|
Texty: Ekologické otázky z teologické perspektivy
Posted on Sobota, 06. září 2008 @ 00:36:30 CEST Vložil: Mainstream |
poslal Alan Případová studie o reakci Estonských
svobodných sborů Helle Liht
Úvod Zatímco se v průběhu posledních desetiletí
se ve společnosti výrazně zvýšilo ekologické povědomí a světové
ekologické organizace povzbuzují obyvatelstvo a vlády ke změně
návyků i politiky, mezi křesťany je odezva na ekologickou problematiku
přinejmenším nejasná. Některé tradice uznávají nutnost přezkoumat
lidské chování ke světu přírody, jiné zůstávají netečné.
Tradice, ze které pocházím, Estonské svobodné sbory (1), patří
ke druhé zmíněné skupině.
Dovolte mi užít příkladu. Rozhovor
o významu ochrany přírody ve společnosti započal v období, kdy
se Estonsko připravovalo na vstup do Evropské Unie v roce 2004, a
bylo zavázáno přispět k Evropské síti péče o přírodu Natura
2000 výběrem určitého počtu dobře udržovaných přírodních
oblastí Estonska a stanovením ochranných nařízení. Množství
nově stanovených chráněných oblastí zahrnovalo soukromé pozemky,
které se po pádu sovětského režimu teprve nedávno vrátily původním
majitelům. Po tom, co byly vytyčeny hranice chráněných území,
mnozí majitelé půdy si s hrůzou uvědomili, že jejich velké obchodní
plány budou regulovány požadavky trvale udržitelného rozvoje. Stovky
lidí protestovaly a zasílaly své námitky ministerstvu životního
prostředí. Jejich hlavní znepokojení pramenilo z toho, že regulace
EU výrazně snížily ekonomickou hodnotu jejich pozemků. (2) Mnozí
namítali, že péče o přírodu by měla být chápána jako
soukromá záliba, nebo by měla být přinejmenším omezena na oblasti
státních pozemků.Tváří v tvář možnosti zvyšování zisků
byla argumentace pro zachování životního prostředí pro budoucnost
abstraktní a neúčinná.
Estonský ministr životního prostředí
popsal tento spor jako etický problém a kritizoval estonskou touhu
po výdělku za každou cenu.(3) Církev je v Estonsku většinou chápána
jako 'obránce' etických zásad společnosti. (4) V případě veřejné
diskuse o potratech, prostituci, alkoholismu nebo eutanázii mnohé
denominace, spolupracující s Estonskou radou církví, projevily svůj
názor týkající se příslušných témat. Tentokrát církev mlčela.
Protože jsem na projektu Natura 2000
také spolupracovala a velmi jsem se touto problématikou zabývala,
silně mě zajímalo, jak budou lidé v mém sboru a v mé křesťanské
tradici na tento spor reagovat. Ke svému zklamání jsem nebyla
schopna zahájit jakoukoliv podstatnou diskuzi na tomto téma. To bylo
považováno za vedlejší pro život v církvi a příliš konkrétně
vázané na moje povolání koordinátora projektů životního prostředí.
Několikrát mi bylo zdůrazněno, že jediná souvislost mezi přirodním
světem a životem věřících jsou přírodní 'katastrofy', které
ukazují blížící se konec času a druhý Kristův příchod. Proto
by se věřící měli raději zaměřit na přípravu pro Kristův
příchod a zvěstovat evangelium nevěřícím. Péče o přírodu
by měla být přenecháná státní správě.
Alsdair MacIntyre tvrdí, že: 'není
žádné ´chování´, které bychom mohli identifikoval před a nezávisle
na záměrech, přesvědčení a prostředí'. (5) Jinými slovy - názory
a přesvědčení, zděděné z historického teologického prostředí
a tvarované místní kulturou, jsou řídící silou lidského
chování. Mám tedy za to, že pro proměnu tradice Estonských svobodných
sborů je nutné porozumět tomu, čemu lidé věří a jaké řídící
síly jejich tradici formují.
1. Formující představy
Ludwig Wittgenstein předpokládá, že
naše náboženské přesvědčení je formováno obrazy a metaforami,
spíše než tvrzeními a racionálními argumenty. Naznačuje, že
obrazy slouží jako filtry, skrze které vnímáme svět. Ovlivňují
to, jak myslíme, věříme, rozhodujeme se a jednáme.(6) Budu následovat
jeho přístup a nastíním obrazy, které se vážou ke světu přírody,
vyskytují se mezi věřícími Estonských svobodných sborů a ovlivňují
jejich postoje. Tyto obrazy jsem nečerpala z žádných učebnic 'oficiální
teologie'. Pocházejí z rozhovorů členů církve, ze svědectví,
písní a kázání. Jsou to představy, které - na jednu stranu -
vyjadřují přesvědčení a mohou být vnímány jako formativní
části primární teologie určité tradice, na druhou stranu také
ovlivňují to, jak budou následné generace interpretovat svou víru
a vysvětlovat svá etická rozhodnutí v současných podmínkách.
Šumící les
V sovětských časech, kdy bylo svobodným
sborům zakázáno pořádat veřejné evangelizace a promluvy, měl
v baptistických shromážděních významnou roli zpěv. Většina
událostí byla doprovázena výrazným a hlasitým sborovým
zpěvem. Když si vzpomenu na veřejné shromáždění svého domovského
sboru, tak mi dozvuky sborového 'Ó velký Bože, tvá když
vidím díla' dodnes zní v uších. Tato píseň, vyjadřující slovy
i hudbou krásu Božího stvoření, se stala jednou z mých nejoblíbenějších,
a to zvláště kvůli nadšenému, radostnému a majestátnímu tónu,
ve kterém byla vždy zpívána. Vytvořila atmosféru úcty, ve které
byl Bůh oslavován jako Stvořitel a milující Otec.
V současných zpěvnících používaných
estonskými sbory je již jen několik málo dalších písní, které
zpívají o stvoření. Vzbuzují pocit úcty, jejich text popisuje
Boží péči o celé stvoření a zvou k odpovědi na Boží milující
péči a k chvále Stovřitele spolu s celým vesmírem.
Takto je tedy, bez větší teologické
reflexe, přítomno téma stvoření jako Božího dobrého a obdivuhodného
jednání, v tradici estonských sborů. To zatím zní dobře. Pojďme
ale přihlédnout k dalším obrazům.
Kníže zla a prokletý svět
I když je Boží stvoření často zakoušeno
jako dobré a krásné, jsou každodenní praktická rozhodnutí vztahjující
se ke světu přírody většinou založena na protikladné představě.
A sice, že svět je prokletý a zlý, pánem tohoto světa je Satan
a že jedinou výjimkou jsou Boží lidé, kteří budou zachráněni
ze Satanova panství zla. (7) Jedním z hlavních zdrojů tohoto
obrazu je biblický popis pádu. Mnohdy je předpokládáno, že po
pádu se vše, co Bůh považoval při stvoření za dobré, změnilo.
Pád člověka ovlivnil všechny a všechno ve světě. Boží vláda nad
světem nyní připadla Satanovi a ten je od té doby knížetem tohoto
světa. Protože byl celý svět ovlivněn lidským hříchem a pádem,
nachází pravé křesťanské společenství svou identitu v 'jiném
světě', kterého může být dosaženo konkrétním porozuměním
posvěcení a oddělení od světa. (8) V náboženském jazyku bylo
toto přesvědčení tlumočeno skrze výrazy jako 'náš nebeský domov',
nebo náš 'pravý domov', které podtrhávají, že křesťané 'sem'
nepatří. Členové 'pravého' křesťanského společenství se považovali za návštěvníky
na zemi, kteří směřují k 'nebeskému domovu' a mají zachraňovat
duše z říše zla. (9)
Toto přesvědčení bylo mnohem silněji
zastoupeno v minulosti a bylo předáno současné generaci skrze písně
zděděné z probuzeneckého hnutí 19. století. (10) Současný estonský
zpěvník připojuje mnoho písní s celistvějším přístupem a dnešní
církev více reflektuje Boží povolání k účasti ve společnosti.
Tvrdím nicméně, že obraz padlého a pomíjejícího světa je hluboce
zakořeněný a v tradici svobodných sborů stále živý.
Kříž 'pro mě'
Při vstupu do modlitebny svobodných
sborů si většinou všimnete kříže, který je jedním z mála vizuálních
symbolů. Minimalistická architektura a asketický interiér význam
tohoto (většinou) osamoceného symbolu ještě podtrhuje. Jednoduchý
dřevený kříž jako symbol vykoupení.
Tradiční porozumění vykoupení je
v Estonských svobodných sborech jasně spojeno s pádem a zděděnou
hříšnou přirozeností a silně zdůrazňuje osobní spasení. V
náboženském prostředí je toto pojetí vyjadřováno slovy 'ty a
já', která vyzdvihují jedinečnost lidských bytostí, pro které
platí Kristův příběh - Kristus byl narozen, žil, zemřel a vstal
z mrtvých, aby zachránil 'tebe a mne'. V materiálech publikovaných
pro evangelizační účely je kříž zobrazován jako most mezi dvěma
světy. Lidé, a pouze lidé, jsou převáděni jeden po druhém (jako by
cesta příliš úzká, aby mohli jít spolu), z panství ďábla do
Božího království. Mezi těmito dvěma světy je hluboká propast.
(11)
Proměna, kterou vypůsobilo Kristovo
vzkříšení, je také interpretována v kontextu osobní spásy: skrze
Ježíšovu smrt a vzkříšení jsou ti, kteří v něj věří, 'znovuzrozeni'
a je jim dán nový život. Tento nový život začíná již zde a
nyní. Přeměna, kterou Kristova událost přináší, je ale nicméně
většinou vykládána v pojmech duchovní změny, kterou se odehrává
uvnitř každého 'znovuzrozeného' křesťana.
Silný důraz na osobní spásu s sebou
nese poselství, že vykoupení je čistě lidskou záležitostí. Mimo-lidské
stvoření je pouhou kulisou, pozadím lidského dramatu. (12) Kulisy
se nám mohou líbit, ale nemají žádný význam pro plynutí příběhu.
Až tento příběh dospěje ke svému konci, nebude mít tato dekorace
žádný význam. Nový příběh potřebuje nové jeviště s novými
kulisami.
Nebeský domov
Estonská tradice svobodných sborů
zobrazuje křesťanskou pouť 'skrze svět' jako cestu, která končí
v 'nebeském domově'. Dosáhnutí tohoto 'věčného domova' je většinou
chápáno jako nejzažší cíl křesťanského života. Život na zemi
je pouhou přípravou na to, co přijde potom. To je zvláště patrné
v pohřební tradici. (13) Při současných pohřbech je téměř bez
výjimky zdůrazňována krása nebes - našeho 'pravého domova'. Většinou
také bývá poukazováno na protikladnost 'pozemského' a 'nebeského' domova. 'Pozemský domov', nepřátelský
a plný slz, je v dosahování 'nebeského domova' opouštěn. Pohřební
kázání jsou směřována k těm, kteří byli ponecháni zde, a směřuje
k jejich utěšení a povzbuzení k cestě, která vyvrcholí v dosažení
'nebeského domova', do kterého je Otec pozve a v němž se potkají
se svými přáteli a rodinami. Vedlejším výsledkem této útěchy
je tvarování postoje k 'pozemskému domovu'.
Jiným pozoruhodným rysem je hranice
mezi materiálním a duchovním světem, která odděluje 'pozemský'
a 'nebeský domov'. Nebeský domov bývá často vykreslován jako čistě
duchovní prostředí pro zachráněné duše. (14) Běžně je také
předpokládáno, že padlý svět bude zničen ohněm. (15) Jelikož
je hořící svět chápán jako důsledek andělského zásahu, je
vnímán jako projev Božího soudu nad padlým světem. Poté, co bude
zlo poraženo, jeho království zničeno a zlý svět spálen, bude
stvořeno 'nové nebe a nová země'. To bude náš pravý, nebeský
domov připravený pro ty, kteří věrně dokončili svou cestu. (16)
2. Historické pozadí
Protestantské dědictví
Protestanstské kořeny sahají v Estonsku
do 16. a 17. století, ve kterém se Evropou šířila reformace a lutheráni
se stali dominantní denominací. Hlavním zdrojem lutheránství byla
v Estonsku univerzita v Tartu, která byla založena v roce 1632 a rychle
se stala vzdělávací institucí propagující lutheránskou ortodoxii.
Univerzita ku příkladu přijala jen ty vyučující, kteří učili
'čistou evangelickou doktrínu'. (17)
Přestože je všebecně uznáváno,
že protestantismus je původcem 'privatizovaného náboženství' a
'extrémního individualismu', který vedl k sekularizaci přírody
a současné ekologické krizi (18), je v reformním myšlení (a zvláště
u Luthera) přítomný jasný, i když ne systematicky zpracovaný ekologický
motiv. (19) Paul Santmire při analýze reformované teologie z perspektivy
problematiky stvoření rozděluje 'centrální' a 'okrajové' prvky
jejich myšlení. Dokazuje, že zatímco centrální prvky jsou rozvíjeny
i v dnešní teologii, okrajové z velké části vymizely. (20) Pro
Luthera byla centrálním motivem bezpochyby doktrína o ospravedlnění,
ustavující správný vztah mezi Bohem a jednotlivcem, který vrcholí
v lidské spáse. Toto téma bylo předáváno v lutherské tradici,
která byla velmi blízce spojená s vývojem přírodních věd, kantovskou
filosofií a moderní industrializací. Santmire vyvozuje, že v důsledku
tohoto vývoje je příroda chápána jako do sebe uzavřená, strojová
struktura, bez jakékoliv hodnoty nebo života, který by měla sama
v sobě. (21) Protestantská teologie zaměřená na osobní spásu
se tedy ubírala směrem, který zanedbával 'zemskou, tělesnou a kosmickou
dimenzi spásy'. Porozumění spásy nabylo výlučně lidské konotace
a bylo chápáno jako mimosvětský Boží zásah. (22) V tomto ohledu
Estonské svobodné sbory sdílejí protestantskou tradici.
Pietistická spiritualita
Obecné protestantské kruhy estonských
svobodných sborů přejaly svůj důraz na osobní víru z pietistického
hnutí, které se v Estonsku objevilo v 19. století a bylo ovlivněno
hallským pietismem a moravskými bratry. Toivo Pilli popisuje vznik
tří různých církví, které mají své kořeny v pietistickém
hnutí a které byly během sovětské okupace v roce 1945 spojeny do
jedné unie. (23) Nové svobodné sbory zdůrazňovaly pokání, osobní
obrácení, nové narození a křest na vyznání osobní víry. Všechny
tyto prvky podtrhávají důležitost osobního vztahu s Bohem, a tak
ještě více posilují protestanský individualismus víry. V zaměření
na na vztah mezi Bohem a člověkem jsou v Estonsku rozpoznatelné dvě
základní fáze: první z nich je uzdravení vztahu zkrze zkušenost osobního obrácení
a druhou je udržování tohoto stavu skrze etický život, který je
především vnímán v pojmech osobního posvěcení. (24) Zdroje posvěcení
byly také chápány jako prostředky připravené pro osobní užití:
1. Duch svatý, který vstoupí do života těch, co se obrátili, proměňuje
je a přivádí blíže ke Kristu, 2. modlitba, ve které srdce člověka
mluví s Bohem, 3. meditace spojená se čtením Bible a sebezkoumáním,
4. Kristova láska, která povzbuzuje k lásce k jiným a k naději
na 'věčný život v nebi', který přijde po smrti. (25) Toto specifické
pietisticko-individualistické porozumění víře, které přetrvává
v estonských svobodných sborech, jak jsme ho tu velmi letmo reflektovali,
se vyvinulo pod vnějším tlakem ateistického sovětského režimu.
(26)
Sovětský vliv
Dopad sovětského období a ateistické
vlády na estonské svobodné sbory může být viděn dvojím způsobem.
Na jednu stranu zápas o přežití pod přísnými náboženskými
regulacemi ateistické sovětské vlády donutil svobodné sbory žít
za 'zavřenými dveřmi' bez zapojení do širší společnosti. Věřící
reagovali na politiku 'zavřených dveří' tím, že své učení přizpůsobili
dané situaci. Původní otevřenost pro účast na řešení sociálních
problémů (27) byla nahrazena silným zaměřením na osobní posvěcení
a na evangelizační 'získávání duší'. Pod tlakem sovětské vlády,
která zakázala jakékoliv křesťansky motivované reakce na sociální
problémy, se z celkového obrazu vytratil zájem o širší společnost.
(28) S 'pomocí' sovětské vlády se tedy ještě posílilo sebepojetí
věřících jako těch, kteří patří do 'jiného světa'. (29)
Přesvědčení, že skuteční věřící
byli 'povolání z tohoto světa', bylo patrné zvláště na konci
komunistického režimu, kdy byly církvi otevřeny dveře pro rozšíření
její služby. Zatímco evangelizační aktivity značně zbytněly,
účast na sociálních záležitostech byla chápána jako 'cizorodý,
vypůjčený projekt', spíše než činnost pramenící z reflexe vlastní
tradice. (30) Péče o chudé a potřebné byla pozvolně 'přejata'
a pomalu 'adoptována', přinejmenším kvůli vytmelení evangelizační
práce, ale o životní prostředí nebyl v baptistických sborech nikdy
projeven větší zájem.
Na druhou stranu marxistická ideologie
jako potomek projektu osvícenství vkládala přírodu jako materiál
zcela do lidských rukou. Marxismus odmítl Boha a dal lidem, vedeným
(zbožštělou) Stranou, božskou autoritu nad přírodou. Tato autorita
byla vykládána a vykonávána ve stylu 'stalinské ekologie' opanování,
zdomestikování a podrobení si přírody. (31) Jak ukázal Alistair
McGrath, byla v marxistické ideologii příroda chápána jako protiklad
lidské společnosti, byla to 'anti-socialistická' síla, která musela
být spoutána a podrobena, aby sloužila zájmům sovětského lidu.
McGrath vidí za tímto pokusem desakralizaci přírody, jako dědictví
osvícenství přejaté sovětskou vládou. Zachování přírody a
péče o ekosystém neměla v tomto pojetí žádné místo.
Závěr
Mám za to, že latetní propojení protestantské
individualisticko-pietistické spirituality se sovětskou ideologií
tvarovalo přístup svobodných sborů k ekologickým otázkám. A protože
chyběla jakákoliv systematická teologická reflexe stvoření, která
by pomohla jako vodítko i pod sovětským útiskem (evangelizace byla
vždy chápána jako důležitý úkol, i když byla oficiálně
zakázána), posílilo socialistické pojetí přírody pietisticko-individualistický
názor zdůrazňující křesťanskou 'jinosvětskost' a očekávání
'nebeského domova'. Průrva mezi věřícím (svatým) společenstvím
a ateistickou (sekulární) společností se prohloubila, podporovala
nezájem o přírodu a ohlušila řeč o Božím dobrém stvoření.
3. Potřeba teologického posunu
Obnovení vztahů
Etické rozhodování věřících ze
svobodných estonských sborů pochází z porozumění dvojsměrnosti
lidských vztahů s Bohem a s lidským bližním. Paul S. Fiddes mluví
o 'Bohu, který ustanovuje smlouvu' a předkládá naší pozornosti
tři dimenze smlouvy:
'Podle Starého zákona neustanovil
Bůh smlouvu jen s lidskými bytostmi, ale s každým živým tvorem
- s ptactvem, s dobytkem, i s veškerou zemskou zvěří (Gen 9:8). Bůh
se ke každému tvoru vztahuje určitým způsobem, a ne jen lidé,
ale celé stvoření mu vzdává chválu: Bůh je s laní, když má
mladé, nechává divoké osly volně se toulat a učí jestřába a
orla, jak létat v nebesích, vlny před Hospodinem burácí, nebesa
mluví vlastní řečí, stromy a pole zpívají a tleskají, když
přichází božský král. (32)„
Smlouva s Noem tedy může být vyobrazena
jako ekologická smlouva s popisem trojího vztahu a zodpovědnosti
v Boží domácnosti. (33) Biblický popis cesty Božího lidu
vrhá světlo na jednání, které má v této smlouvě svůj původ.
Například šabaty a jovely (milostivá léta) platila stejně tak
pro lidi, jako pro domácí zvířata a zemi. Žalmy o stvoření popisují
vztah mezi Hospodinem a mimo-lidským stvořením (Ž 19:1, Ž 104).
Nový zákon spojuje vykoupení lidských bytostí s vykoupením celého
stvoření (Řím 8:21)
Nicméně v důsledku zvěcnění (34)
přírody, která je dílem západní protestantské filosofické tradice
podpořené individualisticko-pietistickými názory, se oblast třetí
dimenze Boží smlouvy z víry a praxe estonských sborů vytratila.
Utilitární pojetí přírody posunulo mimo-lidské stvoření na druhou
stranu hranice mezi duchovním (věčným) a hmotným (dočasným),
a tak odmítlo důležitost ekologických témat pro křesťanskou víru.
Zvěcnění přírody také opomíjí trojstannou vztaženost k Bohu,
k bližnímu a k mimo-lidskému stvoření. Mám ale za to, že tato
trojstanná vztaženost je tématem, kterým by se křesťanská etika
měla zabývat.
Je paradoxní, že sekulární společnost
je v uvědomování si vzájemné závoslosti mezi lidskou společností
a přírodním prostředím a v domýšlení ekologické krize způsobené
lidským zneužíváním přírody mnohem otevřenější, než církev.
(35) Potřeba řešení tohoto problému ale vyvěrá z čistě utilitárního
hlediska: je nutné zachránit planetu a její přírodní zdroje pro
naše děti a vnoučata. Kvůli současnému drastickému zhoršení
přírodního prostředí se již nezabýváme budoucí generací, ale
současnými obyvateli planety: je nutné změnit své návyky pro naše
současníky z rozvojových zemí, kteří by byli dalším zhoršováním
životního prostředí zasaženi nejvíce. Vzájemná závislost mezi
lidskou společností a přírodním prostředím, která je součástí
trojstranného vztahu smlouvy, nemůže být déle přehlížena: péče
o životní prostředí je nerozlučně spjata s péčí o naše bližní.
Konzumní životní styl jedné skupiny způsobuje bolest a utrpení
jiným. Emise skleníkových plynů na jedné straně světa mají za
následek sucho a hlad na straně druhé - a to je jen příklad této
vzájemné závislosti mezi společenským a přirodním prostředím,
který jsme získali při bolestivé lekci přírodních katastrof a
pohrom.
V případě estonských sborů ale utilitární
pohled nepomáhá přiblížení k pozorumění situaci a závazku k
ekologicky udržitelnému jednání. Do té doby, dokud bude koncept
oddělenosti duchovního (věčného) a materiálního (časného) tvořit
nepřekonatelnou bariéru mezi posvátným a sekulárním a přistupovat
ke vztahům z hlediska 'věčného', dotud zůstane 'nebeský domov'
Božím plánem úniku, který platí jen pro lidstvo, a 'zachraňování
duší' zůstane náboženským úkolem par excelence.(36) Nutnost
vytvořit ekologicky udržitelné jednání je oslabena nadějí
na Boží budoucnost 'někde jinde'. Vazby k porušenému světu budou
přerušeny, a proto není nutné toto oddělení přemosťovat. A třebaže
dochází k uvědomění vzájemné závislosti mezi lidským a mimolidským
stvořením (a to převážně kvůli silnému hlasu sekulární společnosti),
je většinou předpokládáno, že odpověď na problém porušenosti
světa leží mimo stvořený řád. Dovoluji si ale zmínit,
že kosmická dimenze Božího příběhu zahrnuje obnovení vztahu
nejen se Stvořitelem, ale také uvnitř stvořeného řádu.
Proto tvrdím, že hlavní teologický
posun, který by se měl odehrát v porozumění estonských svobodných
sborů, tkví v ocenění svatosti vztahů mezi Stvořitelem a mimo-lidským
stvořením, aby se Boží lid poté mohl vhodně vztahovat jak k mimo-lidskému
stvoření, tak i ke svým bližním, se kterými jsou spojeni skrze
přírodní svět.
Tento posun také přináší příležitost
k novému pochopení Kristovy smrti a vzkříšení jako eschatologické
a kosmické události, která již ustavila nový věk. Je to událost
s významen pro celý kosmos (Řím 8:18-25, Kol 1:20, Ef 1:10) (37)
Křest jako určující metafora
Ráda bych v závěru této práce poukázala
na praxi estonských svobodných sborů, která, i přes výše
zmíněné redukcionistické pojetí, v sobě nese bohatý význam a
může být užita jako východisko pro přetvarování příběhu.
A přestože její teologické bohatství nebylo zatím těmi, kdo jí
provádějí, významněji reflektováno, přece odhaluje dvojznačnost
postoje estonských svobodných sborů a otevírá dveře hlubšímu
porozumění a ocenění přírodního světa. Je to praxe křtu.
Od časů prvních křtů v moři na
konci 19. století mnoho věřících z estonských svobodných sborů
zakusilo křest v otevřených vodách moře, řek a jezer. Na počátku
tradice křtů byly v Estonsku křty v přírodě nutností, většinou
kvůli nedostatku vnitřních zařízení. Současné církevní
budovy, které mají vlastní křtitelnice, podporují teologii, která
křtu rozumí jako symbolickému aktu, tedy jako 'vnějšímu
znamení', skrze které (již znovuzrozený) člověk vyjadřuje svou
víru a slibuje poslušnost Kristovým přikázáním. (38) Sám akt
i jeho prostředek - tedy voda - má pouze symbolický význam. Toto
je také důsledkem neodpovídající teologie stvoření, vyložené
výše. 'Ukrývání křtitelnic pod podlahu', píše S. Fiddes, 'umenšuje
význam vody jako přirozeného živlu, stejně jako
metaforu Božího vykupujícího jednání'. Klade přílišný důraz
na lidskou část 'vyznání' a odděluje křest od jeho přirozeného
místa v řádu stvoření. (39)
Přesto věřím tomu, že kořeny vnímání
křtu jsou mezi estonskými svobodnými sbory stále patrné. Ku příkladu členové mého domácího sboru zvolili
křest v přírodních vodách - v moři, v jezeru, nebo v řece - i
přes to, že v okolních sborech byly dostupné křtitelnice. Proto
se již tradičně provádějí venkovní křestní shromáždění
u příležitosti letních táborů. A je zřejmé, že ve venkovním
prostředí se proměňuje i jazyk bohoslužebných shromáždění
a dostává tak novou dimenzi, která při shromážděních, konaných
uvnitř, chybí. Boží nádherné stvoření je náhle zřetelnější
a je voláno jako svědek Boží vykupující milosti. Bohu je děkováno
za 'chrám přírody', který je náhle chápán jako posvátný prostor.
Vztah mezi Stvořitelem a stvořením je oslavován skrze svědectví
těch, kteří přicházejí ke křtu. A shromáždění svědků zakouší
hlubokou jednotu s Bohem, s Boží rodinou a se světem. Stvoření
se spojuje s vykoupením v jednotném pohybu Boží milosti. Ve křtech,
které jsou vykonávány venku v přírodních vodách, je zakoušena
a rozpoznávána trojí vztaženost, a v popisu křtu jako 'nebeské zkušenosti' si shromáždění
uvědomuje Boží budoucnost skrze sílu Kristova vzkříšení, skrze
'spolubytí' s dalšími členy společenství víry a v obklopení
Božím nádherným stvořením. (40)
Třebaže je toto zatím spíše pozorování
než systematická teologická reflexe, věřím, že zde nalézáme
cestu, která po bližším prozkoumání může vyvést z příběhu
zaměřeného pouze na lidstvo, cestu, na které nalezneme základy
teologické reflexe, která bere v potaz vztahovou perspektivu víry
a shromažďuje celé stvoření kolem Boha - Stvořitele. Jak napsal
Paul Fiddes:
Ve křtu tedy se nachází shromáždění
i křtěný v hlubinách Božích vztahů s církví, lidskou společností
a světem. Voda jako prvek stvoření umožňuje tuto účast tím,
že evokuje zkušenost narození, očištění, konfliktu, cesty a obnovení.
Tyto motivy jsou hluboce zasazeny do lidského vnímání přirozeného
světa, ale patří také k Božímu putování s jeho lidem a jsou
vyostřeny v životě, smrti a vzkříšení Ježíše Krista. (41)
K proměně příběhu je potřebná
metafora, která bude právě takto široká. Snad jí můžeme nalézt
v prohloubení smyslu a významu důvěrně známé praxe křtu.
Poznámky
1) 'Estonskými svobodnými sbory' míním
Unii evangelikálních křesťanů a Baptistické sbory v Estonsku (UECBC),
která sestává z několika křesťanských skupin včetně Baptistů,
Evangelikálních křesťanů, Letničních a Obrozeneckých svobodných
sborů, nuceně sjednocených na počátku sovětského období. 2) Oficiální statistiky jsou dostupné
na Estonském ministerstvu životního prostředí 3) Kristiina Randmaa: Villu Reiljan:
Money is talking too loud in relation to Natura.' 4) Einike Pilli: A Holistic concept of
lifelong learning in the Context of Estonian Protestant Churches, Tartu
Ulikooli kirjastus, 2005, str. 80 5) Alsdair MacIntyre: After Virtue: a
study in moral theory, Notre Dame, University of Notre Dame Press, 1981,
str. 194 6) Ludwig Wittgenstein: Vorlesungen und
Gesprache uber Aesthetik, Psychologie und Religion, Gottingen, Vandenhoeck&Ruprecht,
1971, str. 91-92 7) Tato představa vyjadřuje tradiční
porozumění estonských svobodných sborů a přetrvává i mezi mladou
generací. Nicméně současná internetová diskuse Unie evangelikálních
křesťanů a Baptistických sborů ukazuje, že tento postoj již není
zcela homogenní. Jako odpověď na dualistické tvrzení o protikladnosti
materiálního a duchovního světa, uvádí Erki Tamm, že mezi ctnosti
svatého života patří také i ochrana materiálního Bohem stvořeného
světa. 8) V Estonském prostředí tato myšlenka
povstala spolu s probuzeneckým hnutím 19. století a s ustavením
prvních Baptistických sborů, které se oddělily 'od světa', stejně
jako od lutherské církve. Ta, podle nich, byla křesťanská jen po
formální stránce. 9) David J. Bosch popistuje toto pojetí
jako typické pro protestantskou teologii. David J.Bosch, Transformin
mission. Paradigm shifts in Theology of Missions, New York, Orbis
Books, 1992, str. 241 10) Většina z 363 písní sebraných
v Voidulaulud (Vítězné písně), publikovaných v roce 1938, které
byly v sedmdesátých a osmdesátých letech stále populární, vyjadřují
křesťanskou naději brzy dosáhnout 'nebeského domova' a povzbuzují
na cestu světem, který je 'cizí', 'zlý', 'zotročující', 'temný',
'hříšný', 'plný bolesti', 'plný slz', 'plný trní' a je identifikován
s 'pouští, 'nocí', 'bitevním polem', 'údolím smrti', 'panstvím
Satana', 'rozbouřeným mořem', 'bitvou' a 'krajinou stínů'. 11) Evangelizační traktáty jako 'Čtyři
duchovní zákony' byly v osmdesátých a devadesátých letech velmi
populární. Později se začal preferovat celistvější přístup. 12) Ernst. M. Conradie: An Ecological
Christian Anthropology: At home on Earth?, Hants, Ashage 2005, str.
18 13) Toomas Paul zdůrazňuje, že pohřební
tradice ztělesňují podstatné znaky lidského vnímání a přístupu. Thoomas Paul, Kirik keset kula, Tartu,
Ilmamaa 2003, str. 179 14) Ve vnímání 'nebeského domova'
jako čistě duchovní sféry panuje určitá dvojznačnost kvůli víře
v tělesné vzkříšení věřících. 15) To bývá zdůvodňováno texty
z knihy Zjevení 8:7 16) Obraz nového nebe a země je čerpán
z Izaiáše 65:17-25, 66:22 a ze Zjevení 21 a 22 a kombinuje představy
vlka a beránka, kteří spolu jedí, vegetariánského lva a hada,
který nekouše, místa bez pláče a sténání, zlatého města vykládaného
klenoty, Pána přebývajícího mezi svým lidem, který je jejich
světlem místo fyzického Slunce. 17) Tarmo Kulmar: About the History of
Theology in Estonia, www.us.ut.ee/35867 18) Dee Carter: Uhnoly Alliances: Religion,
Science and the Enviroment, Zygon, sv. 36, č.2 (červen 2001), str.
360 19) viz např. McClendon, Doctrine, str.158 20) H.Paul Santmire: The Travail of Nature,
str. 122 21) tamt. str. 123-4, 133 22) např. Moltmann: God in Creation,
str. 34-35 23) Pilli: Evangelical Christian-Baptists
of Estonia: The Shaping of Identity 1945-1991, nepublikovaná disertace
dostupná na IBTS, 2007 24) tamt. str. 217 25) Robert Vosu: Evangelical Ethics,
Tallinn, Logos 1996, str. 91-104 26) Tovio Pilli tvrdí, že náboženská
identita církví, patřících nyní pod Unii Evangelikálních křesťanů
a Baptistických sborů, je ovlivněná jejich násilným sjednocením
pod sovětskou vládou, obecnou snahou po přežití v ateistickém
prostředí a snahou udržet svou identitu v největší možné míře.
Pilli: Evangelical Christian-Baptists of Estonia, str 19-24 Nicméně
pietistická hnutí v jiných zemích zdůrazňovala důležitost společenství
(skupinové biblické hodiny hallského pietismu) a péči o chudé,
a proto nemohou být sama o sobě chápána jako hnutí zdůrazňující
individualistický životní styl a 'jinosvětskost' křesťanů. Pietisticko-individualistické
víře je tedy možno rozumět jako zvláštnímu jevu, který se vyvinul
pod nadvládou sovětského režimu. 27) První dětský domov v roce 1911
byl postaven z iniciativy Adele Karunga za finanční podpory církevní
rady. 28) Lina Andronoviene a Parush R. Parushev
studovali příčiny společenské pasivity post-sovětských evangelikálů
a tvrdí, že současný protiklad 'evangelizace vesrsus společenská
zodpovědnost' usnadňuje křesťanům přistoupit na vládou protlačovaný
model a zduchovnit pojetí spravedlnosti. Lina Andronoviene, Parush
R. Parushev: Church, State and Culture: On the Complexities of Post-Soviet
Evangelical Social Involvement, Theological Reflections.
Euro-Asian Theological Journal 3, 2004, str 197-8 29) Tovio Pilli poznamenává, že sociální
aktivismus by pro baptisty v širší společnosti nepřípustný a
proto se proměnil v péči o ostatní věřící. Tovio Pilli, Shades
and Colours of Faith: About Estonian Free Church History and Identity,
Talllinn: Allika, 2007, str 135-6 30) tamt. str. 133 31) Pro podrobnější analýzu 'Stalinistické
ekologie' viz Alister McGrath: The Re-Enchantment of Nature: Science,
Religion the Human Sense of Wonder, London, Hodder and Stoughton, 2003,
str. 88-93 32) Paul. S Fiddes, Tracks and Traces:
Baptist Identity in Church and Theology, Carlisle: Paternoster Press,
2003, str. 56 33) Bernadr W. Anderson tvrdí, že smlouva
s Noem je bytostně ekologická smlouva, která nezahrnuje jen všechny
lidské bytosti, ale také všechna zvířata - všechny živé bytosti
(nefeš hayyá) a také samotnou zemi. Zdůrazňuje, že jde o 'smlouvu
věčnou', která odráží Boží absolutní závazek ke stvoření.
B.W.Anderson' From Creation to New Creation: Old Testament Perspectives,
Mineapolis, Fotress Press, 1994, str. 156. 34) Termín 'zvěcnění' (thingification)
pochází od Douglese Johna Halla, Imagining God, str 118 35) Konsensus vědců o převážně
lidsky zaviněných klimatických změnách můžeme najít například
v Mezivládním panelu o klimatických změnách (IPCC) http://unfccc.int/ 36) Jurgen Moltman tvrdí, že 'odcizení
lidské bytosti od její tělesné existence musí být chápáno jako
vnitřní aspekt vnější ekologické krize moderní industriální
společnosti‘. J. Moltmann: God in Creation: An ecological doctrine
of creation, London, SCM Press, 1985, str. 47-9 37) J. Moltmann: Jesus Christ for today´s
world, London, SCM Press Ltd, 1995, str. 83 38) Pro hlubší analýzu teologického
vývoje jednotlichých křestních komunit mezi Evangelikálními křesťany
a Baptistickými sbory v Estonské Unii a jejich výkladu praxe křtu
viz Pilli, Evngelical Christian-Baptists of Estonia, str. 142-50 39) Paul S. Fiddes obnovuje spojení
mezi stvořením a vykoupením tak, že poukazuje na přirozený kontext
symbolu vody. 'Zrození, očištění, konflikt, občerstvení
a cesta byly centrální v reflexi historických zkušeností Božího
lidu a formovaly přesvědčení o tom, jakým způsobem Hospodin vykupitelsky
jednal. Tvrdí, že 'síla křestní zkušenosti čerpá z přírodní
i historické zkušenosti a spojuje je v rámci Bohoslužby'. Paul S.
Fiddes: Tracks and Traces, str. 108, 109-117 40) James McClendon tvrdí, že 'v prorocké
a baptistické tradici není křest pouhým symbolem, ale znamením,
které nejen naznačuje, ale také něco dělá a něco přináší.
McClendon: Doctrine, str 388. I když je v estonské baptistické tradici
křest intepretován hlavně jako lidské svědectví, věřím že
způsob jak je konkrétně zakoušen ve společenství věřících,
může být vnímán jako znamení, které nese více než jen symbolický
význam. 41) Paul Fiddes, Tracs and Traces, str.
124
www.baptismus.estranky.cz/
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 0 Hlasů: 0
|
| | | |
|