poslal Nepřihlášený Milé sestry a bratři,
připadl
dnes na mne úkol zasadit téma majetkového narovnání státu s církvemi do
širších teologických a historických souvislostí. Předem podotýkám, že
to, co bude následovat, rozhodně není možné chápat jako vyčerpávající
analýzu tohoto tématu. To ostatně ani rozsah mého příspěvku neumožňuje.
Místo
toho bych se v tuto chvíli raději pokusil o kritický průzkum specifické
teologie, která je obsažena v samotné formulaci zákona, o kterém dnes
mluvíme. Státní zákony obvykle žádnou zřetelnou teologickou stopu
nenesou. To jaksi není v jejich „popisu práce“. Teologie do státní
legislativy – tedy alespoň v sekulárním státě – bezprostředně nepatří. V
tomto případě je to ovšem jinak. Text zákona o majetkovém narovnání v
sobě totiž obsahuje určitou (a to dost konkrétní a profilovanou)
teologickou orientaci.
Tento zákon nějak rozumí církvi, jejím potřebám a
jejímu významu, nějak rozumí také závažným motivům křivdy a její
nápravy. To všechno pro křesťanské myšlení nejsou maličkosti. Když pak
vezmeme v úvahu, že se naprostá většina českých církví k tomuto zákonu
přihlásila, vyplývá z toho, že teologie obsažená v jeho textu jim není
cizí, nepohoršuje je, že se s ní dokonce do značné míry ztotožňují. Čili
– pokud chceme vědět, jak si dnes čeští křesťané rozumějí a co
pokládají za zásadní, čtěme velice pozorně tento zákon.
V
následujících minutách bych se o to rád pokusil a chtěl bych se při tom
soustředit na tři velké motivy, které jsou k nalezení nejen v textu
zákona, ale hrály a hrají velkou roli také v přilehlých rozhovorech a
rozmanité argumentaci. Těmito motivy je majetek, spravedlnost a odpovědnost.
Začněme tedy majetkem,
respektive konkrétně „církevním majetkem“. Církev ve své historii téměř
vždy disponovala nějakým majetkem. Majetek střádala, spravovala, účelně
i méně účelně vynakládala. Majetek tedy není pro společenství církev
nic nepodstatného nebo zavrženíhodného. Jaká je ale jeho skutečná
důležitost? V této věci má náš zákon poměrně jasno. Už v jeho preambuli
se dočteme, že byl motivován snahou obnovit tzv. „majetkovou základnu“
církví. Toto slovní spojení nepřehlédněme - je důležité. Ukazuje totiž
na přesvědčení, že majetek (podobně, jako v případě firmy) tvoří jakousi
nepostradatelnou bázi, bez které není plnohodnotná existence církve
možná. Doslova se v zákoně píše, že obnovení „majetkové základny“ církví
je předpokladem svobodného a nezávisleho postavení církví. „Majetková
základna“ je tedy v této teologii nepostradatelná, pro existenci církve.
Tento pohled musíme nutně vztahovat k tomu, co pokládala církev za
nepostradatelné v dobách minulých. Vždy se totiž v církvi přemýšlelo,
bez čeho se neobejde. Co nesmí ztratit, aby nezanikla. Odpovědi byly
různé: církev nesmí ztratit svou apoštolskou základnu a kontinuitu.
Církev nesmí ztratit svou katolicitu – svou univerzální povahu. Církev
se neobejde bez kázání evangelia, bez slavení svátostí, bez kázně. Z
církve nesmí vymizet Duch svatý... To všechno bylo považováno za základ.
Kupodivu majetek v tomto výčtu nenajdeme. Možná i díky tomu, že si
křesťané opakovaně ověřovali, že bez majetku církev nezaniká. Nad jiné
bohatě si to ozkoušeli naši předchůdci – valdenští, křtěnci, první
baptisté... Ti všichni vyrostli spíse z „nemajetné základny“. Z pouhé
osobní obětavosti - z majetku tak nepatrného, že ho obvykle mohli nést
po kapsách, když byli na dobrovolných i nedobrovolných cestách. Pokud už
nějaký majetek získali, velice často o něj záhy byli připraveni.
Představa, že teprve dostatečné prostředky by měli umožnit existenci
pravé církve, ta by jim byla nepochybně k smíchu. A možná by nám
připomněli podobenství o marnotratném synu. Vybavený potřebnou
„majetkovou základnou“ sestupoval k vytoužené svobodě. Ale nakonec našel
tu skutečnou svobodu až tehdy, když o všechen majetek přišel a znovu se
stal „závislým“ na milosti svého Otce.
Podívejme se ale na další téma, kterým je spravedlnost.
„Hospodin je spravedlivý!“ - opakují nám žalmisté i autoři dalších
biblických knih. A toto poznání nás vede nejen k úsilí, abychom my sami
jednali spravedlivě ve vztahu k druhým, ale také ke snaze dosáhnout co
nejspravedlivějších poměrů ve společnosti. Křesťan se nemůže spokojit s
nespravedlivým stavem světa, a to i přesto, že nám druhá epištola
Petrova připomíná, že teprve „čekáme nové nebe a novou zemi, ve kterých
přebývá spravedlnost“. Už teď je potřeba měnit věci k lepšímu.
Ve stejné
intenci jako by stála také teologie našeho zákona. Čteme v něm, že
parlament byl při jeho schvalování „veden snahou o zmírnění následků
některých majetkových a jiných křivd“, které církev utrpěla v letech
1948 – 1989. My se ale musíme ptát: proč utrpěla církev tyto křivdy?
Nebylo to proto, že vyznání víry v evangelium bylo pro totalitní režim
nepřijatelným vypovězením absolutní loajality? Nebylo to, stejně jako v
dobách pronásledování rané církve, pro vyznání, že Ježíš je Pán nad
všechny pány? Snad i několik stran by pokryly citáty z Písma, které
mluví o takových křivdách, o takovém utrpení. Z nich ze všech připomeňme
alespoň jeden:
“Radujte
se, když máte podíl na Kristově utrpení, abyste se ještě více radovali,
až se zjeví jeho sláva. Jestliže jste hanobeni pro jméno Kristovo,
blaze vám, neboť na vás spočívá Duch slávy, Duch Boží.” (1 Petrova
4,13-14)
A
opět tady připomeňme naše předchůdce ve víře, pro které bývalo utrpení
pro Krista znamením, podle kterého poznávali, že opravdu kráčejí po
cestě evangelia. Tedy ne něčím, co by mělo být odstraněno, odčiněno,
nebo zmírněno, ale naopak blahoslavenstvím. I oni usilovali o
spravedlnost. Ale ne o spravedlnost pro sebe, ale pro druhé. A tady leží
další kámen úrazu schváleného zákona.
Apoštol
Pavel říká: “Láska nepočítá křivdy”. České církve se naopak pokoušely
spočítat a vyčíslit, na kolik je přišlo utrpení pro Krista. A po pravdě
řečeno, příliš ty počty nevycházely. Bylo to předmětem sporů a
nedůstojných tahanic. Co je ale mnohem vážnější – z těch počtů někteří
úplně vypadli. Svědkové Jehovovi... Snadné je přehlédnout, když se
křivda děje těm, se kterými nesouhlasíme. A také církve přehlédly nebo
nechtěly vidět, že je mnoho jiných – necírkevních a nenáboženských
ukřivděných, na které “spravedlnost” schváleného zákona nedosáhla.
Dvanáctý
článek našeho dokumentu “Zásady a stanoviska” říká: “Církev by měla
bránit přijímání zákonů, které křesťany proti jiným občanům zvýhodňují
či naopak poškozují.” Sbory BJB se nakonec tomuto postoji
nezpronevěřily. Zůstaly v tom ale hlasem nápadně menšinovým.
Třetí, poslední motiv, o kterém se chci v krátkosti zmínit, je odpovědnost.
Téma odpovědnosti bylo silnou kartou v rozhovorech, týkajících se
zákona. Slyšeli jsme, že církve mají odpovědnost za “duchovní dědictví”
které tradují. Mají odpovědnost za ty, kterým slouží v rámci svých
diakonických projektů. A mají také odpovědnost k sobě navzájem, v rámci
budování dobrých ekumenických vztahů.
Majetkové
narovnání pak mělo být jakýmsi východiskem, nutným k naplnění této
odpovědnosti. Jednak nepostradatelným zdrojem pro diakonickou službu a
druhak také něčím, na čem se konečně shodnou všechny respektované církve
v Čechách.
Zachovali
jsme se tedy neodpovědně, když jsme se rozhodli nabízené majetkové
kompenzace odmítnout? Diakonie je projevem víry v Ježíše Krista. Roste z
vděčnosti srdce, z vanutí Ducha, z osobní obětavosti. Opět připomeňme
apoštola Pavla, který Korintskému sboru píše: “Kdo skoupě
rozsévá, bude také skoupě sklízet, a kdo štědře rozsévá, bude také
štědře sklízet. Každý ať dává podle toho, jak se ve svém srdci předem
rozhodl, ne s nechutí ani z donucení; vždyť 'radostného dárce miluje
Bůh'. Bůh má moc zahrnout vás všemi dary své milosti, abyste vždycky
měli dostatek všeho, co potřebujete, a ještě vám přebývalo pro každé
dobré dílo.” Dobré dílo neroste z vnějších zdrojů, z toho, co bylo kdysi
zabaveno našim předkům, ale z naší vlastní osobní obětavosti.
S
ekumenickou odpovědností je to pak, myslím, ještě složitější. Zradili
jsme ostatní církve svým postojem, jak to několikrát zaznělo – a to I z
našich sborů? Odpověď zavisí na tom, jaký je náš úkol v ekumeně. Pokud
jsme členy ERC proto, abychom zvýšili počet českých křesťanů, abychom
opticky posílili sílu křesťanského zástupu v tomto státě a pomohli tak
prosadit tzv. “křesťanské hodnoty”, pak náš postoj byl skutečně zradou.
Neudrželi jsme vyrovnaný šik. Pokazili jsme iluzi jednolitosti. A snad I
lehce ztrapnili ty církve, které tvrdí, že bez narovnání církve nemohou
přežít.
Pokud
je ale naším záměrem posloužit ekumeně svědeckým praktikováním naší
tradice, pak jsme naopak na poslední chvíli zradě unikli.
Milé sestry a bratři,
rád
bych ukončil tuto svou krátkou úvahu verši ve kterých, mnohem víc, než v
jakýchkoliv státních zákonech, nacházím klíč k soběstačnosti,
nezávislosti a svobodě církve ve všech jejích hmotných potřebách:
“Odkud
vyšla ochota k pomoci, tam ať se pomoc také uskuteční. Každý ať dá
podle toho, co má; vždyť je-li zde tato ochota, pak je dar před Bohem
cenný podle toho, co kdo má, ne podle toho, co nemá. Nejde o to, aby se
jiným ulehčilo a vy byli přetíženi, nýbrž abyste na tom byli stejně: váš
přebytek pomůže nyní jejich nedostatku, aby zase jindy jejich přebytek
přišel k dobru vám ve vašem nedostatku; tak nastane vyrovnání jak je psáno: 'Kdo měl mnoho, tomu nic nepřebylo, a kdo málo, neměl nedostatek.'”
Jáchym Gondáš
Předneseno v rámci Procházkovy přednášky 2013
Zdroj: www.jachym-gondas.estranky.cz