnost křesťanských žen pokrývat při bohoslužbě hlavy není pro ženy
ponižující. Andělé jsou vyššího postavení než lidé (Ž. 8:5) a sami se
před Pánem zakrývají (Iz. 6:2). Jak pak může křesťanská žena považovat
Boží ustanovení o pokrývání hlavy za břímě nebo něco, co snižuje její
důstojnost?
Druhým poučením je, že bychom ohledně uctívání a služby
měli rádi přijímat každé nařízení Boží. Ač vyššího postavení než lidé,
andělé se ochotně podřizují službě věřícím (Žd. 1:14). Je tedy jasné,
že by žádná křesťanská žena neměla odmítat Bohem ustanovený symbol
poddání se Jeho autoritě jako by tím byla porušena její svoboda nebo
popřena důstojnost.
Všechna sláva Kristu
Skutečná krása Pavlova učení, že při veřejné bohoslužbě ženy musí a
muži nesmí mít pokryty hlavy spočívá v tom, že staví všechnu lidskou
slávu a autoritu tam, kam správně patří: k nohám Krista. Ženě míti
dlouhé vlasy poctivé jest, je to pro ni sláva (1. Kor. 11:15). Je
správné, že by si je při bohoslužbě měla pokrývat, neboť všechna sláva
musí náležet Kristu. Muži hlásají stejnou pravdu tím, že si hlavu
nepokrývají. Dodnes si sundávají pokrývku hlavy v přítomnosti
nadřízeného. Stejně je tomu tak zde. Různými úkony se muži a ženy
spojují v osvědčování, že Pánu Ježíš Kristu náleží všechna sláva a
čest.
Námitka
Někteří namítají, že se o ženě píše, že "vlasové k zastírání dáni
jsou jí" (verš 15) a žádnou jinou pokrývku tedy nepotřebuje. To je zcela
v protikladu všemu, co Pavel říká. Ti, kdo věří, že hovoří o pouhém
pokrývání skrze vlasy, by si ve verších 5 a 6 měli nahradit slovo
pokrytí (kral. zavíjení) slovem vlasy a uvidí, jak nesmyslný a vyloučený
jejich argument je. Pavel dává jasně najevo, že mluví o pokrývce
umístěné na hlavě. Ve čtvrtém verši slovo přikrytý znamená doslova
"mající něco na hlavě." To je Pavlova hlavní myšlenka. Příroda ženě dává
ve vlasech závoj (kral. zastírání). "Je to pro ni sláva, protože je to
závoj. Závoj sám o sobě tedy musí být přiměřený a pro ženy ozdobný"
(Charles Hodge).
Ve skutečnosti zde může být ve verši 15
další myšlenka, neboť doslova říká: "Její vlasy jsou jí dány místo
pokrývky". V tomto verši je pokrývka (kral. zastírání) nové slovo. V
Židům 1:12 (což je jediný další výskyt v Novém zákoně) je to přeloženo
jako "oděv" (nebo: háv, roucho). Označuje
to něco, co splývá okolo celého těla, a Pavel tím možná chtěl říci, že
křesťanské ženy nemusí na hlavě nosit nedůstojné celkové pokrývky, jako
to ženám ukládají některá jiná náboženství.
Jediný křesťanský zvyk
Jedinou patřičnou odpovědí na biblické učení je radostné přijetí a
podřízení se. Jestliže se s námi lidé chtějí přít přese všechno, co říká
1. Korintským 11 říká, pak musí být naše odpověď stejná jako odpověď
apoštola Pavla: "Jestliže pak komu se vidí neústupným býti, myť takového
obyčeje nemáme, ani církev Boží" (verš 16). Veškeré argumenty apoštol
ukončuje prohlášením Boží autority. Říká, že církve Boží nemají žádný
takový zvyk, aby se ženy, zapojovaly do veřejné bohoslužby bez pokrývky
hlavy (a stejně tak muži s pokrývkami), bez ohledu na to, co si o této
naší praxi myslí jiné skupiny.
Radostné svědectví evangelia
Ve Svobodné presbyterní církvi věříme, že se více sluší poslouchati
Boha než lidí. Z toho důvodu se řídíme jediným obyčejem v této věci,
který Pán Bůh kdy ve své církvi ustanovil - že muži by se neměli
zapojovat do veřejné bohoslužby s hlavou pokrytou, a ženy s hlavou
nepokrytou. Není to pro nás žádné zákonické otroctví, ale radostné
svědectví evangelia k samotné slávě Pána Ježíše Krista v Jeho církvi.
Zdroj: www.zasadovacirkev.org
Jedná se o zásady Svobodné presbyterní církve, kde je kazatelem Miloš Šolc ml. (syn bývalého kazatele BJB)
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 1 Hlasů: 1
|
| | | |
|
|
Re: Bažina evangelikálního fundamentalismu: vztah k ženám (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Sobota, 16. duben 2016 @ 23:45:58 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Mám zásadní výhradu vůči nadpisu toho textu, který považuji za velmi solidní výklad zasluhující solidní název a věcnou, biblicky podloženou diskusi. |
Re: Bažina evangelikálního fundamentalismu: vztah k ženám (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Neděle, 17. duben 2016 @ 08:09:49 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Při výkladu tohoto biblického místa bych npřeci jenom přihlédnul ke kulturnímu kontextu doby a aplikoval bych ho taik, že by se žena neměla do shromáždění oblékat sexuálně ndráždivě nebo vyzívavě. Kdyby přišla oblečená jako domina, byť se zakrytou hlavou, myslím si, že by to bylo porušení tohoto biblického místa a osobně bych ji dal důrazně najevo, aby se šla převlést... |
Re: Bažina evangelikálního fundamentalismu: vztah k ženám (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Neděle, 17. duben 2016 @ 08:49:30 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Apoštol Pavel zde zkrátka řešil problém, že ženy v Korintu chodili na shromáždění oblíkané, jako prostitutky jeho doby. Závoj na vlasy nebyl problém, byl to pouze projev problému, kulturně podmíněný projev problému.
Pavel se zde odkazuje na anděly (tzn na svatost shromážděná Božího Lidu) a na přírodu, to je zase eufemismus pro sexualitu. Muž prostě snadněji zatouží po ženě, která svou bohatou zlatou kštici má volně rozprostřenou po ramenech, než po dívce, která je cudně schová do závoje. Jinak si nedovedu vysvětlit, jak může medvěd, lisška, zajíc nebo borovice učit něco o tom, že ženy mají či nemají nosit závoje.
Takže problémem zde je, že se ženy ve shromáždění oblékají jako prostitutky té doby a tím odvádějí pozornost můžů nežádoucím směrem. Dnešní muži (s vyjímkou našich nově příchozích arabských hostů) jsou na rozdíl od Korintu té doby naprosto zvyklí na to, že vlasy žen vlají volně a v dnešní době a v dnešní kultuře to není obecně znakem frívolnosti nebo dokonce prostituce.
Je třeba se zaměřit na problém, který Pavel řeší a ne na atributy toho problému, které mohou být v rozličných kulturách a dobách různé... |
Re: Re: Bažina evangelikálního fundamentalismu: vztah k ženám (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Neděle, 17. duben 2016 @ 15:26:47 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A co s tom rovnítkem mezi ženou bez pokryté hlavy a mužem s pokrytou hlavou ? Čepice na hlavách kluků nám ve shromáždění věřících vadit nebudou ? |
]
Re: Re: Re: Bažina evangelikálního fundamentalismu: vztah k ženám (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Pondělí, 18. duben 2016 @ 21:14:00 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tak přiznám se, že tak hluboko má exegeze nezasahuje :-) I za tím je určitě nějaký kulturní podtext, který této otázce přikládá hlubší smysl. V jednom filmu jsem viděl, jak Ježíš, když vzal svitek z Izajáše, aby jej přečetl v synagóze, si zahalil vlasy pokrývkou hlavy. Nevím, odkud režisér a scénaristé vzali tuto scénu. pokud to však byl obecný zvyk v synagoze, možná se tu Pavel ohrazuje právě proti zanášením SZ nebo rabínského judaisismu typu obřízky do křesťanské praxe.
Ale otevřeně říkám, touto otázkou jsem se nezabýval, mě spíše zajímala otázka pokrývky pro ženy. Protože je v naší kultuře spíše zvykem mít ženy ve shromáždění nezahalené, než mít muže zahalené. |
]
Re: Re: Re: Re: Bažina evangelikálního fundamentalismu: vztah k ženám (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Úterý, 19. duben 2016 @ 05:39:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | S tou kulturou je to tak, že každá kultura je poznamenaná hříchem nemocnou společností a musí být konfrontována s Božím slovem, evangeliem. Když nám Bůh předal své slovo inspirované Duchem Svatým prostřednictvím apoštolů, věděl, že bude sdíleno v různých dobách a prostředích, v různých "kulturách". Kdyby to, co píše apoštol Pavel, zapadalo pouze do jeho doby a kultury, proč by to zachováno dodnes jako slovo od Boha ? |
]
Re: Bažina evangelikálního fundamentalismu: vztah k ženám (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bezkompromisu v Neděle, 17. duben 2016 @ 13:45:28 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | "Vy sami mezi sebou suďte, sluší-li se ženě s nepřikrytou hlavou modliti Bohu." 1. Korintským 11,13
"Ženě míti dlouhé vlasy poctivé jest; nebo vlasové k zastírání dány jsou jí." 1. Korintským 11,15
Tak jako u otázky soboty i zde připomínám: důsledně a bez kompromisů.
|
|
| |
|
|