poslal mysli Jak pomoci malým sborům přežít odluku
Myslím si, že by neměl zapadnout tento zajímavý komentář uživatele uncle
k návrhu litoměřického sboru, a že si určitě zaslouží samostatný článek:
Výroční sborové shromáždění litoměřického sboru rozhodlo o podání návrhu
na Sjezd delegátů v tomto znění: Protože existuje zjevný rozpor mezi Ústavou BJB
(čl. 12 Zásad a stanovisek) a skutečnou praxí, navrhujeme, aby se tímto tématem
církev zabývala. Pokud se sbory nyní závislé na státu rozhodnou zachovat Ústavu
BJB, navrhujeme, aby Sjezd delegátů hledal způsob, jak jim finančně pomoci.
Návrh zabývat se na SD zjevným rozporem mezi Ústavou BJB a skutečnou praxí
Toto je velmi zajímavý návrh. V každém případě by se takové projednávání zabývalo
pouze záplatováním současného stavu, jak to kdosi nazval kočkopsem - tedy, že
BJB chce fungovat jak na kongregačním principu uvnitř, tak jako celistvá
registrovaná církev s jednotným postojem navenek.
Zrušení registrace a návrat k ryzímu kongregacionalismu by byl zřejmě právně
obtížný a hlavně časově náročný krok, který by si vyžadoval přechodné období. V
tomto přechodném období by bylo dobré, kdyby Sjezd delegátů dle vůle sborů
stanovil přísnější pravidla pro fungování v BJB. Neměli bychom se bát očistného
procesu a umožnit sborům, které nemohou žít baptistické principy, aby si našly
zázemí v takové církvi, která je jejich pojetí víry blízká.
Nemůžeme si zakrývat, že se za poslední desetiletí na BJB nabalily skupiny
sourozenců, které mají své duchovní zakotvení v jiných ovčincích. Možná, že pro
ně byla BJB atraktivní právě tou lákavou perspektivou budoucích tučných státních
peněz z odškodnění. Možná i proto byly ty hektické snahy Titěrovy družiny v
našem nebaptistickém mezidobí, zakládat nové a nové sbory, ustanovovat nové a
další státem placené misijní pracovníky. Odmítnutím státních peněz by BJB mohla
pro ně ztratit na atraktivitě a je možné, že samy se rozhodnou, najít si
útočiště v teplejším církevním pelíšku.
Brněnský sbor se chlubí, že je největším sborem v BJB. Těžko si představit,
že by tak velký sbor potřeboval na provoz finanční pomoc od jiných sborů.
Malé sbory, jako např. brnišťský, pokud by se dobrovolně rozhodly zachovávat
Ústavu BJB, by pak bez státní pomoci zřejmě svého kazatele nezaplatily. Kdo ví?
V každém případě se způsoby pomoci malým sborům samy nabízejí.
Naše historická zkušenost nás učí, že sbory vyrůstaly ke své samostatnosti od
modlitebních skupin, přes misijní stanice velkých sborů, k malým samostatným
sborům s laickými kazateli nebo s kazateli na částečný úvazek. Byl to zdravý
růst sborů, který se v naší baptistické historii osvědčil.
Bude tedy třeba nejprve odstranit deformace, které vznikly v neblahém
mezidobí, kdy ve VV byli aktivní bří. Titěra a Donát, kteří podporovali růst
počtu sborů, které reálně nebyly schopny samostatného života. A bude-li to
možné, restrukuralizovat malé sbory v misijní stanice velkých sborů. To by jistě
bylo velkou pomocí a novým impulsem pro skomírající malé sbory, odkázané na
státní plat svého kazatele. Rozhodnou-li se malé sbory dobrovolně pro takové
řešení, bude jim to jenom k prospěchu.
Dojde-li ke zrušení pracovních míst, která byla vytvořena pouze pro to, aby
byla dotována státem, bude to jistě zajímavým testem opravdové touhy těchto
"státních zaměstnanců" sloužit Pánu. My starší si dobře pamatujeme doby, kdy
horliví baptisté nadšeně misijně sloužili ať ve sboru Slovem, nebo na misijním
poli, po zaměstnání jako laičtí pracovníci. Jejich nadšení, horlivost a
pracovitost se dá dnes jen těžko srovnávat.