|
| | | Kdo je Online | Právě je 17 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Komentáře: Adventistické upřesnění věroučného bodu o stvoření: symptom změny kurzu církve
Posted on Neděle, 26. červenec 2015 @ 23:48:50 CEST Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený Církev adventistů sedmého dne změnila na
letošním červencovém zasedání Generální konference v San Antoniu svůj
věroučný bod o stvoření. Osobně to považuji za symptomatický posun
uvnitř církve, který může přinést změny nejen v její vnitřní atmosféře,
ale může mít i závažné dopady do ekumenických vztahů s ostatními
křesťanskými denominacemi.
Český překlad nově formulovaného věroučného bodu (celkem jich má církev 28) z oficiálních stránek církve www.casd.cz zní takto: “Bůh zjevil v Písmu spolehlivou a historickou zprávu o své
stvořitelské činnosti. Stvořil vesmír a v nedávném šestidenním stvoření
učinil Hospodin nebe, zemi, moře i všechno, co je v nich, a odpočinul
sedmého dne. Tak ustanovil sobotu jako trvalý památník svého díla
vykonaného a dokončeného v průběhu šesti doslovných dnů, které společně
se sobotou představovaly stejnou jednotku času, jaká je dnes nazývána
týdnem. První muž a žena byli učiněni k Božímu obrazu jako vrcholné dílo
stvoření. Obdrželi vládu nad světem a zodpovědnost pečovat o něj. Svět
byl po dokončeném stvoření “velmi dobrý.” (Bible – 1. Mojžíšova 1-2; 2.
Mojžíšova 20:8-11; Žalm 19:1-6; 33:6.9, 104, Izajáš 45:12.18; Skutky
17:24, Koloským 1:16; Židům 1:2; 11:3; Zjevení 14:7.)”
Z textu vyplývá, že církev adventistů se
otevřeně hlásí k doslovnému, fundamentalistickému chápání prvních
kapitol knihy Genesis. Země podle tohoto bodu vznikla „v nedávném
šestidenním stvoření” (tzn asi před šesti tisíci lety). Stvoření
vyvrcholilo sobotou a její zachovávání je proto tímto stvořitelským
týdnem zdůvodňováno.
I když je to názor vymykající se pojetí
většiny křesťanů, je mezi adventisty dlouhodobě převládající. Proč tedy
jeho explicitní potvrzení ve věroučných bodech signalizuje zásadnější
posun v adventismu, než by se na první pohled mohlo zdát? Důvodem je,
že stávající text tohoto článku, který také výrazně směřoval k
doslovnému chápání Bible, přece jen nechával určitý prostor i pro toho,
kdo zprávu o stvoření chápal pouze jako teologickou výpověď bez
konkrétní aplikace do přírodních věd. To však již nyní není možné. Nová
formulace tak přináší tři zásadní důsledky:
- Staví mimo církev ty, kteří mají jiný názor.
Církev, která na počátku odmítala jakékoliv jiné krédo, než Bibli, svou
první verzi věroučných bodů odsouhlasila až na Generální konferenci v
Dallasu v roce 1980. Jejich neustálým zpřesňováním od té doby stále více
zužuje teologický i společenský prostor, ve kterém se adventisté můžou,
pokud chtějí být v souladu s církevní věroukou, pohybovat. Vedení
církve přiznává, že nová formulace věroučného bodu o stvoření se
vymezuje proti stoupencům teistické evoluce („Šlo nám o záměrné
odmítnutí teorií o vzniku přírody a člověka evolucí, teistickou evolucí
nebo jakékoli interpretace založené na evolučních liniích,” řekl klíčový
adventistický teolog Angelo Rodriguez, který se na formulaci věroučného
článku podílel.) Adventisté tedy nyní stojí proti všem,
kteří sice věří, že Bůh je stvořitelem, ale biblická zpráva o stvořeni
je pro ně teologickou výpovědí, se kterou poznatky současné biologie
nejsou v rozporu. Jenže i mezi adventisty je řada lidí, kteří ideu
teistické evoluce na základě svého přesvědčení nebo vědeckého poznání
zastávají. Teď jsou postaveni do role těch, kteří stojí proti své
církvi. (Ellen Whiteová, o které adventisté věří, že byla inspirovaným
Božím prorokem, k tomu píše: „Nejvyšší autorita po Bohu mezi adventisty
sedmého dne se projevuje ve vůli celého společenství církve, jak je
vyjádřena v rozhodnutích Generální konference, když se usnáší v rámci
svých pravomocí. Těmto rozhodnutím se mají všichni členové církve bez
výjimky podřizovat, pokud se neprokáže, že tato rozhodnutí odporují
Božímu slovu nebo právu svědomí jednotlivce.”) Zastávat teistickou
evoluci tak pro adventisty nyní znamená zastávat herezi, srovnatelnou
například s popíráním učení o Kristově božství. (Není to nadsázka,
církev nikde neudává hierarchii věroučných bodů.) Jedinou nadějí pro
stoupence teistické evoluce by tedy do budoucna bylo, že se nová
formulace bodu o stvoření prokáže jako odporující Božímu slovu nebo
svědomí jednotlivce. Jak by však takové prokazování mělo vypadat,
specifikováno nikde není. A vzhledem k tomu, že věroučný bod byl přijat
drtivou většinou delegátů, něco takového nepřipadá do úvahy.
- Vstupuje na pole vědy, kde ale církev nemá co dělat.
Církev
se schválenými formulacemi pustila na území, které jí nepřísluší a kam
vstupovat je nebezpečné. Autoritativně totiž vymezila mantinely, ve
kterých se nadále lidé mohou ve svých úvahách a zejména přírodovědeckém
bádání pohybovat. Historie ukazuje, že podobný vstup církve na pole
přírodních věd nikdy nebyl šťastný. Navíc, separátně stanovit některým
vědám metodologii „pohledem bible“, je mylná cesta. Mnohem systémovější
by již bylo odmítnutí současné vědy jako celku. Nelze se však na ni
odvolávat například v oblasti zdraví ( jak adventisté rádi činí), a
zároveň odmítat její závěry v oborech, kde se její výsledky liší od
toho, co by adventisté rádi slyšeli (například v geologii nebo
biologii). Svobodné bádání k vědě patří a její metodologie by měla
platit pro všechny vědy stejně – od fyziky přes anatomii až po
paleontologii nebo biologii.
- Akceptuje jiná východiska pro věrouku, než je Bible.
Církev adventistů sedmého dne
vždy tvrdila, že žádná její věroučná formulace nepochází od prorokyně
Ellen Whiteové, ale že vše bylo zformulováno po studiu Bible a role Elen
Whiteové byla pouze „potvrzující”. Formulace „nedávné šestidenní
stvoření” to mění. Inspiraci dílem Ellen Whiteové v tomto přiznávají i
vedoucí představitelé církve. Dílo Ellen Whiteové se tak stává vedle
Písma rovnocenným zdrojem adventistické věrouky.
Když byla v padesátých letech dvacátého století adventisty vydána kniha Věroučné otázky, která se přihlásila k
základním východiskům křesťanství, na jejím základě někteří křesťané
přestali adventisty považovat za kult a sektu. Kniha umožnila seriózní
debatu jak uvnitř církve, tak i s jejími křesťanskými partnery. Změněný
věroučný bod o stvoření nyní tato východiska popírá, zejména tím, že
akceptuje názory Ellen Whiteové jako rovnocenné s Biblí (navzdory tomu,
že v prvním věroučném bodě adventisté tvrdí, že Bible je jediným zdrojem
víry). Výše uvedené tři body tak naznačují, že kormidlo, které církev
od padesátých let dvacátého století směřovalo, se právě otočilo o sto
osmdesát stupňů.
Adventisté proto od roku 2015 svou
věroukou, a ne jen rétorikou některých představitelů, jak tomu bylo
doposud, míří do vod fundamentalismu, přesvědčeni o své jedinečnosti a
mimořádném poslání. Marketingově, a zvláště pro třetí svět, je to
bezpečná cesta. Důsledky v praxi církve, které tato (a zdá se, že
nevratná) změna přinesla, se ukáží až za několik let. Už dnes se ale
zdá, že uvnitř církve dříve často opakovaná teze o adventismu jako o
širokém deštníku, pod kterým spolu mohou pokojně žít liberálně uvažující
adventisté společně s konzervativními, přestává platit. Lidsky a na
místní úrovni to samozřejmě někde možné bude, avšak hlavní proud
adventismu nyní vyslal k svým evangelikálně a liberálně smýšlejícím
bratrům a sestrám jasný signál, že oficiálně se něco takového moc dlouho
trpět nebude. A signál, který tím vysílá k bratrům a sestrám v jiných
denominacích je stejně tak jednoznačný: „Zásadně se ve své teologii a
církevní praxi mýlíte, a to nejenom pokud jde o stvoření.”
Bedřich Jetelina Autor je český publicista, scénárista a režisér. Od roku 2010 je členem a tajemníkem Ekumenického institutu Edmunda Schlinka na Teologické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Původním povoláním technik. Od mládí se zajímal o společenské a náboženské otázky, získal titul bakaláře teologie a jako duchovní Církve adventistů sedmého dne působil v Novém Jičíně a ve Vsetíně. V roce 2010 získal magisterský titul v oboru Teologie služby na Teologické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, v roce 2013 obhájil doktorát v oboru Teologická antropologie a etika na téže fakultě. Do Prahy se přestěhoval v roce 2000 a začal se zabývat oblastí komunikace. V letech 2000–2004 pracoval jako vedoucí oddělení komunikace Česko-Slovenské unie Církve adventistů sedmého dne. V letech 2003 - 2011 řídil internetové AWrádio.Od roku 2012 pracuje jako režisér a scénárista "na volné noze". S Českou televizí spolupracuje už od roku 2006, kde se podílel na pořadech Cesty víry, Křesťanský magazín, Folklorika a Sváteční slovo a je autorem cyklu pro mládež Za obzorem.
Zdroj: http://ekines.cz/2015/07/09/adventisticke-upresneni-veroucneho-bodu-o-stvoreni-symptom-zmeny-kurzu-cirkve/
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Reakce Mikuláše Pavlíka, předsedy Česko-Slovenské unie Církve adventistů sedmého dne na článek Bedřicha Jeteliny
V uplynulých dvoch dňoch som dostal z Čiech niekoľko otázok
v súvislosti s článkom Bedřicha Jetelinu, ktorý uverejnil ako reakciu na
prijatie určitých zmien vo vieroučnom bode Stvorenie odsúhlasenom
delegátmi na zasadnutí GK v San Antoniu.
V svojom príspevku nechcem komentovať článok ako celok, je však
potrebné uviesť na správnu mieru jeden z autorových záverov, ktorý
vyvodil z českého prekladu vieroučného bodu o stvorení. Ide o tvrdenie,
že „Země podle tohoto bodu vznikla „v nedávném šestidenním stvoření” (tzn asi před šesti tisíci lety).“
Uvedená interpretácia neodráža skutočný zámer textu. Vieroučný bod je
formulovaný tak, že oddeľuje od seba vznik zeme (vesmíru) a vznik
života. Možno to z českého prekladu (zatiaľ neoficiálneho) nie je až
také zrejmé, ale anglický originál je jednoznačný. Český preklad
v uvedenej správe na www.casd.cz, na ktorý sa autor odvoláva, znie takto: Stvořil
vesmír a v nedávném šestidenním stvoření učinil Hospodin nebe, zemi,
moře i všechno, co je v nich, a odpočinul sedmého dne. Formulácia
oddeľuje stvorenie vesmíru, vrátane zeme („stvořil vesmír“) a stvorenie
života na zemi („v nedávném šestidenním stvoření“), ale možno nie tak
zreteľne, ako to vyplýva z anglického originálu. V diskusii v pléne
delegátov potreba tohto časového oddelenia jednoznačne zaznela (diskusný
príspevok predniesol Jiří Moskala) a komisia to zapracovala do textu.
Anglický preklad to dokazuje výraznejšie, pretože znie takto: „He created the universe, and in a recent, six-day creation, the Lord made atď.“
Presnejší český (slovenský) preklad by mal znieť takto: „On stvoril
vesmír, a (potom), v nedávnom šesťdňovom stvorení…“ V angličtine uvedená
čiarka jednoznačne oddeľuje dve udalosti, obidve vety opisujú
z časového hľadiska rozdielne stvoriteľské činy. V češtine a slovenčine
na upresnenie potrebujeme doplniť spojku „potom“. Preto záver autora, že
„Zem podľa tohto bodu vznikla v nedávnom šesťdňovom stvorení“ nie je presný.
Druhou nepresnosťou je následná veta uvedená v zátvorke – (tzn. asi pred šesťtisíc rokmi).
Cirkev adventistov nikdy oficiálne nestanovila, kedy vznikol život na
zemi, resp. čo znamená „nedávne“ stvorenie a vo vieroučnom bode sa taký
údaj neobjavuje. Autor možno čerpá z povedomia, ktorá v cirkvi vládne na
základe citátu Ellen G. Whiteovej, ktorá stanovuje dĺžku života na zemi
na toto obdobie (k tomu sa hlási aj predseda Ted Wilson), ale Angel
Rodrigues, ktorý je v článku citovaný, v predstavení pred delegátmi
jednoznačne uviedol, že to môže byť šesť, desať, dvadsať aj viac tisíc
rokov. Ide teda o interpretáciu, ktorá nemá vo vieroučnom bode oporu.
Pretože som žiadaný o aktuálnu reakciu na niektoré tvrdenia uvedeného
článku, ostanem pri tomto krátkom vysvetlení z prostredia, kde sa o
bode diskutovalo a kde sa tvorili jeho formulácie aj výklad. Po návrate
do ČR sa môžem k téme vrátiť obšírnejšie, prípadne sa vyjadriť aj k
ďalším záverom autora, ktoré, ako som uviedol v úvode, zatiaľ nechávam
z časových dôvodov bez komentára.
Mikuláš Pavlík
Zdroj: http://mpavlik.casd.cz/2015/07/12/reakcia-na-clanok/
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pôvodné znenie Boh je stvoriteľom všetkého a v Písme podal hodnoverný záznam o svojej stvoriteľskej činnosti. Za šesť dní Hospodin stvoril „nebo a zem“ i všetko pozemské tvorstvo a v siedmy deň onoho prvého týždňa odpočinul. Tak ustanovil sobotu ako trvalý pamätník svojho dokončeného stvoriteľského diela. Prví ľudia, muž a žena, boli stvorení na Boží obraz ako vrcholné dielo stvorenia; dostali vládu nad svetom a zodpovedne sa mali oň starať. Svet bol po dokonanom stvorení „veľmi dobrý“ a zvestoval Božiu slávu. (ZVV,6)
Konečné znenie v češtine “Bůh zjevil v Písmu spolehlivou a historickou zprávu o své stvořitelské činnosti. Stvořil vesmír, a (poté) v nedávném šestidenním stvoření učinil Hospodin nebe, zemi, moře i všechno, co je v nich, a odpočinul sedmého dne. Tak ustanovil sobotu jako trvalý památník svého díla vykonaného a dokončeného v průběhu šesti doslovných dnů, které společně se sobotou představovaly stejnou jednotku času, jaká je dnes nazývána týdnem. První muž a žena byli učiněni k Božímu obrazu jako vrcholné dílo stvoření. Obdrželi vládu nad světem a zodpovědnost pečovat o něj. Svět byl po dokončeném stvoření “velmi dobrý” a zvěstoval Boží slávu. (Bible – 1. Mojžíšova 1-2; 2. Mojžíšova 20:8-11; Žalm 19:1-6; 33:6.9, 104, Izajáš 45:12.18; Skutky 17:24, Koloským 1:16; Židům 1:2; 11:3; Zjevení 14:7.)
Krátky komentár
Ak by som mal zhrnúť zmeny a nové formulácie, ktoré som sa pokúsil prehľadne ukázať, potom sa do konečného znenia dostali štyri dôležité doplnenia:
1. Slovo „historický“, ktoré spolu so slovom hodnoverný resp. autentický (v origináli authentic) dopĺňa charakteristiku správy o stvorení z Gen 1. a 2. kap. 2. Časové oddelenie stvoriteľského diela na stvorenie „vesmíru“ a „nebies a zeme“, teda nášho obývateľného priestoru. 3. Výraz „nedávne“ šesťdňové stvorenie, ktoré zužuje časový priestor pre stanovenie vzniku života na zemi. 4. Šesť stvoriteľských dní bolo označených za „doslovné“.
Vyhnem sa špekuláciám nad príčinami, ktoré viedli k doplneniam a spresneniam formulácií tohto bodu o stvorení, objektívne však treba priznať, že neprinášajú žiadnu výraznú zmenu oproti tomu, čomu sme ako adventisti doteraz verili. Je pravda, že pôvodné znenie je univerzálnejšie a bez uvedených doplnení dáva širší priestor na individuálne interpretácie správy o stvorení. No nemyslím si, žeby konečné znenie výrazne posúvalo cirkev k vieroučnému fundamentalizmu ako to naznačuje v svojom článku Bedřich Jetelina. V dôležitých oficiálnych dokumentoch cirkvi, ktoré vykladali článok o stvorení sú všetky štyri doplnenia jasne deklarované. Za všetky budem pracovať s knihou Adventisti siedmeho dňa veria (Biblický výklad základných vieroučných výrokov), Advent-Orion Vrútky, 1998.
K bodu 1. Na strane 70 spomenutej knihy v odseku Záznam o stvorení sa uvádza: „Tieto dva stvoriteľské záznamy sa zhodujú s ostatkom Písma pod podmienkou, že ich prijmeme doslovne a historicky.“
K bodu 2. V časti Čo sú nebesá na s. 71 sa píše: „Zem vlastne nemusela byť Kristovým prvým stvorením, ale pravdepodobne bola jeho posledným dielom.“ „Stačilo len šesť dní, aby sa z beztvárnej a pustej zeme stala veľmi úrodná planéta...“ Biblická správa o stvorení oddeľuje stvorenie zeme ako „beztvárnej a pustej“ planéty a jej „zúrodnenie a zaľudnenie“. Nemôžeme prehliadať ani učenie o veľkom spore, ktoré predpokladá vznik života a iných svetov pred stvorením človeka. „Písmo hovorí o Božích synoch, pravdepodobne Adamoch zo všetkých nepadlých svetov, ako sa stretávajú s Bohom v nejakom vzdialenom kúte vesmíru.“ K bodu 3. „Tí, čo dni stvoriteľského týždňa považujú za tisícročia alebo neurčito rozsiahle obdobia miliónov alebo miliárd rokov, spochybňujú platnosť Božieho slova...“
K bodu 4. Celá časť Dni stvorenia v citovanej knihe sa touto otázkou zaoberá a jej závery sú jednoznačné: „Dni podľa biblického záznamu o stvorení sú doslovné dvadsaťštyrihodinové časové intervaly.“ V svojom stručnom komentári som sa pokúsil letmo ukázať, že spresnenie formulácií vieroučného bodu o stvorení nie je ničím radikálne konzervatívnym alebo fundamentalistickým. Do znenia zakomponovalo len to, čo vychádza z našich oficiálnych publikácií a komentárov. Mikuláš Pavlík
Zdroj: http://mpavlik.casd.cz/wp-content/uploads/2015/07/Stvorenie-Porovnanie.docx
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 3.33 Hlasů: 3
|
| | | |
|
|
Re: Adventistické upřesnění věroučného bodu o stvoření: symptom změny kurzu církve (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Středa, 29. červenec 2015 @ 20:55:38 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Osobně v tomto článku nevidím nic, co by bylo " na poli vědy, kde ale církev nemá co dělat." Naopak, tento článek říká pouze to, co říká sama Bible. |
Re: Re: Adventistické upřesnění věroučného bodu o stvoření: symptom změny kurzu církv (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Středa, 29. červenec 2015 @ 20:56:04 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Myšleno v "tomto člínku víry..." |
]
|
| |
|
|