Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Oto   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2921
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 704 858

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 69 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Názory: Už máte sadu na odlévání olova? Filipika proti novoročním veršíkům
Posted on Pátek, 08. leden 2016 @ 21:11:01 CET Vložil: Mainstream

Glosy poslal Nepřihlášený

Přichází neděle a někde možná už byla, kdy nám budou zdarma nabízeny novoroční veršíky. Papírky vyšší gramáže z jedné strany ozdobené vatovou fotkou klidné přírody a z druhé strany vyplněné nějakým „náhodným“ veršem z Bible, budou vyloženy jeden přes druhý na tácu. Každý si bude moci vzít jeden, ale někdo si vezme dva nebo tři, aby dal těm, co nebyli. Řada lidí bude povzbuzena. Jejich veršík promluví právě do jejich osobní situace. Bude to „ten“ veršík pro „tento“ nový rok. Ať už si vytáhnete Jeremiáše 29,11; Izaiáše 53,4 nebo Židům 3,13, veršík vám bude připadat zcela aktuální.

Pokud jste vy, kdo tuto vulgární křesťanskou tradici provozujete, dosud veršíky pro příští rok dosud nenatiskli, dovolte mi prosím doporučit vám také tuto vánoční sadu na odlévání olova. Náhodné tvary rychle zchlazeného kovu vám poskytnou více prostoru ke spekulacím o zvláštních významech, které zcela neodpovídají realitě. Výhodou je i to, že se členům vaší kongregace Bible nestane žánrově podobná Heslům Jednoty bratrské, nýbrž bude při této aktivitě zavřena a odložena stranou daleko od nebezpečí vytrhávání veršů z kontextu.

Pokud však na tisku veršíků a jejich distribuci trváte, dovolte mi prosím navrhnout do seznamu i následující verše, které se v Bibli rovněž nachází a u nichž neexistuje žádný důvod k jejich diskriminaci. Mezi mnou navrhované verše, které jsem podle potřeby a situace střídavě kopíroval z ČEP a ČSP, se počítají následující. Zkuste si u každého z nich představit, jak by asi vypadal dotyčný, jenž by si takový veršík „líznul z balíčku“.

Příkazy, s nimiž nikdo nesouhlasí

Ať na tebe nepřijde oděv z dvojího druhu vlákna. (Levitikus 19,19b)
Nestříhejte si dokola skráně své hlavy a nekaz si skráně své brady.
(Levitikus 19,27)
Do Hospodinova shromáždění nevstoupí, kdo má rozdrcená varlata nebo uříznutý pyj. (Deuteronomium 23,2)
Neboť jestliže si žena nezahaluje hlavu, ať se už také ostříhá. (1. Korintským 11,6)
Cožpak vás sama příroda neučí, že pro muže jsou dlouhé vlasy hanbou, kdežto pro ženu ctí? (1. Korintským 11,14n)

Verše, které není radno vytrhnout z kontextu
Přestože přeháňky byly zadrženy a jarní déšť nepřišel, měla jsi drzé čelo prostitutky, odmítla ses stydět. (Jeremiáš 3,3)
A on odhodil ty peníze v chrámě a utekl; šel a oběsil se. (Matouš 27,5)
Vždyť jsi měla pět mužů, a ten, kterého máš nyní, není tvůj muž. (Jan 4,18)
Obřízka má smysl, jestliže zachováváš zákon. Jestliže však zákon přestupuješ, je to, jako kdybys nebyl obřezán. (Římanům 2,25)
Jestliže však jeden druhého koušete a požíráte, dejte si pozor, abyste se navzájem nezahubili. (Galatským 5,15)

Násilí, u nějž doufáme, aby se bylo nestalo
Všechno, co bylo v městě, vyhubili ostřím meče jako klaté, muže i ženy, mladíky i starce, též skot a brav i osly. (Jozue 6,21)
Jestliže bude mít někdo umíněného a vzpurného syna, který neposlouchá svého otce a svou matku, a přestože ho kárají, je neposlouchá, […] Všichni muži jeho města nechť na něj házejí kamení, aby zemřel. (Dt 21,18.21a)
Proto jej pronásledovali, chytili jej a uťali mu palce na rukou i u nohou. (Soudců 1,6b)
Tu vyšly z lesa dvě medvědice a čtyřicet dva dětí z nich rozsápaly. (2. Královská 2,24b)
Blahoslavený, kdo vezme tvé děti a roztříští je o skálu. (Žalm 137,9)

Misogynie, tj. silně nepřátelský postoj vůči ženám
Je totiž neslušné, aby žena mluvila ve shromáždění. (1. Korintským 14,35)
Učit ženě nedovoluji. Žena nemá mít moc nad mužem, nýbrž má se nechat vést. (1. Timoteovi 2,12)

Tak… doufám, že jste si tu sadu na odlévání olova neobjednali, protože jdu mluvit vážně.

Vyjímat z kontextu hezké a příjemné veršíky je stejný omyl, jako vyjímat z kontextu velmi zvláštní verše, u nichž chceme v zájmu zdravého rozumu apelovat na historickou podmíněnost. Židům 3,13 a Izaiáš 53,4 jsou stejně historicky podmíněné jako Levitikus 19 nebo Ezechiel 23 (jejž jsem radši ani necitoval). Míra historické podmíněnosti je vždy naprosto stejná. Bibli nelze rozdělit na kategorii „obecně platných veršů“ a „historicky podmíněných veršů“. To by technicky vzato bylo popřením principu plenárně-verbální inspirovanosti, což bychom zvláště my konzervativní nesli velmi těžce.

Úplně každý verš, a to i ten, který se zdá být docela „normální“, je historicky podmíněný. Přehlížet Pavlův zákaz dlouhých vlasů u mužů a pak bazírovat na jeho izolovaných misogynních verších je omyl. Apelovat na „nezanedbávání společných shromáždění“ (Žd 10,25) a nespatřit při tom historickou situaci křesťanů v prvním století vede k omylu. Aplikovat Jeremiášovy „myšlenky o pokoji“ do osobní situace a nevnímat jeho původní posluchače znamená mýlit se. Podobně je to v Bibli se vším a všude. Proto není správné provádět okázalou exegezi jedné nepříjemné pasáže (Mt 24,34; 1K 14,27) a druhou brát tak, jak je, protože se mi hodí (Zj 20), byť k povzbuzení obyčejných lidí (Iz 53,4).

Proto závěrem navrhuji, aby se novoroční veršíky zrušily. Jistě vás napadne, že přeci normální lidé to takhle neberou, že to přeháním. Berou. Nepřeháním. Já jsem byl jedním z nich a to se drze pokládám za (alespoň) průměrně igelitentního člověka. A každé nedorozumění, falešné naděje, slepé nadšení a popřípadě zklamání padá na hlavu toho, kdo nevysvětlil, že Bible je velmi zvláštní starověká kniha, ne trhací kalendář. Jenže „jak mohou uvěřit, jestliže sami neslyšeli“ (Ř 10,14)? „Ovšemže slyšeli“ (10,18), říkám spolu s Pavlem!

P.S.: Výše uvedené „nenormální“ verše vás mohou znechutit a pohoršit. To se stává, když čtete starou knihu a nevíte nic o lidech a době, kdy byla napsána. Pokud by vás některý zajímal blíže, napište mi komentář nebo e-mail a já se pokusím sepsat, co o tom umím říci. Neslibuji, že mám odpověď na všechno, ale myslím, že bych mohl pomoci minimálně uvedením/poskyt­nutím patřičných studijních materiálů.

Zdroj: http://michael.buban.cz


 
Příbuzné odkazy
· Více o Glosy
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Glosy:
Stojí za demontáží struktur baptistické mládeže KAM?


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 0
Hlasů: 0

Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Už máte sadu na odlévání olova? Filipika proti novoročním veršíkům" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Už máte sadu na odlévání olova? Filipika proti novoročním veršíkům (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Topf v Neděle, 10. leden 2016 @ 15:27:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jsem rád, že sem nepřihlášený vložil tento článek. Vím, že toto je letitá praxe v některých sborech (možná v mnoha sborech) Církve bratrské, Křesťanských sborů a BJB, možná se to provozuje i v jiných církvích na silvestrovských nebo novoročních shromážděních. Chápu, že Ti, kteří novoroční veršíky připravují, i Ti, kteří si je pak "vytahují", činí tak v dobré víře. Já sám jsem se toho také mnohokrát účastnil. Některý rok se mi skutečně stalo to, co bylo obsahem toho "mého" veršíku, jiný rok ne. V posledních letech mám velké pochybnosti, zda toto je správné. Vím o sboru, kde si novoroční heslo nevytahují jen jednotliví věřící, ale kazatel vytáhne i heslo pro celý sbor. O tomto verši pak řekne, že je to vzkaz od Boha pro tento sbor pro příslušný rok a následně tomu věnuje nedělní kázání. Mám obavu, že tato praxe hraničí s magií a s věštěním. V Písmu jsem nikde nenašel pokyn, abychom zapsané Boží slovo rozkouskovali, vytrhli z kontextu, a pak si jednotlivé verše losovali. Pokud má někdo opačnou informaci, opravte mne, prosím. Mám za to, že touto praxí se snažíme "donutit" Pána Boha, aby k nám mluvil. Co když On ale chce zrovna nyní mlčet? Samozřejmě, Pán Bůh si může v některých případech, jak On sám chce, tyto novoroční veršíky použít k oslovení jednotlivých lidí i celého sboru, ale mám obavu, že není správné, pokud věříme, že nás Pán takto "musí" každoročně oslovit. Byl bych pro opuštění této praxe.




Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.39 Seconds