poslal Nepřihlášený Ztišením se sluší tebe chválit, Bože, na Sijónu. (Ž 65,2)
Mnozí hledají obecenství, jelikož mají strach ze samoty. Už nemohou
být sami a to je žene mezi lidi. Rovněž křesťané, kteří se nedokáží
vypořádat sami se sebou, kteří mají sami se sebou špatné zkušenosti,
doufají, že v obecenství ostatních lidí naleznou pomoc. Většinou dojdou
zklamání a vyčítají pak obecenství to, co je pouze jejich vlastní
vinou. Křesťanské obecenství není duchovní sanatorium. Kdo na útěku
před sebou samým zavítá do obecenství, ten je zneužívá k planým tlachům
a pro zábavu, i kdyby se tlachy a zábava tvářily duchovně. Ve
skutečnosti nehledá obecenství, ale opojení, jež mu umožní na krátký čas
zapomenout na osamění, a právě tím vytváří smrtelné osamění člověka.
Výsledkem takových snah o záchranu je úpadek slova a všech pravých
zkušeností a v poslední řadě rezignace a duchovní smrt.
Kdo nemůže být sám, nechť se střeží obecenství. Uškodil by sobě i
obecenství. Sám jsi stál před Bohem, když tě povolal, sám jsi musel toto
volání následovat, sám jsi musel vzít svůj kříž, musel jsi bojovat a
modlit se, a sám zemřeš a vydáš počet Bohu. Nemůžeš se vyhnout sám
sobě, protože Bůh tě vyčlenil. Když nemůžeš být sám, zavrhuješ
Kristovo volání a nemůžeš mít podíl na obecenství povolaných. „Všichni
jsme nuceni zemřít a nikdo nebude umírat za druhého, ale každý sám za
sebe bude zápasit se smrtí; potom nebudu u tebe, ani ty u mne“ (Luther).
Platí i opačná věta: Kdo nestojí ve společenství, ať se střeží být
sám. V církvi jsi povolán, volání neplatilo jenom pro tebe, ve sboru
povolaných jsi vzal svůj kříž, zápasíš a modlíš se. Nejsi sám, dokonce i
ve smrti a v poslední den budeš pouze členem velikého sboru Ježíše
Krista. Pohrdáš-li obecenstvím bratří a zavrhuješ tak volání Ježíše
Krista, pak ti tvá samota způsobí pohromu. „Když mám umřít, nejsem ve smrti sám, když trpím, trpí (sbor) se mnou“ (Luther).
Z toho vyplývá: Jen když stojíme v obecenství, můžeme být sami, a
jen když umíme být sami, můžeme žít v obecenství. Obojí patři dohromady.
Jen v obecenství se učíme být doopravdy sami a jen v samotě se učíme
správně stát v obecenství. Není to tak, že by se objevilo nejprve jedno a
pak druhé, nýbrž obojí začíná současně, totiž povoláním Ježíše Krista.
Obojí má své hluboké propasti a nebezpečí. Kdo chce obecenství bez
samoty, ten se řití do prázdnoty slov a pocitů. Kdo hledá samotu bez
obecenství, ten zhyne v propasti ješitnosti, sebezbožňování a
zoufalství.
Kdo nemůže být sám, ať se střeží obecenství. Kdo nestojí v obecenství, ať se střeží být sám.
Společný den rodinného obecenství je doprovázen osamělým dnem každého
jednotlivce. Musí to tak být. Den v obecenství bez dne v osamění je pro
obecenství i pro jednotlivce neplodný.
Znakem samoty je mlčení a znakem obecenství je slovo. Mlčení a slovo
mají tutéž vnitřní souvislost a rozdílnost jako samota a obecenství.
Jedno bez druhého neexistuje. Pravé slovo vychází z mlčeni a pravé
mlčení vychází ze slova.
Mlčení není totéž jako být němý a slovo neznamená tlachání. Němota netvoří samotu a tlachání nevytváří obecenství. „Mlčení
je nadbytek, opilství a oběť slova. Němota je ovšem nesvatá, jako věc,
která byla zmrzačená, nikoli obětovaná; Zachariáš byl němý, místo aby
byl mlčenlivý. Kdyby přijal zjevení, možná by z chrámu nevyšel němý, ale
mlčenlivý“ (Ernest Hello). Slovo, které nově zakládá a spojuje obecenství, je doprovázené mlčením. „Je čas mlčet i čas mluvit“
(Kaz 3,7). Jako jsou během dne křesťana některé hodiny vyhrazeny pro
slovo, obzvláště společné pobožnosti a modlitební chvíle, tak
potřebujeme během dne i chvíle mlčení pod slovem a ze slova. Slovo
nepřichází k těm, kdo hlučí, nýbrž k těm, kdo mlčí. Ticho chrámu je
znamením svaté Boží přítomnosti v jeho slově.
Existuje lhostejnost, dokonce i odmítnutí mlčení, které je chápe
jako podceňováni Božího zjevení ve slově. Zde se mlčení špatně chápe
jako slavnostní gesto, jako mystická snaha dostat se nad slovo. Mlčení
se pak nechápe ve svém podstatném vztahu ke slovu jako prosté ztišení
jednotlivce pod Božím slovem. Před vyslechnutím slova mlčíme, neboť
naše myšlenky se již upínají ke slovu, stejně jako mlčí dítě, když
vstupuje do otcova pokoje. Mlčíme po vyslechnutí slova, protože slovo v
nás stále ještě mluví a žije a zřizuje si v nás příbytek. Mlčíme brzy
ráno, protože Bohu patří první slovo, a mlčíme, když jdeme spát, protože
Bohu náleží i poslední slovo. Mlčíme pouze kvůli slovu, tedy rozhodně
ne proto, abychom dělali slovu ostudu, ale proto, abychom je uctivě
přijali. Mlčení konečně neznamená nic jiného než čekat na Boží slovo a
obdržet z Božího slova požehnání. Každý ví, že když převážilo tlachání,
pak je nutné se určitý čas učit skutečnému mlčení, ztišení, rozkázat
jazyku zmlknout, To je účel duchovního mlčení.
Mlčení před slovem by však mělo působit po celý den. Když jsme se už
naučili mlčet před slovem, měli bychom se naučit hospodařit s mlčením a
mluvením během dne. Existuje taktéž nedovolené, samolibé, ubíjející
mlčení. Již z toho vyplývá, že nikdy nemůže jít o mlčení jako o takové.
Mlčení křesťana je naslouchající a pokorné mlčení, které je možné
pokorně kdykoli přerušit. Je to mlčení spojené se slovem. To měl na
mysli Tomáš Kempenský, když napsal: „Nikdo nemluví s větší jistotou než ten, kdo rád mlčí.“
Ve ztišení se skrývá obdivuhodná moc objasnění, očištění a soustředění
na podstatné věci. Mlčení před slovem vede k pravému naslouchání a
rovněž k pravému mluvení Božího slova ve správný čas. Spoustu
nepotřebného zůstane nevyřčeno. Ale to, co je podstatné, a to, co nám
pomáhá, lze říci několika málo slovy.
Kde rodinné obecenství žije v omezených prostorách a jednotlivci
nemůže být dopřáno nezbytného ticha, tam je třeba stanovit chvíle
mlčení. Po určité době mlčení vnímáme jeden druhého jinak a nově. V
mnoha domácnostech lze jednotlivci zajistit samotu pouze prostřednictvím
pevného řádu. Tím se i rodinné obecenství uchrání před újmou.
Nebudeme zde hovořit o tom, jaké báječné ovoce může vyrůst ze samoty
a mlčení křesťana. Snadno bychom se mohli ocitnout na scestí. Lze také
uvést mnoho temných zkušeností, které mohou vyplynout z mlčení. Mlčení
se může stát děsivou pouští s veškerou pustotou a hrůzami. Může být i
rájem sebeklamu a ani jedno není dobré. Ať je tomu jakkoli: neočekávejte
od mlčení nic jiného, než prosté setkání s Božím slovem, kvůli kterému
jsme se ztišili. Toto setkání je nám však darované. Křesťan si nemůže
klást žádné podmínky, za jakých okolností takové setkání očekává, ale má
je přijímat tak, jak přichází. Potom bude za své mlčení bohatě
odměněný.
Křesťan během dne potřebuje pevně stanovené chvíle sám pro sebe kvůli
třem věcem: kvůli rozjímání nad Písmem, kvůli modlitbě a kvůli
přímluvám. Všechny tři mají najít své místo v době každodenní meditace.
Na slově „meditace“ přitom nezáleží. Užíváme je zde jako slovo staré
církve a reformace.
Možná se zeptáte, proč je k tomu zapotřebí zvláštní chvíle, když se
tohle všechno již objevuje ve společné pobožnosti. V následujícím
výkladu na to odpovíme.
Chvíle meditace slouží k osobnímu rozjímání nad Písmem, osobní
modlitbě a přímluvám, žádný jiný účel nemají. Pro duchovní experimenty
tu není místo. Ovšem pro tyto tři činnosti si musíme najít čas, protože
Bůh je od nás vyžaduje. I kdyby meditace pro nás dlouho neznamenaly nic
jiného než to, že dlužíme Bohu tuto službu, už to samo postačí.
Chvíle meditace nás nenechá klesnout do prázdnoty nebo propasti
samoty, ale nechá nás o samotě se slovem. Tím nám dává pevný základ, na
němž stojíme, a jasný ukazatel směru, kterým se mají ubírat naše kroky.
Zatímco při společné pobožnosti čteme dlouhý souvislý text, při
meditaci se držíme kratšího zvoleného textu, který se pokud možno celý
týden nemění. Při společné četbě Písma jsme uváděni do větší šíře a
celku Bible, ale zde do tajuplné hloubky každé jednotlivé věty a každého
slova. Oboje je stejně důležité, abychom „mohli spolu se všemi bratřími pochopit, co je skutečná šířka a délka, výška i hloubka“ (Ef 3,18).
Při meditaci čteme text, jenž nám byl dán se zaslíbením, že nám
řekne něco osobního pro dnešní den a pro naši křesťanskou situaci, že to
není Boží slovo pouze pro sbor, ale také pro mne osobně. Tak dlouho se
vystavujeme jednotlivým větám a slovům, dokud se nás osobně nedotknou.
Nečiníme tím nic jiného než to, co dělá každý den i ten nejprostší a
nejméně vzdělaný křesťan. Čteme Písmo svaté. Ani se neptáme, co tento
text říká ostatním lidem. Pro nás kazatele to znamená, že se neptáme,
jak na daný text kázat nebo o něm přednášet, nýbrž co říká pouze zcela
osobně nám. Jistě, nejprve musíme pochopit obsah textu, ale nevykládáme
jej, nepřipravujeme si kázání ani biblickou hodinu, ale čekáme na Boží
slovo určené nám. Není to plané čekání, nýbrž čekání podle jasného
zaslíbení. Často jsme obtížení a zasypaní dalšími myšlenkami a
představami, starostmi, že trvá dlouho, než Boží slovo všechno ostatní
odsune stranou a pronikne k nám. Ale přijde určitě, stejně jako Bůh sám
přišel k lidem a znovu se k nim vrátí. Proto začneme meditaci modlitbou,
aby nám Bůh skrze své slovo poslal Ducha svatého a zjevil a osvětlil
nám své slovo.
Není nutné, abychom při meditaci procházeli celý text. Často se
budeme muset zastavit u jedné věty nebo dokonce u jednoho slova, když
nás zasáhne tak, že už nebudeme moci uhnout. Nedokáže snad chvíli
meditace bohatě vyplnit třeba slovo „Otec“, „láska“, ,milosrdenství“,
,kříž“, „posvěcení“ nebo ,vzkříšení“?
Není nutné, abychom se při meditaci snažili myslet a modlit ve
slovech. Mlčenlivé myšlení a modlitba, která pochází pouze ze slyšení,
může být často prospěšnější.
Není nutné, abychom při meditaci nacházeli nové myšlenky. To nás
často spíše zavádí a uspokojuje naši ješitnost. Úplně postačí, když nás
pronikne a nalezne v nás příbytek slovo, jak je slyšíme a jak mu
rozumíme. Jako Marie uchovávaly ve svém srdci slova pastýřů, jako nás
dlouho provází slovo některého člověka, usadí se v nás, působí v nás a
zaměstnává nás, zneklidňuje nás nebo potěšuje, aniž bychom s tím mohli
něco udělat, tak do nás při meditaci vstoupí Boží slovo a zůstane v nás,
bude nás nutit k přemýšlení, pracovat v nás a působit, že se ho už za
celý den nezbavíme. Potom v nás bude konat své dílo a my o tom často ani
nebudeme vědět.
Především není nutné, abychom při meditaci získali nějaké neočekávané
mimořádné zkušenosti. Může se to stát, ale pokud tomu tak není,
rozhodně to neznamená, že meditace byla zbytečná. Stále, nejen na
začátku, se bude dostavovat vnitřní vyprahlost a lhostejnost, nechuť, ba
dokonce neschopnost meditovat. Pak se nesmíme takovým pocitům
poddávat. Především se jimi nesmíme nechat odradit, ale ještě s větší
trpělivostí a věrností dodržovat své meditační chvíle. Proto není dobré
brát příliš vážně špatné pocity, které jsme během meditace zakusili.
Zbožnou oklikou by se tudy mohla vplížit naše dávná ješitnost a
nedovolený nárok na Boha, jako kdybychom měli právo na neustálé
povznášející a potěšující zkušenosti a jako kdyby zkušenost naší vnitřní
chudoby nás nebyla hodna. S takovým postojem se však nikam
nedostaneme. Netrpělivostí a výčitkami, které si klademe, podporujeme
pouze vlastní samolibost a stále více se zaplétáme do sítě sledování
sebe sama. Ale na sledování sebe sama je při meditaci tak málo času,
jako v životě křesťana vůbec. Máme se soustředit jenom na slovo a nechat
je působit. Není to snad tak, že nám Bůh sesílá chvíle prázdnoty a
vyprahlosti, abychom se opět spolehli jen na jeho slovo? „Hledej Boha, ne radost“ – to je základní pravidlo každé meditace. Hledej pouze Boha, pak obdržíš radost – to je zaslíbení každé meditace.
Rozjímání nad Písmem vede k modlitbě. Mluvili jsme již o tom, že
cesta plná zaslíbení je nechat se vést slovem Písma a modlit se na
základě slova Písma. Proto nepropadejme vlastní prázdnotě. Modlit se
pak neznamená nic jiného než být připraven přivlastnit si slovo, a sice
v mé osobní situaci, v mém osobním pověření, rozhodování, hříchu a
pokušení. To, co nikdy nemůže být součástí modlitby v obecenství, můžeme
zde Bohu předložit v mlčení. Na základě slova Písma se modlíme o
čistotu svého dne, o ochranu před hříchem, o růst v posvěcování, o
věrnost a sílu pro svoji práci a doufáme, že naše modlitba bude
vyslyšena, protože vychází z Božího slova a zaslíbení. Jelikož se Boží
slovo naplnilo v Ježíši Kristu, pak všechny modlitby, které vyslovíme na
základě tohoto slova, budou jistě v Ježíši Kristu vyplněné a vyslyšené.
Obzvláštním problémem meditace je, že se naše myšlenky snadno
rozptýlí a ubírají se vlastní cestou, směřují k jiným lidem nebo k
nějakým událostem v našem životě. Vždy nás to velmi trápí a zahanbuje,
přesto bychom neměli propadat malomyslnosti a úzkostlivosti nebo si
dokonce myslet, že takové meditace pro nás nemají význam. Někdy nám může
pomoci, když se nebudeme snažit myšlenky násilím vrátit zpět, ale lidi a
události, u nichž naše myšlenky prodlévají, zahrneme do modlitby a tak
se trpělivě dostaneme zpět k výchozímu bodu meditace.
Jako připojujeme osobní modlitbu k slovům Písma, tak to učiníme i s
přímluvou. Při společné pobožnosti není možné myslet v přímluvách na
všechny lidi, kteří jsou nám svěřeni, nebo se za ně přimlouvat tak, jak
nás o to požádali. Každý křesťan má okruh lidí, kteří ho žádají o
přímluvy, nebo o nichž ví, že je z nějakých důvodů povolán se za ně
přimlouvat. Nejspíše to budou ti, s nimiž se stýká ve všedním životě.
Pronikli jsme tak k bodu, kde slyšíme tlouci srdce každého křesťanského
soužití.
Křesťanské obecenství žije ze vzájemných přímluv jednotlivých
členů, jinak zanikne. Bratra, za kterého se modlím, nemohu odsuzovat
nebo nenávidět, přestože mi působí problémy. Jeho tvář, která mi možná
připadala cizí a nesnesitelná, se v přímluvě mění v tvář bratra, kvůli
němuž zemřel Kristus, v tvář omilostněného hříšníka. To je blažený objev
pro křesťana, který se začíná přimlouvat. Není žádná averze, osobní
napětí nebo odcizení, která by z naší strany nemohla být v přímluvě
překonaná. Přímluva je očistnou koupelí, kterou musí denně podstoupit
jednotlivec i obecenství. V přímluvě může dojít i k tvrdému zápasu s
bratrem, ale dostali jsme zaslíbení, že přímluva povede k svému cíli.
Jak se to stane? Přimlouvat se neznamená nic jiného než předkládat
bratra Bohu, vidět ho pod křížem Ježíše Krista jako ubohého člověka a
hříšníka, který potřebuje milost. Odpadá všechno, co mě od něj odrazuje,
a vidím ho v jeho potřebnosti a nouzi, jeho nouze a hříchy vnímám jako
tak velké a skličující, jako by byly mé vlastní, a pak už nemohu nic než
prosit: Pane, jednej s ním ty sám podle svého uvážení a podle své
dobroty. Přimlouvat se znamená zjednat bratrovi totéž právo, které jsme
přijali, totiž stát před Kristem a mít účast na jeho milosrdenství.
Tím se objasnilo, že také přímluva je povinnou službou Bohu a
bratru, kterou máme konat každý den. Kdo odpírá bližnímu přímluvu, ten
mu odpírá křesťanskou službu. Dle toho je jasné, že přímluva není
všeobecná a neurčité, ale zcela konkrétní věc. Jde o určitého člověka, o
určité potíže, a proto o určité prosby. Čím jasnější jsou prosby, tím
větší zaslíbení na nich spočívá.
Nemůžeme už dále zavírat oči před skutečností, že služba přímluvy
vyžaduje od každého křesťana čas, především od pastora, kterému byl
svěřen celý sbor. Přímluvy samotné, pokud bychom se tohoto úkolu
zhostili správně, by vyplnily všechen čas pro meditaci. To dokazuje, že
přímluva je milostivým darem Božím každému křesťanskému obecenství a
každému jednotlivému křesťanovi. Této nezměrně velkorysé nabídky se
máme chopit s ohromnou radostí. Doba, kterou věnujeme přímluvám, se nám
stane zdrojem nové radosti z Boha a křesťanského sboru.
Jelikož rozjímaní nad Písmem, modlitba a přímluva jsou povinnou
službou a jelikož lze v této službě nalézt Boží milost, měli bychom se
naučit vyhradit si pro ně během dne určitý čas jako pro každou jinou
službu. Tohle není „zákonictví“, ale řád a věrnost. Pro mnohé z nás bude
nejlepší dobou ráno. Na tuto dobu máme právo a smíme si ji od ostatních
lidí i přes vnější obtíže vyhradit jako naprosto nerušenou a tichou
chvíli. Pro pastora je to neodkladná povinnost, na které závisí celý
jeho úřad. Kdo chce být skutečně věrný ve velkých věcech, musí se naučit
věrnosti v každodenních povinnostech.
Každý den přináší křesťanovi mnoho hodin samoty uprostřed
nekřesťanského světa. To je doba potvrzení. Je to zkouška na pravou
chvíli meditace a na pravé křesťanské obecenství. Sloužilo obecenství k
tomu, aby jednotlivce osvobodilo, posílilo a pomohlo mu dozrát, nebo ho
učinilo nesamostatným a závislým? Drželo ho chvíli za ruku, aby se znovu
naučil udělat vlastní kroky, nebo ho učinilo úzkostlivým a nejistým?
To je jedna z nejzávažnějších a nejtěžších otázek kladených obecenství
křesťanského života. Dále se zde rozhoduje, zda chvíle meditace odvádí
křesťana do neskutečného světa, z něhož se s hrůzou probouzí, když
znovu vstoupí do pozemského světa své práce, nebo ho vede do skutečného
Božího světa, z něhož vychází do nového dne posílený a očištěný?
Přivodila mu na krátký okamžik duchovní opojení, které vyprchá, jakmile
přijde všední den, nebo mu Boží slovo proniklo tak účelně a tak hluboko
do srdce, že je s ním po celý den a posiluje ho, že ho vede k účinné
lásce, poslušnosti a dobrému dílu? O tom může rozhodnout jenom den. Je
neviditelná přítomnost křesťanského obecenství pro jednotlivce
skutečností a pomocí? Nese mne dnem přímluva ostatních křesťanů? Mám
Boží slovo nablízku jako útěchu a posilu? Nebo zneužívám samotu, abych
se vyhnul obecenství, slovu a modlitbě?
Jednotlivec musí vědět, že také chvíle jeho samoty mají vliv na
obecenství. O samotě může obecenství rozbíjet a poskvrňovat, ale může
je i posilovat a posvěcovat. Křesťanova sebekázeň je rovněž službou
obecenství. Opačně platí, že nelze osobně či tajně zhřešit v myšlení,
slovu či skutku a nepoškodit tím obecenství. Škodliviny pronikají celým
tělem, možná ještě není jasné, odkud pocházejí, v kterém údu spočívají,
ale tělo je otrávené. To je obraz křesťanského obecenství. Jsme totiž
údy těla nejen tehdy, když chceme, ale celým svým bytím. Proto každý Úd
slouží celému tělu ke zdraví nebo ke smrti. To není teorie, ale duchovní
skutečnost, kterou v křesťanském obecenství často strašlivě jasně,
ničivě nebo blahodárně zakoušíme.
Kdo se po uplynulém dnu vrací do rodinného obecenství, přináší sebou
požehnání samoty, sám však nově přijímá požehnání obecenství.
Požehnaný, kdo umí být sám silou obecenství, požehnaný, kdo drží
společenství silou své samoty. Síla samoty a síla obecenství jsou však
jen silou Božího slova, které je platné pro jednotlivce v obecenství.
(Kapitola z knihy Dietricha Bonhoeefera Život v obecenství, Návrat domů 2006, str. 50-60)