Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Vojtěch   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2921
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 701 263

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 46 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Všeobecné: Ruská revoluce 1917, John Oncken, bratři a baptisté
Posted on Čtvrtek, 06. listopad 2014 @ 16:17:53 CET Vložil: Mainstream

Historie baptistů světová poslal Nepřihlášený

Na počátku Ruské revoluce se proklamovala náboženská svoboda, ale země, která trpěla tak dlouhým útlakem a utrpením, které ještě přidala ztráta z války, byla uvržena do dalšího neřádu zápolením soupeřících stran, které dychtily po moci. V rozsáhlých oblastech panovala absolutní anarchie, kde ozbrojené skupiny surovců si podrobovaly bezradné lidi k úděsnému potupení. Jakmile získala moc bolševická strana, zavedení jejich zásad bylo doprovázeno rozsáhlým vražděním, loupežemi a zkázou. Brzy se objevil hladomor a tak tato rozsáhlá země, dříve tak bohatá na zásoby jídla, se stala učiněnou hrobkou. Bolševická vláda se rozhodla zcela zničit náboženství všeho druhu a tak ortodoxní církev, která dříve utlačovala, byla sama utlačována. Římští katolíci, zrovna jako Luteráni museli také trpět a spolu s nimi i shromáždění věřících a ostatní.

V jižním Rusku někdy skupiny banditů vyrostly do velikosti armád. Byli zaujati bohatstvím menonitů, kteří trpěli tak hrozně, že mnozí z mužů, navzdory dřívějším tradicím, následovali příklad druhých a vytvořili společnosti k ochraně žen a dětí. Zkušenosti bratrů byly stejné jako v dřívějších letech. Když tehdy byl zabit Jakub „mečem“, zatímco Petr byl vysvobozen z vězení, tak nyní někteří zázračně unikli, zatímco jiní trpěli vším možným, čeho byl jen převrácený člověk schopen. Mnozí se domnívali, že žijí v čase „velkého soužení.“

Požehnání navzdory anarchii

A přesto zde byla ohromná moc v evangeliu. Obracely se početné zástupy včetně těch nejpřevrácenějších hříšníků, vojáci Rudé armády, tak degradovaní, že už nenacházeli zálibu v ničem než v prolévání krve. Trpící svatí však byli velkolepě zachováni. Ti, kteří prošli extrémním utrpením a potupením, často říkali: „Nelitujte nás. Máme spíš důvod litovat vás, protože jsme se naučili věci o Bohu, které vy nemůžete vědět.“

Když bylo po první vlně vraždění, a lidé se začali, jak jen to bylo možné, přizpůsobovat novému způsobu tyranie, který nahradil tu starou, církve věřících musely čelit nové vlně protivenství. Velmi vzrostly v počtu a na některých místech měly občas značnou svobodu a tak se rozrostly ještě více než kdy předtím, věřící však stále museli myslet na možný návrat nemilosrdného protivenství. Anti-křesťanská propaganda vlády vyžadovala po výjimečně obdarovaných a schopných evangelistech a dalších zvláštní požadavky, které musely být splněny a byly jim hojně připisovány. Neorganizované sbory byly tlačeny na základě slibů a varování, aby se spojily v „Sovět“ neboli Federaci, se kterou by mohla vláda jednat způsobem, kterým to nebylo možné, když se jednalo o množství nezávislých církví. Mnozí se vzdali, ale mnozí si vybrali pokračovat způsobem, který je ve Slovu a apoštolském příkladu - přijímat strádání a ztráty, které jsou s tím spojeny.

Racionalismus už ukázal svou sílu v pronásledované moci ve Wüttembergu, odkud byli vyhnáni pietističtí pastoři. Daleko větší rozvoj byl však uplatňován v Rusku pod vládou Sovětů, kde byl na lid násilně uvalen ateismus. Bylo zde využito násilí a krutosti k tomu, aby lidé věřili, že zde není žádný Bůh a čestné a morální obyvatelstvo bylo přinuceno k tomu, aby se účastnilo vyvlastňování a zániku rodinného života. V komunistickém státě bylo tak porušeno svědomí jednotlivce, jako Římany nebo Ruskými státními církvemi a tak „rudá“ inkvizice rozkvétala v dnech osvícenství a vědy, stejně jako Římská inkvizice v době středověkého tmářství.

Období 1823 – 1930

Do této doby se z historie dostala velmi matoucí záležitost, která spojovala věřící uplatňující křest věřící pouze s tím, co bylo známo z hříšných výstředností Münsteru 16. Století. Takže když roku 1834 nějakých deset mužů a žen žijících v Hamburgu bylo pokřtěno jako věřící – ponořením – což považovali za učení Písma, předsudky vůči tomuto počínání byly tak silné, že se křest musel odehrát tajně v noci, aby se vyvarovali hrozícímu zásahu.

Johann Oncken 1800 – 1884

Jedním z právě pokřtěných byl Johann Gerhard Oncken a jeho zahrnutí do společnosti bylo nepředvídaného významu, protože to byl právě on, kdo vytvořil Baptistické církve, které velmi záhy čelily těžkostem hořkých předsudků a rozšířily se skrz Německem a přilehlých zemí do jihovýchodní Evropy a do širokého Ruska, takže jejich členové se počítali ve stovkách tisíců.

Onckenův život zahrnoval většinu z 19. století. Narodil se roku 1800 a žil do 1884. Byl to rodák malého Duchy Varel, kde vládla rodina Bentinck a skupina, která se dostala do Anglie spolu s Vilémem Oranžským a stala se tam slavnou. Onckenův otec byl považován za jednoho z patriotů, který povstal proti Napoleonovi a byl přinucen k útěku do Anglie, kde také zemřel, aniž by kdy spatřil svého syna Johanna Gerhard, který se narodil právě po jeho útěku.

Luterská církev ve Varel se v této době dostala pod vliv racionalismu a mladý muž vyrostl, aniž by znal cestu spasení. Když mu bylo 14, Skot podnikající ve Varel si oblíbil mladíka a zeptal se ho, jestli už má Bibli. „Ne“ řekl, „ale byl jsem konfirmován.“ Skot mu dal Bibli a také ho vzal sebou do Skotska. Zde v presbyteriánském kostele poprvé jasně slyšel evangelium a byl ohromen. Později v Londýně, když žil u zbožné rodiny, byl dále zasažen, především jejich způsobem rodinných bohoslužeb a kázáním v kongregační církvi, ke které patřili. Nakonec, když slyšel službu v metodistické kapli v ulici Great Queen, obdržel jistotu spasení a radost v Pánu, což ho od prvního dne vedlo k tomu, aby byl svědkem pro Krista a tak se snažil vést druhé ke Spasiteli.

Roku 1823 se vrátil do Hamburgu a byl ustanoven jako misionář do Německa „Kontinentální společností“, která byla založena krátce před tím v Londýně pro evangelijní práci na evropském kontinentě. Brzy prokázal své obdarování jako kazatel. Zaujal narůstající množství lidí, a jak vyhlašoval evangelium, na nejrůznějších místech napříč městem, nastávala obrácení. Opozice, vůči tomu, co lidé nazývali „anglické náboženství“ mu způsobila pokuty a vězení, ale jeho aktivity pokračovaly2. Otevřel nedělní školu, a protože byl vždy činný v distribuci Písma, roku 1823 se také stal agentem Edinburghské biblické společnosti, což bylo místo, které zastával dalších padesát let, během kterých tiskl a vydal dva miliony Biblí.

Když sám studoval Písma, Oncken pozvolna dospěl k ujištění, že Nový zákon vyučuje křest věřících ponořením. Když s touto pravdou obeznámil množství těch, kteří uvěřili a přátel, se kterými byl spojen, v jeho mysli se utvářela myšlenka, že by se tito lidé měli setkávat v církvích dle novozákonního vzoru, čímž rozuměl jen ty věřící, kteří byli pokřtěni ponořením a tak uznáni za členy. Ačkoli se několik z nich po společném studiu Písma rozhodlo nechat se pokřtít, byli odrazeni od tohoto projektu tím, že nedokázali najít nikoho, kdo by je pokřtil. Někteří z nich navrhli, že by měli mezitím utvořit církve bez křtu a společně slavit večeři Páně. Oncken se však domníval, že by to byl špatný začátek a tak byl zprvu ochoten celé hnutí zrušit. Po pětiletém čekání se dostali do kontaktu s americkým baptistou, profesorem Sears, který je pokřtil a následujícího dne, ti kteří byli pokřtěni, vytvořili církev, a Oneckena si vybrali za svého pastora, kterého poté Sears ordinoval.

Státní autorita v Hamburku brzy oznámila své rozhodnutí netolerovat ve svém městě novou „sektu“ a tak Oncken a další museli vytrpět pokuty a vězení. Jedno z míst, kde byli uvězněni, bylo Winsebaum, vězeňská budova, která byla ze dvou stran obklopena vodou, nezdravé a zle páchnoucí místo.

Schopní spolupracovníci se připojili k Onckenovi, mezi kterými byl Julius Köbner, syn dánského židovského rabína, autor duchovních písní a kazatel, také Gottfried Wilhelm Lehmann, kteří byli spolu s pěti dalšími pokřtěni Onckenem v Berlíně a poté vytvořili první baptistickou církev ve městě. Práce se široce rozšířila a byla doprovázena pronásledováním, především pokutami a vězněním, které nařizovaly státní orgány, ale občas také nenávist lidí. Pozvolna byla získána důvěra úřadů a protivenství upadalo. Roku 1856 obdržela církev v Hamburku úplnou toleranci a roku 1866 všechny náboženské denominace byly v tomto městě na stejné úrovni.

Oncken a Köbner začali poskytovat krátké kurzy biblického studia mladým mužům, aby je tak připravili na to stát se pastory církví, které se rozšiřovaly. Od tohoto počátku se vyvinula baptistická akademie a nabízela čtyřletý výcvik těch, kteří se měli stát pastory. Rostoucí hnutí bylo organizováno v různých zemích, do kterých se dostalo, a každoročně se pořádaly konference delegátů a byly ustanoveny výbory „správních bratrů“, které byly určeny k různým povinnostem. Velká finanční pomoc přišla z Ameriky. Oncken se stal misionářem americké baptistické misijní společnosti a tak mohl značně cestovat, podporovat život akademie, další organizace a obecně pracovat. V té stejné době uvěřili lidé nejrůznějších národností a společně se podíleli na nesení břemene.

Jak církve německých baptistů mezi rozsáhlým ruským obyvatelstvem rostly, dostaly se do styku se staršími společnostmi ruských věřících, kteří také praktikovali křest věřících a v mnohých situacích němečtí baptisté uspěli v tom, že je získali do svých organizací, takže se početné ruské církve rozdělily do dvou mohutných pramenů. Původní ruské církve zachovaly nezávislost každého shromáždění, zatímco Baptisté utvořili federaci přidruženou s církvemi v Německu a Americe. Baptisté byli zaměřeni na to, aby měli pastora nad každou církví a vysluhování večeře Páně a křtu bylo hlavně v jeho rukou. Zatímco ve starších ruských církvích měli v každé církvi starší a zdůrazňovali všeobecné kněžství všech věřících a svobodu služby. Zkušenosti různých sborů byly těmito body ovlivněny. Vláda upřednostňovala baptistický systém, protože bylo jednodušší místně jednat s pastory a obecně s organizací, která má viditelné ústředí a hlavu, než s bratry (bratřími), kteří si uchovali svou samostatnost a kongregační principy, protože ti byli méně ovlivnitelní tlakem z venku. Z tohoto důvodu v moci postavení, kteří dlouhou dobu předepisovali povinnosti, později označeným, „evangelikálním křesťanům“, se snažili nejrůznějšími způsoby donutit je k tomu, aby se zorganizovali a ustanovili si centrálního výbor a předsedu.

Otázka přijímání velkých darů od amerických baptistů byla posuzována různě. Bylo zřejmé, že ruským baptistům se prostřednictvím těchto darů velmi pomohlo v jejich práci a tak vznikla nabídka, aby se tyto prostředky dostaly i do shromáždění bratrů, kteří nepřijali jméno Baptisté. Byla poskytnuta štědrá a laskavá nabídka, že tyto dary nebudou podmíněny nějakým jménem a nebudou požadovány ani žádné změny v církevní správě nebo v jiných způsobech, pouze budou zahrnuti do světové jednoty baptistických církví.

Část bratrů (bratří) a shromáždění, ke kterým patřili, byla vůči této důležité pomoci vstřícná, ale větší skupina ji odmítla. Ačkoli rozpoznali a ocenili lásku a velkorysost těch, kteří dar nabízeli, cítili, že přijetí by je postavilo v závazek, který by vyhrotil jejich podmínky způsobem, který by mohl eventuelně přejít v uplatňování vlivu, na jejich směřování. To by je odvedlo od celkového projevu závislosti na Bohu a dalo podnět k obviněním, že zastávají náboženství z cizí země a cizí moci. Věřili, že principy Písma jsou přijatelné všemi zeměmi a za všech podmínek – zrovna jako pro chudobu Ruska tak pro bohatství Ameriky.

E.H.Broadbent – Putující církev

Zdroj: www.poutnici.com



 
Příbuzné odkazy
· Více o Historie baptistů světová
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Historie baptistů světová:
Charles Haddon SPURGEON


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 0
Hlasů: 0

Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Ruská revoluce 1917, John Oncken, bratři a baptisté" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.08 Seconds