poslal Nepřihlášený Sociální demokracie a komunisté udělají všechno pro to, aby církevní
restituce neprošly. Pokud se na tuto otázku dívám jako občan, pak je mi
stydno, že žádná z našich vlád, ať už pravicových nebo levicových, tento
problém nedokázala za posledních jednadvacet let vyřešit. A považuji za
trapné, jak populisticky se levice pokouší využít proticírkevních nálad
a případně je ještě trochu rozfoukat.
Ale ještě více je mi líto, že se církve ani v této situaci
nerozhodly se svého majetku vzdát. Možná k tomu mají v těchto týdnech
poslední možnost.
Mnozí tradiční křesťané si možná pomyslí, že jsem blázen nebo
podvraťák, ne-li obojí. Ale jsem si jist, že vím, co říkám. Dovedete si
představit Ježíše, jak se bere za restituce? Pokud ano, pak asi nevěříte
v biblického Ježíše. Ježíš byl Syn Boží a jeho Otci patří, biblicky
řečeno, „stříbro, zlato i dobytek na tisíci horách“. Když Ježíš
potřeboval zaplatit daně, poslal Petra, ať chytí rybu a vytáhne jí peníz
daně z tlamy. Ježíš se o svou církev určitě postará – církev se nemusí
doprošovat ani státu, ani kohokoli jiného. V současné chvíli má sotva
lepší možnost dokázat, že tomu opravdu věří, než vzdát se komunisty
zabaveného církevního majetku.
Financování církví je velice snadné. Pokud mi na církvi
opravdu záleží, dám jí desetinu svých příjmů (já to tak praktikuji už
více než třicet let, takže vím, o čem mluvím). Bůh zaslibuje, že tomu,
kdo platí desátky, požehná (ano, i to zakouším na vlastní kůži a mohu
dosvědčit, že Bůh své slovo plní). Chce-li mít křesťanský sbor (či,
chcete-li, farnost) placeného duchovního (pastora, kazatele, faráře –
pro naše účely je jedno, jak mu říkáte), stačí, aby ve farnosti bylo
dvacet výdělečně činných lidí. Deset z nich platí pastora, dalších
zhruba pět je třeba na daně a pojištění, a dalších pět na režii sboru
(farnosti). Takto to může fungovat po celém světě (ostatně, pro polovinu
křesťanů na celém světě to tak zřejmě funguje). Pastor (duchovní) žije
na téže úrovni jako ti, kteří se na něj ze svých desátků skládají, tzn.
řecký pastor na životní úrovni průměrného Řeka, čínský pastor na životní
úrovni průměrného Číňana, argentinský pastor na životní úrovni
průměrného Argentince atd.
Tento systém lze zavést kdykoli a kdekoli. V podstatě není
závislý na tom, jak se daný stát ke křesťanům staví. Pouze s tím
rozdílem, že v zemích, kde není náboženská svoboda, se to musí dělat
tajně – jako ostatně naprostá většina toho, co s křesťanstvím souvisí.
A pokud stát církvi nemovitý majetek sebere, pak při placení
desátků je příští měsíc na pastorovu výplatu stejně jako před
„znárodněním“.
Paní poslankyně Chalánková z TOP 09 řekla, že „temné síly,
které chtějí a napadají církev a věřící, se zaměřily na katolickou
církev. Vědí, že vychová lidi, a je to poslední území, kde rostou lidé
svobodní, kteří jsou schopni se totalitě vzepřít.“ (Lidové noviny, 7.
června t. r.). Propána, jak se budou vzpírat totalitě, když nejsou
schopni zaplatit své duchovní? Totalitě se vzpírají křesťané v Číně.
Proto jich také neustále tolik přibývá.
Z hlediska právního má církev na ukradený majetek jistě
nárok. Ale pokud ho nyní dostane, z hlediska křesťanského svědectví to
bude spíše katastrofa. Nevěřících je, bohužel, značná většina. A ti
budou církvi možná ještě po generace předhazovat, jak jí šlo o majetek.
Kladný výsledek restitucí bude Pyrrhovým vítězstvím.
Církev má možná poslední šanci říci: Tak si to nechte. A
začít jednat s určitou hrdostí. Jistě, bez osobních obětí to možné
nebude – ale lze vůbec něčeho podstatného dosáhnout bez osobních obětí? A
dovedete si představit, jaký vliv by to mělo na veřejné mínění?
Dlouhodobě jsou beztak nadějí církví pracující a obětaví lidé, nikoli
nemovitý majetek. Když bude mít církev dost obětavých lidí, brzy si
pořídí veškerý majetek, který bude potřebovat. Jinak by se také mohlo
stát, že církve budou mít POUZE svůj majetek. Zůstanou jí budovy, lesy a
pole…ale už nebude mít lidi. Poslední sčítání nevěstí v tomto ohledu
nic dobrého.
Dan Drápal, 16. června 2012
Zdroj: http://www.dan-drapal.cz