Na veřejných studijních stránkách Evangelické teologické fakulty (http://www.etf.cuni.cz/~nidlova/) jsem nalezl zajímavý studijní materiál k ekumenické eklesiologii od prof. Pavla Filipiho. Jedna část této studie se věnuje problematice vztahů církev-stát. K článku jsem připojil anketu.
Stát je tvořen společností,
která je tvořena občany, z nichž někteří jsou členy církve. Stát musí uplatňovat
své nároky vůči všem občanům. Jak řešit situace, kdy se státní a církevní
nároky dostanou do konfliktu? V naší společnosti je tento problém minimalizován,
prosadilo se pojetí americké ústavy, kdy stát vědomě rezignuje na náboženství
svých občanů. Stát neočekává, že ho budou církve nějak podporovat, zaručuje
náboženskou svobodu, dává možnost sdružovat se v církvích, které jsou si
před zákonem rovny, pokud splní základní podmínky veřejného uznání. To
je první problém, který je kritizován, protože je minimální počet členů stanoven na 5000 (poznámka vkladatele článku: v současné době je pro registraci stanoveno 300 dospělých členů, pro nárok na zvláštní práva jsou stanoveny ještě další podmínky). I státem neuznané církve mohou ve státě působit, ale
z hlediska zákona s nimi stát nepočítá.
K napětí ale přesto docházet
může, a to tam, kde interferují zájmy církve a společnosti: rodina, školství,
výchova… I názorově neutrální stát může upřednostňovat řešení, která jsou
v rozporu s přesvědčením církví: např. interrupce, imigrační předpisy (x
církevní přesvědčení, že cizincům má být umožněna ochrana, asyl, takže
církve někdy samy poskytují ochranu, o což se vedou diskuse, zda na to
církve mají právo), přídavky na děti až od určité hranice příjmu (x rodina
s dětmi je v každém případě přínosem pro společnost, všechny děti je třeba
honorovat, všechny rodiny je musí vychovávat a živit, proto mají všechny
právo na příspěvek – názor KDU-ČSL).
V každém státě panuje přesvědčení,
že církve jsou ve státě ve subverzivní pozici. Stát nemůže u žádného občana
zpochybnit náboženskou motivaci jeho jednání, pokud mu to nedokáže, že
tomu tak není. Občan nemusí zdůvodňovat své rozhodnutí z náboženských důvodů.
Opak mu musí být dokázán, což je velmi obtížné. Právo svobodného výkonu
náboženského přesvědčení může být omezeno jen minimálně: při rušení společenského
pořádku či mravnosti, veřejného zdraví, ohrožení práv a svobod druhých
občanů a zvláště dětí. Vše musí být ale dokázáno, pozitivně nemůže soud
(stát) stanovit nic.
Tradiční sporné oblasti
vztahu církev-stát:
1) Financování církve ze
státních zdrojů (není to odluka, pouze finanční odluka).
Do 18. stol. byly
církve podporovány z veřejných zdrojů, tedy státem. Pak se ale obyvatelstvo
promíchalo, požadoval se požadavek náboženské neutrality státní moci. Příjem
státu je tvořen poplatníky, kteří jsou ale jen z části členy církví, tak
proč by měli přispívat? Hledají se jiné možnosti:
a) církevní potřeby mají
hradit jen občané, které jsou členy církví a využívají jejich služeb. Realizaci
tohoto principu je možno řešit několika způsoby:
-svobodné církve – církve
žijí výhradně z podpory svých členů, odmítají jakoukoli podporu z veřejných
zdrojů.
-varianta církevní daně,
je v různých zemích různá
b) církve jsou tvůrci kultury,
chrání společnost před morální devastací, koná veřejně prospěšnou činnost,
proto by měli přispívat i ti, kteří jejich služeb nevyužívají. Výhodou
je dobrovolnost, nikdo asignovat nemusí. Kdo tak učiní, je zvýhodněn. Ale
je zvýhodněn vůči ostatním, kteří pak sami musí pokrýt zbývající potřeby
státu. Proto jsou oba tyto modely odmítány. Výhodou je také to, že sponzorem
a asignátorem se může stát i ten, který není člen církve. Je několik možností:
-sponzorský model – dárce
si to může odečíst z daně (u nás již možné).
-asignační model – každý
účastník má svobodu cca 1% své daně asignovat, tedy zvolit si účel, na
který jej věnuje. Pokud se nerozhodne, udělá to stát za něj.
c) přímý státní prostředek
– komunisté to vyřešili tak, že to nazvali refundací znárodněného církevního
majetku, tak to u nás dnes funguje dodnes. Od roku 1949 platil stát všechny
platy církevních zaměstnanců, problém byl ovšem v tom, že se vzal k určitému
datu určitý počet zaměstnanců, který se neměnil, takže nová místa si musí
církev platit sama.
Existují ale aktivity církví,
které jsou nepochybně sociálně prospěšné (charita, diakonie, školství).
Ty by měly být financovány z veřejných zdrojů stejně jako podobné aktivity
provozované kýmkoliv jiným. Dále jsou tu jakési kultovní aktivity, které
souvisí s duchovní stránkou. Zde by bylo nejčistším modelem samofinancování.
Plně provedená odluka církví
je např. v USA, i když ne vždy úplně do důsledku, lidé mají úlevy na daních.
Ve Francii se toto řešení vztahu církve a státu na Alsasko-Lotrinsko, kde
je církev státní. Kazatel musí mít povolení kázat od starosty města.
2) Otázky související s
rodinou a manželstvím
Dnešní veřejná legislativa se těžko přizpůsobí katolickému
učení, že manželství je nerozlučné. Čas od času se projeví návrhy na revizi
rodinného práva, ale řeší se především ekonomické problémy, bezpodílové
manželství, předmanželské smlouvy atd. Pak se řeší také morální aspekty,
výchova dětí, ale nelze očekávat, že úpravy půjdou dále. Církev může akorát
tlačit na to, aby se lidé přestali dětí zbavovat, ať už interrupcí či odložením
do domova.
Principem uzavření manželství
je konsensuální princip, souhlas dvou osob. Katolické círk. právo je také
nutné, aby tento akt byl učiněn před tváří církve. Manželství ale neuzavírá
kněz či diakon, ale manželé, církev je zde v pozici svědka. To je obrana
proti tajným sňatkům, kdy si manželé vyjádřili souhlas někde v koutku.
Konsensuální zásada má původ v římském právu, u Germánů či Arabů sňatky
uzavírali za děti rodiče, bylo tu jakési majetkové vyrovnání. V naší kulturní
oblasti se prosadil princip konsensuální, který má obrovskou výhodu: manželství
nemůže nikdo rozvést, pouze manželé sami.
Předpokládá se ovšem, že
tento konsensuální akt má proběhnout mezi dvěma lidmi odlišného pohlaví,
protože jen oni mohou přirozeným způsobem přivést na svět potomstvo. Otázka
je ovšem, zda by veřejnost nemohla uznat konsensuální svazek dvou osob
téhož pohlaví jako plné manželství, požívající všech výhod. Ozývá se argument,
že taková dvojice sice nemůže zplodit přirozenou cestou dítě, ale může
se o to pokusit cestou umělého oplodnění či osvojením. Proč takovému svazku
pak tedy nepřiznat všechna práva manželství? Jinou otázkou jsou hospodářské
věci.
Otázkou tedy je: je schopnost
plodit děti klíčovou věcí manželství, takže by bez ní manželství ztratilo
svůj smysl? Katolická církev zaujímá ten postoj, že smyslem manželství
je plození dětí. Proto připouští možnost rozvázání manželství, které je
sice v pořádku, ale nesplnilo svůj účel v tom, že na svět nepřivedlo potomky.
Biskup může také manželství rozvést, pokud se prokáže mezi manžely neschopnost
pohlavního styku. Podmínkou manželství je tedy možnost zplození potomka.
Zda se tak stane, je vedlejší, ale musí to být možné. Pro občanskou legislativu
bude ovšem velmi obtížné stanovit, proč je odlišnost pohlaví potřebná pro
manželství, navíc když sexualita už dávno není výhradní věcí manželského
svazku. Na jedné straně pozorujeme velkou devalvaci rodiny, na druhé straně
je tu snaha pozvednout svazek dvou osob téhož pohlaví právě na úroveň rodiny.
V katolické theologii je o tom diskuse. B. Häring polemizoval právě s tradičním
stanoviskem, že podmínkou manželství je schopnost zplodit děti. Došel ke
stanovisku, že erotická láska má smysl v sobě samé, nikoliv jen v plození
dětí.
3) Školství
Standartní
situace u nás je ta, že školství je pod dohledem státu, musí být tedy světonázorově
co nejneutrálnější, co nejméně závislé na ideologiích. To nevylučuje existenci
škol církevních, ale aby mohly být uznány, musí splňovat určité vzdělávací
standarty, které stanovuje stát. U nás je i možnost neškolního vzdělávání,
ale musí být také splněny standarty, takže takové dítě je pravidelně kontrolováno.
Stejně je to i s českými dětmi studujícími v cizině.
Princip neutrality státní
školy však neřeší všechny problémy. Náboženství je také fenomén kulturní,
je přítomen ve fyziognomii země. I děti ve školách je tedy potřeba vzdělat
v těchto věcech. Poučení o fenoménu náboženství patří k všeobecné vzdělanosti,
ale v jaké míře, v jaké formě, s jakou zaujatostí či nezaujatostí? Existuje
v této věci něco jako objektivní informace? Takové informace se ale budou
vztahovat i na jiná náboženství, dítě má právo dozvědět se i o islámu,
buddhismu…
Jak může škola respektovat
světonázorový pluralismus ve věcech etických? Každý má totiž právo na svou
blbost. Prakticky neexistuje celospolečenský konsensus, o které by se škola
mohla opřít, kromě trestných věcí. V řadě otázek ale neexistuje společenský
konsens, učitel má právo na svůj názor, ale co jim má říkat? Bouřlivou
diskusi u nás vyvolala např. otázka sexuální výchovy. Jak má učitel poučit
děti v etických otázkách? Možná by bylo plausibilní, aby se o etickou výchovu
ve školách starala církev a byl to předmět neznámkovaný, a to proto, že
církev má poměrně soudržný systém etických principů, které vycházejí z
dostupných pramenů, takže má zpětnou vazbu a je odsud kritizovatelná. Církev
by zde mohla být na místě vhodnější než kdokoli jiný, protože má čeho se
držet. Tyto normy žáci uznávat nemusí, ale jsou jasné.
Speciální problém je výuka
náboženství jako takového. V tomto předmětu nejde o objektivní informace,
ale o zaujaté svědectví s cílem přesvědčit. Je k tomu škola kompetentní,
přísluší jí to? Jedním řešením je: Ne, do veřejné školy náboženství nepatří
(USA, Francie), je to věc církví. Druhé řešení je podmíněně kladné: Za
určitých okolností může škola tento předmět do svého programu zařadit.
Musí však dodržet dvě podmínky: dobrovolnou účast, žáci nesmí být k výuce
nuceni. U nás se musí děti, které o to mají zájem, přihlásit, zatímco např.
v Německu děti, které o to nestojí, se musí z výuky odhlásit. Navíc škola
nemluví do toho, podle čeho učitel náboženství učí, jakou má kvalifikaci,
poskytuje vlastně pouze prostory. Obsah výuky je na církvi, škola se distancuje.
Pod těmito podmínkami je pak výuku náboženství možno zařadit i do veřejné
školy. U nás jsou obě tyto podmínky dodržovány, tam, kde se přihlásí patřičný
počet dětí, musí škola umožnit výuku náboženství. Ozývají se námitky církve,
že tato výuka patří do církve a ne do školy. Vyžaduje totiž jakési společenství,
bohoslužebný kontext atd.
Zdroj: http://www.etf.cuni.cz/~nidlova/w-eklesiologie.html