poslal Nepřihlášený Na počátku Ruské revoluce se proklamovala náboženská svoboda, ale země,
která trpěla tak dlouhým útlakem a utrpením, které ještě přidala ztráta z
války, byla uvržena do dalšího neřádu zápolením soupeřících stran,
které dychtily po moci. V rozsáhlých oblastech panovala absolutní
anarchie, kde ozbrojené skupiny surovců si podrobovaly bezradné lidi k
úděsnému potupení. Jakmile získala moc bolševická strana, zavedení
jejich zásad bylo doprovázeno rozsáhlým vražděním, loupežemi a zkázou.
Brzy se objevil hladomor a tak tato rozsáhlá země, dříve tak bohatá na
zásoby jídla, se stala učiněnou hrobkou. Bolševická vláda se rozhodla
zcela zničit náboženství všeho druhu a tak ortodoxní církev, která dříve
utlačovala, byla sama utlačována. Římští katolíci, zrovna jako Luteráni
museli také trpět a spolu s nimi i shromáždění věřících a ostatní.
V jižním Rusku někdy skupiny banditů vyrostly do velikosti armád. Byli
zaujati bohatstvím menonitů, kteří trpěli tak hrozně, že mnozí z mužů,
navzdory dřívějším tradicím, následovali příklad druhých a vytvořili
společnosti k ochraně žen a dětí. Zkušenosti bratrů byly stejné jako v
dřívějších letech. Když tehdy byl zabit Jakub „mečem“, zatímco Petr byl
vysvobozen z vězení, tak nyní někteří zázračně unikli, zatímco jiní
trpěli vším možným, čeho byl jen převrácený člověk schopen. Mnozí se
domnívali, že žijí v čase „velkého soužení.“
Požehnání navzdory anarchii
A přesto zde byla ohromná moc v
evangeliu. Obracely se početné zástupy včetně těch nejpřevrácenějších
hříšníků, vojáci Rudé armády, tak degradovaní, že už nenacházeli zálibu v
ničem než v prolévání krve. Trpící svatí však byli velkolepě zachováni.
Ti, kteří prošli extrémním utrpením a potupením, často říkali:
„Nelitujte nás. Máme spíš důvod litovat vás, protože jsme se naučili
věci o Bohu, které vy nemůžete vědět.“
Když bylo po první vlně vraždění, a lidé se začali, jak jen to bylo
možné, přizpůsobovat novému způsobu tyranie, který nahradil tu starou,
církve věřících musely čelit nové vlně protivenství. Velmi vzrostly v
počtu a na některých místech měly občas značnou svobodu a tak se
rozrostly ještě více než kdy předtím, věřící však stále museli myslet na
možný návrat nemilosrdného protivenství. Anti-křesťanská propaganda
vlády vyžadovala po výjimečně obdarovaných a schopných evangelistech a
dalších zvláštní požadavky, které musely být splněny a byly jim hojně
připisovány. Neorganizované sbory byly tlačeny na základě slibů a
varování, aby se spojily v „Sovět“ neboli Federaci, se kterou by mohla
vláda jednat způsobem, kterým to nebylo možné, když se jednalo o
množství nezávislých církví. Mnozí se vzdali, ale mnozí si vybrali
pokračovat způsobem, který je ve Slovu a apoštolském příkladu - přijímat
strádání a ztráty, které jsou s tím spojeny.
Racionalismus už ukázal svou sílu v pronásledované moci ve Wüttembergu,
odkud byli vyhnáni pietističtí pastoři. Daleko větší rozvoj byl však
uplatňován v Rusku pod vládou Sovětů, kde byl na lid násilně uvalen
ateismus. Bylo zde využito násilí a krutosti k tomu, aby lidé věřili, že
zde není žádný Bůh a čestné a morální obyvatelstvo bylo přinuceno k
tomu, aby se účastnilo vyvlastňování a zániku rodinného života. V
komunistickém státě bylo tak porušeno svědomí jednotlivce, jako Římany
nebo Ruskými státními církvemi a tak „rudá“ inkvizice rozkvétala v dnech
osvícenství a vědy, stejně jako Římská inkvizice v době středověkého
tmářství.
Období 1823 – 1930
Do této doby se z historie dostala velmi
matoucí záležitost, která spojovala věřící uplatňující křest věřící
pouze s tím, co bylo známo z hříšných výstředností Münsteru 16. Století.
Takže když roku 1834 nějakých deset mužů a žen žijících v Hamburgu bylo
pokřtěno jako věřící – ponořením – což považovali za učení Písma,
předsudky vůči tomuto počínání byly tak silné, že se křest musel odehrát
tajně v noci, aby se vyvarovali hrozícímu zásahu.
Johann Oncken 1800 – 1884
Jedním z právě pokřtěných byl Johann Gerhard Oncken
a jeho zahrnutí do společnosti bylo nepředvídaného významu, protože to
byl právě on, kdo vytvořil Baptistické církve, které velmi záhy čelily
těžkostem hořkých předsudků a rozšířily se skrz Německem a přilehlých
zemí do jihovýchodní Evropy a do širokého Ruska, takže jejich členové se
počítali ve stovkách tisíců.
Onckenův život zahrnoval většinu z 19. století. Narodil se roku 1800 a
žil do 1884. Byl to rodák malého Duchy Varel, kde vládla rodina Bentinck
a skupina, která se dostala do Anglie spolu s Vilémem Oranžským a stala
se tam slavnou. Onckenův otec byl považován za jednoho z patriotů,
který povstal proti Napoleonovi a byl přinucen k útěku do Anglie, kde
také zemřel, aniž by kdy spatřil svého syna Johanna Gerhard, který se
narodil právě po jeho útěku.
Luterská církev ve Varel se v této době dostala pod vliv racionalismu a
mladý muž vyrostl, aniž by znal cestu spasení. Když mu bylo 14, Skot
podnikající ve Varel si oblíbil mladíka a zeptal se ho, jestli už má
Bibli. „Ne“ řekl, „ale byl jsem konfirmován.“ Skot mu dal Bibli a také
ho vzal sebou do Skotska. Zde v presbyteriánském kostele poprvé jasně
slyšel evangelium a byl ohromen. Později v Londýně, když žil u zbožné
rodiny, byl dále zasažen, především jejich způsobem rodinných bohoslužeb
a kázáním v kongregační církvi, ke které patřili. Nakonec, když slyšel
službu v metodistické kapli v ulici Great Queen, obdržel jistotu spasení
a radost v Pánu, což ho od prvního dne vedlo k tomu, aby byl svědkem
pro Krista a tak se snažil vést druhé ke Spasiteli.
Roku 1823 se vrátil do Hamburgu a byl ustanoven jako misionář do Německa
„Kontinentální společností“, která byla založena krátce před tím v
Londýně pro evangelijní práci na evropském kontinentě. Brzy prokázal své
obdarování jako kazatel. Zaujal narůstající množství lidí, a jak
vyhlašoval evangelium, na nejrůznějších místech napříč městem, nastávala
obrácení. Opozice, vůči tomu, co lidé nazývali „anglické náboženství“
mu způsobila pokuty a vězení, ale jeho aktivity pokračovaly2.
Otevřel nedělní školu, a protože byl vždy činný v distribuci Písma,
roku 1823 se také stal agentem Edinburghské biblické společnosti, což
bylo místo, které zastával dalších padesát let, během kterých tiskl a
vydal dva miliony Biblí.
Když sám studoval Písma, Oncken pozvolna dospěl k ujištění, že Nový
zákon vyučuje křest věřících ponořením. Když s touto pravdou obeznámil
množství těch, kteří uvěřili a přátel, se kterými byl spojen, v jeho
mysli se utvářela myšlenka, že by se tito lidé měli setkávat v církvích
dle novozákonního vzoru, čímž rozuměl jen ty věřící, kteří byli pokřtěni
ponořením a tak uznáni za členy. Ačkoli se několik z nich po společném
studiu Písma rozhodlo nechat se pokřtít, byli odrazeni od tohoto
projektu tím, že nedokázali najít nikoho, kdo by je pokřtil. Někteří z
nich navrhli, že by měli mezitím utvořit církve bez křtu a společně
slavit večeři Páně. Oncken se však domníval, že by to byl špatný začátek
a tak byl zprvu ochoten celé hnutí zrušit. Po pětiletém čekání se
dostali do kontaktu s americkým baptistou, profesorem Sears, který je
pokřtil a následujícího dne, ti kteří byli pokřtěni, vytvořili církev, a
Oneckena si vybrali za svého pastora, kterého poté Sears ordinoval.
Státní autorita v Hamburku brzy oznámila své rozhodnutí netolerovat ve
svém městě novou „sektu“ a tak Oncken a další museli vytrpět pokuty a
vězení. Jedno z míst, kde byli uvězněni, bylo Winsebaum, vězeňská
budova, která byla ze dvou stran obklopena vodou, nezdravé a zle
páchnoucí místo.
Schopní spolupracovníci se připojili k Onckenovi, mezi kterými byl
Julius Köbner, syn dánského židovského rabína, autor duchovních písní a
kazatel, také Gottfried Wilhelm Lehmann, kteří byli spolu s pěti dalšími
pokřtěni Onckenem v Berlíně a poté vytvořili první baptistickou církev
ve městě. Práce se široce rozšířila a byla doprovázena pronásledováním,
především pokutami a vězněním, které nařizovaly státní orgány, ale občas
také nenávist lidí. Pozvolna byla získána důvěra úřadů a protivenství
upadalo. Roku 1856 obdržela církev v Hamburku úplnou toleranci a roku
1866 všechny náboženské denominace byly v tomto městě na stejné úrovni.
Oncken a Köbner začali poskytovat krátké kurzy biblického studia mladým
mužům, aby je tak připravili na to stát se pastory církví, které se
rozšiřovaly. Od tohoto počátku se vyvinula baptistická akademie a
nabízela čtyřletý výcvik těch, kteří se měli stát pastory. Rostoucí
hnutí bylo organizováno v různých zemích, do kterých se dostalo, a
každoročně se pořádaly konference delegátů a byly ustanoveny výbory
„správních bratrů“, které byly určeny k různým povinnostem. Velká
finanční pomoc přišla z Ameriky. Oncken se stal misionářem americké
baptistické misijní společnosti a tak mohl značně cestovat, podporovat
život akademie, další organizace a obecně pracovat. V té stejné době
uvěřili lidé nejrůznějších národností a společně se podíleli na nesení
břemene.
Jak církve německých baptistů mezi rozsáhlým ruským obyvatelstvem
rostly, dostaly se do styku se staršími společnostmi ruských věřících,
kteří také praktikovali křest věřících a v mnohých situacích němečtí
baptisté uspěli v tom, že je získali do svých organizací, takže se
početné ruské církve rozdělily do dvou mohutných pramenů. Původní ruské
církve zachovaly nezávislost každého shromáždění, zatímco Baptisté
utvořili federaci přidruženou s církvemi v Německu a Americe. Baptisté
byli zaměřeni na to, aby měli pastora nad každou církví a vysluhování
večeře Páně a křtu bylo hlavně v jeho rukou. Zatímco ve starších ruských
církvích měli v každé církvi starší a zdůrazňovali všeobecné kněžství
všech věřících a svobodu služby. Zkušenosti různých sborů byly těmito
body ovlivněny. Vláda upřednostňovala baptistický systém, protože bylo
jednodušší místně jednat s pastory a obecně s organizací, která má
viditelné ústředí a hlavu, než s bratry (bratřími), kteří si uchovali
svou samostatnost a kongregační principy, protože ti byli méně
ovlivnitelní tlakem z venku. Z tohoto důvodu v moci postavení, kteří
dlouhou dobu předepisovali povinnosti, později označeným,
„evangelikálním křesťanům“, se snažili nejrůznějšími způsoby donutit je k
tomu, aby se zorganizovali a ustanovili si centrálního výbor a
předsedu.
Otázka přijímání velkých darů od amerických baptistů byla posuzována
různě. Bylo zřejmé, že ruským baptistům se prostřednictvím těchto darů
velmi pomohlo v jejich práci a tak vznikla nabídka, aby se tyto
prostředky dostaly i do shromáždění bratrů, kteří nepřijali jméno
Baptisté. Byla poskytnuta štědrá a laskavá nabídka, že tyto dary nebudou
podmíněny nějakým jménem a nebudou požadovány ani žádné změny v
církevní správě nebo v jiných způsobech, pouze budou zahrnuti do světové
jednoty baptistických církví.
Část bratrů (bratří) a shromáždění, ke kterým patřili, byla vůči této
důležité pomoci vstřícná, ale větší skupina ji odmítla. Ačkoli
rozpoznali a ocenili lásku a velkorysost těch, kteří dar nabízeli,
cítili, že přijetí by je postavilo v závazek, který by vyhrotil jejich
podmínky způsobem, který by mohl eventuelně přejít v uplatňování vlivu,
na jejich směřování. To by je odvedlo od celkového projevu závislosti na
Bohu a dalo podnět k obviněním, že zastávají náboženství z cizí země a
cizí moci. Věřili, že principy Písma jsou přijatelné všemi zeměmi a za
všech podmínek – zrovna jako pro chudobu Ruska tak pro bohatství
Ameriky.
E.H.Broadbent – Putující církev
Zdroj: www.poutnici.com